• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Definitioner

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det här med nomenklatur är rätt kul, men absolut inte lätt. Det blir intressant när resten av världen, iallafall Europa ska frälsas med HBKs medlemmars olika synpunkter på vad en camping/ställplats är och hur den får utnyttjas och av vem. Ni känner förstås till att det inom tex Socialstyrelsen finns de som jobbar proffesionellt med nomenklaturen för läkare. Det är ju rätt bra om de menar samma saker med ett begrepp.
Men som sagt det är spännande när snillen spekulerar. Några snabba lösningar torde vi dessvärre få vänta på.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Det matchar vår kategori Parkering:
  • En formell parkering, även för husbilar, med övernattning (parkering utan övernattningsförbud)
Alla platser på kartan med ikon P uppfyller det kravet. Enligt vår tolkning innebär Camping förbjuden inte att man inte kan övernatta. Vi beskriver de platserna med en grön etikett = Campingrestriktion, ingen markis ute, inga bord/stolar utanför husbilen, mm. Då får man gå till närmaste "gröna plätt".
Läste på Parkering Göteborgs hemsida att bil med släp, t.ex husvagn kan parkera på vanlig parkering och betala för två platser genom att köpa 2 biljetter eller genom att ange både bilens och släpets registreringsnummer i parkeringsappen, men det verkar inte gälla större husbilar som ej kan få alla hjulen i en ruta. Kanske klubben kan arbeta för att den möjligheten ges även för husbilar gärna över hela landet. Även husbilar som kan klämma in hjulen i en ruta använder oftast halva rutan bakom och det skulle kännas bättre om man betalt för den. Platser där man kan backa in överhänget på en gräsmatta eller liknande är ju få, ofta blockerade med staket, stenar eller häckar. Om däremot blir lagligt att använd 2 rutor så blir det ju aldrig några problem att finna nattplats eftersom många parkeringar har låg beläggning nattetid förutom i nöjeskvarteren.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Problem? Spontana tankar
  • En normal husvagn är ungefär lika lång som en medium husbil, kanske längre med draget? Plus ett dragfordon på minst 5 m. Andra typer av pitcher för husvagnsekipage? Eller generalla för både och (kräver mer yta/färre platser på samma yta)
  • Vilka husvagnsekipage ställer sig på en ställplatser, avsedd för korta besök (lite av grundtanken)? På genomresa kanske = inte många?
  • Hur övertygar vi resten av Europa med det konceptet? Tveksamt, så det får kanske bli en ny husbilsplatskategori? Begreppet Ställplats får nog bli kvar för våra utrikes platser - för husbilar only
PS. Partilles variant, 10 m platser, plus dragbilen framför? Borde fungera för "medium' husvagnsekipage iallafall? DS.

Visa bilaga 198816

Jag fann en iallafall i somras :rolleyes:

IMG_20200903_204519.jpg
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Har läst hela tråden o förundras över hur somliga lyckas problematisera diskussionen. Vi somåker husbil är nog de flesta av oss, nöjda med utbudet av övernattningsplatser. I natt sover vi vid en älvmynning med en stor allmän parkering, gratis, ensamma, vackert. I morgon sover vi på ställplats, Bisonfarmen gate,, på lördag en trevlig camping i Örebro. Underbart att det finns så mycket att välja på. Om det heter parkering ställplats eller camping spelar ingen roll bara det är trevligt o vackert. Ibland avgör servicegraden andra gånger utseende o trivsel. Kan det vara bättre?
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Ja, nu var inte mitt inlägg ett seriöst förslag till ytterligare en kategori i den här debatten, det var mera tänkt som en reflektion vad gäller innehållet, att det är något som fortsatt är upp till ägaren att avgöra. Vi själva har sedan rätten att gilla det eller åka vidare.

Min egen uppfattning är att förståeliga och logiska definitioner presenterades redan i inläggen 3 och 4 i tråden, sedan har det varit mera en tvist om Påvens skägg. :)
Så tänker jag.....

TommyD
Jodå, jag hängde med.
Det kommer förstås att ske en utveckling av husbilsplatserna, i många avseenden.
Och våra definitioner är inte ristade i sten.
Det vara bara några tankar hur en sådan utveckling skulle kunna påverka just definitionerna. :)
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Jag fann en iallafall i somras :rolleyes:

Visa bilaga 198819

Bilen med husvagn står ju felparkerad!
Det ska vara två rutor tomma mellan plats 48 och 49 i Karlskrona gästhamn!
Ekipaget kanske bara är och besöker husbilen på plats 48, för att sedan dra iväg till campingen!
Stod den där hela natten?
Gästhamnsvärden är ju väldigt aktiv där bland bobilarna!
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Min egen uppfattning är att förståeliga och logiska definitioner presenterades redan i inläggen 3 och 4 i tråden, sedan har det varit mera en tvist om Påvens skägg. :)
Så tänker jag.....

TommyD
HBK's definitioner beskriver verkligen väl för vårt bruk och förståelse.

Finns det andra vedertagna definitioner får vi förhålla oss till dem.

Mycket bra jobbat, ni som tog fram HBK's interna definitioner! :applaus:
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.549
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Nu lånar jag hatten av en tänkt ställplatsägare:

Ja hade jag en ställplats, så skulle den heta Tommys Ställplatscamping, alla typer av fordon välkomna, inga begränsningar i antal nätter och självklart kan du boka i förväg mot förskottsbetalning.

Hos myndigheterna är min enkla ställplats registrerad som en campingplats. Mitt pris är 200 kr/natt då får jag behålla 176 kr, eftersom momsen är 12%.

Skulle jag kalla min ställplats Tommys Ställplats, registrera det som en ställplats, debitera 200 kr/natt då får jag behålla 150 kr, 13% lägre täckningsbidrag eftersom jag måste betala 25% i moms.

Jodå, jag vet att det är olika regler och krav för en parkering/ställplats och campingplats, men det här är ett tänkt scenario, i Fantalusien.

Ställplatsen är helt obemannad, försedd med bom. Betalning sker med Swish eller kort

- Varför skull jag bara acceptera husbilar? Det betyder att jag kommer att få färre gäster. Troligen ingen stor grej, men exklusivt för husbilar skulle i alla fall inte ge fler gäster.
- Pris: första 2 nätterna 200 kr/natt, sedan 175 kr/natt, efter 14 nätter 150 kr/natt. Ju längre du stannar ju gladare blir jag.
- Självklart bokar du på min husbilscamping på nätet, mot förskottsbetalning. Full återbetalning vid avbokning upp till 48 timmar före ankomst. 25% rabatt på bokningar över nätet söndag till torsdag.

Här i tråden och i andra trådar i ämnet, sätter vi själva upp vissa regler som jag egentligen inte förstår varför. T.ex det här att man max skall få stå på en ställplats i två dygn, att det endast får stå husbilar på en ställplats och det skall absolut inte gå att boka en ställplats. Det är väl ingen som tror att en ställplatsägare som planerar att investera i en ställplats delar dessa tankar, eller?

TommyD
Bokningsbar och obemannad ser jag som ett antiklimax.
 
Toppen