• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselvärmare från Kina

uffej

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
30808
Medlemskap
2024
Någon som testat de billiga dieselvärmarna (luft) från KIna och då i kombination med Truma....:rolleyes:
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag skall ju som sagt sätta min värmare i båten. Vill inte ha någon skorsten på däck som man kan snubbla på utan på sidan av skrovet. det är ju en glasfiberbåt & därmed känslig för hetta. Inne i båten är ju inga problem eftersom jag skall isolera avgasslangen. Är det någon som har några ide'er om hur jag kan gå tillväga med skrovgenomföringen utan att skrovsidan skadas av värme?
Finns ju speciella skrovgenomföringar för avgasslangen till båtar. Sök på skrovgenomföring på någon av de stora båtfirmorna så hittar du. Rätt dyra men kanske värt priset.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Finns ju speciella skrovgenomföringar för avgasslangen till båtar. Sök på skrovgenomföring på någon av de stora båtfirmorna så hittar du. Rätt dyra men kanske värt priset.
Ja, jag har tittat på några,priser mellan 600:- & 1400:-. Får se vilken som passar bäst. Är det någon som vet vad temperaturen blir i ändan av avgasröret?
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag håller också på att installera " kinavärmare " i båten. Köpte tre stycken på Ebay.
När jag googlat kring detta hittade jag att just i båtar är det tydligen inte ok med de lite enklare ljuddämparna som följer med från Kina. Vet inte riktigt varför men kolla på märkessidorna... Eberspächer o Webasto där finns nog ljuddämpare avsedda för båt! Men dyrare så klart. På en bil sitter de oftast utanför... men i en båt inne. Jag köpte en skrovgenomföring på Ebay.
 

CarnivalDK

FD HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
28366
Medlemskap
2022
Jag håller också på att installera " kinavärmare " i båten. Köpte tre stycken på Ebay.
När jag googlat kring detta hittade jag att just i båtar är det tydligen inte ok med de lite enklare ljuddämparna som följer med från Kina. Vet inte riktigt varför men kolla på märkessidorna... Eberspächer o Webasto där finns nog ljuddämpare avsedda för båt! Men dyrare så klart. På en bil sitter de oftast utanför... men i en båt inne. Jag köpte en skrovgenomföring på Ebay.
En af de forskelle der på kinamodellerne, er at elektronikken ikke er indkapslet ( fugt og støvtæt ) kan forestille mig dette kan være et større problem i en båd kontra husbil, mener at have set på Youtube nogle der forsegler elektronikken :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag håller också på att installera " kinavärmare " i båten. Köpte tre stycken på Ebay.
När jag googlat kring detta hittade jag att just i båtar är det tydligen inte ok med de lite enklare ljuddämparna som följer med från Kina. Vet inte riktigt varför men kolla på märkessidorna... Eberspächer o Webasto där finns nog ljuddämpare avsedda för båt! Men dyrare så klart. På en bil sitter de oftast utanför... men i en båt inne. Jag köpte en skrovgenomföring på Ebay.
Vilken skrovgenomförning köpte du? har du länk? Har du länk?
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Svar till Bennsan.... jag tror inte jag kan lägga in länk.... men du får lite sökord prova google eller ännu bättre inne på Ebay.
Jag köpte från säljare seller
heaters_seller det är Ukraina men funkade bra...
Obs var medveten om att det finns olika mått mitt är 24 mm.
Frakt funkade bra jag har inte monterat ännu.

Sök Ebay på....
Thru hull outlet exhaust fitting 24 to Webasto chinese heater

Ljuddämpare ebay säljare
ssfabri
Muffler ljuddämpare
From Chard Great Britain

Muffler stainless Steel boat exhaust 24 mm

Du kommer att hitta flera.
Jag vet INTE men jag tror att ljuddämpare för båt ska va gjord helt i rostfritt ? ? Eller på ett speciellt sätt? Annars hade de nog inte skrivit... för båt!
Jämför med Webasto o Eberspächer original om du hittar på Google.
Ps egentligen borde man kolla lite på tyska också... finns säkert om man googlar med rätt tyska ord.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ja, jag har tittat på några,priser mellan 600:- & 1400:-. Får se vilken som passar bäst. Är det någon som vet vad temperaturen blir i ändan av avgasröret?
Japp. Jag har provkört med och utan ljuddämpare.
Med dämpare ökade temperaturen i avgasslangen, troligen pga mottrycket.
Med dämpare 238grader på full effekt.
Utan dämpare 217grader på full effekt.

Jag gjorde en egen genomföring genom att ta ett aluminiumrör som var 2cm grövre än avgasslangen.
Sedan borrades hålet genom golvet 1cm grövre än aluröret.
Mellanrummet mellan avgasslangen och aluröret fylldes med isolering och mellan aluröret och isoleringen i golvet blev det en luftspalt.
Allt tätades med värmetålig silikon utifrån.
Temperaturen på aluminiumröret blev runt 70grader och temperaturen på golvisoleringen låg mellan 45 och 50 grader.
 
F

F.d. 22252

Guest
Japp. Jag har provkört med och utan ljuddämpare.
Med dämpare ökade temperaturen i avgasslangen, troligen pga mottrycket.
Med dämpare 238grader på full effekt.
Utan dämpare 217grader på full effekt.

Jag gjorde en egen genomföring genom att ta ett aluminiumrör som var 2cm grövre än avgasslangen.
Sedan borrades hålet genom golvet 1cm grövre än aluröret.
Mellanrummet mellan avgasslangen och aluröret fylldes med isolering och mellan aluröret och isoleringen i golvet blev det en luftspalt.
Allt tätades med värmetålig silikon utifrån.
Temperaturen på aluminiumröret blev runt 70grader och temperaturen på golvisoleringen låg mellan 45 och 50 grader.
Man kunde ju ha lindat med asbestsnöre också sen hade vi en sorts asbetsmassa man kunde blöta med vatten och knöla in.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Svar till Bennsan.... jag tror inte jag kan lägga in länk.... men du får lite sökord prova google eller ännu bättre inne på Ebay.
Jag köpte från säljare seller
heaters_seller det är Ukraina men funkade bra...
Obs var medveten om att det finns olika mått mitt är 24 mm.
Frakt funkade bra jag har inte monterat ännu.

Sök Ebay på....
Thru hull outlet exhaust fitting 24 to Webasto chinese heater

Ljuddämpare ebay säljare
ssfabri
Muffler ljuddämpare
From Chard Great Britain

Muffler stainless Steel boat exhaust 24 mm

Du kommer att hitta flera.
Jag vet INTE men jag tror att ljuddämpare för båt ska va gjord helt i rostfritt ? ? Eller på ett speciellt sätt? Annars hade de nog inte skrivit... för båt!
Jämför med Webasto o Eberspächer original om du hittar på Google.
Ps egentligen borde man kolla lite på tyska också... finns säkert om man googlar med rätt tyska ord.
Ja avgasgenomföringen är 24 mm & jag hittade en från Ukraina för 600:- inkl. snigelfrakt men jag betalade 75:- extra för expressfrakt, dumt nog. Som i alla andra u-länder så tar ingen något ansvar. Det tog en vecka innan varan lämnade säljaren & idag en vecka senare så har jag ännu inte fått den, enl. löfte skulle jag haft den för 2 dar sedan, Ang. ljuddämparen som är en rostfri platt grunka så är jag skeptisk eftersom den & värmaren hamnar i motorrummet bredvid en bensinmotor. Jag får fundera på hur jag löser värmestrålningen. Kanske någon typ av isolering eller ev. skippa ljuddämparen beroende på hur mycket det låter utan. Värmaren skall ju mest gå när jag kör & trollar höst, vinter & vår.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ja avgasgenomföringen är 24 mm & jag hittade en från Ukraina för 600:- inkl. snigelfrakt men jag betalade 75:- extra för expressfrakt, dumt nog. Som i alla andra u-länder så tar ingen något ansvar. Det tog en vecka innan varan lämnade säljaren & idag en vecka senare så har jag ännu inte fått den, enl. löfte skulle jag haft den för 2 dar sedan, Ang. ljuddämparen som är en rostfri platt grunka så är jag skeptisk eftersom den & värmaren hamnar i motorrummet bredvid en bensinmotor. Jag får fundera på hur jag löser värmestrålningen. Kanske någon typ av isolering eller ev. skippa ljuddämparen beroende på hur mycket det låter utan. Värmaren skall ju mest gå när jag kör & trollar höst, vinter & vår.
Det är inte enormt stor skillnad med/utan ljuddämpare.
På utsidan hör du skillnad men på insidan hörs fläkten mest.
 

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Jag satt just och funderade på det här med värme i husbilen när jag nu inte har gas, och vips ramlade jag in på denna tråden. Låter nästan för bra för att vara sant. Kollade till o med datumet så att det inte stod 1:a april :) Ujuj, nu får jag sitta ner och gå genom att, hur man ska kunna installera den på ett säkert sätt. Man vill ju inte ha in avgaser m.m. Men först måste jag välja vilken jag ska köpa. Tack för alla tipsen hitintills. :)
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Mest svar till inlägg 71.
Jag håller fortfarande på i mycket sakta mak att installera i min ganska lilla segelbåt. Mest för att lära mig. Under tiden gogglar jag mycket o lär mig mer.
Jag har under processen gjort flera förändringar... Så jag tror att monteringen kräver erfarenhet o mycket tanke....
Notera att värmaren är inte godkänd för montering tillsammans med bensinmotor...
När det gäller avgasslang o ljuddämpare... här har det varit krångligt då det ibland är 22 o ibland 24 mm. Behövs också ordentliga slangklämmor helst original. De ljuddämpare som levereras från Kina är inte gastäta de är enbart avsedda för montage utomhus.
Ljuddämparen för båt hamnar inombords ska va gastät eller ingen alls .. Det kan ju du klara eftersom du kanske inte ska ligga i en semesterhamn bredvid andra..
 

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022
Jag satt just och funderade på det här med värme i husbilen när jag nu inte har gas, och vips ramlade jag in på denna tråden. Låter nästan för bra för att vara sant. Kollade till o med datumet så att det inte stod 1:a april :) Ujuj, nu får jag sitta ner och gå genom att, hur man ska kunna installera den på ett säkert sätt. Man vill ju inte ha in avgaser m.m. Men först måste jag välja vilken jag ska köpa. Tack för alla tipsen hitintills. :)
Jag gjorde som många andra och borrade upp ett hål i golvet. Har bränslepumpen på utsidan och man hör bara ett svagt tickande när den går. Drar inte märkbart med ström trots att jag bara har 1st 95A batteri i bodelen. Inatt var det -8 och jag vaknade en gång av att värmaren varvade upp fläkten annars hörs den knappt. Bränsleförbrukningen är inte direkt så den märks heller tycker jag. Kommer inte använda gasolen till värme mer känner jag utan bara till varmvatten och kylskåp.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag gjorde som många andra och borrade upp ett hål i golvet. Har bränslepumpen på utsidan och man hör bara ett svagt tickande när den går. Drar inte märkbart med ström trots att jag bara har 1st 95A batteri i bodelen. Inatt var det -8 och jag vaknade en gång av att värmaren varvade upp fläkten annars hörs den knappt. Bränsleförbrukningen är inte direkt så den märks heller tycker jag. Kommer inte använda gasolen till värme mer känner jag utan bara till varmvatten och kylskåp.
Hoppas din mat inte smakar för mycket diesel.... Med tanke på vad du använder din gasol till :eek:;):bye:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Toppen