Då kan vi spara vattnet i vattenmagasinen.Då är behovet som minst. Då är det varmt o gott.
Tack för en trevlig pratstund.
Dessutom används el till mycket annat än värme.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Då kan vi spara vattnet i vattenmagasinen.Då är behovet som minst. Då är det varmt o gott.
Tack för en trevlig pratstund.
Spanien har långt färre soltimmar än i nordligaste Europa under sommaren.Sol ock vind är det renaste. Men satsningen om än hur stor den blir räcker inte till i Skandinavien.
Vi har för kallt klimat helt enkelt
En rolig jämförelse är vårat så trevliga Spanien.
Där har vind ock sol gjort dom i princip självförsörjande Men dom har ju ett underbart klimat. Just därför åker vi ju dit
PS. Är det nån som vet om Spanien har kärnkraft?
Spanien har långt färre soltimmar än i nordligaste Europa under sommaren.
Vind- och solkraft producerar mer el än kärnkraften i Spanien.
Hm..." nästan hela dygnet på sommaren " ??? Sedan när sommarhalvåret är över ??En tröst är att solen lyser nästan hela dygnet på sommaren!
Ju högre på himlen solen står, ju mer effekt genererar solpanelerna av 2 skäl:Utan att veta, men kvällssol borde väl generera mindre watt än när solen står i zenit? I så fall ger en midnattssol inte mycket energi?
Ju högre på himlen solen står, ju mer effekt genererar solpanelerna av 2 skäl:
1. Vinkeln mellan solstrålarna och solpanelen ska vara så nära 90 grader som möjligt för bästa effekt
2. Ju lägre solen står, ju mer atmosfär ska solstrålarna passera, och de blir då svagare.
Så Sverige är sämre än t.ex. Spanien ur båda dessa skäl.
Antalet soltimmar är dock i stort sett samma över hela jorden (dock ej runt polerna) bortsett från molnighet o.dyl.
(solen står aldrig i zenit i Europa, enbart mellan de båda vändkretsarna)
Redan 2017 hade Storbritannien sin första kolfria dag och Tyskland är på god väg.
Om två år med ny president lär nog USA följa efter.
Om man som jag tänkte installera solceller på taket har takvinkel och takets väderstreck stor betydelse. På vintern produceras el för eget bruk och på sommaren går överskottet ut på elnätet. I mitt fall skulle jag gärna ändra takvinkel och vrida hela huset för att få maximal verkan.Solceller har sämre verkningsgrad ju varmare de är. Därför fungerar de trots allt ganska bra även här, speciellt på våren när det är kallt och klart.
Med hjälp av fake news!Medan Kina bygger några 1000 nya kolkraftverk..
/M
Törs man undra vad som händer med elpriserna?Vindkraften kommer att byggas ut kraftigt de närmaste åren och från att nu svara för 11-12% kommer den år 2022 att vara ca 25% av Sveriges totala elproduktion (eller elanvändning? ). Detta enligt branschorganisationen Svensk vindenergi.
Svensk elproduktion satsar på vindkraft
Läs mer på Svensk vindenergis hemsida, visserligen en partsinlaga som kanske inte accepteras av alla här men det är ändå en kvalificerad prognos som visar att det är möjligt att klara sig utan kärnkraft.
Vindkraft – Svensk Vindenergi