Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
ganska lik den jag precis fick hem 12 V 5 KW luft dieselvärmarAmazon.se inga extra avgifter behövde jag betala.
Hmmm, misstänkt lik den Webasto jag har i båten. Ska bli intressant om du kan redovisa hur den fungerar framöver.
Möjligen lite i största laget (5kW), min nuvarande som säkert har drygt 20 år på nacken är 3500W och klarar galant av en 34 fots motorbåt.
Eftersom den är köpt från Amazon.se borde alla avgifter vara med i köppriset.
Man ska nog inte tro på allt man hör. Varken du eller jag vet ju. Det är idag många på detta forum & i klubben som har dom här värmarna & jag har inte hittat något om nackdelar någonstans. Likaså finns massor av inlägg på YouTube. Att jag köpte beror till stor del att mågen övertalade mig. Han har haft en i sin båt i 2 år & han höjer den till skyarna. När jag spårar min så befinner den si i Neumark Tyskland så inom ett par veckor så kan jag provmontera & testa. Jag kommer att prova alla parametrar & kommer att försöka redovisa detta på forumet. Den måste klara mina krav för den kommer att användas vinterhalvåret vid framför allt fiske.Om jag minns rätt så stod det någonstans i annonsen om varan kom från amazon eller utombys dvs. kina direkt med lång leveranstid. Köper man från amazon.de och de säljer från eget lager så finns ju varan någonstans i eu polen kanske och kommer snabbt utan pålagor. Man kan ofta se detta i leveranstiden också, men de är lite luriga. Själv skulle jag inte köpa via kina, blir ju jätteproblem vid returer.
Om jag fattat rätt i mina forskningar så kan man inte reglera värmen från 0-100%. Om lägsta effekt med värmaren igång är betydligt mer än vad man vill ha måste den reglera i on -off läge den startar och stannar hela tiden förutom ojämn värme så får man en betydlig ökad strömförbrukning, sedan är det ett känt fenomen med sotbildning vid lågeffekt. Så don efter person och i den lilla båten hade jag föredragit en mindre värmare 2kw om man inte ska segla i nollgradigt vatten.
Det är den kontrollen jag har på min.Jag köpte denna... Se bara till så att du har samma anslutning på din C heater....
![]()
Car Air Diesel Heater LCD Switch Parking Controller With 4 Button Remote Control | eBay
Find many great new & used options and get the best deals for Car Air Diesel Heater LCD Switch Parking Controller With 4 Button Remote Control at the best online prices at eBay! Free shipping for many products!www.ebay.com
Det är den kontrollen jag har på min.
Tackar, bra info men tråkigt för dig. Återstår att se hur min fungerar. Det kan ju vara så att du har fått måndagsexemplar & att dom går att åtgärda med en justering.Jag har en 5kW i gamla husbilen och den är ju snabbare upp i temp än 2kW men väl där då den bara ska hålla temperaturen så är den för kraftig.
Den sotar mycket och ryker rätt bra vid de ideliga starterna.
Min 2kW har jag nu provkört 2 dygn.
Den har nackdelen att det tar väldigt lång tid innan man får en varm bil å andra sidan orkar elpannan heller inte komma upp till mer än 12-14 grader vid -10 ute.
Tror inte det, jag pratade med en tekniker som sa just att det inte är bra att köra dem på låg effekt och på termostat.Tackar, bra info men tråkigt för dig. Återstår att se hur min fungerar. Det kan ju vara så att du har fått måndagsexemplar & att dom går att åtgärda med en justering.
Jo. Man väljer antal slag på pumpen och då ändrar sig även varvtalet på fläkten.Finns det inte steglöst effektval på dessa värmare?
Jo. Man väljer antal slag på pumpen och då ändrar sig även varvtalet på fläkten.
Sedan kan man välja ett min och ett max varvtal på fläkten.
Som projekt kan det vara intressant men egentligen vill man ju bara ställa termostaten och glömma allt det ska bara fungera. Finns det inte färdigt så borde det gå att tjäna en hacka. Misstänker att det handlar om programmering och en tempgivare.Det skulle man ju kunna peta ihop en egen.
En reglercentral och en stegkopplare samt diverse givare (har lite i garaget).
Det kan ju bli ett kul projekt.
Bra, säkert en jättebra grej men mer för teknikfreaks. I mitt fall behövs ingen eftersom jag skall använda min på vinterhalvåret & då är det full spruta som gäller. Tanken är att den skall monteras inne i kabinen & köras med kabindörren & biminitoppen (kapellets) öppet ut.Sen finns det en lcd kontroll från Australien av en som heter Ray, han har gjort en kontroll där du kan styra allt inviduellt, den visar också förbrukningen av diesel och hur mycket som är kvar i tanken. Kostar ca 1000:- spänn plus tull
Han kallar den för... Afterburner
Så fräck har jag varit, de hjälpte mig att montera den, det var någon del som de inte var nöjda med då gick montören till lagerhyllan som det stod Webasto på och hämtade och monterade utan en kommentar.Kinavärmarna är ju kopior på bl.a Autoterm Planar, Webasto Air Top &Aeroheat D. Om konstruktionen är densamma kan man väl helt fräckt rådfråga någon av dessa märkens serviceverkstäder om den krånglar utan att tala om att det är en kinakopia..
Hej !Om jag minns rätt så stod det någonstans i annonsen om varan kom från amazon eller utombys dvs. kina direkt med lång leveranstid. Köper man från amazon.de och de säljer från eget lager så finns ju varan någonstans i eu polen kanske och kommer snabbt utan pålagor. Man kan ofta se detta i leveranstiden också, men de är lite luriga. Själv skulle jag inte köpa via kina, blir ju jätteproblem vid returer.
Om jag fattat rätt i mina forskningar så kan man inte reglera värmen från 0-100%. Om lägsta effekt med värmaren igång är betydligt mer än vad man vill ha måste den reglera i on -off läge den startar och stannar hela tiden förutom ojämn värme så får man en betydlig ökad strömförbrukning, sedan är det ett känt fenomen med sotbildning vid lågeffekt. Så don efter person och i den lilla båten hade jag föredragit en mindre värmare 2kw om man inte ska segla i nollgradigt vatten.