• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips EBL elektrobox

fableman

HBK Medlem
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
38211
Medlemskap
2025
Själv håller jag på att bygga bort min EBL på vår nya Pilot från 2024.
Jag kommer från båtvärlden innan vi skaffade husbil så jag är van att allt man bygger och har är moduluppbyggt, så inte allt slutar fungera om ex. en EBL skulle det.

Första jag reagerade på var EBLen och vilket skit det är. Gammal teknik, kass stöd för LIFEPO4 batterier, ingen bra övervakning, en skärm som tar 30 sekunder för att starta upp från helt avstäng, och helt avsaknad av data som är bra att ha. Solcellsladdaren är en PWR modell vilket man slutade med för 10 år sedan osv. Sedan såg jag folk som betalat över 12.000 kr för en ny sådan skit pryl med elektronik värt högst 500kr.
Bytte även bilen DCDC-laddare till Victrons nya XS.

Så just nu håller jag på med ett projekt med att bygga bort EBL helt och hållet och nya smartare funktioner samt trådlös skärm som man kan placera vart man vill och antingen konstruerar eget reläkort eller använder ett opensource kort med publikt tillgång till PCB och ritningar.

Kommer även ha funktioner som att man kan själv bestämma om man vill prioritera bodels-laddning eller spara på gasol. (om kylskåpet ska gå på DC hela tiden eller bara vid vissa laddningsnivåer)

Just nu går min solcellsladdning via Victron MPPT, en Victron shun, en Victron230-Laddare, En Victron startbatteri laddare.
Så min EBL är just nu bara reläslav och visar tankmätare (dessa är för övrigt kassa och visar vara i steg om 25%, dessa ska jag byta ut mot nya tryckgivare istället.

Har även kollat in en inverter så jag har 230 i bilen hela tiden.

Har installerat ett egenbyggt lifepo4 batteri på 230Ah.

Husbilar har mycket att lära av båtägares elsystem, den saken är klar. Tror det beror på att på sjön har man typ ingen hjälp och måste tänka till några varv extra hur man konstruera saker så man inte hamnar i sjönöd.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag kommer från båtvärlden innan vi skaffade husbil så jag är van att allt man bygger och har är moduluppbyggt, så inte allt slutar fungera om ex. en EBL skulle det.

Första jag reagerade på var EBLen och vilket skit det är. Gammal teknik, kass stöd för LIFEPO4 batterier, ingen bra övervakning, en skärm som tar 30 sekunder för att starta upp från helt avstäng, och helt avsaknad av data som är bra att ha. Solcellsladdaren är en PWR modell vilket man slutade med för 10 år sedan osv. Sedan såg jag folk som betalat över 12.000 kr för en ny sådan skit pryl med elektronik värt högst 500kr.

Så just nu håller jag på med ett projekt med att bygga bort EBL helt och hållet och nya smartare funktioner samt trådlös skärm som man kan placera vart man vill och antingen konstruerar eget reläkort eller använder ett opensource kort med publikt tillgång till PCB och ritningar.

Kommer även ha funktioner som att man kan själv bestämma om man vill prioritera bodels-laddning eller spara på gasol. (om kylskåpet ska gå på DC hela tiden eller bara vid vissa laddningsnivåer)

Just nu går min solcellsladdning via Victron MPPT, en Victron shun, en Victron230-Laddare, En Victron startbatteri laddare.
Så min EBL är just nu bara reläslav och visar tankmätare (dessa är för övrigt kassa och visar vara i steg om 25%, dessa ska jag byta ut mot nya tryckgivare istället.

Husbilar har mycket att lära av båtägares elsystem, den saken är klar. Tror det beror på att på sjön har man typ ingen hjälp och måste tänka till några varv extra hur man konstruera saker så man inte hamnar i sjönöd.
Jag hoppas att du gör det hela reverserbart, annars kan nog din bil bli svårsåld om du inte skriver en komplett manual.
Original elsystem fungerar ganska bra, det är nog oftast när ägarna börjar förändra dom på egen hand som problemen börjar.
F.ö. har de värsta elsystem jag har sett suttit i båtar, så det varierar nog ordentligt i den världen också.

Senast ändrad:

Johan Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Finström
HBK-Nr
40970
Medlemskap
2025
If it runs, don’t fix it.. även om jag både förstår och uppskattar fablemans önskan att få det som han vill. Då kan han få ett schema, något jag saknar den dagen det ska felsökas.

Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Du får se till att behålla den bilen länge,kommer bli svårsåld, alla garantier försvinner direkt du börja skruva med detta, förutsätter att du är medveten om detta.
Visst är vissa EBL inte direkt moderna men dom fungerar till det som dom är avsedda, solcellsladdare går ju enkelt att installera en ny utan att röra något annat tex.
Styrning av kyl fungera bra som standard inte mening att ändra där, den drar 15A så inte någon mening att köra den på 12V någon längre tid.

fableman

HBK Medlem
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
38211
Medlemskap
2025
Jag hoppas att du gör det hela reverserbart, annars kan nog din bil bli svårsåld om du inte skriver en komplett manual.
Original elsystem fungerar ganska bra, det är nog oftast när ägarna börjar förändra dom på egen hand som problemen börjar.
F.ö. har de värsta elsystem jag har sett suttit i båtar, så det varierar nog ordentligt i den världen också.
Du menar om jag säljer bilen med utbytesenheter för ett värde av 500kr som skulle klara av att hålla bilen i liv i runt 200år, skulle inte det vara säljbart ? :) Men en enkel instruktion hur man byter ex. skärmen, eller reläkortet.

Alltså, elektronik är så jävla billigt att tillverka och beställa om man vet hur man gör, jag blir bara så ledsen att se dessa överpriser för skräp som säljs.

fableman

HBK Medlem
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
38211
Medlemskap
2025
Styrning av kyl fungera bra som standard inte mening att ändra där, den drar 15A så
Den fungerar riktigt dåligt enligt mig om man frikampar.

1. Den drar massa Effekt som borde gå till bodelsbatteriet i stället. Gasoldrift är extremt billigt.
2. En ny husbil med smart generator kommer ladda ditt hushålls batter extremt dåligt beroende på din DCDC-charger du har installerad. Jag kollade upp kablarna och de maxar ut runt 30A, så om kylskåpet drar 15A så laddar ditt bodelsbatteri endast med 15 + solcellerna = ca: 25 Ampere beroende vad det är för väder och körriktning mm. Vilket är tok för lite.

Som fricampare är sällan gasolen ett problem utan att bodels batteriet tar slut om man inte har tillgång till 230 för att ladda.

Så mitt system har en inställning som gör att om man vill så fortsätter kylskåpet på gasol tills batteriet når 95% och sedan går det över till DC12V och om batteriet når 90% så går det över på gasol igen. Mycket smartare och mer som man önskar som fricampare.

Känns bra att komma fram med fulladdade batterier efter en körning vilket inte är fallet normalt med nya husbilar.

fableman

HBK Medlem
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
38211
Medlemskap
2025
If it runs, don’t fix it.. även om jag både förstår och uppskattar fablemans önskan att få det som han vill. Då kan han få ett schema, något jag saknar den dagen det ska felsökas.
Som båtägare är jag van att få hela elscheman över all el i hela båten, och när vi bytte till husbil så får man inget och hänvisas till verkstad om något är fel. Går lixom emot min natur.
Så känns jävligt nice att byta allt skit och skapa ordning och reda i ett mörker som skapas för att andra ska tjäna pengar. Även om det kräver att jag bygger om all el i hela husbilen, men helt klart värt det om man har kunskapen..

fableman

HBK Medlem
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
38211
Medlemskap
2025
Intressant, men hur gör du med ev garanti på bilen?Kan tro att åf kommer att skylla alla fel på den egna ombyggnaden?
Vad för fel skulle de kunna skylla på mitt system?

Bildelen är ju helt avskärmad från bodelen (sitter endast ihop via en DCDC-laddare.

Bodelen bygger jag om helt för att det ska bli bättre, inte sämre. på vilket sätt skulle det bli sämre ? Jag konstruerar ju allt själv för attr göra det extremt modulärt, alltså om en sak går sönder så är det bara den saken som går sönder och du behöver inte åka till en verkstad utan kan lätt byta den enheten själv. (detta ligger självklart inte i EBL tillverkarnas intresse, de har ju en helt annan affärsmodell)

fableman

HBK Medlem
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
38211
Medlemskap
2025
Du får se till att behålla den bilen länge,kommer bli svårsåld, alla garantier försvinner direkt du börja skruva med detta, förutsätter att du är medveten om detta.
Visst är vissa EBL inte direkt moderna men dom fungerar till det som dom är avsedda, solcellsladdare går ju enkelt att installera en ny utan att röra något annat tex.
Styrning av kyl fungera bra som standard inte mening att ändra där, den drar 15A så inte någon mening att köra den på 12V någon längre tid.
Garantierna för EBL försvinner för den sitter ju inte ens i min bil längre.

Sedan är det ju bara kablar till ledslinger, elstart av ugn/spis, belysning, vattenpumpar. Vad är det som ska gå sönder menar du som påverkar garantier ? Min vattenpump har ju inget med EBL att göra. Eller om sprisen går sönder.

Skulle vilja se dialogen mellan mig som elektronikkonstruktör vs försäkringsbolag, lycka till att försöka lura mig.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Garantierna för EBL försvinner för den sitter ju inte ens i min bil längre.

Sedan är det ju bara kablar till ledslinger, elstart av ugn/spis, belysning, vattenpumpar. Vad är det som ska gå sönder menar du som påverkar garantier ? Min vattenpump har ju inget med EBL att göra. Eller om sprisen går sönder.

Skulle vilja se dialogen mellan mig som elektronikkonstruktör vs försäkringsbolag, lycka till att försöka lura mig.
Jag kan ta ett exempel från min täthetgaranti på bilen, borrar jag ett hål i taket för att montera en antenn, om det sedan blir en fuktskada i golvet gäller inte garantin.
Detta är bara exempel på hur garantierna är utformade, läs det finstilta.
Tänker du ha bilen länge spelar det ingen roll, men byta in den kan bli svårare.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Den fungerar riktigt dåligt enligt mig om man frikampar.

1. Den drar massa Effekt som borde gå till bodelsbatteriet i stället. Gasoldrift är extremt billigt.
2. En ny husbil med smart generator kommer ladda ditt hushålls batter extremt dåligt beroende på din DCDC-charger du har installerad. Jag kollade upp kablarna och de maxar ut runt 30A, så om kylskåpet drar 15A så laddar ditt bodelsbatteri endast med 15 + solcellerna = ca: 25 Ampere beroende vad det är för väder och körriktning mm. Vilket är tok för lite.

Som fricampare är sällan gasolen ett problem utan att bodels batteriet tar slut om man inte har tillgång till 230 för att ladda.

Så mitt system har en inställning som gör att om man vill så fortsätter kylskåpet på gasol tills batteriet når 95% och sedan går det över till DC12V och om batteriet når 90% så går det över på gasol igen. Mycket smartare och mer som man önskar som fricampare.

Känns bra att komma fram med fulladdade batterier efter en körning vilket inte är fallet normalt med nya husbilar.
Detta är enkelt löst att få kylen gå på gasol,ställ om från auto till gas enbart, detta gör jag ibland när jag vill ha mer laddning,alternativt drar du en separat pluskabel mellan startbatteri och kyl.

leifn

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2025
Vad för fel skulle de kunna skylla på mitt system?

Bildelen är ju helt avskärmad från bodelen (sitter endast ihop via en DCDC-laddare.

Bodelen bygger jag om helt för att det ska bli bättre, inte sämre. på vilket sätt skulle det bli sämre ? Jag konstruerar ju allt själv för attr göra det extremt modulärt, alltså om en sak går sönder så är det bara den saken som går sönder och du behöver inte åka till en verkstad utan kan lätt byta den enheten själv. (detta ligger självklart inte i EBL tillverkarnas intresse, de har ju en helt annan affärsmodell)
Jag skrev ju inte att det skulle bli sämre,men allt som styrs av dina installationer kommer nog inte att omfattas av tillverkargaranti.Kör på

Leif Eng

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2025

Ja kan vara problem med allt i ett, (oftast funkar dessa allt i ett enheter av olika fabrikat) men pga plats i husbil förstår man att det blivit så här samt dom flesta är inte kunniga på 12volt ,dom bara vill köra bil
Har haft flera bobåtar, inte om det är bättre där (men kanske i lyxbåtar)

fableman

HBK Medlem
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
38211
Medlemskap
2025
Jag kan ta ett exempel från min täthetgaranti på bilen, borrar jag ett hål i taket för att montera en antenn, om det sedan blir en fuktskada i golvet gäller inte garantin.
Detta är bara exempel på hur garantierna är utformade, läs det finstilta.
Tänker du ha bilen länge spelar det ingen roll, men byta in den kan bli svårare.
Nej tätskitsgartantin gäller fortfarande om man bygger bort EBLen.

fableman

HBK Medlem
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
38211
Medlemskap
2025
Detta är enkelt löst att få kylen gå på gasol,ställ om från auto till gas enbart, detta gör jag ibland när jag vill ha mer laddning,alternativt drar du en separat pluskabel mellan startbatteri och kyl.
Absolut, men då måste jag sedan komma ihåg att ställa tillbaka till el de gånger jag har el. Eftersom jag kan elkonstruktion så är det för mig snyggare att bygga smarta system istället för att göra saker manuellt.

fableman

HBK Medlem
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
38211
Medlemskap
2025
Ja kan vara problem med allt i ett, (oftast funkar dessa allt i ett enheter av olika fabrikat) men pga plats i husbil förstår man att det blivit så här samt dom flesta är inte kunniga på 12volt ,dom bara vill köra bil
Har haft flera bobåtar, inte om det är bättre där (men kanske i lyxbåtar)
Problemet är att många tror de kan koppla 12VDC och tror det är enklare än 230VAC och jag sett helt livsfarliga kopplingar med kablar som är underdimensionerade och verkligen noll koll på ohms lag, kabel area,säkringar mm. 12VDC är betydligt svårare än 230VAC.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Just att köra kyl/frys på 12V är ett bra sätt att knäcka eblxxx, även kablar och kopplingar är ofta fel dimensionerade.
Har sett ett otal brända ebl med varmgång.

Din ide är intressant för oss som gillar att förbättra alla brister i en husbils elsystem. Jag är dock förespråkare för att det ska vara enkelt och robust, riktiga brytare av god kvalitet istället för touch screens.
Stackars verkstäder (och ägare) av dagens husbilar som ska lösa elfelen när de kommer på dagens överkomplicerade fritidsfordon.

fableman

HBK Medlem
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
38211
Medlemskap
2025
Just att köra kyl/frys på 12V är ett bra sätt att knäcka eblxxx, även kablar och kopplingar är ofta fel dimensionerade.
Har sett ett otal brända ebl med varmgång.

Din ide är intressant för oss som gillar att förbättra alla brister i en husbils elsystem. Jag är dock förespråkare för att det ska vara enkelt och robust, riktiga brytare av god kvalitet istället för touch screens.
Stackars verkstäder (och ägare) av dagens husbilar som ska lösa elfelen när de kommer på dagens överkomplicerade fritidsfordon.
Med manuella "riktiga brytare" så kan du inte få smarta lösningar / förbättringar.
Jag ser själv inget problem med reläer av bättre kvalite som styrs elektroniskt via programkod via en skärm eller mobiltelefonen.

Verkstäder byter ju hela enheter, sedan att det kostar mycket är ju inte deras problem. De har inte kunskapen att felsöka kretskort eller liknande, de är ju bara vanliga elektriker.

Därför jag bygger eget, så det blir lätt att byta, billigt att byta, samt kan utveckla massa smarta funktioner och få saker exakt som man önskar ha det. Skulle något gå sönder när man är ute och åker så byter jag det själv på några minuter än att behöva lämna in bilen på en verkstad / avbryta semestern osv. Kan ha alla reservdelar med mig.

Därför jag bygger mitt eget lifepo4 batteri också, har en reserv BMS med mig och en extra battericell. Sedan at jag får 320Ah för under 5000kr med bra proffsprylar är ju en fördel det också.

Toppen