Gäller så klart Endast en minoritet av denna yrkeskår!
Men som tyvärr dock syns, hörs och irriterar...
I mina ögon finns det två kategorier yrkeschaufförer som beter sig minst sagt beklämmande:
1. Den långtradarchaufför som ger ut i omkörningsfil på 100/110/120km väg, mitt framför bakomvarande trafik utan hänsyn till köbildning m.m.
Som sedan tar upp till kilometerlånga sträckor på sig för att genomföra omkörning av ett likvärdigt ekipage i endast knappa kilometern högre hastighet...
2. Chauffören av det ekipage som blir omkört som inte med bästa vilja i världen underlättar för om-körande trafik med att tex. sänka sin hastighet under en kort stund,
utan t.o.m. medvetet gör allt sitt för att försvåra/förlänga omkörningen.
Är det #1 som borde förnya sin kunskap i trafikvett, el. är det #2, eller är det kanske båda chaufförerna, eller kanske gör inget av dem något fel?
Endast irriterande och i viss mån uppviglande till andra trafikanters misstag..
Då jag tex. sett motorcyklister som då kört om i spärrfil(höger), vilket är ett trafikbrott som aldrig skett om inte #1 gjort sin omkörning...
Det finns mängder med vinklingar kring detta, good & bad.
Som sagt, tack & lov endast en minoritet "knäppgökar" som tyvärr lyckats ta behörighet för tungtrafik...
Vänl. Magnus
Men som tyvärr dock syns, hörs och irriterar...
I mina ögon finns det två kategorier yrkeschaufförer som beter sig minst sagt beklämmande:
1. Den långtradarchaufför som ger ut i omkörningsfil på 100/110/120km väg, mitt framför bakomvarande trafik utan hänsyn till köbildning m.m.
Som sedan tar upp till kilometerlånga sträckor på sig för att genomföra omkörning av ett likvärdigt ekipage i endast knappa kilometern högre hastighet...
2. Chauffören av det ekipage som blir omkört som inte med bästa vilja i världen underlättar för om-körande trafik med att tex. sänka sin hastighet under en kort stund,
utan t.o.m. medvetet gör allt sitt för att försvåra/förlänga omkörningen.
Är det #1 som borde förnya sin kunskap i trafikvett, el. är det #2, eller är det kanske båda chaufförerna, eller kanske gör inget av dem något fel?
Endast irriterande och i viss mån uppviglande till andra trafikanters misstag..
Då jag tex. sett motorcyklister som då kört om i spärrfil(höger), vilket är ett trafikbrott som aldrig skett om inte #1 gjort sin omkörning...
Det finns mängder med vinklingar kring detta, good & bad.
Som sagt, tack & lov endast en minoritet "knäppgökar" som tyvärr lyckats ta behörighet för tungtrafik...
Vänl. Magnus