• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elcyklar

Fritidsforskare

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
30512
Medlemskap
2024
Hej Alla,
Helt galet, från att ha ”luffat” runt på havet har vi nu bytt till 4 hjul! Vi ser fram emot nya utmaningar runt om i Sverige i första hand och sedan så småningom längre bort.
vi har sett att många har cykel bak på bilen och nu är frågan - vilka som är bäst? El måste det bli, vi vill gärna ha tips...
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Det finns en uppsjö av elcyklar på marknaden och det finns olika behov likaså.
Själva ville vi ha fullstora cyklar för att kunna cykla ett antal mil utan att det känns tokigt. Jo, vi har testat minicyklar men och det funkar för korta sträckor.
Därefter så har du valet var drivpaketet skall sitta. De billigaste elcyklarna har en navmotor på framhjulet och batteripaket vid pakethållare. Funkar och gör sitt jobb men ingreppet av elkraft känns ryckigt och tyngdpunktenpå cykeln blir hög.
Elmotor i bakre hjulet är bättre ingreppsmässigt men man kommer ändå inte hela vägen fram för sömlöst ingrepp. Dessutom så är ddet bökigt att plocka av hjulet vid service.
Integrerad motor i vevpartiet anser jag vara det bästa med låg tyngdpunkt och smidigt ingrepp. Det brukar också följas av ett batteripaket integrerat i nedre delen av ramen. Det ger en skön gång och man funderar inte speciellt mycket på eldriften utan det bara funkar.
Baksidan är som alltid att smakar det så kostar det.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Se till att handla där du kan få hjälp med övriga funktioner på cykeln. Tex rätt styre, sadel, lyse, rätt antal växlar för ditt behov etc. Vilken ställning vill du ha när du cyklar? Sitta upprätt eller en mer racervariant etc.
Att sitta rätt, dvs med rätt vinkel vid knät och rätt längd mellan sadel o trampor är nära nog lika viktigt som eldriften. Det lönar sig i längden med att få hjälp med sådana saker.
Överlägset bäst är att motorn sitter i drevet.

Och förstås provkör olika modeller på cyklar innan du bestämmer dig.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Vi köpte 2 st Crescent Elora med elmotor i vevpartiet, förra hösten till höstpris -5000 kr styck. Dom får plats i vårt garage om man ställer dom "skafots". Låser dom och spänner fast dom med varsin rem. Tyvärr måste vi vara båda två när vi ska ställa in eller ut dom. Eftersom vi köpte två stycken har vi också två batteriladdare, som blivit en i bilen och en hemma, för vi tar ut dom och använder dom även här hemma. Helt plötsligt kan vi ta oss en runda på 2-3 mil utan att förta oss. Vi klarar cirka 8 mil på en batteriladdning.
1599556108807.png
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
I slutändan handlar det om:
- Pris
- Aktionsradie (med support)

Vi har ett par cyklar från Scott (e-sub) med Bosch elsystem. I lägsta hjälpläget kommer man 12-13mil på en laddning. I värsta (mest) hjälpläget kommer man 5-6mil. Vi är nöjda med allt utom möjligtvis priset (de var dyra, för ett par år sedan 25 000kr/st).

// Niklas
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det är naturligtvis svårt att kolla men det verkar att vara stor kvalitetsskillnad på batterierna, jag känner flera stycken vars el-cykel batterier tagit slut efter bara tre år men en har en ”gammal” el-cykel, den är från en förserie innan el-cyklarna blev populära så den är säkert runt 10 år gammal och verkligen mycket använd året runt och batteriet är fortfarande till synes helt intakt.
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Det är naturligtvis svårt att kolla men det verkar att vara stor kvalitetsskillnad på batterierna, jag känner flera stycken vars el-cykel batterier tagit slut efter bara tre år men en har en ”gammal” el-cykel, den är från en förserie innan el-cyklarna blev populära så den är säkert runt 10 år gammal och verkligen mycket använd året runt och batteriet är fortfarande till synes helt intakt.
Om man kör plåtis bör man tänka på att elcyklar är tunga och cykelstället tar Max 35kg (Thule).
Vi har en Biltema damcykel på cykelställ ca 21kg utan batteri och en hopfällbar EVO bike i garaget.
EVO går lätt 8-10 mil på en laddning 10,7 amp.
Provat både på Öland samt Visingsö i sommar.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Om man kör plåtis bör man tänka på att elcyklar är tunga och cykelstället tar Max 35kg (Thule).
Vi har en Biltema damcykel på cykelställ ca 21kg utan batteri och en hopfällbar EVO bike i garaget.
EVO går lätt 8-10 mil på en laddning 10,7 amp.
Provat både på Öland samt Visingsö i sommar.
Viktproblemet kan lösas via ett cykelställ på dragkroken.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Vi köpte billiga Biltemacyklar och hängde dem bak på bilen. Funkat utmärkt i tre säsonger med undantag för att ett batteri inte ville ta laddning som emellertid var lätt avhjälpt. Plockar in batterierna för att minska vikten och för laddning så gott som varje dag.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Vi köpte Ecoridecyklar 2019 (en Ambassadör och en Flexibel (hopfällbar)).
Vi förvarar dem i garaget, skyddat för både stöld och nedsmutsning.
Skulle aldrig komma på tanken att köpa Biltemacyklar efter att jag läst om deras "batterififfel".
Jag kommer troligen att bli påhoppad för detta uttalande, men det är min åsikt.
Andra får göra som de vill...
 
Senast ändrad:
R

RobbeS

Guest
Det är en sån här man ska ha.

16 kg, 120 km räckvidd. Ger upp till 340% av egen kraft med ett vrid på 85 nm. 500Wh batteri integrerad i ramen.
 
Senast redigerad av en moderator:
W

Weckman

Guest
Det är en sån här man ska ha.

16 kg, 120 km räckvidd. Ger upp till 340% av egen kraft med ett vrid på 85 nm. 500Wh batteri integrerad i ramen.
2,9kg??????
Vart kan man köpa dom?? Måste bara få prova innan köp, då jag söker lätta cyklar pga lastvikten
 
R

RobbeS

Guest
2,9kg??????
Vart kan man köpa dom?? Måste bara få prova innan köp, då jag söker lätta cyklar pga lastvikten

16 kg totalt. Motorn väger 2,9 kg. Finns bara på nätet och tillverkas i Tyskland. Canyon är ett premiummärke som tillverkar riktigt bra cyklar för både proffscyklister och mer inbitna amatörcyklister.
 
Toppen