• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elcyklar

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Försäkring är nog att föredra då länkad cykel kostar mellan 56 000-67 000 kronor beroende på växelkomponenter. Hjälm har väl alla då man cyklar?
Hjälmfrågan handlar väl om ifall den här prestandan på motorn gör att cykeln blir en moped? Och då handlar det inte om cykelhjälmar.
Förresten är det väl bara dom som tycker att dom har nåt att skydda som kör med cykelhjälm?
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Det är en sån här man ska ha.

16 kg, 120 km räckvidd. Ger upp till 340% av egen kraft med ett vrid på 85 nm. 500Wh batteri integrerad i ramen.

Hej!
Jag skulle gärna ha en sådan cykel ;)

Största bekymret med en sådan cykel är att man kan ju inte ställa den ifrån sig om man cyklar för att handla etc.
Den kommer försvinna snabbare än du hinner in i butiken....

Vi har valt bra och relativt dyra cyklar (Scott), men inte värre än att vi vågar lämna dem när vi handlar, går runt på stan, etc.
Det är en ganska viktig aspekt, tycker vi ;)

//Jocke
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Hej!
Jag skulle gärna ha en sådan cykel ;)

Största bekymret med en sådan cykel är att man kan ju inte ställa den ifrån sig om man cyklar för att handla etc.
Den kommer försvinna snabbare än du hinner in i butiken....

Vi har valt bra och relativt dyra cyklar (Scott), men inte värre än att vi vågar lämna dem när vi handlar, går runt på stan, etc.
Det är en ganska viktig aspekt, tycker vi ;)

//Jocke
Köpte också en Scott med Bosch mittmotor för 6 år sedan. Har fungerat perfekt. Lång räckvidd.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
För dom flesta så fungerar det bra med en vanlig cykel med navmotor! För min del så bränner jag upp bromsarna när jag cyklar i bergstrakter, då krävs det skivbromsar och givetvis mittmotor med klätterläge i branta uppförsbackar. Har en Walleräng, Shimano motor och elväxel 32000 kr.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Köpte också en Scott med Bosch mittmotor för 6 år sedan. Har fungerat perfekt. Lång räckvidd.
Det är en sån här man ska ha.

16 kg, 120 km räckvidd. Ger upp till 340% av egen kraft med ett vrid på 85 nm. 500Wh batteri integrerad i ramen.

Efter att ha sett bilderna. En katastrofalt obekväm körställning, inga skärmar och inga lastmöjligheter så det är ingen cykel för min del men den är säkert kul för dem som gillar den här typen av cyklar ( och har välfylld plånbok, åtminstone före köpet)
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Vilka elcyklar pressas hårdast och cyklas av många olika personer som egentligen inte bryr sig om cykeln, utan ser den bara som ett arbetsredskap som måste tåla stryk.

POSTCYKELN...

Givetvis kontrollerade jag vilken motor brevbärarna använder och köpte samma fabrikat på motorn!

Slutade med: Shimano-motor, skivbroms fram och fotbroms bak samt ett lätt insteg för att sätta sig på sadeln.

Kostnad ca 25000kr beroende på om cykelkorgen och extralås skall räknas in.

Inget kul att behöva ladda stup i ett.20200917_122117.jpg
 
W

Weckman

Guest
Fått mer info från leverantören. Fraktfritt och 20% på priset om jag köpte en till frugan samtidigt. Men efter ett Mail till så skulle jag få 20 % på den första också. Måste servas av en Märkesverkstad 1gång om året för att alla garantier ska gälla.
Om jag köper 2 så måste väl %:en på frugans cykel bli 40%??? Fick ju 20% på första och ytterligare 20 om jag köpte 2??
 
R

RobbeS

Guest
Efter att ha sett bilderna. En katastrofalt obekväm körställning, inga skärmar och inga lastmöjligheter så det är ingen cykel för min del men den är säkert kul för dem som gillar den här typen av cyklar ( och har välfylld plånbok, åtminstone före köpet)

Fruktansvärt skön sittställning. Har en likadan fast utan elmotor. Skärmar och lastmöjligheter kan man sätta på men det funkar med en ryggsäck också. Sen har Canyon alla möjliga modeller av elcyklar så det finns en som passar alla. :)
 
F

F.d. 22252

Guest
De ljuger väldigt bra om prestanda och undviker att visa effekten på motorerna en elcykel har 250w allt annat är eumopeder och vid högre effekter går batteriet ner snabbt.
500wh vid 250w motor ger ju max 2 timmars drift med förluster och uppförsbackar - motvind betydligt mindre ska det räcka längre så får man låta bli att använda motorn så mycket alltså trampa själv.
Till slut kommer man till en punkt där den ökade vikten inte överstiger hjälpen från motorn om man tror att man kan cykla långt, är man inte ung vältränad utan övervikt ska man nog inte räkna med några fantasi sträckor kanske 5 mil dvs 2,5 mil bort och hem. Fantasipriser med stora övervinster verkar det som förutom mittmotor och något större - tyngre batteri så kan inte jag se någon skillnad på prestanda eller räckvidd. Motorerna är ju nästan alltid av samma typ med liknande verkningsgrad.
Bra kvalitet kostar men inte till såna överpriser. Min cykel med fjädring och mittmotor och automatväxel i baknavet vägde ca 30kg ett äldre batteri med 8ah gav ca 1 mil utan att trampa toppfart ca 30km med bortkopplad hastighetsgivare. Motsvarar ca 2dl bensin i en mopedmotor. Ger kanske lite proportioner på effekten som man har tillgång till.
Sålde den eftersom räckvidden var alldeles för dålig även med ett nytt batteri. Att hela tiden sitta och kalkylera hur långt man kunde köra kändes väldigt jobbigt. Har haft en 24v 200w cykel också väldigt klent Biltema har någon låghjulig med 24 volt det skulle jag undvika.
Beträffande laddning från 12v via omformare till 36 volt är batteriet på cykeln 500wh så är ju ett 100ah bobatteri på 1200wh
sen har man ju laddförluster dels i batterierna och omformare - laddare på okänt antal % .
Så det suger. Ingen som berättar att det man aldrig får ut lika mycket energi från ett batteri som man laddar in utan betydligt mindre en elmotor kanske 85% verkningsgrad en laddare plus omformare något liknande gissar jag på. I stort sätt alla förluster avgår i värme.
Vad jag skulle vilja ha är något liknande som min spartacykel med på hängare men mera modernt och lättskött och framförallt väldigt lätt. men då blir det försäkring och hjälmtvång trots samma effekt eftersom det är farligare att driva en cykel med bränsle istället för el eller hur.
Har ibland funderat på att ta en 5cc modellmotor som ger ca 0,8 hk vid full effekt och via en gummirulle på framhjulet driva en cykel den skulle säkert orka man behöver bara lite speciell olja och vanlig E85 för att driva den. Jag har delarna hemma...
 
R

RobbeS

Guest
Men Bengtic. Meningen är ju att man framförallt SKA trampa själv. Vill man slippa trampa ska man skaffa en moppe ;)
Här gör nog en del elcykelköpare en tankevurpa. Man köper en cykel men tänker använda den som en moped. Då slår man på högsta effektläget och blir besviken då batteriet inte räcker så länge.
Den cykel jag länkade till är fullt godkänd. Enligt tester jag läst, har inte provat den, så har den en begränsning på 25 km/h där motorn lägger av och man får trampa själv om man vill cykla fortare. Vid en träningsrunda på asfalt ligger man väl normalt på mellan 28 till 33 km/h som motionär med en cykel utan eldrift så där gör motorn ingen nytta alls. På stigar är farten betydligt lägre men där är andra aspekter viktigare än farten och det ger dessutom bättre träning också.
Hur många watt motorn är på har jag inte hittat men då Canyon är en tysk väletablerad fabrikant av kvalitetscyklar så följer dom nog gällande EU regler för elcyklar.
Kraften som motorn ger är också främst för att ge hjälp vid branta backar på stigar där man måste trampa sig ur en situation och inte för att cykla rakt fram på en plan asfaltsväg där man dessutom oftast cyklar fortare än 25 km/h.
Nu är det inte eldriften som kostar mest. För en Grail eller andra likvärdiga cyklar utan elmotor med kolfiberram och bra komponenter i växlar, hjul och bromsar betalar man 20 000 kronor mindre.
Sen är ju frågan om man måste ha en elcykel för att ta sig en sightseeingtur på 2-3 mil eller cykla ner till Lidl och köpa frulle. Om man är frisk så är det ju en lagomt skön liten tur med en vanlig cykel.
 
W

Weckman

Guest
Dyra prylar med fina varumärken är alltid stöldbegärliga, spraya över ramen med plast-dip och skav av lite här och där så den ser sliten ut då minskar suget hos dom klåfingriga.
Hälsningar
Peter
:oops: Kul att sälja den då andrahandsvärdet rasar som dollarn efter att ha repat en cykel på eget bevåg för 50k och med Biltema dip.
Har sett en husbil som du beskriver tillvägagångssättet. Tror nu jag vet vems den var ;)
 
F

F.d. 22252

Guest
För att få lite proportioner en elcykel för 50000kr+, min husbil kostade 45000kr har varit på ett antal resor och bott i den en hel del. För 50000kr kan man åka taxi ganska långt vill man ha motion och är pigg och stark kan man ju köpa en vanlig cykel. vill man ha elcykel tvunget kan man om man vill ha prestanda kan man lika gärna köpa en crescent man får ju praktiskt inget mervärde för de dyra pengarna samma effekt ungefär samma batterier. Enda orsaken att köpa en sån dyr cykel som förmodligen har jättedyra grejor och fixat så går något sönder måste det vara original. är att man har för mycket pengar eller vill stajla. Men en elcykel jag kan fatta en motorcykel eller sportbil - elcykel?? Går det att bota självförtroendet med en sån, vad blir milkostnaden värdeminskningen måste ju bli enorm, väldigt komplicerad apparat och ovanlig två hjul en ram en elmotor och ett batteri som man säkert kapslat in med kontakter och allt så efter några år måste köpa ett likadant för många gånger innehållets värde.
Hade en crecent minicykel från 70 talet satte dit en elmotor från en kylare med ett hjul som drev mot däcket och ett vanligt blybatteri på pakethållaren höll i 5km på en laddning men körde utan vidare om vanliga cyklister - nästan 30år sen. Kostade knappt något.
 
R

RobbeS

Guest
För att få lite proportioner en elcykel för 50000kr+, min husbil kostade 45000kr har varit på ett antal resor och bott i den en hel del. För 50000kr kan man åka taxi ganska långt vill man ha motion och är pigg och stark kan man ju köpa en vanlig cykel. vill man ha elcykel tvunget kan man om man vill ha prestanda kan man lika gärna köpa en crescent man får ju praktiskt inget mervärde för de dyra pengarna samma effekt ungefär samma batterier. Enda orsaken att köpa en sån dyr cykel som förmodligen har jättedyra grejor och fixat så går något sönder måste det vara original. är att man har för mycket pengar eller vill stajla. Men en elcykel jag kan fatta en motorcykel eller sportbil - elcykel?? Går det att bota självförtroendet med en sån, vad blir milkostnaden värdeminskningen måste ju bli enorm, väldigt komplicerad apparat och ovanlig två hjul en ram en elmotor och ett batteri som man säkert kapslat in med kontakter och allt så efter några år måste köpa ett likadant för många gånger innehållets värde.
Hade en crecent minicykel från 70 talet satte dit en elmotor från en kylare med ett hjul som drev mot däcket och ett vanligt blybatteri på pakethållaren höll i 5km på en laddning men körde utan vidare om vanliga cyklister - nästan 30år sen. Kostade knappt något.

Jepp, din husbil var billig. Det visar sig ju dessutom i att du i de flesta av dina inlägg beskriver hur du fixar och lagar saker som gått sönder eller måste bytas ut av slitage. Det verkar som om du lägger mer tid på att laga husbil än på att åka husbil, och bygga egna elcyklar än att cykla. Funkar säkert bra om man har tid och intresse för det, vilket jag inte har. Trivs du med att skruva är det är det bra men låt andra som trivs med att betala lite mer för sina saker få göra det utan mästrande och förlöjligande kommentarer. Det är ju inte dina pengar dom betalar med!

En sak har jag lärt mig och det är att billigt är billigt av en anledning och det gäller även cyklar. Väljer man billigt får man ofta också lägga en massa tid på att få grejerna att funka eller köpa nytt relativt snabbt. Levde en period det livet och fick oftast stå i garaget och laga prylar som gått sönder.
Hur man sen värderar prylar är upp till var och en att bedöma.
Personbil-billig, då det endast är ett nödvändigt ont, husbil och cykel - lite dyrare då de för mig genererar ett mervärde i livet, sportbil - kommer aldrig att hända, mc- har redan gjort den resan.

Sen ser jag inget behov av en elcykel och kommer inte heller att köpa en. Ändras den inställningen köper jag redan från början en bra cykel som jag känner mig trygg med och som jag kan använda för den cykling jag vill utföra. Jag tror inte att du cyklade speciellt mycket skogsstig med dina hemmabyggen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jepp, din husbil var billig. Det visar sig ju dessutom i att du i de flesta av dina inlägg beskriver hur du fixar och lagar saker som gått sönder eller måste bytas ut av slitage. Det verkar som om du lägger mer tid på att laga husbil än på att åka husbil, och bygga egna elcyklar än att cykla. Funkar säkert bra om man har tid och intresse för det, vilket jag inte har. Trivs du med att skruva är det är det bra men låt andra som trivs med att betala lite mer för sina saker få göra det utan mästrande och förlöjligande kommentarer. Det är ju inte dina pengar dom betalar med!

En sak har jag lärt mig och det är att billigt är billigt av en anledning och det gäller även cyklar. Väljer man billigt får man ofta också lägga en massa tid på att få grejerna att funka eller köpa nytt relativt snabbt. Levde en period det livet och fick oftast stå i garaget och laga prylar som gått sönder.
Hur man sen värderar prylar är upp till var och en att bedöma.
Personbil-billig, då det endast är ett nödvändigt ont, husbil och cykel - lite dyrare då de för mig genererar ett mervärde i livet, sportbil - kommer aldrig att hända, mc- har redan gjort den resan.

Sen ser jag inget behov av en elcykel och kommer inte heller att köpa en. Ändras den inställningen köper jag redan från början en bra cykel som jag känner mig trygg med och som jag kan använda för den cykling jag vill utföra. Jag tror inte att du cyklade speciellt mycket skogsstig med dina hemmabyggen.
Såg en vanlig scott cykel utan el till salu på blocket 2020 års modell hade kört 300mil den hade en värdeminskning på 76.50kr/mil - dyrt nöje, Trodde ju man cyklade för att spara pengar är uppväxt med cykel och fick cykla till och från skolan året om 4ggr om dagen ingen matbespisning. Så jag blev ganska trött på att cykla. Slutade med motocykel bästa kompisen körde ihjäl sej. Och det är inte helt ofarligt att cykla heller, Har kört mycket sparkcykel utan el de senaste åren precis som F1 föraren Hamilton otroligt bra roligt säkert och hjälper konditionen mycket har dragit hem mycket matvaror och annat med den. Ingen service överhuvudtaget trots många mil. IMG_20190215_130938.jpg
 
Toppen