• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diesel eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Svensk vindkrafts prognoser de närmaste två åren är mycket trovärdiga då de allra flesta av dessa nya verk har alla tillstånd, är beställda och projektering/ bygge redan har startat. Detta gör att vindkraftens andel kommer att bli ca 25% 2022. Längre fram är prognoserna givetvis mer osäkra.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Utan balanskraft blir värdet bara att peakförmågan ökar och priset totalt ökar och att vi sparar litet vatten i magasinen när det blåser bra. En gigantisk felstatsning.
Skall man ersätta kärkraftverk krävs baskraft och inte vind eller sol. Det blir troligen dansk och tysk kolkraft när vi förtida ställer av kärnkraft och ersätter med kol.
Man har genom miljöavgifter helt saboterat europas mest miljövänliga kraftproduktion som sedan ersätts med fosilkraft. Man borde bannlysas i sin egen kyrka.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Store solkraft anlegg bygges hovedsaklig med traking - i alle fall her i Australia. Dette gir omtrent samme virkningsgrad så lenge solen er over horisonten. Paneler som ligger flatt på tak har en tydelig topp på virkningsgraden når solen står høyest på himmelen.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Utan balanskraft blir värdet bara att peakförmågan ökar och priset totalt ökar och att vi sparar litet vatten i magasinen när det blåser bra. En gigantisk felstatsning.
Skall man ersätta kärkraftverk krävs baskraft och inte vind eller sol. Det blir troligen dansk och tysk kolkraft när vi förtida ställer av kärnkraft och ersätter med kol.
Man har genom miljöavgifter helt saboterat europas mest miljövänliga kraftproduktion som sedan ersätts med fosilkraft. Man borde bannlysas i sin egen kyrka.
Antar att du menar att kärnkraften skulle vara kvar o byggas ut. Du ser inga problem med kärnkraften? Den har bara positiva sidor? Ja t ex det där med sannolikheten för en olycka kan vi väl glömma.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
På tide med thorium kraftverk :D - lavrisiko kjernekraft. Noe annet som og bygges ut endel steder er pumpekraftverk, 2 vannmagasiner hvor det pumpes vann opp til det høyereliggende når det er overproduksjon og produserer el når det trengs. Ett slik finnes i Norge, flere bygges rundt i verden.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Antar att du menar att kärnkraften skulle vara kvar o byggas ut. Du ser inga problem med kärnkraften? Den har bara positiva sidor? Ja t ex det där med sannolikheten för en olycka kan vi väl glömma.
Jag ser fjärde generationens kärnkraft som framtiden.
Det blir avfall som lätt kan hanteras och man kan också hantera avfallet från gamla kraftverk som också blir mycket lättare att hantera.
Rätt hanterade är de nya kraftverken mycket mindre riskabla än nuvarande. Bygger vi in den snart femtioåriga erfarenheten vi har är riskerna minimala. Det finns betydligt farligare fabriker i drift idag än kärnkraftverk av modern konstruktion. Kärnkraft och vattenkraft är vår framtid. Om vi bygger ut tillräckligt kan vi också produsera vätgas och enkelt ersätta vårt oljeberoende för transporter. Allt med befintlig teknik
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Jag ser fjärde generationens kärnkraft som framtiden.
Det blir avfall som lätt kan hanteras och man kan också hantera avfallet från gamla kraftverk som också blir mycket lättare att hantera.
Rätt hanterade är de nya kraftverken mycket mindre riskabla än nuvarande. Bygger vi in den snart femtioåriga erfarenheten vi har är riskerna minimala. Det finns betydligt farligare fabriker i drift idag än kärnkraftverk av modern konstruktion. Kärnkraft och vattenkraft är vår framtid. Om vi bygger ut tillräckligt kan vi också produsera vätgas och enkelt ersätta vårt oljeberoende för transporter. Allt med befintlig teknik
Det var väl på ungefär samma sätt man diskuterade före Harrisburg, Tjernobyl och den senaste smällen i Japan. Olyckor händer inte och i alla fall finns det värre olyckor som kan hända, tja det känns så där betryggande.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
För några år sedan körde jag till Västerås ifrån Stockholm. När jag har kört över kommungränsen till Västerås ser jag en stor solcellsanläggning. Jag ringer till Kraftpojkarna som ansvarar för detta.
På min fråga om effekten vid en kraftig molnig dag får jag till svar 5 %.
Jag räknar ut att för att stänga av all kärnkraft i Sverige så behöver vi bygga 64 500 sådana stor anläggningar. När det är maximal produktion.

Det kräver en hel del lämplig mark, gärna i södra Sverige.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej ! Att primagöra sekundakraft som genererats i vind- och solanläggningar görs hela tiden, det är inte frågan om en vattenskvätt. Begränsningen idag beror på att det vid vissa tillfällen är bristen på överföringskapacitet som är en flaskhals. Däremot kommer en utbyggnad av sol&vindkraft att begränsas av det faktum att det inte kommer att vara möjligt med korttidsreglering av vattendragen, alltså att man inte kör vattenkraft när det blåser,men kör för fullt när det är vindstilla.

Att jämföra soltimmar internationellt kan vara vanskligt då det kan skilja på vad man anser vara soltimmar.I Sverige anser vi att den direkta solinstrålningen skall uppgå till 120 W/m2 för att räknas in i statistik för soltimmar. Tid med dagsljus varierar beroende på var man befinner sig. Ju längre norrut man befinner sig desto längre tid med dagsljus,även sedan solen har gått ned. Detta beroende på att jorden är "plattare" vid polerna än vid ekvatorn vilket har medfört att trakterna som omger norra polcirkeln har mest dagsljus på jorden .Källa SMHI.

Så till detta med växthusgaser. Med den stora co2 skuld som uppstår med dagens teknik vid nytillverkning av el-fordon med tillhörande batterier kommer vare sig Tessla eller El-husbil vara annat än en belastning för miljön. Det är ingen tillfällighet att en batterifabrik planeras i Skellefteå , man vill minska co2 utsläppen genom att hävda att man endast använder vattenkraft från kommunens egna kraftverk,Vad man inte nämner är att den kraften annars skulle ha används av andra konsumenter. Man kan inte äta kakan och ha den kvar.

Svensk industri är beroende av säkra el-leveranser, en förtida kärnkraft avveckling är därför inte möjlig. Att som vår miljöminister hävda att kärnkraften tillhör det förgångna och skall hänvisas till museum vittnar om okunnighet och populism. Om hon själv tog en promenad i sagda museum så skulle hon finna väderkvarnar som är ursprunget till våra vindkraftverk, samt el-bilar med sisådär 120 år på nacken.
Så mycket för hennes moderna teknik.

Källor SMHI ,IVL Samt egna kunskaper förvärvade genom studier i ämnet energiteknik samt Kraft & Värmeteknik.
BBa
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
För några år sedan körde jag till Västerås ifrån Stockholm. När jag har kört över kommungränsen till Västerås ser jag en stor solcellsanläggning. Jag ringer till Kraftpojkarna som ansvarar för detta.
På min fråga om effekten vid en kraftig molnig dag får jag till svar 5 %.
Jag räknar ut att för att stänga av all kärnkraft i Sverige så behöver vi bygga 64 500 sådana stor anläggningar. När det är maximal produktion.

Det kräver en hel del lämplig mark, gärna i södra Sverige.
Idag behövs inte många solpaneler för att producera el till egen elbil och halvera hemmets elfaktura. Dessutom bättre avkastning än på börsen på investerat kapital.
Samt i stort sett utan underhåll i 25-30 år.

Jag får väl åter visa hur min gamla arbetsgivare med sin provanläggning har löst detta.

Solenergi | Uddevalla Energi
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Citerar tidningen Dagens Spanska nyheter:

"Vindkraften svarar för en stor del av elen
14064__ImageNormal__wBOendsXtVbEbiCqOdqq.jpg

Nyheter 2019-02-07


Den 6 februari stod vindkraften för en fjärdedel av Spaniens elbehov, det är mer än någon annan enskild källa.

Vindkraftsproduktionen för hela månaden blev 5.961 GWh, därmed svarade vinden för 25,3% av den totala produktionen. Den 23 januari uppnådde Spanien ett nytt dygnsrekord med 367,7 GWh vindkraftsproducerad el.

Under årets första månad utgjorde andelen förnybara energikällor 39% av all elproduktion. Lägger man då till den kärnkraftsproducerade elen så når andelen el som inte producerar koldioxidutsläpp 61%. Andelen el från naturgas och kolkraftverk var 13,8% respektive 13,2%.

Efterfrågan på el i Spanien under januari ökade med 3,4% till 23.359 GWh, jämfört med samma månad året innan.

Källa: Nätoperatören Red Electrica de Espana (REE). "
 
D

Deleted member 11118

Guest
Denna tråd kan bli hur lång som helst. Det finns kunniga som med källhänvisning försöker förklara för oss som inte är så insatta. Det finns de som inte tror på vad kunniga skriver för de är övertygade miljövänner, där första prioriteringen är miljön, att de sen stänger öronen för fakta får vi leva med, de flesta av dessa tycker och tror sig veta. De är nästan religiösa.

Jag lyssnar hellre på de som redovisar fakta.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Denna tråd kan bli hur lång som helst. Det finns kunniga som med källhänvisning försöker förklara för oss som inte är så insatta. Det finns de som inte tror på vad kunniga skriver för de är övertygade miljövänner, där första prioriteringen är miljön, att de sen stänger öronen för fakta får vi leva med, de flesta av dessa tycker och tror sig veta. De är nästan religiösa.
Jag lyssnar hellre på de som redovisar fakta.
Man kan ju undra varför den globala energiproduktionen går mot förnyelsebart?
Inte enbart i demokratier utan även i upplysta diktaturer.
Vinnarna är vår gemensamma miljö och människans hälsa.
Samt kostnaden vid nyproduktion.
 
F

F.d. 52548

Guest
Idag behövs inte många solpaneler för att producera el till egen elbil och halvera hemmets elfaktura. Dessutom bättre avkastning än på börsen på investerat kapital.
Samt i stort sett utan underhåll i 25-30 år.

Jag får väl åter visa hur min gamla arbetsgivare med sin provanläggning har löst detta.

Solenergi | Uddevalla Energi
Den var bra Knarrevik. Hade jag varit 20 år yngre så hade jag idag varit självförsörjande rakt ut.
Vi gör bara slut på 8000 kw inkl. allt.Då hade jag haft två mätare.En som går åt ena hållet ock den andra likaså.Plus en skaplig batteribank som man förhoppningsvis fyller till höst.Då hade jag haft en TESLA.
Men ingen elhusbil. För den kan för närvarande bara lasta batterier ock inga öl.Men det går säkert framåt även där.
När det gäller elpris så får vi räkna med det dubbla av idag. Om det finns nån el att köpa.:)
Vi hade säkert kunnat ersätta kärnkraften om ord gått till handling.
Vi är långt därifrån.
Godmorgon vänner.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Idag behövs inte många solpaneler för att producera el till egen elbil och halvera hemmets elfaktura. Dessutom bättre avkastning än på börsen på investerat kapital.
Samt i stort sett utan underhåll i 25-30 år.

Detta är inte sant! Jag har en egen anläggning så jag vet. Jag förstår uppriktigt sagt inte vitsen med att jämt och ständigt komma med osanningar.
BBa
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Verkar inte vara mycket till framtidstro hos de flesta
Jag ser dock stora möjligheter att få ett fosilfritt energisystem att fungera hos oss i Sverige
Det kräver utbyggnad av sol och vind, här gör teknikutvecklingen att det går bättre och bättre
Det som också krävs är ombyggnad av vattenkraften så att med bibehållen energimängd effekten ökar rejält. Då kan den i fortsättningen fungera som topplast och kompensera för svackor i vind och sol.
Prissättningen på el till konsument timbaseras, vilket styr förbrukningen bort från höglasttider
/Thomas
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Jag fick en offert där de räknade att jag skulle ha betalat av hela kostnaden för panel och installation på 10 år, kostnad runt 140.000 kr, Jag gör knappt åt 7900Kw per år och den summan minskar när vi nu byter ut alla lampor till led. Det skulle betyda att jag varje månad tjänar 1166 kr på anläggningen, men får inte ihop det då jag har kostnader på ca 450-500 kr med allt i månaden, och gör jag en besparing eller säljer överskottet så blir det ca 650 kr i månaden. Hur de räknar och får ihop denna summa det fattar jag inte, under 7 månader per år får man knappt ut el till tvättmaskinen per vecka?? Så jag tror att det är glädje kalkyler.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen