• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elcyklar

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag har aldrig känt någon som skaffat cykel för att spara pengar!
Därimot spara tid och allmänt välbefinnande, det är nog dom största andledningarna till ett cykelköp.

Sen kommer man fram på ställen i sitt närområde som ingen bil kan ta sig fram på och ska man vänta på taxin varje gång så går det nog fortare att gå många ggr.

Köper man en motorcykel eller bil för att stajla så har man nog inte mognat som man ska i vår ålder eller så hade man bara trasiga leksaker som barn! ;)
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Fruktansvärt skön sittställning. Har en likadan fast utan elmotor. Skärmar och lastmöjligheter kan man sätta på men det funkar med en ryggsäck också. Sen har Canyon alla möjliga modeller av elcyklar så det finns en som passar alla. :)

Hej
Trevligt att du gillar körställningen men du har troligtvis ett annat användningsområde än vad jag har. Jag cyklar ganska mycket ca 500-600 mil per år och en stor del på grusväg men jag föredrar en mer upprätt körställning och framför allt en större ram än vad ”gruscyklarna” har.
Nu gäller ju tråden elcyklar vilket jag inte har någon men ett flertal bekanta har elcykel och flertalet (alla utom en) har haft problem med batterierna då de tagit slut efter 3-4 år. Den ena av dem är en mycket dyr premiumcykel men även på den var batteriet slut efter tre år så batteriet var säkert inget premium utan högst ordinärt.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Allt går att sälja till överpris bara det handlar om EL & inte försvinner överpriserna på EL cyklar av att ”miljötalibanerna” i regeringen drev igenom ett bidrag för att köpa sådana. Tvärtom har det garanterat bromsat en sund utveckling av prissättningen på dessa. Mao pengar i sjön som bara gynnat den försäljningskanalen.
2011 var jag i Kina första gången, mängder av knattrande stinkande mopeder överallt. 2 år senare kom jag dit igen och då vara alla mopeder helt plötsligt EL drivna, förutom dom 2 enda knattrande jag såg på en hel vecka.
Frågande en kollega som jobbade i Kina vad billigaste EL moppen kostade där det var ca 1800:-
EL moppar började dyka upp i Sverige strax därefter kostade ca 35-38.000
Idag kan det gå att hitta någon modell för 12-13.000 typ. Med förbränningsmotor går det att komma ner till 7-8.000 för en billig moppe. Säkert är dom billigaste skit i bägge fallen, men enligt allt sunt förnuft borde EL verisionen vara billigare då dess komponenter är billigare att tillverka än en förbränningsmotor. För en tvåhjuling så behöver ju heller inte batteriet vara så stort & dyrt som till en bil, så det borde heller inte slå igenom som på EL bilarna.
Vi är helt grundlurade som konsumenter eftersom en stor del av befolkningen tror att vi blir hållbara och dövar sin miljöångest med att köpa all EL-skit som säljs. Det mest hållbara man kan göra är att behålla sin gamla trampmoj i stället.
Det måste vara något fundamentalt fel på en marknad där valet står mellan en skitprodukt som folk antingen skall slänga efter 2-3år eller 50.000 för en som är bra. En vanlig trampcykel eller en gammaldags moped utan EL kan man ju ha i 20år minst. Vilket är då mest hållbart?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Det är en sån här man ska ha.

16 kg, 120 km räckvidd. Ger upp till 340% av egen kraft med ett vrid på 85 nm. 500Wh batteri integrerad i ramen.
Ja särskilt om man har för mycket pengar i börsen. ;)
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
:oops: Kul att sälja den då andrahandsvärdet rasar som dollarn efter att ha repat en cykel på eget bevåg för 50k och med Biltema dip.
Har sett en husbil som du beskriver tillvägagångssättet. Tror nu jag vet vems den var ;)
@Ha-Ha, nix husbilen har bara fått ett lager lackskydd. Men finessen med Plasti-Dip är att det är reltivt enkelt att dra bort och då har man en fin elcykel igen.
Hälsningar
Peter
 
W

Weckman

Guest
@Ha-Ha, nix husbilen har bara fått ett lager lackskydd. Men finessen med Plasti-Dip är att det är reltivt enkelt att dra bort och då har man en fin elcykel igen.
Hälsningar
Peter
Får tänka på miljön då Plast dip inte är min grej eller ens ett alternativ. Vi kör på det vi är duktiga på och folierar eller Wrappar en cykel i rost.
Kanske blir mer eftertraktad:rolleyes:42585F28-FF8E-4C9B-9C12-2BD4A86A12DD.jpeg
 
R

RobbeS

Guest
Ja särskilt om man har för mycket pengar i börsen. ;)

Priset är ju avhängigt till användningsområde. Som rent transportmedel är den alldeles för dyr och lite "overkill". Är man en riktig fantast så är man förmodligen beredd att betala det priset. Det är som med bilar. Pendlar man 15 mil om dagen vill man ha en större och bekvämare bil. Kör man korta svängar till affären och saknar bilintresse så funkar det med en billig rackare :)
 
F

F.d. 58689

Guest
Läser just på textTV om cykelstölder och att "högst upp på tjuvarnas önskelista står batterier till elcyklar", så ta med batteriet när ni lämnar cykeln!!!
Ja, jag vet att det är lite tungt att kånka på, men det kan det vara värt! :twitcy:

"– När det gäller elcyklar är det viktigt att ta med sig batteriet när man lämnar cykeln. Stöld av elcyklarnas batterier blir allt vanligare. Utan batteri är cykeln inte lika stöldbegärlig. Därför är det viktigt att man tar med sig batteriet om cykeln lämnas för en längre stund. Det kan till exempel vara när man är i skolan, på kontoret eller tar en fika, säger Jessica Hjälmered."
Ovanstående uttalande ur nedanstående artikel, från april ifjol!
Trevlig helg! :bye:
 
F

F.d. 22252

Guest
Stölder av batterier på cyklar har varit på tapten i flera år det är värt mera än cykeln ibland och tydligen lätt att sälja med någon påhittad historia. Behöver man ett nytt cykelbatteri ska man inte köpa av någon som kan vara en tjuv. Bättre då att skicka det och få det ombyggt till högre kapacitet av en firma i stockholm.
 
F

F.d. 22252

Guest
Såg en som såg nästan likadan ut på en sportaffär i santa pola förra året. Nackdelen är att man inte har trampor så det blir mera som en redesignad sparkcykel med max 20km i toppfart. 4mil låter mycket.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
En fördel med Vässla Bike är den ställbara fjädringen som gör den komfortabel även på ojämnt underlag. Avsaknaden av trampor gör att man får hålla koll på energiåtgången (display) för vem vill promenera i uppförsbackar i mogen ålder?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
En fördel med Vässla Bike är den ställbara fjädringen som gör den komfortabel även på ojämnt underlag. Avsaknaden av trampor gör att man får hålla koll på energiåtgången (display) för vem vill promenera i uppförsbackar i mogen ålder?
Vad klassas den som i trafiken? En elcykel med trampor får ju inte kunna framföras utan att man trampar utan räknas i så fall som moped. Viktig skillnad om man t ex cyklar hem efter att ha intagit några glas vin.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Läser just på textTV om cykelstölder och att "högst upp på tjuvarnas önskelista står batterier till elcyklar", så ta med batteriet när ni lämnar cykeln!!!
Ja, jag vet att det är lite tungt att kånka på, men det kan det vara värt! :twitcy:

"– När det gäller elcyklar är det viktigt att ta med sig batteriet när man lämnar cykeln. Stöld av elcyklarnas batterier blir allt vanligare. Utan batteri är cykeln inte lika stöldbegärlig. Därför är det viktigt att man tar med sig batteriet om cykeln lämnas för en längre stund. Det kan till exempel vara när man är i skolan, på kontoret eller tar en fika, säger Jessica Hjälmered."
Ovanstående uttalande ur nedanstående artikel, från april ifjol!
Trevlig helg! :bye:
Men batteriet är låst på sin plats ,hur kan man då plocka bort den utan nyckel ?
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Stölder av batterier på cyklar har varit på tapten i flera år det är värt mera än cykeln ibland och tydligen lätt att sälja med någon påhittad historia. Behöver man ett nytt cykelbatteri ska man inte köpa av någon som kan vara en tjuv. Bättre då att skicka det och få det ombyggt till högre kapacitet av en firma i stockholm.
Jag vet inte ..min batteri är låst så hur kan man plocka bort den utan att ta hela cykel ?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Vad klassas den som i trafiken? En elcykel med trampor får ju inte kunna framföras utan att man trampar utan räknas i så fall som moped. Viktig skillnad om man t ex cyklar hem efter att ha intagit några glas vin.
I Sverige med gräns på 20 km/h räknas den som cykel. Kan köras utan försäkring, på cykelväg m.m. Batteriet är medtagbart och är placerat under sadeln.
I vissa länder har den 50 km/h som gräns vilket gör den livsfarlig!
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.133
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Vad klassas den som i trafiken? En elcykel med trampor får ju inte kunna framföras utan att man trampar utan räknas i så fall som moped. Viktig skillnad om man t ex cyklar hem efter att ha intagit några glas vin.
Det finns faktiskt ingen promillegräns för cyklar, inklusive elcyklar.
Det kan dock bli tal om vårdslöshet i trafik.
Om polisen säger att man ska leda cykeln vidare gör man klokt i att följa det rådet...
 
Toppen