Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Att täthetsgarantin inte påverkas vid borttag av EBL är ju lätt att förstå. Men om bilens garanti påverkas av en större ombyggnad av el och elektronik är inte lika lätt att förstå. Nu vet jag ju inte hur dina garantivillkor för bilen ser ut, men om man tittar på branschens generella garantivillkor som jag tror är de här https://husvagnsbranschen.se/wp-content/uploads/2024/05/hrf_garantivillkor-_2023.pdf, så verkar det ju inte särskilt klart vad som gäller.Nej tätskitsgartantin gäller fortfarande om man bygger bort EBLen.
Jo reläer är ibland ett måste, själv gick jag på hög kvalitet i mitt LFP-bygge.Med manuella "riktiga brytare" så kan du inte få smarta lösningar / förbättringar.
Jag ser själv inget problem med reläer av bättre kvalite som styrs elektroniskt via programkod via en skärm eller mobiltelefonen.
Verkstäder byter ju hela enheter, sedan att det kostar mycket är ju inte deras problem. De har inte kunskapen att felsöka kretskort eller liknande, de är ju bara vanliga elektriker.
Därför jag bygger eget, så det blir lätt att byta, billigt att byta, samt kan utveckla massa smarta funktioner och få saker exakt som man önskar ha det. Skulle något gå sönder när man är ute och åker så byter jag det själv på några minuter än att behöva lämna in bilen på en verkstad / avbryta semestern osv. Kan ha alla reservdelar med mig.
Därför jag bygger mitt eget lifepo4 batteri också, har en reserv BMS med mig och en extra battericell. Sedan at jag får 320Ah för under 5000kr med bra proffsprylar är ju en fördel det också.
Det blir säkert jättebra för dig men jag skulle inte vilja överta en bil med din lösning. Enkelt, robust och driftsäkert innefattar i min värld inga pekskärmar eller specialbyggen. I synnerhet inte i en båt.Vad för fel skulle de kunna skylla på mitt system?
Bildelen är ju helt avskärmad från bodelen (sitter endast ihop via en DCDC-laddare.
Bodelen bygger jag om helt för att det ska bli bättre, inte sämre. på vilket sätt skulle det bli sämre ? Jag konstruerar ju allt själv för attr göra det extremt modulärt, alltså om en sak går sönder så är det bara den saken som går sönder och du behöver inte åka till en verkstad utan kan lätt byta den enheten själv. (detta ligger självklart inte i EBL tillverkarnas intresse, de har ju en helt annan affärsmodell)
Om de skulle påstå att min husbils fuktgaranti inte gäller för att jag plockat bort EBLn så skulle de få väldigt svårt att bevisa hur det skulle påverka. Annars vet jag inte vilka andra garantier jag ens kan åberopa som EBL ens kan påverka.Att täthetsgarantin inte påverkas vid borttag av EBL är ju lätt att förstå. Men om bilens garanti påverkas av en större ombyggnad av el och elektronik är inte lika lätt att förstå. Nu vet jag ju inte hur dina garantivillkor för bilen ser ut, men om man tittar på branschens generella garantivillkor som jag tror är de här https://husvagnsbranschen.se/wp-content/uploads/2024/05/hrf_garantivillkor-_2023.pdf, så verkar det ju inte särskilt klart vad som gäller.
Det står bl.a så här
”Näringsidkaren ansvarar inte för fel om näringsidkaren kan göra sannolikt att felet
beror på någon av nedanstående punkter eller liknande förhållande på
konsumentens sida:
•
•
• Att husvagnen/husbilen byggts om eller på annat sätt väsentligen
förändrats.”
•
•
Men jag förstår att du vill bygga om. Hade gjort samma sak om jag haft tillräckliga kunskaper.
Tillverkaren kan ställa vilka krav dom vill, eftersom det är dom som står för garantin.Om de skulle påstå att min husbils fuktgaranti inte gäller för att jag plockat bort EBLn så skulle de få väldigt svårt att bevisa hur det skulle påverka. Annars vet jag inte vilka andra garantier jag ens kan åberopa som EBL ens kan påverka.
De kan hävda vad de vill men de skulle inte gå vidare i en domstol i den frågan eftersom de vet att de skulle förlora mot ARN.