• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Men vågar man verkligen lämna sin iphone i bilen upptejpad? Risken för inbrott ökar ju markant. Tanken är annars inte så dum, ibland saknar jag en andra kamera riktad i bakspegeln som filmar dummejönsar bakom bilen.

Absolut inte!
Dashcam med iPhone används bäst under färd i en enkel hållare. Jag skulle aldrig våga lämna den eller något annat värdefullt synligt i bilen. Inte nog med att prylen blir stulen, lås och rutor på bilen förstörs också!
 
F

F.d. 10170

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Jag använder min i vanliga bilen, så den blir varm och kall hela tiden. Däremot har jag inte haft den så länge, så jag vet inte hur den kommer att klara 50 graders värme i sommar, men kyla och fukt verkar inte vara något problem.

Det var därför jag köpte den i Sverige också trots priset... garantin.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Senast ändrad:
I

Ice-Man

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

För egen del skulle jag oroa mig mer över huruvida prylarna tål den fukt och kyla som råder i förarhuset när bilen står parkerad och dessemellan full värme när husbilen är på rull. Väntar med köp tills jag hört rapporter om detta.
Oberoende av pris så vill jag ha utrustning som går att lita på.

aake

Jag kör en webbkamera för inomhusbruk året runt i mitt fritidsfordon. Den har i stora drag varit igång dygnet runt i ett par år nu. Funkar fint än i alla fall....
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Nu är Bilkameran Ambarella DVD som jag köpt testad både privat och i jobbet.
På plussidan: Bra bild återgivning mörker som dag.:)
Enkel menu.
Kamerans fäste är av "sugkoppsmodell" och sitter som limmat på rutan:)
På bifogad CD fanns manual på svenska (PDF-fil).:)

Minussidan: Eftersom jag flyttar den mellan olika fordon och då har den monterad vid framrutan i höjd med backspeglen är det "sladden", som är väl tilltagen, som är svårt att dölja. Den blir hängande ner till 12V uttaget (ciggutaget).( Går att göra snyggt om man har kameran endast i ett fordon)
Installations-CD,n med pogram till datorn verkar "seg". Och jag har inte lyckats installera GPS funktionen. Har Windows XP som skall vara kombatibel med detta pogram.:(

Jag är i stort sett nöjd med kameran när jag spelar upp på datorn så visas datum tid och hastighet i marginalerna på bilden.

Kameran levererades utan SD-kort och utan nätadappter (220 V) Endast laddning genom bilens 12V av batteriet.:(
När jag lärt mig hur det skall gå till att ladda upp film till YOUTUBE kan jag visa resultatet här på forumet.
 

Bilagor

  • bilkamera.jpg
    bilkamera.jpg
    54,4 KB · Visningar: 497
Senast redigerad av en moderator:

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Minussidan: Eftersom jag flyttar den mellan olika fordon och då har den monterad vid framrutan i höjd med backspeglen är det "sladden", som är väl tilltagen, som är svårt att dölja. Den blir hängande ner till 12V uttaget (ciggutaget).( Går att göra snyggt om man har kameran endast i ett fordon)


Vad är det för sladd kan man inte göra en till varje fordon som ligger snyggt
Var själv intresserad av kameran
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Minussidan: Eftersom jag flyttar den mellan olika fordon och då har den monterad vid framrutan i höjd med backspeglen är det "sladden", som är väl tilltagen, som är svårt att dölja. Den blir hängande ner till 12V uttaget (ciggutaget).( Går att göra snyggt om man har kameran endast i ett fordon)


Vad är det för sladd kan man inte göra en till varje fordon som ligger snyggt
Var själv intresserad av kameran

Det är själva" drivsladden" den som man sätter i 12V utaget och som driver och laddar kameran, Jag "kan inte göra en":)

Men det kanske finns att köpa en X-tra och då går det att få till det bra.

Nu har visserligen jag denna dag kört 3 olika fordon i jobbet så då blir det provisoriskt detta med sladdar.
Men din tanke är ju bra om kameran endast skall användas i ex egen PB o HB;)
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Det ser ju kanonbra ut knarrevik helt i klass med den bild jag får på min Bilkamera faktiskt.

Är det en bild som du tagit själv?
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Nej, jag har inte testat nattetid ännu, endast dagtid:

Dashcamera Lahälla - YouTube

OK då är det en så kallad demonstrationsbild?
Ja dessa brukar ju vara av bästa sort för att visa fördelar.
Verkligheten är nu sådan att på bilder tagna genom en bilruta påverkas av
1. Skitig ruta
2. Dålig rispasd ruta.
3. Kassa vidrutetorkare.
4. Regn, snö och allt som hammnar på vindrutan.

Klart som korvspad att är det vackert väder, vindrutan kliniskt ren och ljusförhållanderna perfekta då blir det bra bilder och det är väl dessa reklammakarna använder:rolleyes:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

OK då är det en så kallad demonstrationsbild?
Ja dessa brukar ju vara av bästa sort för att visa fördelar.

Nej, det är ingen demobild utan en snubbe som provar Dashcam privat. Det finns ett stort antal sådana på Youtube. Fördelen med en smartphone är att ingen "framkallning" behövs, en ev.uppladdning kan göras med bildförbättring, stabilisering och om man vill tillagd musik. Görs på några sekunder med HD-kvalitet (1920x1080).

Videon i Lahälla är mitt första försök på en något ojämn väg.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Knarrevik, utan framkallning:confused: Det enda du behöver göra om du vill se det inspelade i större format är att koppla en USB-kabel till datorn med den kamera som jag har,
Då får du en stor bild, ljud om du vill och kan spara filmen i datorn så jag har svårt att förstå skillnaden:confused:

En fråga i all enkelhet Knarrevik, säljer du möjligen Iphons eller har andra intressen inom den branschen:confused:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Det är just minneskort och nedladdning till dator som verkar så omständligt och gammaldags när man med hjälp av en smartphone kan göra det enkelt.

Nej jag säljer inte mina iPhones ännu och inte heller min Galaxykamera. Möjligen mina andra 3 Androider, billigt.

PS! Anledningen till mitt inlägg är att upplysa om att det finns bättre alternativ än billiga och dåliga kinesiska videokameror. Appen kostar 15 kr. Därmed inte sagt att just ditt alternativ är av dålig kvalitet, bara omständligt.
 
Senast ändrad:

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Känns som den här matchen mellan smartphone o dedikerad kamera kommer att sluta........:wub:

Båda varianterna har ju fördelar. Smartphonens fördel är väl endast priset.
Medans nackdelarna är flera t.ex. om det ringer eller man skall in o ut ur bilen ofta.
Man kan ju inte heller gömma mobilen uppe vid backspegeln och ha den där för alltid...
eller det går ju....

Men som sagt, båda sätten funkar och båda har bra film kvalité med rätt mobil/dashcam.
Det kommer att bli mycket vanligare även på svenska vägar med kameror, tror många företag ligger i startgroparna. Många fordon har ju redan telemetri för WAN kommunikation.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Medans nackdelarna är flera t.ex. om det ringer eller man skall in o ut ur bilen ofta. Man kan ju inte heller gömma mobilen uppe vid backspegeln och ha den där för alltid...

Jag skulle aldrig våga varken telefon eller kamera sitta kvar i bilen, inte ens för en kort stund.
Det går fortfarande att vidarekoppla en telefon när den används till annat.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

EPsson
Du har så rätt så rätt:)
När det gäller "mitt"förtag så är alla "våra" fordon Tunga som lätta utrustade med GPS-sändare. Trafikledaren kan se var blien i realtid befinners sig inom hela Europa. Han/hon kan se om bilen kör eller står stilla. En del äldre chaufförer (till dem hör jag) tycker inte om detta men det gör jag för om det skulle "hända något", jag blir sjuk eller fått stanna av annan anledning så kommer en reaktion från trafikledaren. Vad har hänt med bil XXX-XXX och ringer upp. Inget svar då går larmet och possitonen finns X-akt på var bilen finns:)
Jag personligen känner en tygghet i detta system, sen finns det naturligtvis avarter som i allt annat:(

Det är naturligtvis upp till var och en att välja det som passar. Knarrevik ser fördelar med "smarta mobiler" inget fel i det naturligtvis.
Dilemmat är som du skriver att "glömma" kvar i bilen.
Mitt mantra är lämmna aldrig mobilen i bilen, lämmna aldrig mobilen i bilen och lämmna aldrig mobieln i bilen:rolleyes:

Det är tyvärr samma sak med en Bilkamera ser "de långfinrade" en sådan i framrutan så kan man ge sig f-n på att de skall krossa rutan och ta den, så nu gäller föjlande: Lämmna aldrig Bilkameran i bilen:wideeyed:

försvann möjligheten att få bilen bevakad på en P-plats men det får man ta bättre att ha kameran kvar till annat:D
 
Senast redigerad av en moderator:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Känns som ämnet är uttömt tillsvidare för min del. Smartphone eller special kamera .... ointressant för mig.
Köper jag solglasögon så gäller det att ha specialanpassade för bilkörning inte billigaste lösningen med plastglas. Skall jag ha en bilkamera så använder jag inte smartphone till det när det finns anpassade lösningar som fungerar och kommer att användas...billigast behöver inte vara bäst.

Bosse
 
Toppen