• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Digital klocka för 12 V

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej igen!

Någon som vet var man kan få tag på en digitalklocka för montering på en panel.
Den måste kunna drivas på 12 V.
Och den måste vara belyst.
Anledningen är att när man vaknar på natten har man ingen aning om hur mycket klockan är. Hade en sådan en gång i en turnebuss, där det var svag grön belysning.
Storleken bör vara ca: 200mm x 60-70mm.

Har kollat runt på flera ställen, Biltema, Jula, Clas Olson, Elfa men inget napp.

Någon som har något tips var man kan få tag på en liknande tingest?


Mvh
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Digital klocka för 12 V

Det är ju underligt att samma klocka har två olika drivspänningar. Din med 6volt DC och min med 4,5volt AC.
Jag får lösa detta med att koppla in den på 230volt via invertern när vi inte har tillgång till elanslutning. Allt går ju att lösa men jag hade hoppats på din modell, att omforma 12volt DC till 6volt DC.

Tittade på kartongen, där står inget om volt-tal utan bara en uppräkning av vilka enheter som ingår i förpackningen.
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Digital klocka för 12 V

Hmmm, mycket märkligt...men det står verkligen 6v, har kollat en gång till för säkerhets skull....
Men kan du inte använda den här ändå? Den har ju även 4,5 V som valmöjlighet. Jag har exakt en sådan och har ställt den på 6V.
 

Bilagor

  • 327733_X_2009-07-06_095717_45.jpg
    327733_X_2009-07-06_095717_45.jpg
    24,5 KB · Visningar: 553

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Digital klocka för 12 V

Det verkar vara så att den klockan har tillverkats i två olika varianter, den du har 6volt DC och den jag har 4,5volt AC. Det står inget om xxvolt på kartongen.
Jag skall skriva till Clas Ohlson och tala om vilken konsekvens det har och att det begränsar försäljningen till husbilsfolket.
Klockan med dess radiostyrning och två temperaturmätare är förutom funktionen en prydnad i bilen. Jag provade med en 12volt DC in omkopplad till 4,5volt DC ut men får då en errorsignal i klocktablån.
Jag har nu löst det genom att koppla in den via invertern men det känns som en omväg, först 12volt DC till 230volt AC sedan 230volt AC till 4,5volt AC. Har vi extern nätanslutning så flyttar jag en stickkontakt så det fungerar ok.
Vi får se vad CO lämnar för kommentar.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Digital klocka för 12 V

Vad är skillnaden på AC och DC?
Hoppas du får ett svar från CO, vore intressant att få veta...
När köpte du klockan? Jag köpte den för ca tre veckor sedan, kanske kan du byta till en nyare om du köpte din innan min?
/Annette
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Digital klocka för 12 V

Hej Robert!

Min klocka är sönder, det är ett lysande streck som fattas i temperaturangivelsen till vänster. Jag märkte inte detta först, då det var rätt svalt i husbilen, men för ett tag sedan blev det ju varmt och tempen steg till över tjugo grader inne, och då fattades det ett streck i tvåan.
Så jag gick till CO i Kungsbacka och skulle byta, men då var dom slut.
Jag gick då in på webbutiken och beställde en, för det var extrapris på dom, kostade bara 99 kr!
Eftersom du har berättat om detta med problemet med AC/DC så tänkte jag att om det står AC på den så behåller jag den trasiga istället. Det går ju trots allt att gissa sig till vilken siffra det ska vara.

Idag var jag o hämtade paketet.
Döm om min förvåning, det står 4,5V DC på den :yes:...
Så jag undrar hur många varianter CO har på denna klocka... tre hittills iallafall!
Och det här exemplaret fungerar alldeles utmärkt! Jag flyttade bara på skjutknappen på omvandlaren från 6V till 4,5V!

/Annette
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Digital klocka för 12 V

Hej Robert!


Ledsen att jag inte svarat förrän nu, men vi åkte neråt med husbilen midsommardagen och sen har det tagit en del tid att "komma ifatt" sen vi kom hem....:)

Det är inga problem att använda en spänningsstabilisator av den typ jag refererade till,uA7805. Vill man dessutom vara på den säkra sidan sätter man en diod i serie med den stabiliserade spänningen så försvinner ytterligare 0,6 volt... och kvar blir bara 4,4V...

Spänningsstaben finns på Kjell o Co och heter 90061, kostar 15:-
Dioden finns också på Kjell o Co för 15:-.

Det har ingen betydelse om den heter 1N4001, 1N4003, 1N4004 eller 1N4007, det funkar lika bra med vilken diod som helst som klarar strömmen som klockan behöver och det ligger definitivt under 1A (Ampere).

Allt det här joxet kan en händig man eller kvinna löda in i en 12V-anslutningsplugg, eller gömma i en bit krympslang, om man bara har en lödkolv och lite lödtenn, det är grundskolenivå på övningen - du har troligen tvingats göra betydligt svårare löduppgifter när du gick i skolan...

Jag klippte helt sonika bort den där 230V-adaptern som följde med och lödde in spänningsstabben i 12V-pluggen, men min klocka behöver 5 eller 6V, kommer inte ihåg vilket, så den är av den äldre typen.

SpStab.jpg
LasseF
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Digital klocka för 12 V

För att lösa problemet men den klocka jag köpte så kopplade jag in den via invertern och ändrade därmed lite i 230v-uttagen. Nu flyttar jag en anslutning från den fasta installationen till invertern beroende på om jag har tillgång till "stolpe" eller ej.

Vid uppstarten av klockan visades -- för temperaturen. Det finns en reset-knapp både på klocka och på utomhusgivaren. När jag tryckt på dessa funderade det som det skall.

Varma sommarhälsningar från Robert
 
T

TonyR

Guest
Sv: Digital klocka för 12 V

Hej , har haft liknande problem med klocka i min hus bil men fann en lösning på Clas ohlsson. går på 4,5 volt och änvänder en spänningsomvandlare från kjell o co Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik och till på köpet får du rejäla siffror samt inne och ute termometer, Har min ovanför förarplatsen och har inga problem att se klockan från sängen längst bak.
Clas Ohlson Internetbutik


MVH
Tony:yes:

Glömde säga att den är radiokontrollerad
 

Bilagor

  • 314179A_X_2010-03-04_093023_299.jpg
    314179A_X_2010-03-04_093023_299.jpg
    4 KB · Visningar: 372
Senast redigerad av en moderator:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Digital klocka för 12 V

TonyR
Skriv lite mer om detta med att den går på 12V.
Vi andra som köpt samma klocka har fått köpa en omvandlare till annat volt-tal och i mitt fall köra den över invertern.

För övrigt: Clas Ohlson har inte svarat på min fråga till kundtjänst. Tolkar man det positivt så är de underbemannade mitt i semestertiden, tolkar man det negativt så ger dom blanka den i att svara.
Jag vill helst tolka det positivt :)
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Digital klocka för 12 V

Hej , har haft liknande problem med klocka i min hus bil men fann en lösning på Clas ohlsson. går på tolv volt och till på köpet får du rejäla siffror samt inne och ute termometer, Har min ovanför förarplatsen och har inga problem att se klockan från sängen längst bak.
Clas Ohlson Internetbutik


MVH
Tony:yes:

Glömde säga att den är radiokontrollerad

Det är just den klockan vi disskuterar senast här i tråden. Min senaste går på 4,5 V DC, jag betalade 158 kr på webbutiken för den. Det var rea, nu ser jag att den är fullpris på igen.
Jag köpte en omvandlare från 12V till 4,5 V på CO till den. Fungerar utmärkt!
/Annette
 

Uppsalaanders

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024
Sv: Digital klocka för 12 V

Köpte klockan som ni diskuterar här på Clas idag. Kostade 399:- och den går bara på AC. Har försökt köra från 3V till 12V DC, men det fungerar inte. Skuvade isär den och försökte koppla in DC direkt på kretskortet efter likriktaren. Fungerade inte. Vill inte köra inverter i husbilen bara för att driva klockan, det är ju löjligt. Funderar vad jag ska göra?
1. Kasta skiten i containern.
2. Lämna tillbaka till butiken.
3. Använda som köksklocka/termometer.
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Digital klocka för 12 V

Varför inte köra den via invertern som jag gör? Hellre än att kassera den, den är i övrigt en fullträff.

Har en grenkontakt där jag kopplat in original batterieliminatorn. När vi står vid stolpe så sätter jag grenkontaktens stickpropp i bilens fasta eluttag, när vi inte står vid stolpe sätter jag grenuttagets stickpropp i invertern. Det är inga problem även om det känns som att gå över ån efter vatten.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Digital klocka för 12 V

Testa och köp en ny på CO istället och lämna tillbaks den gamla. Eftersom jag har lyckats att få två klockor med DC, så borde det rimligen finnas fler DC klockor ute i butikerna. Det är ju bara att förklara som det är, att det inte fungerar med AC i en husbil.
Att slänga den är ju jättesynd, använd den hemma då istället om du inte vill lämna tillbaka den!
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Digital klocka för 12 V

Köpte klockan som ni diskuterar här på Clas idag. Kostade 399:- och den går bara på AC. Har försökt köra från 3V till 12V DC, men det fungerar inte. Skuvade isär den och försökte koppla in DC direkt på kretskortet efter likriktaren. Fungerade inte. Vill inte köra inverter i husbilen bara för att driva klockan, det är ju löjligt. Funderar vad jag ska göra?
1. Kasta skiten i containern.
2. Lämna tillbaka till butiken.
3. Använda som köksklocka/termometer.

Ja, det är löjligt att behöva köra denna klocka över inverter!

Det måste vara nåt som spökar. Om det finns en likriktare på kretskortet är den nog bara till för att klockan inte skall var polaritetsberoende. Allt sånt här brukar vilja ha DC så varför du inte får den att gå på det verkar skumt..

Det verkar som om det är billigare att sätta in likriktaren i apparaten än i AC/DC-adaptern.

Letade efter dokumentationen till min klocka men det verkar som om jag inte sparat den - konstigt eftersom jag sparar på allt enligt vissa - :)

/Lasse
 

Uppsalaanders

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024
Sv: Digital klocka för 12 V

Funderar vad jag ska göra?
1. Kasta skiten i containern.
2. Lämna tillbaka till butiken.
3. Använda som köksklocka/termometer.

Det blev alt 2. Tog min lilla cykel och cyklade till den lilla Clas Ohlson-butiken. Lämnade tillbaka klockan och förklarade att jag inte kunde använda den. Gick till hyllan och rev ut alla kartonger och öppnade dom. Alla var med nätaggregat på 4,5V AC. Cyklade hem.

/ Anders ledsen och besviken.
 
Toppen