Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Om er IOT satsning misslyckades berodde det inte på tekniken som var fel utan att ni valde fel leverantör med ej fungerande lösning.
Idag sparar IOT lösningar i byggnader enorma summor, kan även se om det bor för många personer i samma lägenhet eftersom att värmen i lgh är högre än den borde under längre tid samt luftfuktigheten är större än andra lägenheter i samma byggnad.
Kan upptäcka droppande kranar, till och med sensorer för urin finns så de kan avgöra om det bor en "kattkvinna" som håller på att låta katter pissa ner betongen
Det finns folk som utvecklar saker riktigt dåligt och det finns det som gör det riktigt bra, är ju inte fel i ny teknik i sig. Lite som vissa som köper allt från Kina och blir besvikna på kvaliteten. Nej allt kommer inte från Kina.( bara att montering brukar göra där, men det betyder inte att utvecklingen gjorts där)
Jag kan inte påminna mej något fall där brand eller avlidna i husbil/husvagn har kunnat härledas just till de enkla laddare som sitter i nästanStörsta problemet med många gamla husbilar är deras batteriladdning, de saknar massa logik och de tenderar att överladda batterierna när de går sönder vilket leder till knallgas och stor risk för liv och brand. Så många saker var verkligen inte bättre förr, och man behöver inte gå så långt tillbaka för att hitta dessa osmarta/farliga laddare.
Jag tror det blir svårt att sälja lägenheter som har en hyresvärd som vill filma sina hyresgäster.Nåja skam den som ger sig! Jag kontrar med.....men det borde väl va enklare att sätta upp några kameror i varje rum och på balkongen? De visar väl ungefär samma saker som en drös sensorer gör?
Det blir nog lika svårt om hyresgästerna eller hyresgästföreningen får nys om att dina system används så som du beskriver!Jag tror det blir svårt att sälja lägenheter som har en hyresvärd som vill filma sina hyresgäster.
Kamerorna mäter ju inte tmp eller luftfuktighet.
Jag tror det blir svårt att sälja lägenheter som har en hyresvärd som vill filma sina hyresgäster.
Kamerorna mäter ju inte tmp eller luftfuktighet.
Jävla vilka priser.Jag har full förståelse för att man vill byta ut och/eller själv installera mycket av elkomponenterna i sin husbil, även om den är fabriksny. Själva kommer vi nog att köpa en fabriksny husbil under 2025/2026, vi vill ha en 6m helintegrerad och det finns knappt att få tag på begagnat.
Tillbehörslistan för el/elektronik på t ex en Knaus VAN i 550MF är dock rätt dyr på det jag/vi skulle vilja ha:
230 V kontakt i förarhuset, 2.900 SEK
Touch-kontrollpanel med intuitivt driftskoncept för nätverksanslutna komponenter istället för standardkontrollpanel, inklusive inomhus- och utomhus temperatursensorer, 5.600 SEK
Batterisensor bodelsbatteri, 5.600 SEK
Litium bodelsbatteri, 21.800 SEK
Extra litium (LiFePO4) bodelsbatteri, 21.800 SEK
Solpanel (200 W), 26.900 SEK
Extern LTE / WIFI antenna, 16.900 SEK
I och för sig är det kanske inte så dyrt efter rabatt och med tanke på att man får allt installerat, osv. Men då går det ändå inte att få en inverter, och jag ändå inte få till det som jag/vi skulle vilja ha det. För mig/oss är det då bättre att köpa och installera prylarna själv, och få mer för samma summa pengar. EBL:en behåller vi kanske, men bara som kopplingscentral/säkringsdosa, den inbyggda laddaren och laddboostern kommer vi att ersätta med annat.
Jag väljer hellre en lösning baserat på Victron-prylar, egenbyggda LiFePO4-batterier, Raspberry Pi, Home Assistant, etc, så att jag t ex kan visa och ändra lite data i bilstereo-displayen mha CarPlay / Android Auto. Det blir säkert inte billigare, och jag väntar kanske med att borra i taket, men det är vore kul att fixa det mesta själv. Jag kanske är yrkesskadad, jobbar med... Design och utveckling av IoT-lösningar!
Och varför? Jag har trott att LF-inverter är ”the real deal”. Någon sådan i den prisklassen torde vara svårt att uppbringa.Vilken inverter köpte du och var?
Nu blandar du friskt, EBL och fuktskydd så funkar det inte, tillverkaren anger kraven,att svensk lag på något sätt skulle runda detta är inte troligt.Absolut kan de ställa vilka krav de vill, men prövas det rättsligt så gäller svensk lag oavsett vilka krav tillverkaren ställer eller vad som är avtalat.
Du har kopplat förbi EBL / Du har bytt LED lampor i bilen, Du har så nu gäller inte garantin för fuktskyddet.
Lycka till att förklara den logiken hur det hänger ihop rättsligt.
Orlimliga krav, orlimligheter, felaktigheter finns i många avtal och det är upp till domstol att avgöra rättsligt i en tvist. De skulle aldrig gå upp i rätten för de vet att de förlorar i ett sådant fall.
2100 betalade jag då, nu har de nästa dubblat priset. Men du kan kolla runt finns säkert billigare säljare, men jag villa ha min inom 4 dagar så fick ta från EU lager.Vilken inverter köpte du och var?
Det var ett tvärsäkert uttalande baserat otillräcklig info och därför felaktigt. Den rätta analysen är mer komplex och hör hemma i ett annat forum.Om er IOT satsning misslyckades berodde det inte på tekniken som var fel utan att ni valde fel leverantör med ej fungerande lösning.
Du vet kanske inte att du diskuterar med någon som konstruerar elektronik och hållit på med IOT sedan starten på IOT eran.Det var ett tvärsäkert uttalande baserat otillräcklig info och därför felaktigt. Den rätta analysen är mer komplex och hör hemma i ett annat forum.
Dax för mig att lämna, nivån i detta forum lite för låg just nu för att jag ska lägga energi och engagemang för att påvisa att det finns folk som vill göra saker bättre och det var inte bättre förr. Lägger istället min tid på att fortsätta mitt utvecklingsarbete så kan ni andra fortsätta lämna kommentarer som varken bidrar eller tillför någe av värde.Jag betalar 100 kronor för att ha så här roligt.... det är på tok för billigt.
Dessutom får jag ibland användbara tips och idéer till mina bilar. Kan det bli bättre? Knappast.
Ett gott skratt förlänger livet.