• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Damer bakom ratten

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Damer bakom ratten

;) Hallo klart att alla som kan ska köra, bilen karnse större än, en personbil, men inte svårare, Min Fru Yvonne kör gärna och då går jag och och tar en liten tupplur, Ja det får man inte. Men! efter ca: en till två tim. har men kommit lite längre på resan. Detta är en del av en resa. Men det är så härllligt.
:p
 

Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
480
Medlemskap
2024
Sv: Damer bakom ratten

Hej alla.

Jag älskar att köra..så kul.Men har kört vår husvagn under alla år..en Polar 560 -06--bred sak.jättekul..vissa vägar får man hålla tungan rätt i mun..men kul är det..Och nu ska det bli husbils köra..premiären imorrn fredag ska bli såå kul..längtar..men nu kan även gubben köra.så jag får ta igen mig lite..sköönt.men annars så rattar jag gärna runt den..så himla roligt...
kram på er alla från Fru Pettsson
 

Brittis

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Smedjebacken
HBK-Nr
455
Medlemskap
2024
Sv: Damer bakom ratten

Hej. Jag kör ochså våran husbil , men det har inte blivit några längre sträckor än.Jag har ocså problemet att jag är "kort " i rocken men det löser sig. Jag tycker om att köra överhuvudtaget.Jag tycker att det är kul när jag ser "damer " vid ratten" när jag möter alla husbilar efter vägarna( jag kör ju bil till yrket) så därför ser jag så många varje dag.:) kram från brittis
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Damer bakom ratten

Hej

Hur gjorde ni när ni byggde om gaspedalen? Jag har samma problem. Jag når inte ner till pedalerna på ett vettigt sätt, åtminstone inte om jag skall sitta skönt utan att spänna både låren och ryggen.

Problemet uppstod när vi bytte ut dom vanliga förarstolarna mot snurr-fåtöljer. Dom var ca. 10cm högre.
Jag körde några mil för några veckor sedan, med det ena knät mot växelspaken och det andra smalbenet mot underdelen av instrumentbrädan varje gång jag kopplade. Tur jag inte fick vänta vid något rödljus.

Jag skäms faktiskt lite för att jag inte kör så mycket på grund av detta. Jag är inte en sånn tjej............ När vi hade husvagnen, körde jag gladeligen genom hela Frankrike på en natt medan resten av familjen sov.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Damer bakom ratten

Vad jag har funderat på själv är lägga på ngr gummiklossar på pedalerna men gummit måste ju vara rätt hårt så det inte svajar i sidled det går ju att sätta fast med rediga buntbant det kanske går med en träkloss också.För min del så vill jag bara ha ngn cm på kopplingen.Hoppas du får ihop ngt.Det jag lider av mest är handbromsen som sitter långt ner på vänster sida men jag har vant mig men den är ju lätt o förlänga.:rolleyes:
 

Inge K

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
130
Medlemskap
2025
Sv: Damer bakom ratten

Zimba!
Du hade problem att nå ner till handbromsen kan de här va någonting för dig.
Husvagn-Svensson i Lidköping.

MVH Inge K
 
Senast ändrad:

Lena & Jan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
448
Medlemskap
2024
Sv: Damer bakom ratten

Jag är förvånad minst sagt att vi har den här diskussionen IDAG. Kanske kan vi skylla lite på bilskolorna att damer/tjejer känner rädsla för att köra stora fordon!?

Jobbade själv som instruktör redan då vi hade vänstertrafik och senare även i höger-trafik. På den tiden hade vi nästan inga kvinnliga elever som var intresserade av körkort med sk högre behörighet som krävdes då, men nu kan våra husbilar framföras med vanlig B-kort o försedda med servostyrning etc så det är inte en styrkefråga, utan det hänger på er själva, modet o viljan finns hos de flesta kvinnor!

Bara ut o träna o använd speglarna o det berömda sunda förn.... nöj er inte med att bara vara delägare i husbilen, KÖR DEN OXÅ LYCKA TILL o trevlig sommar alla kvinnor!
 
F

F.d. 14352

Guest
Sv: Damer bakom ratten

hej!
jag vill bara säga att det är underbart att köra husbil. min man sitter gärna vid sidan om. dels för att han trivs där och dels för att jag är yrkeschaufför och ändå sitter vid sídan om och talar om för honom hur han ska köra.
DAMER!!!

var inte rädda för att köra er husbil. det är lättare än att köra vanlig bil. man behöver dock lägga lite vikt vid att tänka på att fordonet är längre och bredare än vanligt. det tar en stund att lära sig och vad det gäller backning, är du osäker, be ngn vara backvakt åt dej. då har du trygghet när du backar.
framför allt. var inte rädd. när du lärt dej är det mkt bekvämare och mycket mer komfortabelt att köra husbil.

vi ses därute??
 
Inlägg
508
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2024
Sv: Damer bakom ratten

Hej! Klassa om den till personbil klass 2, så kandu köra på ditt B-kort om du tagit det före 1996 (tror jag att det var)
Hälsningar Anne-Louise som gärnakör vår Frankia med c-kort. Ska dock klassa om den i augusti. Har hört av Forsbergs i Hyssna att då är den betydligt lättare att byta in vid nästa köp.
 

traveller

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Frankrike
HBK-Nr
1352
Medlemskap
2024
Sv: Damer bakom ratten

Vi har ingen husbil än, tänker köpa till nästa sommar, men i höst har vi hyrt husbil och ska köra USA all over i ca två månader. Självklart måste vi dela på körningen! Jag har aldrig kört någon liten skåpbil ens, så jag räknar med att ta över ratten på de lite mindre trafikerade vägarna först och träna upp mig. Vi räknar med att köra 1200-1400 svenska mil! Bilen vi hyrt är den minsta uthyraren har, 7 m. V8 bensindriven, automatväxlad etc. Tur att bensinen är billig i USA och dessutom är ju dollarkursen jättebra just nu.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Damer bakom ratten

Förlåt, jag är inte Dam.

Men jag har ett inlägg i detta ämne:

Detta med att backa är ett mycket stort problem.
Jag har en kompis som alltid säger: BACKA ALDRIG.

Jag frågade då honom.

VAD MENAR DU MED DET?

Jo, sa han, jag menar att Du måste vid varje tillfälle bedöma om Du MÅSTE BACKA.

Det är nämligen så att vi har inte ögon i baken.
Vi kan naturligtvis montera en kamera för att kunna kolla vad som händer när man backar.

Men, säger han: Måste Du backa så skall du ha en summer som LJUDER varje gång Du lägger in backen. Sedan måste Du ha "H" Järnkoll vad som händer bakom Dig.

Emellertid så räcker inte detta ---OM DU HAR KÖRT PÅ NÅGOT eller NÅGON------

VAD LÄR MAN SIG AV DETTA????

Jo, backa aldrig, om Du inte måste, HLS från kurt.b:confused: ;) :D



.
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Damer bakom ratten

Det är väl klart att man inte backar i onödan! Försöker planera så mycket som möjligt för att slippa backa. Kan stanna upp när jag kör in någonstans och "rekognocera" om jag kan klara mig utan att backa, eller backa så säkert som möjligt. Går gärna några steg extra om jag har chans att stå på parkering där jag kan "köra igenom". Men ibland måste man ju ändå backa, och då kan jag inte nog lovorda backmonitorn!
 
F

F.d. 18486

Guest
Sv: Damer bakom ratten

Hej! Efter 10 år längtande så köpte våran första husbil för 1 1/2 vecka sedan!!! Innan dess hade vi husvagn i ett par år, och före det lånade vi min mammas husbil, och det är jag som kör till 98%. Min gubbe sover så gärna brevid. Och liksom du tänker jag lära mej allt så jag kan åka iväg själv utan bekymmer!
Kram cecilia
 

Lena & Jan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
448
Medlemskap
2024
Sv: Damer bakom ratten

Att cruisa i USA blir mkt lättare än du tror dom bryr sig inte om vilken fil du väljer att köra i eftersom dom gör omkörningar även på din högra sida! Inte obehagligt alls om man kollar i speglarna ofta. De kör inte alls hetsigt o provocerande heller.

Vi har kört i Californien, Arizona, Nevada o i alla stora städer i dom delstaterna, jättekul. Berätta gärna vilka delstater ni ska köra i, kanske samma, i så fall har jag kanske lite tips?

Lena:D
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Damer bakom ratten

Här är en till som älskar att köra ... vilken bil som helst! Husbilen är extra kul! Tur att min sambo, Kjell, inte är det minsta intresserad av att köra. Vi har inte köpt navigator än och han är världens bästa kartläsare. Skulle jag läsa kartan ... ja, då vete 17 var vi skulle hamna! ;-)
Vi har tänkt åka till Finland, men läste i tidigare inlägg att där måste man ha C-behörighet för husbil över 3500 kg.
Finns det nån här som har erfarenhet? :)
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Damer bakom ratten

Ang frågan om totalvikt och körkort.
Det finns rätt mycket debatterat om denna fråga på olika trådar i våra forum. Här är en länk. http://www.husbilsklubben.se/forums/t17293/
Sverige har en särskild bestämmelse som gäller körkort tagna före 1 juli 1996 och som inte återkallats efter detta datum. Med ett sådant kort kan du köra en personbil som väger över 3.500kg. Eftersom nyare husbilar är klassade som Pb2 så får du köra husbil Pb2 som väger mer än 3.500kg. Sverige ingår i EU och därmed gäller den bestämmelsen för Svenskar även i andra EU-länder och i länder som har "hängavtal" (kommer inte på den exakta formuleringen) med EU.
Sök på ordet vikter* och du får många träffar och även länkar till EU-dokument på många språk vilka kan vara bra att ha med sig.
 
Senast ändrad:

traveller

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Frankrike
HBK-Nr
1352
Medlemskap
2024
Sv: Damer bakom ratten

Vi startar i Chicago och kör sedan västerut mot Californien där vi tar Highway One söderut till LA. Sedan mot öster igen för att så småningom komma till sydstaterna med Memphis och New Orleans och vidare österut genom norra Florida. Sedan till Savannah och Smokey Mountains och så mot nordväst tillbaka till Chicago. Vi har kollat in det mesta på internet och hittat en hel del "Scenic Roads" bl a längs med Mississippi. Sen ska vi naturligtvis åka på delar av Road 66 som är restaurerad. Det ska bli jättespännande och vi hoppas naturligtvis att allt ska klaffa och att vi inte får några problem med husbilen t ex. Jag lär återkomma här på forumet med lite info.
 
F

F.d. 339

Guest
Sv: Damer bakom ratten

Som rockie på forumet sticker jag säkert ut hakan mer än lovligt nu men. 'jag förstår inte tråden? Varför skulle bilen vara större för tjejer? Varför är det svårt att backa? Är speglarna större när en man kör? Är alla män yrkeschaufförer? Vår bil har hustrun och jag köpt av ett gemensamt intresse vilket även gör att vi båda gör lika mycket i bilen som i hemmet, d.vs. vi delar det är inte svårare för henne att köra än det är för mig, tror inte att det är någon här som har husbilskörning i generna. Upplevs bilen förstor att köra är det ju snarare ett tecken på att det var ett fel köp. Jag är helt övertygad om att alla om bara viljan finns kan köra vad som helst. Män har inte bättre blick i rusningstrafik, eller runt hörn eller bakom bilen. Trodde den tiden var förbi när kvinnan slog ner blicken och sa: "näää inte kan väl lilla jag göra det" fnissandes. Förlåt om jag retat någon nu men..Är det så här illa?
 
F

F.d. 8339

Guest
Sv: Damer bakom ratten

Det var en självklarhet att både jag och min man skulle turas om att köra. Det ska mycke till för att få bort mej från förarstolen. Vi är lika delaktiga i allt som rör husbilen.
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Damer bakom ratten

Gott att se att kvinnor kan .Jag skall försöka att lära mig också mer för det är ju bra att vara lite med i svängen , nu får jag inte köra bil mer men man kan ju ändå lära sig det tekniska så att man har lite koll på lägeto hjälpa tillden vägen /Lena
 
Toppen