• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Digital klocka för 12 V

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej igen!

Någon som vet var man kan få tag på en digitalklocka för montering på en panel.
Den måste kunna drivas på 12 V.
Och den måste vara belyst.
Anledningen är att när man vaknar på natten har man ingen aning om hur mycket klockan är. Hade en sådan en gång i en turnebuss, där det var svag grön belysning.
Storleken bör vara ca: 200mm x 60-70mm.

Har kollat runt på flera ställen, Biltema, Jula, Clas Olson, Elfa men inget napp.

Någon som har något tips var man kan få tag på en liknande tingest?


Mvh
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Digital klocka för 12 V

Instämmer i föregående. Saknar en likande historia. Närsynt och utan glasögon behövs siffror som lyser och inte bara en bakkgrundsbelysning av urtavlan. Är det någon som har tips så lämna gärna det här.

Hälsn EssoJ
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Digital klocka för 12 V

Vi har också letat efter en liknade klocka som Schmid efterlyser men inte funnit någon lämplig.

Digitalklockan på instrumentpanelen har lysande siffror och fungera bra men går inte att se ifrån sängen. Klockan finns att köpa som reservdel men är ganska dyr.

bilurs.jpg

För sovutrymmet har vi istället skaffat oss en batteridriven digitalklocka med stora siffror och med blå svag bakgrundsbelysning som tänds när man trycker på klockan. Går bra att läsa utan glasögon.

digitalurdags.jpgdigitalurnatts.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Digital klocka för 12 V

Saknar också en klocka både i bilen och i bodelen.Har inte tittat så nämnvärt på såna,men när jag läser nu era inlägg så visst saknar man det.Samtidigt så tänker jag,Ni som har en och tycker att den är bra kan Ni inte lägga en bild på den här i tråden..lättare då att bilda sig en uppfatning
Mvh/Zlatko S
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Digital klocka för 12 V

Använder denna projektorklocka. (inte 12V visserligen)
Clas Ohlson - Projektorklocka Projektorklockor handla beställ postorder
Den projicerar tid och temperatur med stora tecken i taket.
Projektordelen lyser konstant på 230V, förutsätter då inkoppling via invertern.
Batteridriften (2x1,5V) driver den inbyggda displayen som inte har belysning men trycker man på knappen SNZ-LIGHT på ovansidan av klockan tänds projektorn för tid och temperatur under ca 3 sek, (tyvärr med ett kort pip).
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Digital klocka för 12 V

Jag använder mig av en halvgammal mobiltelefon Nokia, som i vänteläget visar tidens gång med stora tydliga siffror. Displayen är visserligen inte belyst, men är det någorlunda ljust i sovkabyssen då kan jag lätt avläsa tiden utan glasögon. Skulle det vara mörkt i kabyssen, då ser jag det som helt ointressant om klockan är två eller fyra slagen. Men om jag trots allt är nyfiken på detta människans påfund med tideräkning och urets aktuella presentation, då sträcker jag ut armen och tänder nattlampan, som befinner sig intill fogsvansen, (endast för de initierade). Jag gör mig gärna detta omak för att undvika onödigt inköp av tidgivningsutrustning. Dessa sparade pengar gör större nytta vid inköp av extra presenter eller andra överraskningar till min livskamrat och tillika hustru. Den som inte förfogar över det sistnämnda får naturligtvis göra andra överväganden.
Sov gott önskar farbror Claes.
 

Inga-Lis & Håkan

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
362
Medlemskap
2024
Sv: Digital klocka för 12 V

Använder likadan projektorklocka som RobertH. Behöver inte ens vrida på huvet för att se vad klockan är (projiceras i taket).
I stället för nätadaptern har jag en batteripack i serie med ett motstånd som tar ned strömförbrukningen. Ska vara så högt ohm-tal att siffrorna syns, men inte mer. Batterierna räcker lätt en säsong för mig, men då slår jag av projektorn på morgonen.
Om någon är intresserad kan jag återkomma med mer detaljerade uppgifter.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Digital klocka för 12 V

När jag använder husbilen som "arbetarbod" har jag mobilen på väckning vid avsedd tidpunkt. När vi har semester och är ute och reser är tiden fullkomligt ointressant. Är det mörkt när vi vaknar somnar vi om, skiner solen går vi upp. Under dagen vet man på en timme hit eller dit vad klockan är, det räcker bra.
Ove.G:wink:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Digital klocka för 12 V

Låter härligt att inrätta dagen så.
En liten undran bara, vi skall åka uppåt för att bl a kolla midnattssolen.
Hur gör du i det fallet, går efter kroppsklockan, sovit färdigt=upp, annars somna om. :wink:
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Digital klocka för 12 V

Har tyvärr i dagsläget några planer på att åka norrut, men skulle så bli fallet får man väl inte vara sämre än att man kan ändra sig och införskaffa ett stycke tidur.
Ove.G:wink:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Digital klocka för 12 V

Häftigt!
farbror Claes, har du som jag, haft ett långvarigt yrkesliv inom IT?
Frågan är om man inte vaknar till när man skall börja omvandla binärt till decimalt eller säger man analogt?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Digital klocka för 12 V


Hej, Roberth​

Javisst, kan man omvandla binärt till decimalt.​
Man kan även omvandla till hexadecimalt eller oktalt.​

Analogt är något helt annat. Ingår inte i den digitala världen.​

Binära systemet har två som bas - basen är nådd när man måste sätta till ytterligare ett tecken (bokstav eller siffra) för att öka talet.​

I det vanligaste talsystemet - vårt decimala är ju 10 basen - dvs när vi höjer från nio så måste en ny position (i detta fall en sifffra läggas till)​

I det oktala är åtta basen och i det hexadecimala är sexton basen.​
Egentligen är det hexadecimala systemet bättre än vårt decimala eftersom färre tecken erfordras för att representera tal.​

Den högsta siffran i decimala systemet är ju som bekant nio "9" och i det hexadecimala bokstaven "F".​

Hälsningar​
Dag
ps
varför började jag tjata om detta förresten - det har väl inte så mycket med klockor att göra
ds

 
Senast redigerad av en moderator:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Digital klocka för 12 V

Hundvakten, det var inte riktigt så jag menade.
Omvandla binärt till visar-tid = analogt.
Efter 43 år i It-branschen är jag väl bevandrad i bit, byte, binärt, oktalt, Hex.
 
Senast ändrad:

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Digital klocka för 12 V

Hej Håkan!

Jag är intresserad om du har lite mer utförlig info.
Du kan även skicka ett mail till mig.

Tack på förhand

Mvh
 

Kastanj

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2024
Sv: Digital klocka för 12 V

Ack huru skönt det är med en Hustru som vet vad Hon vill.
2000 var vi på jakt efter en lite större husvagn, eftersom vi inte fann någon som Hustrun kunde förlika sig med så föreslog jag att man även kunde se på husbilar när man ändå var hos handlarna. Hos Vinslövs-fritidscenter tittade vi på och provkörde en Solifer helintregrerad äldre bensinare så trött så trött. Hos bilgaraget i Helsingborg stod en Bürstner i 572 som Hustrun var in och kikade i medans jag tittade på en Chausson varpå Hustrun ropade Kom hit! Denna vill jag ha. Det visar sig att när man krupit till kojs så ser man den digitala klockan ovanför dörren lysa med ett ilsket rött sken och förkunna den tid som är.
MVH
Kastanj
 
Senast ändrad:

Inga-Lis & Håkan

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
362
Medlemskap
2024
Sv: Digital klocka för 12 V

Denna tingest lyser med diskret men fullt synligt. Komponenterna är en avklippt bit av sladden från nätadaptern, en sockerbit med ett 2,2 kohms motstånd (provas fram till lagomt diskret ljus) i serie samt fyra små AA-batterier.
Hur skönt är det inte att vakna till, slå upp ögonen och upptäcka att man befinner sig i husbilen - och att klockan bara är sju och jag kan sova flera timmar till...;)
projektorklocka.jpg
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Digital klocka för 12 V

Förskaffa er till en bilförädlingsanläggning, vanligen kallad bilskrot, och försök få tag på en klocka till en vanlig bil - gärna lite äldre japanare. De har ofta en liten ensamstående klocka någonstans på instrumentbrädan. Och har ni tu så hinner ni före den sista vilan - hydraulgaraget, alltså den sista vilan för bilen - inte för er.......

Man kan ju också gå och spana in i parkerade bilar för att skaffa sig mer underlag för vilken klocka som passar bäst.

Själv har jag en från någon bil, vet inte vilken, monterad i ett överskåp på så sätt att jag endast behöver lyfta något på ett ögonlock för att se vad tiden är - även när det är becksvarta natten.

Mvh
Lasse
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Digital klocka för 12 V

Vi använder våra båda nallar som klockor i mörkret. Det är även lite tryggt att ha nallen inom räckhåll, för även andra ev. akuta situationer, tillsammans med den skarpslipade yxan och fogsvansen. (de sista föremålen tarvar ev. en förklaring för nytillkomna tittare.)

I en annan tråd - minns inte var - finns en detaljerad redogörelse avseende vapenarsenalens syfte.

/DS
 
Toppen