Ingrid o Pålle
HBK Medlem
Det finns faktiskt ingen promillegräns för cyklar, inklusive elcyklar.
Om "cykeln" klassas som moped gäller helt andra regler – och det är väl tveksamt hur Vässla Bike klassas då den saknar trampor.
Pålle
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Det finns faktiskt ingen promillegräns för cyklar, inklusive elcyklar.
Jag är övertygad att den är elcykel utan trampor, max 20 km/h om man väljer max 250 W motorOm "cykeln" klassas som moped gäller helt andra regler – och det är väl tveksamt hur Vässla Bike klassas då den saknar trampor.
Pålle
Fast hjälm ska väl användas oavsett..billigt livförsäkring tycker jag ..har ingen hår som skyddar flinten och då är det bra med hjälmJag är övertygad att den är elcykel utan trampor, max 20 km/h
Annars behövs försäkring, körkort och hjälm
Nej inte för elcyklar men om du inte behöver trampa utan t ex gasar via handtaget räknas den som moped.Det finns faktiskt ingen promillegräns för cyklar, inklusive elcyklar.
Det kan dock bli tal om vårdslöshet i trafik.
Om polisen säger att man ska leda cykeln vidare gör man klokt i att följa det rådet...
Enligt det resonemanget skulle elsparkcyklarna som finns i flera städer vara mopeder, vilket de inte är....Nej inte för elcyklar men om du inte behöver trampa utan t ex gasar via handtaget räknas den som moped.
Den klassas som cykel eftersom toppfarten är 20 km/h.Om "cykeln" klassas som moped gäller helt andra regler – och det är väl tveksamt hur Vässla Bike klassas då den saknar trampor.
Pålle
Enligt det resonemanget skulle elsparkcyklarna som finns i flera städer vara mopeder, vilket de inte är....
Detta verkar vettigt, men var hittas uppgifter om "20-kilometrarna"? Hittar bara det du länkar till men där sägs bara att trampor krävs.
- elfordon med trampor; max 250 watt som bara kan förstärka trampningen upp till 25 km i timmen. Här kan du läsa mer om cykel med elassistans.
- elfordon utan trampor med maxhastighet 20 km i timmen; (a) max 250 watt eller (b) självbalanserande (ex. Segway).
- elfordon utan trampor, som är avsedda för personer med fysisk funktionsnedsättning. De har ingen effektbegränsning men en maxhastighet på 20 km i timmen (ex. elrullstol, el-skoter).
Kolla länken i inlägg #71 ElcyklarDetta verkar vettigt, men var hittas uppgifter om "20-kilometrarna"? Hittar bara det du länkar till men där sägs bara att trampor krävs.
Jag har 2 st Vässla skoter varav den ena är klassad för 45 km/h för tredje säsongen med åtskilliga hundra mil på mätaren. Bättre fordon får man leta efter, enda nackdelen är att min husbil inte kan härbärgera 2 st a 60 kg.Ifall det är lika okunniga ägare till Vässla idag som för ett par år sedan, så kanske man ska vara lite försiktig med att köpa deras skit.
Ett ex.
Det finns svenskar som tror fortfarande att kineserna är folk som bara trampar risfält och vill inte titta på baksidan av ex. fjärrkontrollerna till sina Tv apparater ..Made in China brukar det stå och dom funkar alldeles förträffligJag har 2 st Vässla skoter varav den ena är klassad för 45 km/h för tredje säsongen med åtskilliga hundra mil på mätaren. Bättre fordon får man leta efter, enda nackdelen är att min husbil inte kan härbärgera 2 st a 60 kg.
2 st. hopfällda Vässla Bike får plats även i personbilens bagageutrymme.
Är det samma kvalitet på Bike som på skotern är jag nöjd. Att den är ihopsatt i Kina är ingen nackdel, även Apples prylar liksom hälften av Teslabilarna kommer från Kina.