• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Tänk på att 720 P inte är full-HD och har alltså sämre upplösning än en modern telefon.

Det kan nog vara riktigt att de flesta billiga lösningar idag har 720 P men man kan inte generellt döma ut dessa då bildprocessorns kvalitét är avgörande.
720p har 50/60 helbilder per sekund...den är progressiv medan 1080i är - interlaced, dvs varannan bildrad uppdateras 25/30 ggr per sekund vilket kan vara sämre vid ex sport och snabba händelser.
Men som sagt bildprocessorn...
Det är oxså avgörande vilket medie man använder för att titta på filmen.
Tittar man på en HD-ready tv är 1080i att föredra.

Bosse
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Beslutet är taget...den här är äntligen beställd...duglig som kamera oxså och med 160gr vidvinkel... 146 dollar med frakt ca strax under tusenlappen helt ok.

GS8000 1080P Bil DVR Car Video Recorder Med GPS & G-Sensor+ 32GB minne


Bosse

Då får jag hoppas du "träffat rätt":) När jag läser alla inlägg om detta så har jag upptäck att det finns många möjligheter att "handla billigt".
Visst jag köpte av en svensk leverantör, naturligtvis har denne impoterat varan och lagt på avance, det är ju hela grejen med att bedriva affärer och jag fick betala kanske en tusing mer för varan.
Varför köpte jag då av en firma i Sverige, när jag kunde ha köpt samma produkt billigare direkt från ex. Kina:confused:

1. Jag tror att det är lättare att reklamera om jag inte blir nöjd.
2. Svensk köplag gäller i Sverige alltså räknar jag kallt med minst 2 års garatin:rolleyes:

Har ni som köpt "billigt" från Kina samma garantier:confused:

Ja det var min fundering. Men medge att detta med Bilkamera har blivit ett stort ämne just på HB forumet, varför det inte diskuteras bland alla bilíster är en gåta faktiskt för mig, men det kanske är en tidsfråga.
Jag tror att inom en snar framtid är en Bilkamera lika vanlig som X-traljus nu är på våra fordon. Vad tror ni:)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

För att ytterligare höja stämningen här så kan jag meddela att jag har beställt en GS8000 full HD med GPS och hela köret för 650 spänn inkl. frakt!

Hoppas det inte blir en GSglurp!

Jappe
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

För att ytterligare höja stämningen här så kan jag meddela att jag har beställt en GS8000 full HD med GPS och hela köret för 650 spänn inkl. frakt!

Hoppas det inte blir en GSglurp!

Jappe


Det skall vi väl ändå inte tro:):):):)

Det fina med din kamera tycker jag är menyn med krylliska bokstäver men det kanske inte blir ett problem;)
 

Bilagor

  • GS8000_Car_DVR_Car_Video_Recorder_Camcorder_7.jpg
    GS8000_Car_DVR_Car_Video_Recorder_Camcorder_7.jpg
    55,9 KB · Visningar: 6
Senast redigerad av en moderator:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

1. Jag tror att det är lättare att reklamera om jag inte blir nöjd.
2. Svensk köplag gäller i Sverige alltså räknar jag kallt med minst 2 års garatin:rolleyes:

Har ni som köpt "billigt" från Kina samma garantier:confused:

Köper man i Sverige betalar man ju för mellanlager/marknadsföring/säljarens hemsida /reklamationshantering/köplagen etc.

Vad tryggheten är värd visar ju sig i slutänden...

Men försäkringspremien blir många gånger 100% av varans pris... inget att säga om det eller att köpa med liten risk...men tiden går nog med ett global handel och när marknaden mognar med tiden så kommer fler o fler att ta möjligheten...

I mitt fall är säljaren en stor känd handelsplats som levererar och har samma transparans o betalsystem som att köpa av Kjelle eller Conrad eller...

Köptrygghet i mitt fall;
1. 30 dagars pengarna tillbaka garanti
2. 12 Månader produktgaranti

Bosse :santa1:
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

OK 1-0 till Yalla-Yalla:)
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Jag har nu oxå beställt en likadan som Vingen3, men vad säger lagen i resp. länder om filmning på allmän plats? Personligen kommer jag att filma oavsett vilket, men det vore kul att veta vad man får göra resp inte får göra, med tanke på att man i vissa länder inte ens får ha fartkamera varningen påslagen på GPS:en!

/Malbeck
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Idag fick jag ett utförligt svar från carcameras.
De meddelar bl a att vissa varor är slut på lagret och att leveranstiden är förlängd beroende på tiden på året vilket är högst naturligt.
(Inlägg 118 och 113)
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Jag har nu oxå beställt en likadan som Vingen3, men vad säger lagen i resp. länder om filmning på allmän plats? Personligen kommer jag att filma oavsett vilket, men det vore kul att veta vad man får göra resp inte får göra, med tanke på att man i vissa länder inte ens får ha fartkamera varningen påslagen på GPS:en!

/Malbeck

Det är nog inte lika mycket "tjafs" om personlig intrigitet utan för vår ankdam. kan du dokumentera så är det nog ett plus. Men sedan kan det vara känsligt med bilder på skyddobjekt precis som här hemma.
Jag kommer att göra som du, blir det problem är det väl bara att radera SD-kortet på plats, men själva kameran är troligen inte förbjuden i något av de demokratiska länder som vanligen besöks.
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

För att ytterligare höja stämningen här så kan jag meddela att jag har beställt en GS8000 full HD med GPS och hela köret för 650 spänn inkl. frakt!

Hoppas det inte blir en GSglurp!

Jappe


Nu blir jag nyfiken - var har du hittat GS8000 till det priset?

//L
 

Boalor

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
11553
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Jappe.
Var kan man köpa kameran GS8000 till det priset (650:)?
Bosse
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Senast ändrad:
F

F.d. 10170

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Hahaha... det har jag inte ens tänkt på!

Jag skulle bli ledsen om de snodde den! :
Men den är iallafall liten och fin, satte den framför backspegeln och drog kabeln runt fönsterlisten,i medföljande mjukvara kan man ställa in allt som går att ställa in, så jag släckte lysdioden på sidan för den lyste upp och visade att något satt där. Grym bild iallafall!
 
F

F.d. 10170

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Om man inte vill lägga ut 10.000 kr på en professionell videokamera duger en modern smart telefon gott. De är på minst 8 Megapixel, klarar HD-kvalitet och finns alltid tillhands.

Appen kostar 15 kr.

Men vågar man verkligen lämna sin iphone i bilen upptejpad? Risken för inbrott ökar ju markant. Tanken är annars inte så dum, ibland saknar jag en andra kamera riktad i bakspegeln som filmar dummejönsar bakom bilen.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Nu börjar det likna nåt men frågan är om man vågar lämna kvar den i bilen?

För egen del skulle jag oroa mig mer över huruvida prylarna tål den fukt och kyla som råder i förarhuset när bilen står parkerad och dessemellan full värme när husbilen är på rull. Väntar med köp tills jag hört rapporter om detta.
Oberoende av pris så vill jag ha utrustning som går att lita på.

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Aha, det var kanske därför som min förra "trafikkamera" Canon 720 PS plötsligt dog! Jag hade den i sin bytta ovanför vindrutan året runt.

Nu har jag en annan Canon liggande där. Inte så smart kanske!

Jappe
 
Toppen