Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Då kanske man ska vänta typ tre år till för begagnat köp (?)Problem med högvoltsbatteriers livslängd i nya elbilar är ett ickeproblem.
Batterierna kommer att hålla karossens livslängd ut.
Det behövs nog inte.Då kanske man ska vänta typ tre år till för begagnat köp (?)
Your Battery Questions Answered Dr. Jeff Dahn, renowned authority and researcher of batteries. Professor emeritus at the Department of Physics & Atmospheric Science and the Department of Chemistry at Dalhousie University
Om inte Aviloo kan skapa oro och smått panik, får dom inte sälja sina produkter.Har bara hunnit kolla halva ännu.
LFP som finns i nya Tesla, Ford m.m. tycker jag verkar intressant, lite billigare, man kan använda hela batterikapaciteten, långsammare degradering.
Ett ex. på degradering på nmc.
En Tesla under 9000 mil, med fyra% kvar i batteriet, 84%SOH enligt säljarens annons,om jag tolkar det rätt, den borde vara nästan gratis.
Hur kör du egentligen?Har testat batteriet på min 10år gamla elbil.
När den var ny får man väl anta att den låg på 100%.
När jag köpte den 2020 eller 2019 så hade den tappat 4% till 96%.
Provade igen i höstas (mäts elektroniskt med en obd-läsare) så låg den på 95%.
Så 5% tapp på 10år...
Enligt en massa studier jag läst tappar batteriet mellan 5 och 10% de tre första åren för att sedan plana ut och inte minska så mycket mer.
Jag är benägen att hålla med.
Vidare diskuteras det hurvida motorerna är väldigt dyra att byta när de går sönder.
Här kan man ju jämföra med andra motorer typ pumpar och fläktar som går 24/7 i 25-30år.
Det motsvarar någon miljon mil i en elbil vilket man heller inte lär uppleva.
Sedan finns det ju, som med all teknik, folk som har otur och får en produkt som går sönder.
Men det är ju samma problem oavsett drivmedel.....
Ska göra en jämförelse för kul på ett axplock av de bilar jag haft genom åren och dessa har jag snittat 3-5000mil per år med.
Volvo 242 byte avgassystem, bromsok, skivor, skuren kamaxel (blev toppbyte)
Volvo 244 avgassystem, skuret vevstakslager (blev motorrenovering)
Volvo 245 byte kupefläkt och förångare (tog hela kristiflyg, fläktbladet skar in i kylbatteriet)
Volvo 343 sprängt kopplings hus
Volvo 745 bromsok och skivor
Volvo 945 Turbo rasad turbo, topplockspackning och trasig kylare
Saab 9-3 Turbo växellådsras + bromsok + tändkassett
Saab 900 Turbo motorras
9-3 ltt motorras när kamkedjan gick av
9-5 ltt tändkassett + exploderad katalysator
Nissan Terrano topplockspackning + växellådsras
Volvo Valp rasad bakdiff
2 Amazoner topplockspackning och fastbränd ventil
Detta är kanske 1/3 av alla bilar jag haft men efter att ha börjat åka elbil så är reparationerna nere på minimum.
Renovering av två bromsok på golfen och inget på bmw:n.
Och gasfoten har knappast blivit lättare av att köra elbil.
Nu har jag iofs en bil som jag aldrig rört en skruv på under 25års innehav (förutom olje och stiftbyte), min impala.
Måste vara amerikansk kvalitet när den var som bäst....
HejHar testat batteriet på min 10år gamla elbil.
När den var ny får man väl anta att den låg på 100%.
När jag köpte den 2020 eller 2019 så hade den tappat 4% till 96%.
Provade igen i höstas (mäts elektroniskt med en obd-läsare) så låg den på 95%.
Så 5% tapp på 10år...
Enligt en massa studier jag läst tappar batteriet mellan 5 och 10% de tre första åren för att sedan plana ut och inte minska så mycket mer.
Jag är benägen att hålla med.
Vidare diskuteras det hurvida motorerna är väldigt dyra att byta när de går sönder.
Här kan man ju jämföra med andra motorer typ pumpar och fläktar som går 24/7 i 25-30år.
Det motsvarar någon miljon mil i en elbil vilket man heller inte lär uppleva.
Sedan finns det ju, som med all teknik, folk som har otur och får en produkt som går sönder.
Men det är ju samma problem oavsett drivmedel.....
Ska göra en jämförelse för kul på ett axplock av de bilar jag haft genom åren och dessa har jag snittat 3-5000mil per år med.
Volvo 242 byte avgassystem, bromsok, skivor, skuren kamaxel (blev toppbyte)
Volvo 244 avgassystem, skuret vevstakslager (blev motorrenovering)
Volvo 245 byte kupefläkt och förångare (tog hela kristiflyg, fläktbladet skar in i kylbatteriet)
Volvo 343 sprängt kopplings hus
Volvo 745 bromsok och skivor
Volvo 945 Turbo rasad turbo, topplockspackning och trasig kylare
Saab 9-3 Turbo växellådsras + bromsok + tändkassett
Saab 900 Turbo motorras
9-3 ltt motorras när kamkedjan gick av
9-5 ltt tändkassett + exploderad katalysator
Nissan Terrano topplockspackning + växellådsras
Volvo Valp rasad bakdiff
2 Amazoner topplockspackning och fastbränd ventil
Detta är kanske 1/3 av alla bilar jag haft men efter att ha börjat åka elbil så är reparationerna nere på minimum.
Renovering av två bromsok på golfen och inget på bmw:n.
Och gasfoten har knappast blivit lättare av att köra elbil.
Nu har jag iofs en bil som jag aldrig rört en skruv på under 25års innehav (förutom olje och stiftbyte), min impala.
Måste vara amerikansk kvalitet när den var som bäst....
När man var yngre köptes ju bara 1-5 000kr bilar så då var en del haverier med i kalkylen.Hur kör du egentligen?
Du måste hålla på med folkrace eller köpa bilar i slutskedet av deras existens, hur som helst lär du var klubbmästare med detta CV
Mitt cv på privatbilar inkl husbilar som gått sönder.
0 motorras
0 turboras
0 kamkedja
1 koppling
2 avgassystem
0 topplock
0 växellåda
0 bromsok
Jo jag körde 600 mil från Göteborg till Benin, genom Sahara öknen 1981, med en Volvo PV från 1962, som jag köpte för 500:- med mätarställning 24 000 mil. 3 missöden på den resan. En fastkörning i sanden, 2 punkteringar och trotteln i förgasaren som fastnade i översta läget pga sand, åtgärdades i 51 graders värme enkelt genom rengörning och att banka ner trotteln i botten. Körde sen 250 mil till Benin och tillbaka till Bamako i Mali, där jag sålde bilen för 1 000:- till en man som skulle montera motorn i en Peugeot 404.
Skulle det gå att göra den resan i en elbil?
Vi hade 255 liter bensin totalt med oss. Körde 100-tals mil utan att se vare sig någon människa, än mindre någon bensinstation eller bilverkstad. Tankade upp i Tamanrasset i Algeriet och nästa gång efter totalt väglöst ökenkörning i Mali.
Den tål att fundera på. Men var får man tag i en elbil för 500 SEK? Ja i dagens penningvärde då? Kanske 5 000 SEK....skulle inte tro det.Inlägg # 56 ska man kanske fundera lite kring.. min var en PV 1957 ... sen det här med bensinstation.... det hade ni väl kunnat lösa med två bra spadar? Bara att gräva tillräckligt djupt ner?
Egentligen skulle er resa ha en egen tråd tycker jag. svårslagen på många sätt.
Om den resan skulle kunna göras i en elbil? Jomen om det finns nånstans där solpaneler borde va bra? Saharaöknen?
Men skulle den kunna göras i en modern husbil?
Kanske? Kanske inte?
HahahaFundera du på.