• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips EBL elektrobox

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag vill rekommendera en reparatör på elektronik i husbilen eller annan elektonik, det är Develec på Orust.
Han reparerade min EBL elektrobox.

BMSS

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
38588
Medlemskap
2025
Har arbetat med reparationer och försäljning av husbilar o husvagnar i 20 år, försäkringsbolag gör noggranna utredningar och kan dom peka på att någon ändrat på något så att brand kan uppstå, då får man ingen ersättning, har själv sett sådana exempel, jag själv skulle aldrig göra sådana ombyggnader pga ev. utebliven ersättning, annars är denna ombyggnad fantastiskt bra då nuvarande elektronik är föråldrad.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Har arbetat med reparationer och försäljning av husbilar o husvagnar i 20 år, försäkringsbolag gör noggranna utredningar och kan dom peka på att någon ändrat på något så att brand kan uppstå, då får man ingen ersättning, har själv sett sådana exempel, jag själv skulle aldrig göra sådana ombyggnader pga ev. utebliven ersättning, annars är denna ombyggnad fantastiskt bra då nuvarande elektronik är föråldrad.
Det är skillnad på ändringar. En del kan vara dåligt utförda och medföra brandrisk, medan andra är bra utförda och inte medför brandrisk (kanske t.o.m minskar den). Så om de gör sådana noggranna utredningar måste de väl kunna skilja på detta?

BMSS

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
38588
Medlemskap
2025
Både försäkringsbolag och husbilstillverkare har duktiga advokater och massa pengar bakom sig och kan dra allt i långbänk i många år dessa advokater har ork hur länge som helst och till slut hittat något som gör att du inte får ersättning, det är den lilla människan mot storkapitalet, tyvärr fungerar det så.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Jag har dessbättre aldrig haft något försäkringsärende relaterat till brand men däremot under årens lopp andra typer av skador på bostad, motorcykel, personbil och husbil. Den typ av mentalitet från försäkringsbolagens sida som antyds ovan har jag aldrig upplevt.

Senast ändrad:

Per o Anne

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2025
Jag har dessbättre aldrig haft något försäkringsärende relaterat till brand men däremot under årens lopp andra typer av skador på bostad, motorcykel, personbil och husbil. Den typ av mentalitet från försäkringsbolagens sida som antyds ovan har jag aldrig upplevt.
De få ggr jag haft med försäkringsbolag att göra har jag aldrig heller upplevt några som helst problem eller blivit ifrågasatt.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har haft brand i en bil orsakad av en kupevärmare, inga konstiga diskussioner alls, reglerat och klart inom en vecka! :)

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har inte heller haft just brand, men ett antal skaderegleringar på husbilar, personbilar, MC och villa! Både med eget och annans vållande. Aldrig varit med om nåt knussel! Tvärtom! Nu snackar vi under drygt 50 års tid!!

BMSS

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
38588
Medlemskap
2025
Bland försäkringsbolag är detta småpengar i utbetalningar om insösen av en nyare husbil kommer ifråga då blir det annorlunda, har fö.haft de flesta försäkringsbolag i mina olika företag, Nu snackar vi 60 år

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Det måste väl ändå ligga någon form av "bevisbörda" på försäkringsbolaget så att de inte kan slingra sig ur det hela bara genom att peka på att något har "byggts om" utan att kunna peka på ett tydligt orsakssamband mellan det ombyggda och branden?

Om en husbil brinner p.g.a. t.ex. ett gasolrelaterat fel på kylskåpet kan ett bolag då klara sig undan genom att peka på helt ovidkommande saker som som att ägaren satt in en ny batteriladdare (avsedd för campingfordon), eller bytt ut en risig original säkringsdosa mot en betydligt gedignare, o.s.v.? Jag vill inte tro det.

En annan fråga blir förstås hur bolaget skall kunna veta exakt hur elsystemet i en brunnen husbil X av årsmodell y såg ut i original.

BMSS

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
38588
Medlemskap
2025
I fösäkringsbolag finns enorma resurser, vi är bara små människor med begränsade resurser, tyvärr är detta sanning, har bråkat med försäkringsbolag 100 tals gånger när jag hade mina företag, idag är jag pensionär och livet har lärt mig den hårda vägen att pengar styr allt, och detta är hemskt tycker jag

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Tillverkare av husbilar måse certifiera byggen av husbilar därför vet man hur det sett ut original
Vi har ju också tillval monterade av återförsäljare eller dennes underleverantör(er) innan bilen såldes till första köparen, de har inget försäkringsbolag koll på.

Sen kan man undra på vilken detaljeringsnivå denna certifiering sker när det gäller hur bodelens elsystem ser ut, vilka stora och små komponenter som finns där, hur (den ibland skatboinspirerade) kabelförläggningen är utförd, osv. Det handlar ju inte direkt om kärnkraftverk eller annat med extremt höga (och kostnadsdrivande) krav så tills överbevisad tror jag det finns ett och annat i utförandet som är okänt för försäkringsbolagen.

Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Håller med, men vi förlorar mot storkapitalet ändå tyvärr
Tycker ditt resonemang är missvisande. Vad är storkapitalet? Och vad skulle motsatsen i så fall vara? Varför skulle försäkringsbranschen vara någon sorts storkapital som bara jobbade för egen vinning? Jag, liksom väldigt många svenskar, är delägare i våra försäkringsbolag. Visst är de flesta länder i västvärlden kapitalistiska demokratier, men alternativen som prövats lite runt om i världen är fruktansvärda.

Toppen