Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.
Hej!
Det hade blivit september och vi hade äntligen kommit iväg på vår resa till södra Lappland och Vildmarksvägen för första gången. Vi hade tur med vädret, det var soligt och vindstilla men temperaturen ute gick ner mot nollan på nätterna. Men det här inlägget skall inte handla om resan i sig, utan om vår bils brister när det gäller laddning av bodelsbatterier.
Vi tog in på Kolgårdens Camping i Vilhelmina (en alldeles förträfflig sådan f. ö.) tidigt en dag för att få laddning på batterierna, rasta hundar, laga god mat, duscha och ha det lite mysigt. Bilen stod kopplad till elstolpen i 19 timmar och kontrollpanelen ovan dörren visade 100% laddat (något som jag tvivlar på) när vi rullade iväg dagen efter. Min plan var att ha så bra kontroll på strömförbrukningen som möjligt, dvs. att förbruka lika mycket varje kväll under tre återstående övernattningar på väg hem. 45 +/- 5 Ah per kväll+natt är en rimlig uppskattning där det mest osäkra är Trumans förbrukning. Datorn laddades under färd. Motorn var väl igång mellan fem och sju timmar varje dag
När vi efter nästa övernattning och en dags färd stannade för kvällen visade kontrollpanelen att bara en fjärdedel av den energi som förbrukats kvällen och natten innan hade återladdats. Så fortsatte det resten av resan. Och det finns en förklaring nämligen för låg spänning från generatorn samt för låg temperatur på batteriet i kombination. I diagram om laddning av blybatterier kan man lätt se att det inte går att ladda ett för kallt blybatteri med generatorspänningen 14,2 volt, dvs. den spänning som generatorn ger efter någon mils körning och laddningsregulatorns temperaturkompensering gjort sitt. Laddningsströmmen blir bara ca 5-6 A fördelat på två parallella batterier. Direkt efter motorstart visar elpanelen att laddströmmen är ca 20 A vid 14,37 V trots att kylskåpet står på 12 V drift, inget större problem med kabelarean alltså.
Jag tror tyvärr att många batterier bytts i onödan p.g.a. liknade problem i andra husbilar.
Efter avställningen tog jag in batterierna till bostaden där de placerades intill vår Tulikiviugn för uppvärmning till 20 °C eller mer och laddades med en CTEK-laddare typ XS 7000. Efter några dygn testade jag batterierna m.a.p. DIN-värdet som ska vara 270A för Exide G85. Resultatet blev 281A resp. 262A, helt ok alltså! Till saken hör att jag blev erbjuden ett nytt batteri utan närmare diskussion när jag beskrev problemet för vår leverantör i slutet på sommaren men jag avböjde för att kunna fortsätta testerna.
Jag tror också att värmesystemet i vår bil spelar en icke oväsentlig roll i det här sammanhanget. Aktiviteter i främre delen av husbilen (där värmesystemets temperatursensor sitter) i form av matlagning, tända värmeljus samt aktiviteter av två personer och div. husdjur skapar värme. Värmen i husbilen registreras av en sensor som sitter i snickeriet ovan ytterdörren. Så länge värmereglaget och sensorn ”är överens” sker ingen förändring av värmetillförseln från pannan. Vi föredrar 17 – 18 grader när vi brukar krypa till kojs vid 22-tiden. När så alla aktiviteter upphört framme i bilen sjunker temperaturen och sensorn kallar på mera värme och pannan ökar effekt för att kompensera o.s.v. En temperaturökning från 18 till 23 grader vid kojerna är vanlig i vår bil om temperaturen ute håller sig strax över nollan. Detta beror främst på att sensorn är placerad vid ett kallt ställe i karossen. En nattsensor inkl. switch skall installeras vid kojerna för att råda bot på problemet.
En temperaturgradient på mer än 20 grader mellan ventilationshålet i batterilådan och ventilationsluckan ovan bäddarna har en stor drivkraft. Maximal mängd kall luft sveper förbi batterierna sista timmarna på natten då det är som kallast ute. Jag har tyvärr inte mätt batteritemperaturen någon morgon men golvtemperaturen vid dinetten talar sitt tydliga språk, det blir kallt. Med tanke på att batterier av den typ vi har i våra husbilar skall laddas med 14,4 V vid en temperatur på 20 °C kan det alltså inte fungera med 14,2 V och alldeles för kalla batterier. Men om batteriet har en temperatur på ca 28 °C då räcker 14.2 V men livslängden förkortas då avsevärt.
För att återladda 45 Ah till våra batterier skulle generatorn behöva ge 45 x 1,15 = ca 52 Ah inkl. förluster. Om batteriladdningen fungerade som är tänk en gång skulle det gott och väl räcka med ett batteri. Ett extra batteri = 30 Kg onödig last.
Rimligt eller hur?
Jag tycker inte att det är för mycket begärt av en ny (-07) husbil för ca 600.000:- att förse oss med tillräckligt med ström (enl. ovan) under en resa om hösten utan att behöva planera för nästa stopp vid en elstolpe.
Jag undrar, är det bara vi som problem med bodelsbatteriernas laddning? Det finns ju massor av Fiatchassier med div. påbyggen som rullar på vägarna!
Fråga: Vilken spänning ger era generatorer efter en ½ - 1 timmes färd? Kan mättas direkt på batteripolerna om laddning pågår.
Hasse A
[FONT='Calibri','sans-serif']PS. I dagarna har jag överenskommit med Adria i Sverige att ta tag i problemet. Man skall kontakta fabriken i Slovenien som i sin tur får kontaktar Fiat i Italien. Jag hävdar nämligen att generatorn skall leverera 14,4 volt till dess att batterierna är laddade. Få se vad som händer. DS.[/font]