• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Är det så mycket tjyvar där ni håller till, eller är det den presenila paranoian som slagit till?:D

I åtskilliga år har jag nu haft en eller två navigatorer monterade vid frontrutan och ännu har ingen tjuv angripit bilen. Tror ni att en liten diskret kamera mellan backspel och ruta är så mycket mer frestande?
Man får väl lov att plocka ner kameran när man besöker dessa osäkra platser på jorden, men här hemma och under resor när jag sover i bilen får den sitta uppe om och när jag köper en. Det är väl det som är själva idén med en övervakningskamera?

aake
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Tyvärr finns det folk som spanar efter kvarglömda föremål i bilar på parkeringsplatser. Det har blivit en lönande affärsidé, särskilt nu i jultider. Paketerat och klart!
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

aake
Grattis till turen att ha fått ha dina ägodelar för dig själv:)

Om jag befinner mig i bilen ex. sover i HB så får GPS , Monitorn till backkameran och Bilkamera sitta monterade visst.
MEN om jag lämnar bilen obevakad, ja då plockas dessa bort av mig för annars är risken mycket stor att någon annan gör det.

Det kanske är lugn på den fronten i Krokom, men nog besöker du väl Östersund och andra större städer ibland?

Vid de stora Köpcentra som finns i vårt land och P-platser som ex. utanför Liseberg, GBG sker många bilinbrott mitt på dagen. Tyven/na obs, när du lämnar bilen och räknar kallt med att de har en god tidsfrist att utföra sitt "hantverk".

Som knarrevik skriver, det stjäls utav bara f-n på pakeringsplatser nu i Julhandeln, folk lämmnar kvar inköpta julklappar för att gå vidare till nästa affär och då slår dessa apor till. På en P-plats som kanske hyser 500-600 bilar är det få som reagerar på att någon står och "pillar" med ett fordon eller plocka ut saker.

Endast ett känt fall här i Jönköping på A6 köpcenters pakering där tyven blev tagen, En dam såg ägarna lämna bilen men efter 1 min. så kom två andra presoner och öppnade bilen, det stämde inte tyckte damen så hon larmade Polis och för en gångs skull kunde de komma på stört och blev tagna:)

Nä paranoid det anser jag mig inte vara men väl "streetsmart":)
 
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Vingen3

Visst händer det att jag besöker tätorter som Östersund eller Krokom (men inte med husbilen) och där får man kanske passa sig, men här i den lilla byn där jag bor (sex permanentbostäder och lika många fritidshus) har ingen nu levande person vare sig sett eller hört talas om lokalt verksamma tjyvar.

Förutom alla fiskeresor här i hemtrakterna så brukar vi göra någon tur i Norden eller ner på kontinenten varje år och hitintills har det gått bra under drygt trettio år, men vi har kanske haft tur.

aake
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Har nu fått julklappen via DHL igår. Det tog en vecka och jag är nöjd. Har bara filmat lite här hemma, men kvaliten är mycket bra. Ska nu testas i PB ett tag.
Någon tullavgift blev det inte denna gången heller.:)

GS1000 Car DVR Video Recorder Car Camera Ambarella Chip Full HD 1920*1080P 30FPS H.264 4 IR Lights 120 Degrees GSENSOR.

GS1000 HD 1080P Car Video Recorder GPS Logger GPS G-sensor Google Map- US$76.00


Beträffande inlägget om att "Aldrig ha kvar kameran i bilen och att man inte får filma på en parkeringsplats" tänker jag nog lösa genom att flytta kameran bakåt i husbilen och filma min egendom och om någon tar sig in så jäklar......finns de i full HD....:spinny:
Gäller att inte rikta kameran så bilder tas på allmän plats. Dock är det tillåtet att bevaka egen egendom.

Tack till trådskaparen som fick upp mina ögon för något som jag länge funderat på men ansett för dyrt. Enegenjulklapp för 870:- hade jag råd med. (Valde snabbare lev. Frakten kostade ca: 270:) Nu återstår det att hoppas på Tomten har med sig det där 32 Gb-kortet som behövs för att filma i ca: 13 timmar eller att ta mer än 16 000 kort med höguplösning. (allt enligt info. på kartongen.)

Önskar er alla en God Jul

Bernt
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Kan detta vara nåt?

image.jpg

GoPro Hero3 med en upplösning på 4096x2160p pixlar
 
Senast ändrad:

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Toppen kamera men finns det programm för övervakning till Gopro 3
Kan även sända vifi till iphone och ipad
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Gopro Hero 3 var uppe som ett förslag här i tråden. Nu har den "continous loop recording" så den kan funka som en enkel bilkamera.

Jag har köpt en annan "actionkamera" på Jula för 499:-. Den har ett "trafikläge" där den spelar in filer kontinuerligt på 5 minuter styck så länge det finns plats på minneskortet och sedan börjar den om genom att radera den äldsta filen.

OK, den saknar GPS, G-sensor och startar inte automatiskt när man slår på tändningen. Kunde varit lite mer vidvinklig och spelar max in i 5MP/720P men för mina behov funkar den fint för det priset. 720P är helt OK upplösning uppspelat i fullbild på min 40 tums LCD-TV.

Mvh,
/Anders
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

:)aake
Förutom alla fiskeresor här i hemtrakterna så brukar vi göra någon tur i Norden eller ner på kontinenten varje år och hitintills har det gått bra under drygt trettio år, men vi har kanske haft tur.

Ja om du varit på fisketur i Laxviken(härlig by där jag jagat mycket) eller trakterna av Föllingen så är nog chansen att bli bestulen liten, men här ner i södra delen av landet vimlar det av oönskat klientel om vi säger så:mad:

Själv måste jag erkänna att jag aldrig vait utsatt för "Bilrån" inte ens då jag hade last värd millijoner till Rom i Italien, så man skall inte måla fan på väggen.
Allt handlar om att vara just Streetsmart, att tänka sig för. Men total säkerhet finns inte och en dag så drabbas vi alla på något sätt.
Jag, frugan och barnen när det begav sig semestrade alltid ner på Kontinenten även Polen på kommunisttiden, inte ett problem för oss. Konstigt nog för på -70 talet var jag en naiv svensk och övernattade nog på platser som jag idag inte ens skulle tänka på att göra:wideeyed:

GOD JUL på dig "surjämte":):)

Att jag installerat en Bilkamera är enbart för att kunna dokumentera vår bilresa med HB,n.
Synd bara att jag inte hade en sådan när jag körde Linjebil på Bergen,Norge. Det hade varit något att visa upp när man drog omkring med en Trailer på serpentinvägar i vinterföre:) Men även de vackra vyer som jag fick se sommartid
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Scaniaboy
Ett miineskort SD som du behöver skall du väl inte vänta på.:wideeyed: Hoppa in på närmaste affär som säljer digitala produkter, Mediamarkt, Elgiganten eller Expert så köper du ett till kameran:) ca 300 spänn med adappt så du kan sätta in det i datorn och se dina häftiga videor från din framfart och även andras:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Scaniaboy
Ett miineskort SD som du behöver skall du väl inte vänta på.:wideeyed: Hoppa in på närmaste affär som säljer digitala produkter, Mediamarkt, Elgiganten eller Expert så köper du ett till kameran:) ca 300 spänn med adappt så du kan sätta in det i datorn och se dina häftiga videor från din framfart och även andras:)

Självklart har jag ett minneskort tillhands, men bara 4 Gb. Lånat det från en telefon. Har beställt ett 32 Gb av tomten. Han kommer för övrigt redan imorgon , den 23:e.. Behöver inte vänta så länge.

Bernt
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Scaniaboy vad trevligt att det finns andra än jag som tror på Tomten:)
Naturligtvis finns han:music-icon: vad vore livet annars:)

GOD JUL O GOTT NYTT på dig Skåning:)
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?


Ja, man kan faktiskt börja tvivla, men för att riskera andra trafikanters liv och förstöra bilar så blir man ju nyfiken på motivet. Det kan väl inte vara royalties från att klippet visats på nätet som täcker upp, dessutom så blir dom väl åtalade för trafikförseelse. Men som sagt, idag är det svårt att skilja på dikt och verklighet. Hursomhelst oavsett fejk eller verklighet så är det ju dokumenterat med en Dash Kamera.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Här är ett ytterligare klipp där en lastbilschaufför som just skiftat ett hjul blir antastad av rånare som anländer till platsen i en Lada. Det går inte riktigt så som rånaren tänkt sig. Klippet är lite segt i början innan saker börjar hända.
Det är fördel att ha ljudet uppskruvat då man tittar på klippet och konversationen är textad på Engelska i underkant bilden.

LiveLeak.com - Highway Extortion - Reposted with translations
 
Toppen