• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Damer bakom ratten

F

F.d. 518

Guest
Sv: Damer bakom ratten

Hej alla modiga kvinnor!
Jag blir både avundsjuk och inspirerad av Era berättelser. Vi har haft vår husbil i drygt ett år. De mil jag kört kan man räkna på en hands fingrar. (Bilen har rullat 1400 mil...). Bilen är ca 7,5 meter lång och hög pga alkov. Den är vindkänslig och allmänt stor, som jag ser det.

Men nu ska jag ta mig tusan börja köra! :cool:
 
F

F.d. 11858

Guest
Sv: Damer bakom ratten

:wub: :wub: 20grader ute..kunde inte vänta till helgen...tog min första tur bakom ratten idag, 2mil och lite back-träning. Det gick finemang! Älskar att köra personbil och detta var ju inte värre....om jag bortser från backandet som nog kräver mer träning! YIIHAAA....
soliga hälsn.Anneli
 
F

F.d. 11858

Guest
Sv: Damer bakom ratten

Hej Anna. Vår bil är också stor...men jag tog en tur nu på kvällen när det inte är så mycket trafik....vi tjejer kan! så kom igen.Håller tummarna/Anneli;)
 
F

F.d. 518

Guest
Sv: Damer bakom ratten

Jajamen! Nu ska jag börja köra. Vaför är jag så feg?? Jag gillar att köra bil = personbil.

Tack Anneli.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Damer bakom ratten

Kör på tjejer. Det gläder mig att höra att ni är körglada. Att köra husbil är så kul. Så fortsätt på denna väg. Nu ska vi tjejer köra mera. Vi behöver ju inga kartläsare när vi har navigatorer i våra bilar, eller hur? Så låt gubben gå och vila när vi kör.
Önskar Eva HBK 9 som älskade att köra husbil!
 
F

F.d. 6095

Guest
Sv: Damer bakom ratten

Hej alla!

Roligt att höra att många är intresserade av att köra husbil, men vi måste komma ihåg, att alla inte vill eller kan av någon orsak köra och dom är lika bra ändå, alla har vi våra uppgifter. Inte är man sämre för det! Jag har i alla fall mycket att lära ännu...ibland backar jag lite snett + mycket annat tokigt...men kanske man gör någon annan glad av någon orsak....

Men som jag tidigare nämnde tycker jag att det är en trygghet när man åker ut, ifall flera kan ratta bilen. I vår familj får jag nog lära mig alltid något nytt, jag blir nog påmind hur jag skall köra, för i familjen finns tre stycken av det motsatta könet och av någon anledning så vet de mera än jag...

I Finland måste vi ju ha C-körkort om bilen är över 3500 kg och alla i vår familj som har körkort har detta så vi behöver inte bekymra oss om vikter.

Hoppas vi träffas någongång, när ni ser en Finsk registrerad husbil med husbilsklubbens dekal och en "dam bakom ratten" så är det jag!

Tuta och kör, Carina:wub:
 
F

F.d. 11858

Guest
Sv: Damer bakom ratten

Hej Micki/Carina
Självklart spelar det ingen roll vem som kör! Jag tycker det är lika kul att sitta bredvid och heja på alla andra husbilar och det ser ut som att de vi möter tycker likadant.:wink: vinka på/Anneli
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Damer bakom ratten

Absolut!!!! Hade jag möjlighet skulle jag hemskt gärna sitta bredvid istället!!! Men även då skulle det kännas bra att veta att om det blev tvunget så skulle jag kunna ta över. Precis som jag skulle ge bra mycket för att någon annan kunde ta över ratten när jag känner migränanfallet komma! I nuläget är det abra att köra in och rasta ett par timamr, vare sig det passar med planerna eller inte! (Migränmedicin och bilkörning är inte någon ideal kombination...)
 
F

F.d. 518

Guest
Sv: Damer bakom ratten

Hej Asawi!
Vilken mysig husbil du verkar ha!

Tack för inspiration och glada tillrop! Ikväll har jag varit ute och övningskört, ca 3-4 mil. Både på stora och mycket små vägar! Det gick hur bra som helst! Nu har jag nästan hybris... Tycker jag klarar allt...

Till helgen ska vi åka till Lidköping vid Vänern. Det är någon dansbandsfestival där. Jag tänker köra både dit och åter. Är det någon annan här på forumet som ska dit?
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Damer bakom ratten

Jag tror det kan behövas att vi peppar varann ibland! Jag vet att jag var väldigt nervös innan jag började köra runt med "Skorven", men då sa en av mina kvinnliga, inte överdrifet tuffa, arbetskamrater "Men snälla du! Jag kör ju vår husbil! Och den är ju större än din. Klart du kan också!" Och så var det inte mer med det!
Klart det gick bra för dig också Anna!!! Ha det så kul i Lidköping!
 
F

F.d. 518

Guest
Sv: Damer bakom ratten

Tack Asawi!

Kul ska vi ha! Bland det roligaste blir utmaningen att köra hela vägen, dvs ända in på campingplatsen! Nu bli det min tur att fixa bilen i våg, om det behövs.

När började Du köra runt med "Skorven"? Hur lång tid tar det innan man känner sig 100%-ig säker? 100 mil, påstår han som normalt kör bilen...
 
Senast redigerad av en moderator:

Ulla&JP

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Falköping
HBK-Nr
295
Medlemskap
2024
Sv: Damer bakom ratten

Hej! Tycker oxå om att köra husbil..mc,bil,lastbil. Roligt att det finns mer som kör husbilen än bara männen. Det är roligt när man möter husbilar och dom hälsar. Ska upp till stockholm i helgen. Han har jobbat så jag kör våran Bürstner T625 delfin upp. Synd att vi inte kunde vara med på första årsmötet i Floby det är ju bara knappt 1,5 mil från oss..... Och i Lidköping på dansfesten har varit där förut, jättetrevligt. Vi tycker ju om att dansa. Hälsningar Ulla
 
F

F.d. 518

Guest
Sv: Damer bakom ratten

Hej Ulla!
Kul att läsa att Dansfesten (så heter den nog?) brukar vara trevlig. Tråkigt att vi inte träffas den här gången. Hoppas det blir andra tillfällen.
 

Ulla&JP

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Falköping
HBK-Nr
295
Medlemskap
2024
Sv: Damer bakom ratten

Hej! Dansfesten är jättemysig. Vi bodde på kronocampingen swecamp det var bara gångavstånd. Vi kanske syns någon annan gång. Ha det bra.
 
F

F.d. 15167

Guest
Sv: Damer bakom ratten

Hejsan! Här är en till som gärna kör men har ännu inte lärt mig att backa med bilen som är en Hymer 644. Det får bli sommarens projekt. Tuta o kör!! ;) Mia
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Damer bakom ratten

Jag har haft Skorven i 4 år nu, men de första 2 somrarna (är bara ute på somrarna) blev det inte så mycket kört av diverse anledningar. Körningen satte sig ändå med en gång, förutom att jag tyckte backning var obehagligt när jag inte kunde se vad som fanns bakom bilen. Att backa på något materiellt skulle inte varit hela världen, men tanken på att backa på ett barn var nästan förlamande skrämmande... Nu har jag backmonitor, och känner mig mycket tryggare!

Vad som tog mer tid än själva körningen var att känna mig trygg att bilen faktiskt skulle funka. Har man en Skorv så har man... Nu känner jag mig hyfsat trygg med det också. Eller mindre ängslig över vad som skulle hända om det ändå blir stopp. Det löser sig väl på ett eller annat vis även om jag är själv...
 
F

F.d. 518

Guest
Sv: Damer bakom ratten

Att backa är svårt. Bilen är lång och inget fönster bak. Svårt att se i backspeglar. En kamera bak får bli nästa investering.

Jag håller med Dig, det mesta löser sig på något sätt.
 
F

F.d. 12730

Guest
Sv: Damer bakom ratten

Huvudsaken är att alla har roligt när vi åker husbil, antingen vi kör eller inte. Jag är inte bra på att backa, men tränar på det. Vi har varit i Värnamo på hundutställning, och en sväng till Bolmsö nu i helgen. Min sambo blev sjuk, så jag var glad att jag kunde köra bilen.

matte
 

Zodiac

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Avesta
HBK-Nr
373
Medlemskap
2024
Sv: Damer bakom ratten

Jag hade nog önskat en aning att det fanns iallafall en backsiren eller något som varanade när man backar och då man är nära ett hinder (så har jag i den bil jag använder på jobbet), i husbilen det kanske finns i dom nyare eller större än vi har men det är ju samma elände att backa.
 

Gaiefaj

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Tranås
HBK-Nr
394
Medlemskap
2024
Sv: Damer bakom ratten

Hej
Här är en till som mer än gärna sitter bakom ratten. Fast jag kör helst framåt - då kommer man ju nånvart :wink:
Om jag måste backa skickar jag ut gubben som får se till att allt går vägen. Vi har dock ett fönster som ger bra genomsikt - det är jätteskönt att ha. Jag kan ibland tycka att höjden är mer besvärande än backningen. Vi har ju en alkovbil och dom blir som bekant ganska höga. Vi har faktiskt fått hjälp med att såga ner en gren på en plats i Spanien, av campingvärden! På ett annat ställe - i Kroatien - var en balkong i farozonen - men den sitter kvar - oskadd.....

Anette
 
Toppen