• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Digital klocka för 12 V

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej igen!

Någon som vet var man kan få tag på en digitalklocka för montering på en panel.
Den måste kunna drivas på 12 V.
Och den måste vara belyst.
Anledningen är att när man vaknar på natten har man ingen aning om hur mycket klockan är. Hade en sådan en gång i en turnebuss, där det var svag grön belysning.
Storleken bör vara ca: 200mm x 60-70mm.

Har kollat runt på flera ställen, Biltema, Jula, Clas Olson, Elfa men inget napp.

Någon som har något tips var man kan få tag på en liknande tingest?


Mvh
 
F

F.d. 52975

Guest
Sv: Digital klocka för 12 V

Ber så mycket om ursäkt!
Hade glömt att jag kopplat in min klocka via en omvandlare från Biltema som sitter direkt i 12v uttaget, som egentligen är avsett för TV:n, och sänker till 6v. Den jag använder passar i alla "cigg uttag" den stora modellen, kolla länken nedan.
Spänningsomvandlare - Biltema

Ha D gott och kör lugnt i trafiken
Per
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Digital klocka för 12 V

Hej igen!

Ja det var många intressanta lösningar och tankar på detta inlägg.
Det är tydligen inte bara jag som är halvblind när man vaknar på natten, och bara kan känna sig fram, vilket i och för sig kan vara trevligt men ger kanske inte den tidinformationen man önskar just då.

Tack för alla förslag och inlägg!

Jag har en tanke!

Alla dessa 220 drivna klockenheter vi pratar om kan väl alla knappast drivasdirekt på 220V.Det måste väl finnas en trafo nånstans som få ner spänningen till mellan 9 till 12-15V, i drivspänning. Borde det inte gå att koppla in den efter/mellan diodbryggan och trafo för att driva den med 12-15V från bilen.
Känns som om det borde gå att lösa!

Några ide`er från någon ingenjör här i klubben?


Mvh

Man kan köpa en lämplig klocka för batteridrift (1,5 eller 3 Volt) I batteriutrymmet placerar man spänningsstabilisator för önskad spänning. (en 3-bent "grunka" som finns i elektronikaffärer ex ELFA, som också har kopplingschema för den. Ett ben till jord, ett till 12 V och ett till klockan, plus jord naturligtvis.) Sedan kan man koppla den till 12 Volt med hjälp av en sladd.
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Digital klocka för 12 V

Hej Anette m.fl. som undrar om spänningen till Clas Ohlson-klockan:

http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/314179_X_2009-02-06_091701_961.jpg

Jag satte en sån här grunka på sladden till klockan:

http://www.kjell.com/content/media/images/items/item_pictures/90061_2.gif

Den tar ner spänningen från 12V till 5V och kostar inte mer än 15:-
Man måste visserligen löda lite för att få till det, men kan man inte själv känner man säkert nån som kan...

Den heter 90061 på Kjell o Co...
Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Digital klocka för 12 V

Vi har också letat efter en liknade klocka som Schmid efterlyser men inte funnit någon lämplig.

Digitalklockan på instrumentpanelen har lysande siffror och fungera bra men går inte att se ifrån sängen. Klockan finns att köpa som reservdel men är ganska dyr.

Visa bilaga 3616

För sovutrymmet har vi istället skaffat oss en batteridriven digitalklocka med stora siffror och med blå svag bakgrundsbelysning som tänds när man trycker på klockan. Går bra att läsa utan glasögon.

Visa bilaga 3617Visa bilaga 3619

Har denna klocka, men saknar manual, ngn som vet märke och modell, eller kanske rent av var den är köpt eller ännu hellre har en manual.
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Digital klocka för 12 V

?
Klockan verkar vara väldigt bra, med lysande stora siffror så man ser vad klockan är när man vaknar, tyvärr är den just nu helt slut på Clas Olson, men det kommer fler om en månad ca enl. butiksbiträdet.
/Annette
lagerstatus
Lagerstatus just nu 31-4179 Finns på webblager/postorder
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Digital klocka för 12 V

Har en klocka som skall matas med 3volt.
Tittade på Kjell & Co spänningsregulatorer men det finns ingen sådan för 3volt annat än en med variabelt från 1,2volt - 35volt.
Jag går vilse i det kopplingsschema som finns som pdf-fil på:
www.kjell.com och artikel 90060
En fråga: måste jag köpa motstånd till grunkan eller är det något reglage på grunkan som gör att man lätt kan variera utgående volt?
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Digital klocka för 12 V

Har en klocka som skall matas med 3volt.
Tittade på Kjell & Co spänningsregulatorer men det finns ingen sådan för 3volt annat än en med variabelt från 1,2volt - 35volt.
Jag går vilse i det kopplingsschema som finns som pdf-fil på:
www.kjell.com och artikel 90060
En fråga: måste jag köpa motstånd till grunkan eller är det något reglage på grunkan som gör att man lätt kan variera utgående volt?
Ja du måste köpa komponenter och en låda och löda ihop nåt som passar.
Köp den här i stället
moz-screenshot.png
44128.jpg så får du allt färdigt. Bara att ställa in på 3v och välja kontakt
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Digital klocka för 12 V

Hqhusbil: tack för svaret, misstänkte att det var en del att komplettera med.
Väljer alternativet med en sådan som på bilden men var hittar jag en sådan?

PS
Jag hittade den efter mycket letande.
Artnr 44128 på www.kjell.com
DS
 
Senast ändrad:

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Sv: Digital klocka för 12 V

Vi har löst det på följande sätt.
En "vanlig " digital 230 V klocka med för oss lagom stora siffror. Den driver vi med en liten ( 100 Watts) omformare. Funkar, ursäktat uttrycket, klockrent. Vi ser alltid siffrorna på den när vi vaknar på natten.
med bästa husbilshälsningar
Delteff ;)
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Digital klocka för 12 V

Hej!
Jag köpte en klocka på Biltema där man kan sätta ett foto ,så lyser siffrorna igenom.Batteri drift men man kan stänga av den på dagen för att spara batteri.
Fungerar toppen
Hälsningar Abben

Den klockan köpte jag, batteriet höll i 3 dagar sedan var det dags att byta.

Jag har haft samma batteri nu i ca 8 veckor. Jag stänger av klockan när jag inte använder den. Givetvis visar den rätt tid när jag slår på den igen.
Lennart
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Digital klocka för 12 V

Delteff;

Ja klockan drar nog försumbart med ström, men omformaren drar väl nån ampere? Har du mätt på den? Det gäller att stänga av den när den inte behövs annars drar den ut batteriet.
 

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Sv: Digital klocka för 12 V

Delteff;

Ja klockan drar nog försumbart med ström, men omformaren drar väl nån ampere? Har du mätt på den? Det gäller att stänga av den när den inte behövs annars drar den ut batteriet.

Nej jag har inte mätt förbrukningen. I mitt tycke är den försumbar då jag inte kan se någon skillnad på min voltmätare i bilen. Den har nu funkat i ett år så jag är nöjd med den här lösningen.
Jag har inte gjort några förändringar med batterikapaciteten. Däremot så har jag solpanel på taket. Om den gör att jag inte märker något så är ju allt frid och fröjd. Min klocka fungerar och det är för mig det viktigaste.
Med bästa husbilshälsningar
Delteff ;)
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Digital klocka för 12 V

Hej Anette m.fl. som undrar om spänningen till Clas Ohlson-klockan:

http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/314179_X_2009-02-06_091701_961.jpg

Jag satte en sån här grunka på sladden till klockan:

http://www.kjell.com/content/media/images/items/item_pictures/90061_2.gif

Den tar ner spänningen från 12V till 5V och kostar inte mer än 15:-
Man måste visserligen löda lite för att få till det, men kan man inte själv känner man säkert nån som kan...

Den heter 90061 på Kjell o Co...
Lasse

LasseF (eller vem som är kunnig på området)
Denna klocka skall matas med 4,5V AC.
Kan man verkligen använda en enhet som matas med 12V DC in och få ut 4,5V AC?
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Digital klocka för 12 V

Jag köpte en sån klocka på Clas Ohlson, men det står 6 v på baksidan av den, så jag köpte en Cigg kontakt med valbara volttal, och ställde in på 6 V. Den funkar perfekt.
/Annette
 
Toppen