Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Att täthetsgarantin inte påverkas vid borttag av EBL är ju lätt att förstå. Men om bilens garanti påverkas av en större ombyggnad av el och elektronik är inte lika lätt att förstå. Nu vet jag ju inte hur dina garantivillkor för bilen ser ut, men om man tittar på branschens generella garantivillkor som jag tror är de här https://husvagnsbranschen.se/wp-content/uploads/2024/05/hrf_garantivillkor-_2023.pdf, så verkar det ju inte särskilt klart vad som gäller.Nej tätskitsgartantin gäller fortfarande om man bygger bort EBLen.
Jo reläer är ibland ett måste, själv gick jag på hög kvalitet i mitt LFP-bygge.Med manuella "riktiga brytare" så kan du inte få smarta lösningar / förbättringar.
Jag ser själv inget problem med reläer av bättre kvalite som styrs elektroniskt via programkod via en skärm eller mobiltelefonen.
Verkstäder byter ju hela enheter, sedan att det kostar mycket är ju inte deras problem. De har inte kunskapen att felsöka kretskort eller liknande, de är ju bara vanliga elektriker.
Därför jag bygger eget, så det blir lätt att byta, billigt att byta, samt kan utveckla massa smarta funktioner och få saker exakt som man önskar ha det. Skulle något gå sönder när man är ute och åker så byter jag det själv på några minuter än att behöva lämna in bilen på en verkstad / avbryta semestern osv. Kan ha alla reservdelar med mig.
Därför jag bygger mitt eget lifepo4 batteri också, har en reserv BMS med mig och en extra battericell. Sedan at jag får 320Ah för under 5000kr med bra proffsprylar är ju en fördel det också.
Det blir säkert jättebra för dig men jag skulle inte vilja överta en bil med din lösning. Enkelt, robust och driftsäkert innefattar i min värld inga pekskärmar eller specialbyggen. I synnerhet inte i en båt.Vad för fel skulle de kunna skylla på mitt system?
Bildelen är ju helt avskärmad från bodelen (sitter endast ihop via en DCDC-laddare.
Bodelen bygger jag om helt för att det ska bli bättre, inte sämre. på vilket sätt skulle det bli sämre ? Jag konstruerar ju allt själv för attr göra det extremt modulärt, alltså om en sak går sönder så är det bara den saken som går sönder och du behöver inte åka till en verkstad utan kan lätt byta den enheten själv. (detta ligger självklart inte i EBL tillverkarnas intresse, de har ju en helt annan affärsmodell)
Om de skulle påstå att min husbils fuktgaranti inte gäller för att jag plockat bort EBLn så skulle de få väldigt svårt att bevisa hur det skulle påverka. Annars vet jag inte vilka andra garantier jag ens kan åberopa som EBL ens kan påverka.Att täthetsgarantin inte påverkas vid borttag av EBL är ju lätt att förstå. Men om bilens garanti påverkas av en större ombyggnad av el och elektronik är inte lika lätt att förstå. Nu vet jag ju inte hur dina garantivillkor för bilen ser ut, men om man tittar på branschens generella garantivillkor som jag tror är de här https://husvagnsbranschen.se/wp-content/uploads/2024/05/hrf_garantivillkor-_2023.pdf, så verkar det ju inte särskilt klart vad som gäller.
Det står bl.a så här
”Näringsidkaren ansvarar inte för fel om näringsidkaren kan göra sannolikt att felet
beror på någon av nedanstående punkter eller liknande förhållande på
konsumentens sida:
•
•
• Att husvagnen/husbilen byggts om eller på annat sätt väsentligen
förändrats.”
•
•
Men jag förstår att du vill bygga om. Hade gjort samma sak om jag haft tillräckliga kunskaper.
Tillverkaren kan ställa vilka krav dom vill, eftersom det är dom som står för garantin.Om de skulle påstå att min husbils fuktgaranti inte gäller för att jag plockat bort EBLn så skulle de få väldigt svårt att bevisa hur det skulle påverka. Annars vet jag inte vilka andra garantier jag ens kan åberopa som EBL ens kan påverka.
De kan hävda vad de vill men de skulle inte gå vidare i en domstol i den frågan eftersom de vet att de skulle förlora mot ARN.
Absolut kan de ställa vilka krav de vill, men prövas det rättsligt så gäller svensk lag oavsett vilka krav tillverkaren ställer eller vad som är avtalat.Tillverkaren kan ställa vilka krav dom vill, eftersom det är dom som står för garantin.
Jag är inte helt klar ännu, men i vår borde jag bli klar.Oavsett alla synpunkter på din ombyggnation så tycker jag att du i ord och bild skall presentera vad du gjort för att koppla bort EBL och vilka nya funktioner du tillfört i bilen.
Du vet väl att alla nya husbilar/båtar har pekskärmar mm ?Det blir säkert jättebra för dig men jag skulle inte vilja överta en bil med din lösning. Enkelt, robust och driftsäkert innefattar i min värld inga pekskärmar eller specialbyggen. I synnerhet inte i en båt.
Jag kan inte påverka chassidelen speciellt mycket, men ha en extra cell för 1000kr är ju ingen större kostnad om något fabriksfel på en cell skulle visa sig under färd.Jo reläer är ibland ett måste, själv gick jag på hög kvalitet i mitt LFP-bygge.
Skall dock byta ut bms'et till ett ännu bättre i vinter.
En extra battericell är första gången jag hör det, till en husbil. Är extremt sällsynt att en cell behöver bytas ut i ett 12V LFP. Ett reserv-bms kan möjligen vara försvarbart, men ställer du så höga funktionskrav på en husbil, så är det bättre att lägga pengar på chassidelen, som bara tycks få mer och mer problem desto nyare den är.
Det vore trevligt om du kunde dela med dig av dina lösningar och app. Har du någon Github eller hemsida där du visar dina konstruktioner?Jag är inte helt klar ännu, men i vår borde jag bli klar.
Just nu har jag bara kopplat förbi 230VAC laddningen, solcells laddningen, kopplat in en inverter så jag alltid har 230volt i bilen, samt en omkopplare som kopplar in och ur invertern om det finns stolpel eller eller inte. (invertern har inget med EBL att göra)
Samt byggt en mobilapp som skapar en loggbok och karta över alla övernattningar, temperaturer utomhus, inne med mera.
Larm data över el, solceller, laddning, batterier,system. Allt syns i appen vart man än är. Man kan även se hur bilen åker på vägen i appen under körning (mest svärmor som tycker det är kul att se vart i kör).
Jag har byggt och utvecklat allt själv för att allt som idag finns på marknaden är för dåligt, eller saknar de funktioner jag önskar ha.
Jag har tidigare byggt liknande till min båt.
Just nu sitter jag och lägger till krypterad kommunikation mellan mitt reläkort och den nya skärmen som ska visa data över bilen och där man kan styra lampor,el med mera (man kan även styra det över wifi på plats via appen) Så man kan släcka ner allt ifrån sängen eller så.
Du vet väl att alla nya husbilar/båtar har pekskärmar mm ?
Driftsäkerhet är ju det jag vill uppnå, EBL är ju leksaks elektronik förpackat i plast och säljs dyrt som fan.
Titta bara på deras PWR laddare för solcellerna, alltså pinsamt dåligt när året är 2024.
Ja tyvärr. Det blir "dyrt som fan" när de strular. Dock är de serietillverkade och inte privatbyggen vilket underlättar när reparation eller utbyte krävs.Du vet väl att alla nya husbilar/båtar har pekskärmar mm ?
När man är extremt teknikintresserad och vet hur ineffective en PWR laddare är mot MPPT laddare så klart man blir besviken när nya husbilar levereras med gammal skräp och man vet att de tar 12.000kr för att ersätta en trasig EBL (som innehåller gammal skräp)Jo håller med...pinsamt om året är 2024...Hur skulle du uttrycka dig om denna PWR laddare om året vore 2025 ?
Ännu mera negativt förmodar jag...
Ps..Du är en rolig " typ" tycker jag! Bygg du bara på...
Största problemet med många gamla husbilar är deras batteriladdning, de saknar massa logik och de tenderar att överladda batterierna när de går sönder vilket leder till knallgas och stor risk för liv och brand. Så många saker var verkligen inte bättre förr, och man behöver inte gå så långt tillbaka för att hitta dessa osmarta/farliga laddare.Ja tyvärr. Det blir "dyrt som fan" när de strular. Dock är de serietillverkade och inte privatbyggen vilket underlättar när reparation eller utbyte krävs.
Jag känner också till 50 år gamla fordon med rejäla manuella strömbrytare ännu fungerar utmärkt.....
Jag trodde det var pekskärmar vs brytare det handlade om, inte batteriladdare.
Jag får intryck att du har stor tilltro till att digitala lösningar per automatik är bäst och smartast. Så tänkte jag också när jag blev involverad i en verksamhet som skulle frälsa fastighets- och delar av industrisektorn med nyutvecklade "smarta" IT-baserade styr- och övervakningssystem. Många miljoner kostade utvecklingen och resultatet blev "sådär" om man uttrycker det försiktigt. Våra överkomplicerade lösningar som inte tålde verklighetens tuffa tag och som bara specialister klarade av att underhålla fick skrotas och ersättas med pålitligare system. Men det var kul ett tag iaf, och såg ju tufft ut också.
Om er IOT satsning misslyckades berodde det inte på tekniken som var fel utan att ni valde fel leverantör med ej fungerande lösning.Jag trodde det var pekskärmar vs brytare det handlade om, inte batteriladdare.
Jag får intryck att du har stor tilltro till att digitala lösningar per automatik är bäst och smartast. Så tänkte jag också när jag blev involverad i en verksamhet som skulle frälsa fastighets- och delar av industrisektorn med nyutvecklade "smarta" IT-baserade styr- och övervakningssystem. Många miljoner kostade utvecklingen och resultatet blev "sådär" om man uttrycker det försiktigt. Våra överkomplicerade lösningar som inte tålde verklighetens tuffa tag och som bara specialister klarade av att underhålla fick skrotas och ersättas med pålitligare system. Men det var kul ett tag iaf, och såg ju tufft ut också.