• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dessa j... Långtradarchaufförer!

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Att det förekommer problem i trafiken sommar och vintertid, jag har kört lastbil inom anlägningsbranchen. Vintertid var det snöplogning som många bilister tyckte att man var ivägen för deras framfart, många slog på helljusen så man såg ingenting i backspegel, endel chansade på att köra om fast snön yrde från plogen. På sommaren med asfalteringen kommer bilister med hög fart bara några cm. från asfaltsfordonen, dessa arbeten har gått så långt att det är ledarbil som kör och leder trafiken eller i vissa fall så hjälper polisen till och mäter hastigheten. /Bernt
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Jag har pratat med en del LB förare. På motorväg kör de max till spärren, ca 82 km/ tim. Så kommer det en utlänning utan spärr, med klen ,motor, håller 85 och gör omkörning kilometervis, minsta motlut sjunker hastigheten till 70-75. Varför ska han behöva bromsa bara för denna förare ska hålla 85 - 90 i utförsbackar och 70-75 i uppförsbackar.
Själv ställer jag in farthållaren på ca 82, då hänger jag med LB utan att behöva köra om, väldigt behagligt.
Men jag kan erkänna att jag blir irriterad när en LB kör om i utförsbacke och sedan vid nästa uppförslut får jag bromsa för LB inte orkar över75.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Att det förekommer problem i trafiken sommar och vintertid, jag har kört lastbil inom anlägningsbranchen. Vintertid var det snöplogning som många bilister tyckte att man var ivägen för deras framfart, många slog på helljusen så man såg ingenting i backspegel, endel chansade på att köra om fast snön yrde från plogen. På sommaren med asfalteringen kommer bilister med hög fart bara några cm. från asfaltsfordonen, dessa arbeten har gått så långt att det är ledarbil som kör och leder trafiken eller i vissa fall så hjälper polisen till och mäter hastigheten. /Bernt

Jag har suttit och svetsat expansionsskarvar på en bro med bilar passerade i hög hastighet 20 cm från min svetselektrod. Jag kan lova att man känner sig liten. Numera hagar man av med betongblock, men inte när jag var aktiv.
Jag själv kör alltid väldigt sakta vid vägarbete, jag vet hur det känns.
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Oavsett ifall fartspärren är urkopplad eller inte, så loggas färden i färdskrivaren, så blir man stoppad/kontrollerad så e de kört ändå, ifall man överskridit tillåten hastighet.
På de nya lb skickas också info till ägaren/chefen via internet, allt som kan vara intressant, fart, förbrukning, m.m.
Tror även verkstäderna kan gå in online och kolla detta.

Vi har så även på våra nya lastmaskiner(VolvoBM) på jobbet

Men hur länge ligger det kvar i färdskrivaren ? Sevallbo
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.875
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Gör Det Järna Framför Mig Så Jag Kan Spela in Det Då Får Jag Ert Bilnr Så Du Kan Bli Dömd För Vårdslöshet I Trafiken Hur Korkad Får Man Vara

Med den inställningen hoppas jag att du bara cyklar ute i trafiken. Att man kan bli så hatisk bara för att någon berättar att man saktar in framför en begriper jag inte. Sen har du bevisligen ingen aning om vad vårdslöshet i trafik innebär!

:-/<rister
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Fast jag tycker att vissa personbilsförare är värre, är det 90-sträcka med omkörningsfil så kan vissa personbilar ligga i 90 i omkörningsfilen så att de tar upp hela omkörningsfilens längd innan de kommit om även om sträckan är 1 km lång, varför gasar de inte till lite så att andra bakom har en chans att utnyttja omkörningsfilen ?

Värst med utländska tradare är att de lägger sig bara nån, några meter bakom och nästan hetsar en till att öka farten, de flesta svenska tradarna jag haft bakom mig har legat längre bak så att man inte känt sig trängd.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Ett problem er de modifiserte ferdskriverne, enten med magnet eller fjernkontoll som ikke registrerer kjøringen det er tatt noen slike i Norge.
 
F

F.d. 55575

Guest
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Gäller så klart Endast en minoritet av denna yrkeskår!
Men som tyvärr dock syns, hörs och irriterar...

I mina ögon finns det två kategorier yrkeschaufförer som beter sig minst sagt beklämmande:

1. Den långtradarchaufför som ger ut i omkörningsfil på 100/110/120km väg, mitt framför bakomvarande trafik utan hänsyn till köbildning m.m.
Som sedan tar upp till kilometerlånga sträckor på sig för att genomföra omkörning av ett likvärdigt ekipage i endast knappa kilometern högre hastighet...

2. Chauffören av det ekipage som blir omkört som inte med bästa vilja i världen underlättar för om-körande trafik med att tex. sänka sin hastighet under en kort stund,
utan t.o.m. medvetet gör allt sitt för att försvåra/förlänga omkörningen.

Är det #1 som borde förnya sin kunskap i trafikvett, el. är det #2, eller är det kanske båda chaufförerna, eller kanske gör inget av dem något fel?
Endast irriterande och i viss mån uppviglande till andra trafikanters misstag..
Då jag tex. sett motorcyklister som då kört om i spärrfil(höger), vilket är ett trafikbrott som aldrig skett om inte #1 gjort sin omkörning...

Det finns mängder med vinklingar kring detta, good & bad.

Som sagt, tack & lov endast en minoritet "knäppgökar" som tyvärr lyckats ta behörighet för tungtrafik...:rolleyes:

Vänl. Magnus

Måste nog tyvärr hålla med dig även om det bär mig emot.Jag är själv yrkeschaufför.Om folk visste vad som satt bakom ratten på en del ekipage så skulle dom inte ge sig ut på vägarna.Polisen verkar ha gett upp,det går ändå inte att driva in några böter från en förare från Makedonien eller Bulgarien som fullständigt skiter i hastighetsbestämmelserna,även svenska chaufförer kör för fort det måste sägas men de utländska förarna är värst(......läs sanslösa)

Det fuskas med allt ex manipulerade färdskrivare,falska förarkort och körkort,olaglig cabotagetrafik,brott mot kör och vilotider,dieselstölder mm listan kan göras lång.Det är alltså en bransch i fritt fall och det har våra kära aningslösa politiker sett till.Så det är nog tyvärr bara att vänja sig vid den råa verkligheten,godset ska fram till varje pris om det ska bli någon mat på bordet, för den på slavlön arbetande utländska chauffören.

Mvh Anders
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Möjligen har jag missuppfattat detta, men har man inte talat om att införa förbud mot att övernatta i lastbilar? Det skulle nog decimera antalet forna öststatsåkare. Eftersom dom inte vill betala anständiga löner så kommer dom inte att betala motellnätter heller.

Bennie
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Möjligen har jag missuppfattat detta, men har man inte talat om att införa förbud mot att övernatta i lastbilar? Det skulle nog decimera antalet forna öststatsåkare. Eftersom dom inte vill betala anständiga löner så kommer dom inte att betala motellnätter heller.

Bennie

Det är ok att ta dygnsvila och reducerad veckovila i fordon utrustade med sovplats, en sovplats för varje förare vid multibemanning. Om veckovilan är normal, alltså mer än 45 timmar, så är det inte tillåtet att spendera veckovilan i fordonet. Artikel 8 och punkt 8. https://www.transportstyrelsen.se/g...-vilotider/561-2006-konsoliderad-20150302.pdf

Vem kontrollerar och åtgärdar vid "chaufförsläger" där det väntas flera dygn på transportuppdrag?
Har sett en grupp lastbilar stå mer än en vecka på samma plats, de använde luckorna till lådorna där spännband, oljedunkar och verktyg förvaras som köksbänk.
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Om polisen gjorde sitt arbete och bötfällde all tung trafik med släp som kör mer än lagstadgade 80 km/h så skulle det strax upphöra, samt blockade de som inte betalar.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Om polisen gjorde sitt arbete och bötfällde all tung trafik med släp som kör mer än lagstadgade 80 km/h så skulle det strax upphöra, samt blockade de som inte betalar.

När det gäller polisens agerande så finns det mycket att önska men dom är nog lite bakbundna av vår byråkrati & våra väljarfjäskande politiker som inte vågar sticka ut hakan & tala ut. Det var väl inte så länge sedan (i somras tror jag) som dom tog en chaufför från Makedonien eller någon annan öststat som inte hade körkort. Vad hände med detta? Jo, han fick åka vidare så detta med böter & blockning kommer nog inte heller att ske.

Bennie
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

För ett antal år sedan blev jag upphunnen av en långtradare som lade sig max 2 meter bakom min bil. Jag höll hastighetsbegränsningen & det fanns ingen möjlighet att köra åt sidan. Strax hängde han sig på signalhornet & höll det inne. Oväsendet var öronbedövande. Jag blev fly förb____d, tog telefonen & ringde 112. Det tog inte lång stund förrän en polisbil uppenbarade sig & plockade in långtradaren. Jag stannade & gjorde en anmälan på plats. Hur det gick med chauffören som var polack vet jag inte. Jag gissar att orsaken till hans beteende var att han skulle med en färja från Göteborg & var sent ute. Man skall nog i första hand låta polisen hantera sådant här. Om man talar om att långtradaren framförs på ett sätt som gör att det bara är en tidsfråga innan en olycka sker så kan inte polisen negligera detta. Anmäl via 112 så spelas samtalet in & sparas. Om polisen inte ingriper & en olycka sker så finns ju allt på band vilket skulle vara komprometterande & dålig PR för polisen vilket dom minst av allt vill ha.

Bennie
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Tro bara inte att det sitter en svensk förare bakom ratten i en lastbil med svenska skyltar. Även en del svenska åkare har upptäckt den billiga arbetskraften utifrån.;)
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Beror på nationalitet, men minst en månad på förarkortet,
och ett år på själva färdskrivarenheten

Färdskrivare – Wikipedia

Beror inte på nationalitet. Hastighet sparas inte på förarkortet. I färdskrivaren sparas dom sista 24 timmarna som fordonets körts, alltså om fordonets körs 8 timmar om dagen så kan polis och ägare till fordonet utläsa hastigheten för tre dagar tillbaka, den information som är äldre raderas automatiskt.

MVH

Stig
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Polisen i Tyskland gör ju många kontroller på autobahn. Ingen får åka vidare innan böter är betalda på plats och felen åtgärdat.
Är alltid spännande att se på TV
 

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Beror inte på nationalitet. Hastighet sparas inte på förarkortet. I färdskrivaren sparas dom sista 24 timmarna som fordonets körts, alltså om fordonets körs 8 timmar om dagen så kan polis och ägare till fordonet utläsa hastigheten för tre dagar tillbaka, den information som är äldre raderas automatiskt.

MVH

Stig
Där har du fel, dom digitala skrivarna loggar "händelser" kör du budbil blir det många händelser på en dag (start o stopp, ev hastighetsöverträdelse ja allt), då måste du tömma ditt kort minst varannan dag annars skrivs det över, kör du långkörning blir det mindre antal händelser och då kan det räcka att tömma kortet varannan vecka innan det är fullt. Det finns speciella terminaler som man kan köpa för att tömma kortet, allt måste sparas i två år, Volvo och Scania verkstäder har också möjlighet att tömma och lagra kortet åt dig.
Du kan alltså få fortkörningsböter två år efter du har kört för fort, sådant brukar uppdagas då polisen gör revision på åkeriet.

Sen ska vi nog inte klaga på polisen så mycket dom gör vad dom kan för att stoppa olaglig trafik, det är åklagarna som lägger ner alla fall med utländska fordon, tyvärr.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.883
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Beror inte på nationalitet. Hastighet sparas inte på förarkortet. I färdskrivaren sparas dom sista 24 timmarna som fordonets körts, alltså om fordonets körs 8 timmar om dagen så kan polis och ägare till fordonet utläsa hastigheten för tre dagar tillbaka, den information som är äldre raderas automatiskt.

MVH

Stig

Stig du får kontakta Wikipedia så dom får ändra informationen
eller så härrör din info från lagfuskande chaffisar med fyllt minneskort


kopierat från wikipedia

Lagring och överföring av kördataRedigera

Systemet med digitala färdskrivare kräver i vissa fall att man ändå måste skriva ut informationen på papper och spara. Dessutom finns inget skydd mot överskrivning av data, varför man måste vara noga med att kopiera informationen på sitt personliga kort var 3:e vecka samt även fordonsenheten var 6:e vecka. Det är belagt med böter att glömma bort att säkerhetskopiera kortet, trots att man inte kan se när det börjar bli fullt. Man är skyldig att kopiera det "så ofta det behövs".

Minnet på det digitala förarkortet kan lagra minst 96 aktivitetsförändringar per dygn i minst 28 dagar. I Sverige valde man förarkort med större kapacitet som kan lagra 6-12 månaders aktiviteter men antalet poster för arbetspass (som specificerar i vilka länder arbetspasset började resp slutade) är bara 56 st. Man skall ändå säkerhetskopiera var 3:e vecka, för skulle kortet tappas bort eller gå sönder så accepterar inte polisen att 6 mån körtidsdata är borta.

Minnet i den digitala färdskrivaren är på 1 MB. Den klarar att lagra allt under minst 1 år, vilket också är kravet på hur länge information om kör- och vilotider skall sparas. Dock rekommenderar vägverket att man kopierar ut informationen var 6:e vecka.

Den senaste generationen av digitala färdskrivare har även möjlighet att automatiskt trådlöst överföra data både från färdskrivarens interna minne samt från minnet på förarkortet till en server där data kan lagras och analyseras på önskat sätt. Denna trådlösa överföring sker ofta med hjälp av en telematikenhet i fordonet som har ett inbyggt GSM/GPRS-modem. Färdskrivaren är i regel kopplad till telematikenheten via ett elektriskt gränssnitt exempelvis CAN-databuss.
 
Toppen