• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Definitioner

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
I andra trådar skrivs det om camping, husbilscamping ställplats.

Skall vi här försöka att komma överens?

För mig gäller följande:

Camping: en plats som man kan, men behöver ej, boka i förväg. Har ett servicehus med det nödvändigaste. Som WC, dusch, diskrum mm mm. Sen finns det även campingar som har otroligt mycket mera. T.ex. pool, bastu olika idrottsredskap samt en hel arsenal av leksaker och ytor för barn.

Tanken är att vara där flera dygn.

Ställplats: en plats för att parkera på. Med möjlighet att fylla färskvatten och tömma grå - och svartvatten. Med tanken att vara där ett eller två dygn.

Parkering: samma regler som för Pb 1. OBS alla hjul skall vara i samma målade ruta. Så helst inga målade rutor.

Rastplats: trafikverkets platser för vila i högst 24 timmar.

Fricamping: en yta att stå på i naturen. OBS Terängkörningslagen skall naturligtvis efterlevas.

OBS!!!!!!

Jag har medvetet ej skrivit om priser. För här tycker jag att vi skall diskutera definitionen av ordet.

Så fritt fram för kommentarer och inlägg.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
En defination som jag som jag saknar är ”övernattningsplats”, benämningen ”fricamping” fycker jag mer associerar med att man upprättar en lägerplats och stannar ett par dagar eller mer.
Ställplatserna har för vår del blivit mer eller mindre överspelade då en stor del av dem har gått från nattparkeringar till husbilscampingar och har fått en prisbild därefter.
En ”övernattningsplats” är för oss en plats man kan stå för natten, det kan vara ute i skogen eller mitt i ett samhälle det kan vara en plan eller parkering, bara man kan stå där över en natt (max 24 tim) utöver det behövs inget serviceutbud.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
HBKs "officiella" definitioner i husbilsplatser är bra men gränsen mellan Ställplats och Campingplats blir alltmer suddig. Jag har, som jag har berättat om i annan tråd, slutat göra skillnad mellan dom. Många platser som kallas ställplatser tillåter (numera?) även husvagnsekipage. Likaså passusen om "utvidgad service" eftersom många som kallar sig "Camping" inte har någon service alls.

Att använda bokningsbarhet som åtskiljande mellan Ställplats och Camping fungerar inte heller eftersom många som kallar sig "Ställplatser" numera tillåter bokning (t.ex. Stegeborg) och att en "omröstning" här på forumet nyligen avslöjade att många faktiskt vill ha bokningsbara ställplatser.

MVH
Hans
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
En skillnad fortfarande är dock att (med några få undantag): Ställplatser är avsedda för husbilar, inte husvagnar med tillhörande dragfordon. Eller personbilar. Men som sagt, det finns undantag - så man kanske mildra det till i huvudsak för husbilar generellt sett.

PS. Plus den allmänna inriktningen - Ställplatser är byggda för korta uppehåll, en eller att par nätter - Campingplatser tvärtom, för längre uppehåll med fullservice, inklusive för barnen. DS.

Edit: Det blev lite fel, "enbart för husbilar" är inte korrekt. Justerade ovan.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 58689

Guest
Rastplats: trafikverkets platser för vila i högst 24 timmar
Tyvärr medger inte så många av TRVs rastplatser "vila i 24 tim" längre, p g a att det missbrukats. En del har i bästa fall P i 12 timmar. Står oftast en infoskylt om att övernattning inte är tillåten. Dumt ur trafiksäkerhetssynpunkt, tycker jag, men förstår också anledningen till begränsningen.
Jag håller definitivt med att det är väldigt luddigt, vad som är vad, men kanske inte så mycket av oss HBåkare. Det är väl mest de som skyltar upp, anlägger och ordnar platser för HB, som inte riktigt har så bra koll. Detta diskuterades i en annan tråd på försommaren och mitt förslag var då detta.


Ställplats SP, bör vara en plats för övernattning mot betalning, med minst en servicefacilitet utöver sopor. T ex elanslutning. Privat eller typ gästhamn/marina o dyl.

Friplats FP, är en gratis plats för husbilar, utan någon servicefacilitet utöver ev sopor. Kan vara med eller utan övernattning, centrumnära (allmän P) eller ute i skogen.

Parkering P, är en allmän centrumnära plats, avsedd för husbilar, enl skyltning om tid och ev avgift. Utan facilitet.
 
Senast redigerad av en moderator:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
PS 2. Vi har i husbilsplats-admin gruppen diskuterat hur vi klassar det alltmer förekommande "fenomenet", husbilsplatser/tomter för husbil inne på en camping. Och kommit fram till att det fortfarande ska klassas som Campingplats. Tomtens utseende har egentligen inte med saken att göra. Och, förnuftsmässigt står man fortfarande på en Campingplats. Med hela "kittet". Jämför t ex First Camp Åhus som anordnat ett område med mycket bra uppställning för husbilar. Tacksamt, men fortfarande på en Campingplats.
Och notera, det behöver inte betyda en nedgradering. Fortfarande en bra p-plats för en husbil, låt vara lite dyrare.
Däremot, om husbilsplatserna ligger utanför bommen, själva campingen, oftast med lägre prissättning och inte alltid samma service, då klassar vid det som en ställplats, med underkategori campingplats, alltså Ställplats/Vid Campingplats. DS 2.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Generellt beträffande definitionerna - vi får nog ha definitioner som klarar sig utanför den svenska gränsen också.
T ex, det finns många många ställplatser (kommunala) i Frankrike som är helt gratis. Med eller utan service. Ibland t o m med gratis el.
Men, platser avsedda/skyltade för husbilar.

Närmar 60 % av våra husbilsplatser ligger utanför Sverige:

Anteckning 2020-09-02 165339.jpg
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sverige är i min värld delvis snudd på ett u-land när det gäller ställplatser. Och även rastplatser.
Vi är dock bra på friplatser, kanske tack vare ett glesare befolkat land.
Det finns självklart bra ställplatser även i Sverige, men totalt sett har vi en väg att gå ...
  • Innan vi når upp till ställplatser med generellt sett samma kvalitet som de på kontinenten, särskilt i Tyskland, Frankrike, Holland.
  • Centrumnära eller placerade i skön omgivning. Prisvärda. Välordnade. Med rätt service. Etc.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
En skillnad fortfarande är dock att (med några få undantag): Ställplatser är avsedda för husbilar, inte husvagnar med tillhörande dragfordon. Eller personbilar. Men som sagt, det finns undantag - så man kanske mildra det till i huvudsak för husbilar generellt sett.

PS. Plus den allmänna inriktningen - Ställplatser är byggda för korta uppehåll, en eller att par nätter - Campingplatser tvärtom, för längre uppehåll med fullservice, inklusive för barnen. DS.

Edit: Det blev lite fel, "enbart för husbilar" är inte korrekt. Justerade ovan.
Kanske också omformulera ditt "PS" till "Ställplatser är huvudsakligen byggda för korta uppehåll (typiskt 24 timmar)" resp. "Campingplatser är huvudsakligen byggda för längre uppehåll (många dygn)"

MVH
Hans
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Bland dessa definitioner måste väl även en vanlig 24-timmars parkering eller längre för PBI och PBII med en skylt "P" vara OK även om det finns tilläggsskylt "Camping förbjuden".
Vad är det som hindrar att här parkera en husbil över natten som inte inkräktar på mer än en P-ruta.
Att man sedan lägger sig och sover i denna PBII (eller PBI) har jag svårt att betrakta som camping.... rätt eller fel?
Är det förbjudet att sova i en parkerad bil?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det blir nog inte lätt att få till några definitioner, alla tycker olika och då har vi inte ens hört av dom som äger platserna.

Hur skulle man kunna göra? Det spelar väl mindre roll vad man kallar saker, det intressanta är ju innehållet. Om jag ska någonstans vill jag veta hur förutsättningarna för en kortare eller längre tids övernattningsmöjligheter ser ut på den orten och kanske i dess närhet. I Sverige är det sällan ett stort problem att utgå från kartorna, men det skulle underlätta om man på ett enkelt sätt kunde filtrera bort sånt som man inte är intresserad av, tex pris över en viss nivå, eller att man kunde filtrera in det man absolut inte vill undvara, tex el, generösa öppettider etc. Sen får väl ägarna av etablissemanget kalla det för precis vad dom vill.

Sen finns rena parkeringsplatser och dom lever sitt eget liv helt efter de ibland knepiga parkeringsregler som finns.

En sak som HBK skulle kunna lägga kraft på är att få kommunerna att förstå vitsen med (gärna) centrumnära platser för husbilar med VA möjligheter.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Nja, meningen med kategoriseringen är ju just att man ska kunna se vilken typ av plats det är fråga om. "Plus/minus några %". På kartan alltså.
Och, du kan redan idag filtrera fram de platser du är intresserad av, just nu
  • Typ av plats (våra kategorier Ställplats, Parkering, Rastplats, Campingplats, etc)
  • Vilken service som ska finnas
Anteckning 2020-09-02 175639.jpg

Bara att kryssa i för att styra vilka platser som ska visas.
I "pipe-line"/framtida vision finns fler sökfunktioner i kö, t ex underkategorier, prisnivå, mm.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Bland dessa definitioner måste väl även en vanlig 24-timmars parkering eller längre för PBI och PBII med en skylt "P" vara OK även om det finns tilläggsskylt "Camping förbjuden".
Det matchar vår kategori Parkering:
  • En formell parkering, även för husbilar, med övernattning (parkering utan övernattningsförbud)
Alla platser på kartan med ikon P uppfyller det kravet. Enligt vår tolkning innebär Camping förbjuden inte att man inte kan övernatta. Vi beskriver de platserna med en grön etikett = Campingrestriktion, ingen markis ute, inga bord/stolar utanför husbilen, mm. Då får man gå till närmaste "gröna plätt".
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Nja, meningen med kategoriseringen är ju just att man ska kunna se vilken typ av plats det är fråga om. "Plus/minus några %". På kartan alltså.
Och, du kan redan idag filtrera fram de platser du är intresserad av, just nu
  • Typ av plats (våra kategorier Ställplats, Parkering, Rastplats, Campingplats, etc)
  • Vilken service som ska finnas
Visa bilaga 198736

Bara att kryssa i för att styra vilka platser som ska visas.
I "pipe-line"/framtida vision finns fler sökfunktioner i kö, t ex underkategorier, prisnivå, mm.
Tror jag förstår idén. Frågan är väl om man måste veta om det är någon av de som står under rubriken Kategorier. Det har väl inte nån särskild relevans, eftersom det inte tycks finns annat än vaga idéer om skillnaden mellan i alla fall de flesta av platserna. Om de finns skillnader skulle de väl kunna redovisas under rubriken Servicefaciliteter?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
""""""""""""""""""""""""""""""
Det matchar vår kategori Parkering:

  • En formell parkering, även för husbilar, med övernattning (parkering utan övernattningsförbud)
Alla platser på kartan med ikon P uppfyller det kravet. Enligt vår tolkning innebär Camping förbjuden inte att man inte kan övernatta.

"""""""""""""""""""""""""""""

Då måste man kolla dom lokala föreskrifterna innan man kan lägga sig o sova. :)
 
Toppen