• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Definitioner

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
""""""""""""""""""""""""""""""
Det matchar vår kategori Parkering:

  • En formell parkering, även för husbilar, med övernattning (parkering utan övernattningsförbud)
Alla platser på kartan med ikon P uppfyller det kravet. Enligt vår tolkning innebär Camping förbjuden inte att man inte kan övernatta.

"""""""""""""""""""""""""""""

Då måste man kolla dom lokala föreskrifterna innan man kan lägga sig o sova. :)
Om det i någon kommun finns förbud att sova i ett fordon skulle jag gärna vilja veta. Jag anser att ett sådant förbud skulle strida mot ordningslagen. Känner tyvärr inte till om det finns något domstolsutslag. Hur skulle man kunna kontrollera om någon sover i en husbils bostadsutrymme utan att begå ett hemfridsbrott. Misstänkt sömn räcker inte för husransakan.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Tror jag förstår idén. Frågan är väl om man måste veta om det är någon av de som står under rubriken Kategorier. Det har väl inte nån särskild relevans, eftersom det inte tycks finns annat än vaga idéer om skillnaden mellan i alla fall de flesta av platserna. Om de finns skillnader skulle de väl kunna redovisas under rubriken Servicefaciliteter?
Men det tycker jag, för mej är definitionen/skillnaden mellan gränsfallen Ställplats/Campingplats/Parkering/Friplats tillräckligt tydlig för att åtminstone jag ska begripa den. Och jag har levt bland 1000-tals olika platsbeskrivningar i flera år. Enligt min mening pekar våra definitioner klart ut vilken typ av plats det är fråga om.
Ingen match att välja ut en ställplats, campingplats eller parkering utan att bli besviken när man kommer fram. Camping är förstås inga problem, det är en väldigt tydlig platskategori. Men även skillnaden mellan ställplats och parkering är väldigt tydlig enligt min uppfattning.

Personligen letar jag för det mesta efter en ställplats, oavsett var jag är i Europa. Och jag kommer alltid till en ställplats avsedd primärt för husbilar. (På kontinenten nästan alltid en plats "enbart för husbilar", husvagnar och personbilar "göre sig inte besvär". Centrumnära. Prisvärd. Med basservice).
Den jag valt på kartan med filtrering visar sig mycket riktigt vara just en ställplats, inget annat.

Men vi välkomnar förstås tacksamt förslag att förbättra definitionerna, få bättre relevans som du säger. Och som kan gälla för alla våra 7000 platser, inrikes och utrikes.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Men det tycker jag, för mej är definitionen/skillnaden mellan gränsfallen Ställplats/Campingplats/Parkering/Friplats tillräckligt tydlig för att åtminstone jag ska begripa den. Och jag har levt bland 1000-tals olika platsbeskrivningar i flera år. Enligt min mening pekar våra definitioner klart ut vilken typ av plats det är fråga om.
Ingen match att välja ut en ställplats, campingplats eller parkering utan att bli besviken när man kommer fram. Camping är förstås inga problem, det är en väldigt tydlig platskategori. Men även skillnaden mellan ställplats och parkering är väldigt tydlig enligt min uppfattning.

Personligen letar jag för det mesta efter en ställplats, oavsett var jag är i Europa. Och jag kommer alltid till en ställplats avsedd primärt för husbilar. (På kontinenten nästan alltid en plats "enbart för husbilar", husvagnar och personbilar "göre sig inte besvär". Centrumnära. Prisvärd. Med basservice).
Den jag valt på kartan med filtrering visar sig mycket riktigt vara just en ställplats, inget annat.

Men vi välkomnar förstås tacksamt förslag att förbättra definitionerna, få bättre relevans som du säger. Och som kan gälla för alla våra 7000 platser, inrikes och utrikes.
Jodå, jag håller med dig i allt du skriver, använder begreppen på samma sätt själv. Problemet nu verkar ju vara att det särskilt i Sverige (?) verkar vara så infernaliskt svårt att få nån reda i begreppen om man läser på forumet. Då skulle det kunna vara en vits med att kunna lägga åsikterna om vad det ena eller andra ska innefatta åt sidan och istället beskriva skillnaderna på ett mer konkret sätt så alla förstår. Nu verkar det vara många som inte riktigt är med på noterna. Kan det möjligen ha nåt och göra med om man är van vid begreppen från de sydligare delarna av Europa?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Om det i någon kommun finns förbud att sova i ett fordon skulle jag gärna vilja veta. Jag anser att ett sådant förbud skulle strida mot ordningslagen. Känner tyvärr inte till om det finns något domstolsutslag. Hur skulle man kunna kontrollera om någon sover i en husbils bostadsutrymme utan att begå ett hemfridsbrott. Misstänkt sömn räcker inte för husransakan.
Jag har ingen aning om det finns lokala föreskrifter eller om alla anser att camping är något annat än att sova i bilen.

Detta finns att läsa:
"""I Sotenäs gäller under perioden 15 juni–15 augusti generellt campingförbud längs kusten, på Malmön, Smögen och runt tätorterna. Campingförbud gäller hela året i naturreservaten."""""

Vad gäller då om dom kommer o knackar på mitt i natten och du öppnar dörren. Tror du då att dom kommer att anse att sova i bilen är camping eller är det bara "sova i bilen".


Gjorde ett tillägg.
Wikipedia info om Camping.
"Även den som övernattar i husvagn, husbil etcetera vid sport- och fritidsaktiviteter inkluderas i dag i ordet campare. ""
 
Senast ändrad:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Det verkar som att otydligheten för många avser skillnaden mellan Ställplats och Parkering.
Jag tycker det är solklart:
  • Ställplats: En uppställningsplats avsedd för primärt husbilar
  • Parkering: En formell, skyltad parkeringsplats avsedd för även husbilar, alltså plus även personbilar (och kanske även bussar och lastbilar). Förstorat: En mixparkering med fri placering. Har du tur får du plats, kanske backa in med överhänget. Och som tillåter övernattning!
  • Korttidsparkering: Dito, men som inte tillåter övernattning.
Vi har några exempel på ställplatser som tillåter även husvagnar, t ex Partille. Det får vi ta.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag har ingen aning om det finns lokala föreskrifter eller om alla anser att camping är något annat än att sova i bilen.

Detta finns att läsa:
"""I Sotenäs gäller under perioden 15 juni–15 augusti generellt campingförbud längs kusten, på Malmön, Smögen och runt tätorterna. Campingförbud gäller hela året i naturreservaten."""""

Vad gäller då om dom kommer o knackar på mitt i natten och du öppnar dörren. Tror du då att dom kommer att anse att sova i bilen är camping eller är det bara "sova i bilen".


Gjorde ett tillägg.
Wikipedia info om Camping.
"Även den som övernattar i husvagn, husbil etcetera vid sport- och fritidsaktiviteter inkluderas i dag i ordet campare. ""
Wikipedia kanske borde definiera Camping respektive Campare. För mej är det inte samma sak.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Jag har ingen aning om det finns lokala föreskrifter eller om alla anser att camping är något annat än att sova i bilen.

Detta finns att läsa:
"""I Sotenäs gäller under perioden 15 juni–15 augusti generellt campingförbud längs kusten, på Malmön, Smögen och runt tätorterna. Campingförbud gäller hela året i naturreservaten."""""

Vad gäller då om dom kommer o knackar på mitt i natten och du öppnar dörren. Tror du då att dom kommer att anse att sova i bilen är camping eller är det bara "sova i bilen".


Gjorde ett tillägg.
Wikipedia info om Camping.
"Även den som övernattar i husvagn, husbil etcetera vid sport- och fritidsaktiviteter inkluderas i dag i ordet campare. ""
Regler för naturreservat är en annan femma. Faller under under en helt annan lagstiftning. Om någon knackar på dörren mitt i natten skulle det inte falla mig in att öppna dörren, möjligen ett högt fönster och fråga vad det är fråga om. Sedan skulle jag be att få vara i fred. Hjälper inte detta anser jag mig ofredad och i värsta fall ringer jag polisen. Definitionen i Wikipedia har ingen förankring i svensk lag vad jag känner till. Nu skall vi skilja noga på allmän platsmark och fastighetsmark. På fastighetsmark kan ägaren, även om det är kommunen, bestämma nästan vad som helst. Det är inget myndighetsbeslut. Nu skulle jag inte avsikligt söka efter konfrontation, nattron har ett stort egenvärde. Däremot störs jag av klåfingriga maktmissbrukare
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Har någon sett en skylt med "övernattningsförbud" = sova i bilen vid en parkeringsplats "P"?

Har någon sett exempel på lokala föreskrifter att man inte får sova i PBI eller PBII på en parkering?
I så fall hur länge och vilken tid på dygnet? Hur skulle en dylik föreskrift vara formulerad?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Regler för naturreservat är en annan femma. Faller under under en helt annan lagstiftning. Om någon knackar på dörren mitt i natten skulle det inte falla mig in att öppna dörren, möjligen ett högt fönster och fråga vad det är fråga om. Sedan skulle jag be att få vara i fred. Hjälper inte detta anser jag mig ofredad och i värsta fall ringer jag polisen. Definitionen i Wikipedia har ingen förankring i svensk lag vad jag känner till. Nu skall vi skilja noga på allmän platsmark och fastighetsmark. På fastighetsmark kan ägaren, även om det är kommunen, bestämma nästan vad som helst. Det är inget myndighetsbeslut. Nu skulle jag inte avsikligt söka efter konfrontation, nattron har ett stort egenvärde. Däremot störs jag av klåfingriga maktmissbrukare
Nu var det väl inte naturreservaten vi diskuterade.
Jag vet att wikip inte är en sanningskälla av bästa klass men jag funderar fortfarande på
vad alla som sätter böter har för info om hur vi inte campar utan bara sover.

Om det står "I Kungshamns Kommun gäller Camping förbjud" inom dessa tider.
Vem kommer då att få flytta på sig. Jag eller parkeringsvakten?
Kommer då parkeringsvakten att begå ett brått om han/hon tycker att vi campar.

Har någon sett en skylt med "övernattningsförbud" = sova i bilen vid en parkeringsplats "P"?

Har någon sett exempel på lokala föreskrifter att man inte får sova i PBI eller PBII på en parkering?
I så fall hur länge och vilken tid på dygnet? Hur skulle en dylik föreskrift vara formulerad?
Var detta en kommentar till min fundering eller någon annans.

Inte jag iallafall.
Inte jag iallafall.
Det beror väl på vem som satt reglerna. (om det nu finns några).
Inte en aning.

Men nu var det inte det jag funderade över.
Vad anser du om texten """Om det står ........""""


Nu känns det som om jag blir påhoppad i onödan.
Snäll kan ni vara lite snällare.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Min kommentar om skylt "övernattningsförbud" var inte riktad mot er tony o nette .... ledsen om det tolkats så.
Kommentaren var snarare ett tillägg till min mitt egna tidigare inlägg i detta ämne ... jag borde ha påpekat detta när jag skrev.

Texten: """Om det står ........camping förbjuden i Kungshamn""""

Vad jag anser om detta? .....Står jag parkerad inom en P-ruta under angivna tider och inte "campar" flyttar jag givetvis inte på mig.
Lyssnar på radio, läser, spelar kort eller sover........vad är skillnaden?

Hur definerar kommunen "övernattningsförbud"?
Får man inte befinna sig i en parkerad bil under mer än 10 minuter inom vissa klockslag under natten?
Det kan bli knepigt med hemsnickrade regler/definitioer inom kommuner.
Ibland har de otur när de tänker.
 
Senast ändrad:

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Kanske kunde HBK tillskriva landets samtliga kommuner och ställa följande enkla fråga, och sedan publicera resultatet här:

"Finns det, enligt den lokala ordningsstadgan i er kommun, något förbud mot att sova i en lagligt parkerad bil?"

Pålle

Bra förslag!

Det kommer att bli intressant att läsa svaren och eventuella utdrag ur ordningsstadgan från kommunerna.
Om det nu kommer några svar. Jag skulle inte bli förvånad om svaret blir "camping förbjuden".
Högre än så ligger sannolikt inte ribban i kommunen i dessa frågor.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Om det i någon kommun finns förbud att sova i ett fordon skulle jag gärna vilja veta. Jag anser att ett sådant förbud skulle strida mot ordningslagen. Känner tyvärr inte till om det finns något domstolsutslag. Hur skulle man kunna kontrollera om någon sover i en husbils bostadsutrymme utan att begå ett hemfridsbrott. Misstänkt sömn räcker inte för husransakan.

Jag har hör / läst att det är förbjudet att sova i en bil i Trollhättans kommun. Har inte kontrollerat sanningshalten i detta.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
När man kommer till att sova i bil så måste man även tänka på alla lastbilar där förarna i regel sover i bilen. Det har även blivit så att allt fler lastbilar undviker rastplatserna och istället kör in i samhällen eller andra platser för övernattning, detta på grund av alla stölder på rastplatserna.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024

Styrelsen kan kanske be om ett klargörande av dessa begrepp. Samt om det är tillåtet att sova i en lagligt parkerad Pb 1 resp Pb 2.

"Camping
15 §
Camping få endast förekomma på iordningsställda platser.
Husbilscamping får även förekomma på särskilt anvisad plats."
 
Toppen