Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Måste man inte ha försäkring och hjälm på sådana?
Hjälmfrågan handlar väl om ifall den här prestandan på motorn gör att cykeln blir en moped? Och då handlar det inte om cykelhjälmar.Försäkring är nog att föredra då länkad cykel kostar mellan 56 000-67 000 kronor beroende på växelkomponenter. Hjälm har väl alla då man cyklar?
Det är en sån här man ska ha.
Grail:ON
En elgravelcykel som kombinerar stabilitet, livfull hantering och en kraftfull motor. Ditt äventyr väntar på dig oavsett terräng.www.canyon.com
16 kg, 120 km räckvidd. Ger upp till 340% av egen kraft med ett vrid på 85 nm. 500Wh batteri integrerad i ramen.
Köpte också en Scott med Bosch mittmotor för 6 år sedan. Har fungerat perfekt. Lång räckvidd.Hej!
Jag skulle gärna ha en sådan cykel
Största bekymret med en sådan cykel är att man kan ju inte ställa den ifrån sig om man cyklar för att handla etc.
Den kommer försvinna snabbare än du hinner in i butiken....
Vi har valt bra och relativt dyra cyklar (Scott), men inte värre än att vi vågar lämna dem när vi handlar, går runt på stan, etc.
Det är en ganska viktig aspekt, tycker vi
//Jocke
Köpte också en Scott med Bosch mittmotor för 6 år sedan. Har fungerat perfekt. Lång räckvidd.
Oooops, var inne och tittade - inte en cykel under 50000... det blir nog alldeles för dyrt....2,9kg??????
Vart kan man köpa dom?? Måste bara få prova innan köp, då jag söker lätta cyklar pga lastvikten
Köpte också en Scott med Bosch mittmotor för 6 år sedan. Har fungerat perfekt. Lång räckvidd.
Det är en sån här man ska ha.
Grail:ON
En elgravelcykel som kombinerar stabilitet, livfull hantering och en kraftfull motor. Ditt äventyr väntar på dig oavsett terräng.www.canyon.com
16 kg, 120 km räckvidd. Ger upp till 340% av egen kraft med ett vrid på 85 nm. 500Wh batteri integrerad i ramen.
Efter att ha sett bilderna. En katastrofalt obekväm körställning, inga skärmar och inga lastmöjligheter så det är ingen cykel för min del men den är säkert kul för dem som gillar den här typen av cyklar ( och har välfylld plånbok, åtminstone före köpet)
Kul att sälja den då andrahandsvärdet rasar som dollarn efter att ha repat en cykel på eget bevåg för 50k och med Biltema dip.Dyra prylar med fina varumärken är alltid stöldbegärliga, spraya över ramen med plast-dip och skav av lite här och där så den ser sliten ut då minskar suget hos dom klåfingriga.
Hälsningar
Peter
För att få lite proportioner en elcykel för 50000kr+, min husbil kostade 45000kr har varit på ett antal resor och bott i den en hel del. För 50000kr kan man åka taxi ganska långt vill man ha motion och är pigg och stark kan man ju köpa en vanlig cykel. vill man ha elcykel tvunget kan man om man vill ha prestanda kan man lika gärna köpa en crescent man får ju praktiskt inget mervärde för de dyra pengarna samma effekt ungefär samma batterier. Enda orsaken att köpa en sån dyr cykel som förmodligen har jättedyra grejor och fixat så går något sönder måste det vara original. är att man har för mycket pengar eller vill stajla. Men en elcykel jag kan fatta en motorcykel eller sportbil - elcykel?? Går det att bota självförtroendet med en sån, vad blir milkostnaden värdeminskningen måste ju bli enorm, väldigt komplicerad apparat och ovanlig två hjul en ram en elmotor och ett batteri som man säkert kapslat in med kontakter och allt så efter några år måste köpa ett likadant för många gånger innehållets värde.
Hade en crecent minicykel från 70 talet satte dit en elmotor från en kylare med ett hjul som drev mot däcket och ett vanligt blybatteri på pakethållaren höll i 5km på en laddning men körde utan vidare om vanliga cyklister - nästan 30år sen. Kostade knappt något.
Såg en vanlig scott cykel utan el till salu på blocket 2020 års modell hade kört 300mil den hade en värdeminskning på 76.50kr/mil - dyrt nöje, Trodde ju man cyklade för att spara pengar är uppväxt med cykel och fick cykla till och från skolan året om 4ggr om dagen ingen matbespisning. Så jag blev ganska trött på att cykla. Slutade med motocykel bästa kompisen körde ihjäl sej. Och det är inte helt ofarligt att cykla heller, Har kört mycket sparkcykel utan el de senaste åren precis som F1 föraren Hamilton otroligt bra roligt säkert och hjälper konditionen mycket har dragit hem mycket matvaror och annat med den. Ingen service överhuvudtaget trots många mil.Jepp, din husbil var billig. Det visar sig ju dessutom i att du i de flesta av dina inlägg beskriver hur du fixar och lagar saker som gått sönder eller måste bytas ut av slitage. Det verkar som om du lägger mer tid på att laga husbil än på att åka husbil, och bygga egna elcyklar än att cykla. Funkar säkert bra om man har tid och intresse för det, vilket jag inte har. Trivs du med att skruva är det är det bra men låt andra som trivs med att betala lite mer för sina saker få göra det utan mästrande och förlöjligande kommentarer. Det är ju inte dina pengar dom betalar med!
En sak har jag lärt mig och det är att billigt är billigt av en anledning och det gäller även cyklar. Väljer man billigt får man ofta också lägga en massa tid på att få grejerna att funka eller köpa nytt relativt snabbt. Levde en period det livet och fick oftast stå i garaget och laga prylar som gått sönder.
Hur man sen värderar prylar är upp till var och en att bedöma.
Personbil-billig, då det endast är ett nödvändigt ont, husbil och cykel - lite dyrare då de för mig genererar ett mervärde i livet, sportbil - kommer aldrig att hända, mc- har redan gjort den resan.
Sen ser jag inget behov av en elcykel och kommer inte heller att köpa en. Ändras den inställningen köper jag redan från början en bra cykel som jag känner mig trygg med och som jag kan använda för den cykling jag vill utföra. Jag tror inte att du cyklade speciellt mycket skogsstig med dina hemmabyggen.