• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Eldriven campervan

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.841
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag funderar på ifall batterierna i svensksålda degraderas snabbare de första tre åren, kanske kurvan planar ut efter den tiden (?)
Det känns annars mycket när de tappar 10% eller mer på tre år.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
318
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Det finns ju ett smart sätt att ”fuska”. Batterierna har en total kapacitet och en tillgänglig kapacitet. Alla var rädda för degenerering initialt. Tillverkarna fick införa SoH garantier på 70 eller 80% typiskt 8 år och 16.000 mil. Om bufferten programmerades till att vara stor var risken lägre att trigga garantin. Men då där det ju det med räckvidd - räckvidd säljer bilar - eller inte. Tillverkarna har - med större erfarenhetsbas - gjort en större del av batteriet tillgängligt vilket kommer att minska SoH.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.820
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Då kanske man ska vänta typ tre år till för begagnat köp (?)
Det behövs nog inte.
Det jag menar är att många av de första elbilarna på marknaden saknade "klimatsystem" för batteriet.
Batteriet blev för varmt, respektive inte uppvärmt.

Även storleken på batterierna har ökat, det gör det möjligt att i praktiken inte ladda mer än till 80% SOC.
Dessutom ger 80% SOC rimlig räckvidd om batteriet är stort nog.

Sedan kan man inte bortse ifrån att försäljare av diagnosverkyg har ett direkt intresse av att missinformera angånde batteriers SOH.
Om ingen är orolig, och alla vet att batteriet överlever karossen (vilket är fallet) då får man inte sälja.

Vill man ha fakta, kolla på denna video. Ja den är lång, men väl vär det om man verkligen vill veta fakta i ämnet.
Your Battery Questions Answered Dr. Jeff Dahn, renowned authority and researcher of batteries. Professor emeritus at the Department of Physics & Atmospheric Science and the Department of Chemistry at Dalhousie University
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.841
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Har bara hunnit kolla halva ännu.

LFP som finns i nya Tesla, Ford m.m. tycker jag verkar intressant, lite billigare, man kan använda hela batterikapaciteten, långsammare degradering.

Ett ex. på degradering på nmc.
En Tesla under 9000 mil, med fyra% kvar i batteriet, 84%SOH enligt säljarens annons,om jag tolkar det rätt, den borde vara nästan gratis.
 

Bilagor

  • AVILOO-Flash-Test-Tesla-Model 3 - 52,4 kWh-5YJ3E7EAXKF371129-2024-09-09.pdf
    487,1 KB · Visningar: 13

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.820
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Har bara hunnit kolla halva ännu.

LFP som finns i nya Tesla, Ford m.m. tycker jag verkar intressant, lite billigare, man kan använda hela batterikapaciteten, långsammare degradering.

Ett ex. på degradering på nmc.
En Tesla under 9000 mil, med fyra% kvar i batteriet, 84%SOH enligt säljarens annons,om jag tolkar det rätt, den borde vara nästan gratis.
Om inte Aviloo kan skapa oro och smått panik, får dom inte sälja sina produkter.

Sen är det ju så att jag hört talas om att också diesel och bensinmotorer ibland förlorar hälsan.

Snabb googling gav följande:
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.649
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025
Angående degradering av batterier i elbilar så har det visat sig inte vara så illa som folk trodde.
Ett exempel är Antonio som kör ca 10000mil årligen med sin Mercedes EQS. Efter 20000 mil gjordes en batterianalys och bilen närmar sig nu 3 år och 30.000 mil. Han har enbart snabbladdat vilket ska vara sämst 1000026344.jpg
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.505
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Har testat batteriet på min 10år gamla elbil.
När den var ny får man väl anta att den låg på 100%.
När jag köpte den 2020 eller 2019 så hade den tappat 4% till 96%.
Provade igen i höstas (mäts elektroniskt med en obd-läsare) så låg den på 95%.
Så 5% tapp på 10år...

Enligt en massa studier jag läst tappar batteriet mellan 5 och 10% de tre första åren för att sedan plana ut och inte minska så mycket mer.
Jag är benägen att hålla med.

Vidare diskuteras det hurvida motorerna är väldigt dyra att byta när de går sönder.
Här kan man ju jämföra med andra motorer typ pumpar och fläktar som går 24/7 i 25-30år.
Det motsvarar någon miljon mil i en elbil vilket man heller inte lär uppleva.
Sedan finns det ju, som med all teknik, folk som har otur och får en produkt som går sönder.
Men det är ju samma problem oavsett drivmedel.....

Ska göra en jämförelse för kul på ett axplock av de bilar jag haft genom åren och dessa har jag snittat 3-5000mil per år med.
Volvo 242 byte avgassystem, bromsok, skivor, skuren kamaxel (blev toppbyte)
Volvo 244 avgassystem, skuret vevstakslager (blev motorrenovering)
Volvo 245 byte kupefläkt och förångare (tog hela kristiflyg, fläktbladet skar in i kylbatteriet)
Volvo 343 sprängt kopplings hus
Volvo 745 bromsok och skivor
Volvo 945 Turbo rasad turbo, topplockspackning och trasig kylare
Saab 9-3 Turbo växellådsras + bromsok + tändkassett
Saab 900 Turbo motorras
9-3 ltt motorras när kamkedjan gick av
9-5 ltt tändkassett + exploderad katalysator
Nissan Terrano topplockspackning + växellådsras
Volvo Valp rasad bakdiff
2 Amazoner topplockspackning och fastbränd ventil
Detta är kanske 1/3 av alla bilar jag haft men efter att ha börjat åka elbil så är reparationerna nere på minimum.
Renovering av två bromsok på golfen och inget på bmw:n.
Och gasfoten har knappast blivit lättare av att köra elbil.
Nu har jag iofs en bil som jag aldrig rört en skruv på under 25års innehav (förutom olje och stiftbyte), min impala.
Måste vara amerikansk kvalitet när den var som bäst....
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.841
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Ett test med LFP-batterier

 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
2.024
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Har testat batteriet på min 10år gamla elbil.
När den var ny får man väl anta att den låg på 100%.
När jag köpte den 2020 eller 2019 så hade den tappat 4% till 96%.
Provade igen i höstas (mäts elektroniskt med en obd-läsare) så låg den på 95%.
Så 5% tapp på 10år...

Enligt en massa studier jag läst tappar batteriet mellan 5 och 10% de tre första åren för att sedan plana ut och inte minska så mycket mer.
Jag är benägen att hålla med.

Vidare diskuteras det hurvida motorerna är väldigt dyra att byta när de går sönder.
Här kan man ju jämföra med andra motorer typ pumpar och fläktar som går 24/7 i 25-30år.
Det motsvarar någon miljon mil i en elbil vilket man heller inte lär uppleva.
Sedan finns det ju, som med all teknik, folk som har otur och får en produkt som går sönder.
Men det är ju samma problem oavsett drivmedel.....

Ska göra en jämförelse för kul på ett axplock av de bilar jag haft genom åren och dessa har jag snittat 3-5000mil per år med.
Volvo 242 byte avgassystem, bromsok, skivor, skuren kamaxel (blev toppbyte)
Volvo 244 avgassystem, skuret vevstakslager (blev motorrenovering)
Volvo 245 byte kupefläkt och förångare (tog hela kristiflyg, fläktbladet skar in i kylbatteriet)
Volvo 343 sprängt kopplings hus
Volvo 745 bromsok och skivor
Volvo 945 Turbo rasad turbo, topplockspackning och trasig kylare
Saab 9-3 Turbo växellådsras + bromsok + tändkassett
Saab 900 Turbo motorras
9-3 ltt motorras när kamkedjan gick av
9-5 ltt tändkassett + exploderad katalysator
Nissan Terrano topplockspackning + växellådsras
Volvo Valp rasad bakdiff
2 Amazoner topplockspackning och fastbränd ventil
Detta är kanske 1/3 av alla bilar jag haft men efter att ha börjat åka elbil så är reparationerna nere på minimum.
Renovering av två bromsok på golfen och inget på bmw:n.
Och gasfoten har knappast blivit lättare av att köra elbil.
Nu har jag iofs en bil som jag aldrig rört en skruv på under 25års innehav (förutom olje och stiftbyte), min impala.
Måste vara amerikansk kvalitet när den var som bäst....
Hur kör du egentligen?
Du måste hålla på med folkrace eller köpa bilar i slutskedet av deras existens, hur som helst lär du var klubbmästare med detta CV ;)

Mitt cv på privatbilar inkl husbilar som gått sönder.
0 motorras
0 turboras
0 kamkedja
1 koppling
2 avgassystem
0 topplock
0 växellåda
0 bromsok
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Har testat batteriet på min 10år gamla elbil.
När den var ny får man väl anta att den låg på 100%.
När jag köpte den 2020 eller 2019 så hade den tappat 4% till 96%.
Provade igen i höstas (mäts elektroniskt med en obd-läsare) så låg den på 95%.
Så 5% tapp på 10år...

Enligt en massa studier jag läst tappar batteriet mellan 5 och 10% de tre första åren för att sedan plana ut och inte minska så mycket mer.
Jag är benägen att hålla med.

Vidare diskuteras det hurvida motorerna är väldigt dyra att byta när de går sönder.
Här kan man ju jämföra med andra motorer typ pumpar och fläktar som går 24/7 i 25-30år.
Det motsvarar någon miljon mil i en elbil vilket man heller inte lär uppleva.
Sedan finns det ju, som med all teknik, folk som har otur och får en produkt som går sönder.
Men det är ju samma problem oavsett drivmedel.....

Ska göra en jämförelse för kul på ett axplock av de bilar jag haft genom åren och dessa har jag snittat 3-5000mil per år med.
Volvo 242 byte avgassystem, bromsok, skivor, skuren kamaxel (blev toppbyte)
Volvo 244 avgassystem, skuret vevstakslager (blev motorrenovering)
Volvo 245 byte kupefläkt och förångare (tog hela kristiflyg, fläktbladet skar in i kylbatteriet)
Volvo 343 sprängt kopplings hus
Volvo 745 bromsok och skivor
Volvo 945 Turbo rasad turbo, topplockspackning och trasig kylare
Saab 9-3 Turbo växellådsras + bromsok + tändkassett
Saab 900 Turbo motorras
9-3 ltt motorras när kamkedjan gick av
9-5 ltt tändkassett + exploderad katalysator
Nissan Terrano topplockspackning + växellådsras
Volvo Valp rasad bakdiff
2 Amazoner topplockspackning och fastbränd ventil
Detta är kanske 1/3 av alla bilar jag haft men efter att ha börjat åka elbil så är reparationerna nere på minimum.
Renovering av två bromsok på golfen och inget på bmw:n.
Och gasfoten har knappast blivit lättare av att köra elbil.
Nu har jag iofs en bil som jag aldrig rört en skruv på under 25års innehav (förutom olje och stiftbyte), min impala.
Måste vara amerikansk kvalitet när den var som bäst....
Hej
Som motvikt kan sägas att vår nuvarande bil, en Toyota Avensis (diesel) årsmodell 2012 som nu har gått ca 23000 mil. Förutom däck och torkarblad så är enda åtgärd som gjorts är att byta bromsklossar efter 16000 mil i övrigt är det inte ens en glödlampa som är bytt.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.505
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hur kör du egentligen?
Du måste hålla på med folkrace eller köpa bilar i slutskedet av deras existens, hur som helst lär du var klubbmästare med detta CV ;)

Mitt cv på privatbilar inkl husbilar som gått sönder.
0 motorras
0 turboras
0 kamkedja
1 koppling
2 avgassystem
0 topplock
0 växellåda
0 bromsok
När man var yngre köptes ju bara 1-5 000kr bilar så då var en del haverier med i kalkylen.
Första fabriksnya bilen 9-3 gick kamkedjan av på när bilen bara gått 2500mil, vid lugn körning på motorvägen....

Nu har ju inte punkteringar med biltyp att göra men det diskuterades på jobbet häromveckan.
De flesta hade aldrig haft punka, några få vid något enstaka tillfälle.
Själv, jo en sådär 10-12st....
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
755
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Min första bil gav jag 175 kronor för. Lite lätt krockskadad...måste byta en framskärm... som var skruvad fast ( med ett svart plastband mellan...)
 

Torsbobosse

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27471
Medlemskap
2025
Jo jag körde 600 mil från Göteborg till Benin, genom Sahara öknen 1981, med en Volvo PV från 1962, som jag köpte för 500:- med mätarställning 24 000 mil. 3 missöden på den resan. En fastkörning i sanden, 2 punkteringar och trotteln i förgasaren som fastnade i översta läget pga sand, åtgärdades i 51 graders värme enkelt genom rengörning och att banka ner trotteln i botten. Körde sen 250 mil till Benin och tillbaka till Bamako i Mali, där jag sålde bilen för 1 000:- till en man som skulle montera motorn i en Peugeot 404.
Skulle det gå att göra den resan i en elbil?
Vi hade 255 liter bensin totalt med oss. Körde 100-tals mil utan att se vare sig någon människa, än mindre någon bensinstation eller bilverkstad. Tankade upp i Tamanrasset i Algeriet och nästa gång efter totalt väglöst ökenkörning i Mali.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
755
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jo jag körde 600 mil från Göteborg till Benin, genom Sahara öknen 1981, med en Volvo PV från 1962, som jag köpte för 500:- med mätarställning 24 000 mil. 3 missöden på den resan. En fastkörning i sanden, 2 punkteringar och trotteln i förgasaren som fastnade i översta läget pga sand, åtgärdades i 51 graders värme enkelt genom rengörning och att banka ner trotteln i botten. Körde sen 250 mil till Benin och tillbaka till Bamako i Mali, där jag sålde bilen för 1 000:- till en man som skulle montera motorn i en Peugeot 404.
Skulle det gå att göra den resan i en elbil?
Vi hade 255 liter bensin totalt med oss. Körde 100-tals mil utan att se vare sig någon människa, än mindre någon bensinstation eller bilverkstad. Tankade upp i Tamanrasset i Algeriet och nästa gång efter totalt väglöst ökenkörning i Mali.

Inlägg # 56 ska man kanske fundera lite kring.. min var en PV 1957 ... sen det här med bensinstation.... det hade ni väl kunnat lösa med två bra spadar? Bara att gräva tillräckligt djupt ner?
Egentligen skulle er resa ha en egen tråd tycker jag. svårslagen på många sätt.
Om den resan skulle kunna göras i en elbil? Jomen om det finns nånstans där solpaneler borde va bra? Saharaöknen?
Men skulle den kunna göras i en modern husbil?
Kanske? Kanske inte?
 

Torsbobosse

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27471
Medlemskap
2025
Inlägg # 56 ska man kanske fundera lite kring.. min var en PV 1957 ... sen det här med bensinstation.... det hade ni väl kunnat lösa med två bra spadar? Bara att gräva tillräckligt djupt ner?
Egentligen skulle er resa ha en egen tråd tycker jag. svårslagen på många sätt.
Om den resan skulle kunna göras i en elbil? Jomen om det finns nånstans där solpaneler borde va bra? Saharaöknen?
Men skulle den kunna göras i en modern husbil?
Kanske? Kanske inte?
Den tål att fundera på. Men var får man tag i en elbil för 500 SEK? Ja i dagens penningvärde då? Kanske 5 000 SEK....skulle inte tro det.
 

Bilagor

  • Screenshot_20250112-153242.png
    Screenshot_20250112-153242.png
    160,4 KB · Visningar: 6
Toppen