Nu lånar jag hatten av en tänkt ställplatsägare:
Ja hade jag en ställplats, så skulle den heta Tommys Ställplatscamping, alla typer av fordon välkomna, inga begränsningar i antal nätter och självklart kan du boka i förväg mot förskottsbetalning.
Hos myndigheterna är min enkla ställplats registrerad som en campingplats. Mitt pris är 200 kr/natt då får jag behålla 176 kr, eftersom momsen är 12%.
Skulle jag kalla min ställplats Tommys Ställplats, registrera det som en ställplats, debitera 200 kr/natt då får jag behålla 150 kr, 13% lägre täckningsbidrag eftersom jag måste betala 25% i moms.
Jodå, jag vet att det är olika regler och krav för en parkering/ställplats och campingplats, men det här är ett tänkt scenario, i Fantalusien.
Ställplatsen är helt obemannad, försedd med bom. Betalning sker med Swish eller kort
- Varför skull jag bara acceptera husbilar? Det betyder att jag kommer att få färre gäster. Troligen ingen stor grej, men exklusivt för husbilar skulle i alla fall inte ge fler gäster.
- Pris: första 2 nätterna 200 kr/natt, sedan 175 kr/natt, efter 14 nätter 150 kr/natt. Ju längre du stannar ju gladare blir jag.
- Självklart bokar du på min husbilscamping på nätet, mot förskottsbetalning. Full återbetalning vid avbokning upp till 48 timmar före ankomst. 25% rabatt på bokningar över nätet söndag till torsdag.
Här i tråden och i andra trådar i ämnet, sätter vi själva upp vissa regler som jag egentligen inte förstår varför. T.ex det här att man max skall få stå på en ställplats i två dygn, att det endast får stå husbilar på en ställplats och det skall absolut inte gå att boka en ställplats. Det är väl ingen som tror att en ställplatsägare som planerar att investera i en ställplats delar dessa tankar, eller?
TommyD