• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Definitioner

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Att definiera det odefinierbara!

Många skriver ju om hur de idkar "fri camping" eller "fricamping". Nu finns det ju inte mig veterligen några campingar som är gratis eller fria från avgifter. Så är det en dålig översättning från engelska el. tyska?

Den rätta benämningen är "wild camping", googla för både England och Tyskland. Gäller vanligtvis också övernattning på parkeringsplatser.

Gotland kan vara ett bra exempel på hur regionen förbjudit "wild camping" genom lokala ordningsföreskrifter.

Och har varit på tapeten många gånger!


För några år sedan benämndes det tom. svartcamping på Husbilsklubben.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Att definiera det odefinierbara!

Många skriver ju om hur de idkar "fri camping" eller "fricamping". Nu finns det ju inte mig veterligen några campingar som är gratis eller fria från avgifter. Så är det en dålig översättning från engelska el. tyska?

Den rätta benämningen är "wild camping", googla för både England och Tyskland. Gäller vanligtvis också övernattning på parkeringsplatser.

Många "campar" med tält, i naturen, på tomtens gräsmatta osv.
Många anser att husbilsägare "campar" genom att ställa ut stolar på en gräsyta vid en parkering

Campa kan man väl göra på många ställen utanför en campingplats?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Att definiera det odefinierbara!

Många skriver ju om hur de idkar "fri camping" eller "fricamping". Nu finns det ju inte mig veterligen några campingar som är gratis eller fria från avgifter. Så är det en dålig översättning från engelska el. tyska?

Den rätta benämningen är "wild camping", googla för både England och Tyskland. Gäller vanligtvis också övernattning på parkeringsplatser.

Gotland kan vara ett bra exempel på hur regionen förbjudit "wild camping" genom lokala ordningsföreskrifter.

Och har varit på tapeten många gånger!


För några år sedan benämndes det tom. svartcamping på Husbilsklubben.

Varför skulle just Wild Camping / Vildcamping vara det rätta begreppet, det är väl närmast myntat av campingbranschen? Jag tycker att det suggererar ett brottsligt förfarande.
 
Senast ändrad:

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Fricamping är väl ett okay svenskt ord? Ibland blir det lite för många/onödiga svengelska uttryck ;)
Platserna i HBP där man fricampa, eller campa fritt, kallar vi för Friplats.
Helt enkelt en plats där man kan campa fritt.

Min mening:
Wild camping kan vi säga när vi pratar engelska?
Vildcamping låter vårdslöst.
Fricamping säger precis vad det är.
Blanda inte ihop camping med Campingplats. Campa kan man göra på många ställen. T o m i den egna trädgården.

PS. Camping är en aktivitet, inte en plats. Campingplats är en plats (med även onödiga aktiviteter ;)).
Med en liten reservation förstås, i talspråk används ofta camping i st f campingplats. Men språkligt fel.
När vi ska vara formella, t ex i definitioner, får vi vara språkligt korrekta. När vi talar - skit samma. :cool:. DS.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Enligt min uppfattning är denna paragraf 15 svammel utan förankring i svensk lagstiftning. Vore intressant att veta vad de menar.

Ofta skapar dom väl sådant här väl vetande att det inte är fullt förankrat i lagen, men i de flesta fall uppfyller det sitt syfte ändå, de flesta rättar sig efter en skylt eller en tillsägelse, eller betalar snällt eventuell avgift utan att bråka, problemet löst! :)
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Tankar, inlägg i debatten ...

Camping: Att med lämplig utrustning tillfälligt vistas, leva och bo ute i "det fria", friska luften (njuta, sova över, laga mat, ...).
I skogen, vid en sjö, centrumnära, vid en gästhamn, i trädgården, etc.
Eller på en HBK Husbilsplats :) (utom Korttidsparkering- Inte gärna på en Tömningsplats :rolleyes:).
Övernattning i ett fordon? En helt annan sak. Oavsett fordon.

Kanske borde finnas en skylt som säger "Ej övernattning".
"Camping förbjuden" borde avse enbart campingbeteendet, inte övernattning i fordonet.
Kommuner: Säg vad ni menar!
Idag är det lite som i Malte Lindemans improvisation "Josahananons Syltfabrik".
Han var en skyltmålare som inte kunde stava. Det gick skapligt, ända tills han anställd på SVT skulle skriva en skylt med Knoll & Tott :D.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
"You don’t necessarily have to pitch a tent to camp in the wild, even spending the night in your own car falls under wild camping."

As you prefer English, please run your debate in English, otherwise please refer to Swedish-language pages

Campa: campa | svenska.se
Camping: camping | svenska.se
Campare: campare | svenska.se

logo_162.png
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Jag har varit i kontakt med kommunjuristen i Trollhättan. Goddag yxskaft och en hänvisning till polismyndigheten. Kontaktade polismyndigheten i Trollhättan. Ganska svävande svar. Frågan var ny för den jag pratade med och kunde kanske vara intressant men de har viktigare saker att arbeta med.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Har skummat över trådens alla inlägg och gör kanske en upprepning,, men vill ha in en aspekt:
Camping - bokningsbar med begränsade tider för ankomst och avresa
Ställplats - ej bokningsbar och öppen hela dygnet
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag tycker att den här tråden har gjort en höna av en fjäder när det gäller att övernatta på en parkering.
Förutsättningar: Inget utanför fordonet, alla hjulen inom ev. P-ruta, markisen inne, ev. överhäng ej hindrar annan trafik & inga förbudsskyltar för PBII eller husbil.
Vem knackar på nattetid & frågar om man sover? Med all säkerhet ingen. Öppnar man inte så är det ingen som bryter sig in för att kolla. Husbilen räknas som ens egna hem & det är endast husrannsakan eller misstanke om fängelsebelagt brott som polis kan kräva tillträde. Vilken polis skulle besvära sig med en sådan skitsak? Ingen. Detta är min åsikt & alltså inget att ens fundera på.:cool:
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
I väntan på ett prejudikat från HD tycker jag att vi enas om att "husbilscamping" åtminstone kräver att man ställt ut lite möblemang. Bara vistas i en parkerad personbil (I eller II) kan ju inte räknas som camping.
Frågan är ju tyvärr att vad vi enas om är nog inte spelar så stor roll. Det som spelar roll är vad den som har skrivit det menar eftersom det är den som kan ställa till problem. För övrigt håller jag med om att övernattning i en korrekt parkerad husbil inte rimligtvis kan kallas camping.

Har skummat över trådens alla inlägg och gör kanske en upprepning,, men vill ha in en aspekt:
Camping - bokningsbar med begränsade tider för ankomst och avresa
Ställplats - ej bokningsbar och öppen hela dygnet
Problemet är ju att många som kallar sig ställplatser erbjuder bokning och att många som kallar sig campingplatser inte har begränsade tider för ankomst och avresa. Exempel på det första: Stegeborgs ställplats. Exempel på det andra: Gisslevik Camping.

MVH
Hans
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Definitionerna behöver vara levande och förändras allteftersom utbud, behov och språkbruk förändras.

Orden i sig kan dokumenteras i SAOL, dess innebörd kan komma att behöva justeras. Skaffa vetenskapliga belägg och låt registrera "fricamping" så får du äran liksom den som skickade in ordet "fickla" vilket betyder "lysa med en ficklampa"

@kuaiLi The stage is yours :twitcy:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nu lånar jag hatten av en tänkt ställplatsägare:

Ja hade jag en ställplats, så skulle den heta Tommys Ställplatscamping, alla typer av fordon välkomna, inga begränsningar i antal nätter och självklart kan du boka i förväg mot förskottsbetalning.

Hos myndigheterna är min enkla ställplats registrerad som en campingplats. Mitt pris är 200 kr/natt då får jag behålla 176 kr, eftersom momsen är 12%.

Skulle jag kalla min ställplats Tommys Ställplats, registrera det som en ställplats, debitera 200 kr/natt då får jag behålla 150 kr, 13% lägre täckningsbidrag eftersom jag måste betala 25% i moms.

Jodå, jag vet att det är olika regler och krav för en parkering/ställplats och campingplats, men det här är ett tänkt scenario, i Fantalusien.

Ställplatsen är helt obemannad, försedd med bom. Betalning sker med Swish eller kort

- Varför skull jag bara acceptera husbilar? Det betyder att jag kommer att få färre gäster. Troligen ingen stor grej, men exklusivt för husbilar skulle i alla fall inte ge fler gäster.
- Pris: första 2 nätterna 200 kr/natt, sedan 175 kr/natt, efter 14 nätter 150 kr/natt. Ju längre du stannar ju gladare blir jag.
- Självklart bokar du på min husbilscamping på nätet, mot förskottsbetalning. Full återbetalning vid avbokning upp till 48 timmar före ankomst. 25% rabatt på bokningar över nätet söndag till torsdag.

Här i tråden och i andra trådar i ämnet, sätter vi själva upp vissa regler som jag egentligen inte förstår varför. T.ex det här att man max skall få stå på en ställplats i två dygn, att det endast får stå husbilar på en ställplats och det skall absolut inte gå att boka en ställplats. Det är väl ingen som tror att en ställplatsägare som planerar att investera i en ställplats delar dessa tankar, eller?

TommyD
 
Senast ändrad:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Problem? Spontana tankar
  • En normal husvagn är ungefär lika lång som en medium husbil, kanske längre med draget? Plus ett dragfordon på minst 5 m. Andra typer av pitcher för husvagnsekipage? Eller generalla för både och (kräver mer yta/färre platser på samma yta)
  • Vilka husvagnsekipage ställer sig på en ställplatser, avsedd för korta besök (lite av grundtanken)? På genomresa kanske = inte många?
  • Hur övertygar vi resten av Europa med det konceptet? Tveksamt, så det får kanske bli en ny husbilsplatskategori? Begreppet Ställplats får nog bli kvar för våra utrikes platser - för husbilar only
PS. Partilles variant, 10 m platser, plus dragbilen framför? Borde fungera för "medium' husvagnsekipage iallafall? DS.

IMG_20180710_104647-slideshow.jpg
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Problem? Spontana tankar
  • En normal husvagn är ungefär lika lång som en medium husbil, kanske längre med draget? Plus ett dragfordon på minst 5 m. Andra typer av pitcher för husvagnsekipage? Eller generalla för både och (kräver mer yta/färre platser på samma yta)
  • Vilka husvagnsekipage ställer sig på en ställplatser, avsedd för korta besök (lite av grundtanken)? På genomresa kanske = inte många?
  • Hur övertygar vi resten av Europa med det konceptet? Tveksamt, så det får kanske bli en ny husbilsplatskategori? Begreppet Ställplats får nog bli kvar för våra utrikes platser - för husbilar only
:rolleyes:
Ja, nu var inte mitt inlägg ett seriöst förslag till ytterligare en kategori i den här debatten, det var mera tänkt som en reflektion vad gäller innehållet, att det är något som fortsatt är upp till ägaren att avgöra. Vi själva har sedan rätten att gilla det eller åka vidare.

Min egen uppfattning är att förståeliga och logiska definitioner presenterades redan i inläggen 3 och 4 i tråden, sedan har det varit mera en tvist om Påvens skägg. :)
Så tänker jag.....

TommyD
 
Toppen