• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

H

hianders

Guest
Hej!
Tänk er att man kört en dag och ställer sig på en fin plats för natten. På kvällen förbrukas en hel del ström kanske 40 Ah ur bodelsbatterierna. (Vi har två parallella 85 Ah.) Nästa dag startar man motorn med hjälp av startbatteriet och generatorn böjar genast ge ström till förbrukarna inkl. batteriet. Ganska snart går spänningen vid generatorn ner (till underhållsladdning) därför att startbatteriet är ”fulladdat”.
Fråga: Är det den spänningen som når fram till bodelsbatterierna eller finns det en DC/DC-konverter gömd någonstans? T. ex i Electrobloc EBL 225 (i vår bil) eller kanske rent av i generatorn?? Har kollat i kretsschemat för den burken men kan inte hitta någon sådan funktion.
Optimal laddningsspänning är 14,4 V på våra batterier (gel.) alltså betydligt högre än den som kommer från bilens generator. Detta måste vara orsaken till den dåliga laddningen under färd.
Funderar på att skilja bodelen från bildelen (elektriskt) med en DC/DC-konverter 12 till 14,4 V 25 A samt komplettera med en separat laddare för statbatteriet.
Nästa fråga: Var hittar jag en sådan konverter?
Synpunkter tack.
Hasse A
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Erfarenheterna är tydligen mycket olika. Vi har aldrig kört vår Mc Louis med kylskåpet på gasol under färd. Det var inga problem med bodelsbatteriets laddning vid körning däremot höll det inte spänningen då vi stod med el tillkopplad. Vi testen i höstas visade det sig att laddaren inte fungerade och vi fick den utbytt och har sedan fungerat.
I våras monterade jag på solcell 80 watt och nu är bodelsbatteriet alltid fulladdat. Visst går det ner på kvällar med mycket lampor tända och konverter för att köra den bärbara datorn men efter två ljus morgontimmar är det fullt igen. På denna sommars månadslånga resa har vi haft el inkopplat två nätter i övrigt inte.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Arne HBK 13.

Samme erfaring og løsning.

Jeg hadde først to bobiler med Schaudt anlegg (Dethleffs), aldri problem med lading av bodel.

Kjøpte så en 03 Knaus 708G, med EBL og fikk momentant problemer, samme svake lading som dere her nevner. Prøvde via Knaus service system å få orden via garanti, men det systemet er null verd for det var null interesse. Sendte sentralen til EBL fabrikken i Kaufbeuren og de påstod den var OK.

Min løsning ble min egen, som Arne, la 35 kvadrat kabler både + og -, og dermed ble ladingen noe annet.
Sjefingeniøren hos EBL sa at en slik løsning er den desidert beste og overgår alle elektroniske bokser de kan lage.

Jeg må innrømme at jeg har sterkt svekket tillit til EBL samt at Knaus åpenbart har elendig kabelanlegg/tverrsnitt i denne modellen iallfall.

I Chausson bilene mine som jeg har kjøpt i 04,05 og 08 sitter det en italiensk lader og styring, og der er det intet spenningsfall.

I min siste 08 så er ladingen av en annen verden faktisk, den trykker på med ampere på en måte jeg aldri før har sett, så det virker som om Fiat kanskje kan ha to utganger fra generator slik at det er en egen regulator for bodelen på generatoren. Jeg har det lave og brede Fiat chassis som jo er spesiallaget for husbil.

På min biler har jeg alltid montert Votronic battericomputer, så jeg har alltid full kontroll med V , A , og AH på batteri, anbefales.
 
Senast ändrad:

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Jag har en extra generator som ger 200v när jag kör.
Den ger ström till både kylskåp, AC i bodelen och laddar bodelsbatteriet när motorn är i gång.
Det går åt lite mer bränsle, men det är marginellt.
Den går att stänga av med en knapp om man inte vill använda den
Fråga mej inte hur den är kopplad, för sådana tekniska saker begriper jag inte, men den satt på bilen när jag köpte den.
Dessa generatorer lär finnas på bla, polisbilar som behöver mycke ström till sina radioapparater och dyligt.


Turbo
 
Senast ändrad:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Turbo,

Skulle vara kul att veta vilket typ - model det är. Nackdelen naturligtvis är när man stänger av motor stannar allt.
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Hej Belgien 1

Jag kan tyvär inte ge dej några typ - model beskrivningar då jag inte förstårmig på sådana grunkor.
Men jag vet att det går att få uppgifter och ev, koplingsanvisningar på nätet.
Ja allt stannar när motorn stoppas, men bodelsbatteriet är alltid laddat.
Skulle bateriet börja bli dåligt är det bara att starta och låta bilen gå på tomgång med lite gaspådrag så blir det snart ström på bateriet igen.
När bilen står på tomgång ger den 220v så det går att se på tv, koka kaffe, frugan kan använda hårtork, även mickron går att använda, fast inte allting på samma gång.


Turbo
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.695
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Om ni undrar om er bil är försedd med för klena kablar mellan batterierna eller mellan laddare och batteri, MÄT ! Dvs mät med en multimeter på millivoltområdet (mV)mellan de båda pluspolerna och även mellan de båda minuspolerna. Men det måste vara när det laddar för fullt ! Det bör ju inte gå att mäta mer än några få mV om kablar och anslutningar är ok ! Mät helst direkt på polen och inte på polskon ! Skulle det bli flera hundra mV mellan polerna , mät på en delsträcka t.ex. till en reläkontakt för att utröna var spänningsfallet uppstår. U= IxR dvs Spänningen är propotionell mot både ström och resistans, men lura er inte på att laddningsstömmen ändras med laddningstillståndet på batteriet ( såvitt det inte är en konstantströmladdare) och eventuella "dåliga kopplingar" är synnerligen okonstanta !

// Göte J
 
H

hianders

Guest
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Hej!
Det hade blivit september och vi hade äntligen kommit iväg på vår resa till södra Lappland och Vildmarksvägen för första gången. Vi hade tur med vädret, det var soligt och vindstilla men temperaturen ute gick ner mot nollan på nätterna. Men det här inlägget skall inte handla om resan i sig, utan om vår bils brister när det gäller laddning av bodelsbatterier.
Vi tog in på Kolgårdens Camping i Vilhelmina (en alldeles förträfflig sådan f. ö.) tidigt en dag för att få laddning på batterierna, rasta hundar, laga god mat, duscha och ha det lite mysigt. Bilen stod kopplad till elstolpen i 19 timmar och kontrollpanelen ovan dörren visade 100% laddat (något som jag tvivlar på) när vi rullade iväg dagen efter. Min plan var att ha så bra kontroll på strömförbrukningen som möjligt, dvs. att förbruka lika mycket varje kväll under tre återstående övernattningar på väg hem. 45 +/- 5 Ah per kväll+natt är en rimlig uppskattning där det mest osäkra är Trumans förbrukning. Datorn laddades under färd. Motorn var väl igång mellan fem och sju timmar varje dag
När vi efter nästa övernattning och en dags färd stannade för kvällen visade kontrollpanelen att bara en fjärdedel av den energi som förbrukats kvällen och natten innan hade återladdats. Så fortsatte det resten av resan. Och det finns en förklaring nämligen för låg spänning från generatorn samt för låg temperatur på batteriet i kombination. I diagram om laddning av blybatterier kan man lätt se att det inte går att ladda ett för kallt blybatteri med generatorspänningen 14,2 volt, dvs. den spänning som generatorn ger efter någon mils körning och laddningsregulatorns temperaturkompensering gjort sitt. Laddningsströmmen blir bara ca 5-6 A fördelat på två parallella batterier. Direkt efter motorstart visar elpanelen att laddströmmen är ca 20 A vid 14,37 V trots att kylskåpet står på 12 V drift, inget större problem med kabelarean alltså.
Jag tror tyvärr att många batterier bytts i onödan p.g.a. liknade problem i andra husbilar.
Efter avställningen tog jag in batterierna till bostaden där de placerades intill vår Tulikiviugn för uppvärmning till 20 °C eller mer och laddades med en CTEK-laddare typ XS 7000. Efter några dygn testade jag batterierna m.a.p. DIN-värdet som ska vara 270A för Exide G85. Resultatet blev 281A resp. 262A, helt ok alltså! Till saken hör att jag blev erbjuden ett nytt batteri utan närmare diskussion när jag beskrev problemet för vår leverantör i slutet på sommaren men jag avböjde för att kunna fortsätta testerna.
Jag tror också att värmesystemet i vår bil spelar en icke oväsentlig roll i det här sammanhanget. Aktiviteter i främre delen av husbilen (där värmesystemets temperatursensor sitter) i form av matlagning, tända värmeljus samt aktiviteter av två personer och div. husdjur skapar värme. Värmen i husbilen registreras av en sensor som sitter i snickeriet ovan ytterdörren. Så länge värmereglaget och sensorn ”är överens” sker ingen förändring av värmetillförseln från pannan. Vi föredrar 17 – 18 grader när vi brukar krypa till kojs vid 22-tiden. När så alla aktiviteter upphört framme i bilen sjunker temperaturen och sensorn kallar på mera värme och pannan ökar effekt för att kompensera o.s.v. En temperaturökning från 18 till 23 grader vid kojerna är vanlig i vår bil om temperaturen ute håller sig strax över nollan. Detta beror främst på att sensorn är placerad vid ett kallt ställe i karossen. En nattsensor inkl. switch skall installeras vid kojerna för att råda bot på problemet.
En temperaturgradient på mer än 20 grader mellan ventilationshålet i batterilådan och ventilationsluckan ovan bäddarna har en stor drivkraft. Maximal mängd kall luft sveper förbi batterierna sista timmarna på natten då det är som kallast ute. Jag har tyvärr inte mätt batteritemperaturen någon morgon men golvtemperaturen vid dinetten talar sitt tydliga språk, det blir kallt. Med tanke på att batterier av den typ vi har i våra husbilar skall laddas med 14,4 V vid en temperatur på 20 °C kan det alltså inte fungera med 14,2 V och alldeles för kalla batterier. Men om batteriet har en temperatur på ca 28 °C då räcker 14.2 V men livslängden förkortas då avsevärt.
För att återladda 45 Ah till våra batterier skulle generatorn behöva ge 45 x 1,15 = ca 52 Ah inkl. förluster. Om batteriladdningen fungerade som är tänk en gång skulle det gott och väl räcka med ett batteri. Ett extra batteri = 30 Kg onödig last.
Rimligt eller hur?
Jag tycker inte att det är för mycket begärt av en ny (-07) husbil för ca 600.000:- att förse oss med tillräckligt med ström (enl. ovan) under en resa om hösten utan att behöva planera för nästa stopp vid en elstolpe.
Jag undrar, är det bara vi som problem med bodelsbatteriernas laddning? Det finns ju massor av Fiatchassier med div. påbyggen som rullar på vägarna!
Fråga: Vilken spänning ger era generatorer efter en ½ - 1 timmes färd? Kan mättas direkt på batteripolerna om laddning pågår.
Hasse A
[FONT='Calibri','sans-serif']PS. I dagarna har jag överenskommit med Adria i Sverige att ta tag i problemet. Man skall kontakta fabriken i Slovenien som i sin tur får kontaktar Fiat i Italien. Jag hävdar nämligen att generatorn skall leverera 14,4 volt till dess att batterierna är laddade. Få se vad som händer. DS.[/font]
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Hej Hianders!
Samma problem har vi på vår bil,Fiat 07, 3,0 2007 årsm,enligt Östgöta Camp är det displayen som är för lågt ställd 104 Ah från början, lyckades höja den till 144 Ah ,men 180 som b,batt,lyckas ej.
Jag kan kör hur länge som helst utan att batterierna blir mer än halvladdade.
Bilen är nu avställd men jag ska mon, ett skiljerelä mellan start o bobatterierna,till nästa år.
Har aldrig varit med om att icke generatorn laddat fullt på en dags körning.
Monteringen är enkel för batterierna är i "källarvåningen"en 1/2 m, bakom startbatteriet.
Bernt
 
H

hianders

Guest
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Hej!
Nu är det ca tre månader sedan jag senast hade något att förmedla i den här tråden och inte blir det så mycket nu heller. Men jag hade kontakt med Adria Sv. AB för några dagar sedan och man kunde meddela att ärendet ligger nu hos SCHAUDT AG i Tyskland. Det är tydligen så att detta företag är ansvarigt (som jag uppfattade det) för designen av elsystemet i husbilen.
Jag har naturligtvis ett antal egna idéer om hur jag skulle lösa det hela. Den mest spektakulära skulle vara en direkt till generatorn kopplad DC/AC-konverter som matar en CTEK-laddare mod. XS25000 som har extern temperatursensor.
Nu är det ju så att det är Schaudt som ”har bollen”. Få se vad som händer först, att snön hinner smälta eller att jag får bollen?
Hasse A
 
H

hianders

Guest
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Hej igen!

Kontaktade Adria Support för ca en vecka sedan och då fick jag veta att man hade fått ett svar från Schaudt AG i Tyskland men inte vidarebefordrat det till mig vilket är rätt dåligt. Nonchalans eller brist på tid spelar ingen roll, särskilt när man får höra att det bara är vår bil och inga andra som har problem med laddning av bodelsbatterierna. Det verkar som om man bitit sig fast vid att jag fördubblat batterikapaciteten utan att ställa om amperetimmemätaren, (%)-laddning, och att detta skulle vara orsaken till att batterierna inte laddas fullt under färd. För mej är saken klar, laddningsspänningen måste vara högre och dessutom temperaturstyrd.
Jag fick också veta att panelen, som sitter ovanför dörren, måste skickas till Tyskland för att ”programmeras om” vilket är rent nonsens. När jag påpekade att på sid 8 i dokumentationen för panelen finns en bra instruktion på hur man går tillväga för att ställa om panelen när man av någon anledning ändrat batterikapaciteten får jag följande svar, ”jamen några sådana papper har ju inte jag förstår du…….”.
Efter det svaret kändes det som att det var lämplig att avsluta dialogen med Adria AB i Sverige och gå vidare på egen hand.
Under påskhelgen var vi på Österängs Bygdegård för att förbereda inför årsmötet och testade då att ta bort ett lock på luftmunstycket i batteriutrymmet så att en del av varmluften från pannan användes till att under natten värma batterierna för att därefter läck ut i bodelen. Svårt att säga hur stor förbättring det blev men en grov uppskattning säger ca 75 % återladdning under hemfärden (30 mil).
I det första inlägget i den här tråden är jag inne på en idé att använda en DC/DC-konverter för att lösa laddningsproblemet. Idèn hade jag då och konvertern jag sökt har presenterats i dagarna av CTEK i Vikmanshyttan och man har förstått (fattas bara annat) att ett batteri behöver olika laddningsspänning vid olika temperaturer och därför är den försedd med en temperatursensor som skall fästas på batteriet.
Jag har varit i kontakt med CTEK men man kunde inte förse mej med någon teknisk dokumentation just nu.
Det är inte helt givet hur en ”mackapär” av den här sorten skall kopplas in i ett befintligt system av den typ vi har i vår bil men det fixar sig nog.
Återkommer.
Hasse A
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 15126

Guest
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

SOm jag har förstått det så är detta vanligt och den grundläggande orsaken är att man inte haft intresse att framställa en bra lösning av laddningen, laddningen störs kraftigt av att bodelsbatteriet och startbatteriet är helt olika men ändå laddas med samma ström och spänning vilket leder till att det ofta fulladdade startbatteriet kraftigt begränsar potentialen för hur mycket ström som kan gå till bodelsbatteriet då spänningnen i starbatteriet annars skule bli alledes för hög, Just dettta skriver också AFM konsult i ett av sina nyhetsbrev.

Mikael
 

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2025
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Hej
Ser att ni har en givande diskussion om batterier och dess laddning , detta är ju tyvärr inte ett enkelt problem men till syvende och sist så bör man beakta att tillverkaren av husbilen har planerat för en viss storlek av bostadsbatteri och ställt dessa uppgifter till ex Shaudt AG som i sin tur dimensionerar laddare och kablar efter detta.
Att sedan förändra bostadskapaciteten till det dubbla eller ännu mera får naturligtvis till följd att laddningstiden förlängs pga kapacitetsbrist på generator och kablar.
Har man därtill problem att hålla ca 20 gr C vid batteriet så blir detta inte fulladdat hur man än gör.
Gå gärna in och läs lite nytt (finns alltid nytt att lära ) på Cetek's hemsida.
Har själv jobbat en del med reglerteknik och har inga problem i min bil med "bara" 100 AH batteri i bostadsdelen och laddar detta via en EBL 225 samt solcell 54 W som är inkopplad till EBL'n via "external charger " ingång så att LT 500 panelen uppfattar att laddning sker och kan då visa rätt kvarvarande batterikapacitet.

Mina mätningar visar att en "typisk" förbrukning är ca 20-30 AH dygn vid kall väderlek och detta räcke r mina 100 AH gott till för , kör ca 1300 mil / år och ligger nästan alldrig vid elstolpe.

Hoppas att mina funderingar kan vara till nytta i diskussionen.

mvh
Bengt
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
967
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Det finns en laddare från Ctek, D250S, som är en DC/DC laddare. Den löser problemet med att bodelsbatteriet laddar parallellt med startbatteriet. Med en sån här laddare så laddas bodelsbatteriet separat och på samma sätt som man står vid elstolpe.

Laddaren tar 12V från generatorn och med en DC/DC omvandlare så matas laddningelektroniken. Det är samma typ av microprocessorstyrd flerstegsladdare som i alla Cteks laddare. Men temperaturkompensering och allt. Det är alltså inte en laddbooster som bara höjer spänningen.

Jag monterade den i helgen så den har ännu inte än fått visa vad den duger till.
 

Bilagor

  • Bild 001.jpg
    Bild 001.jpg
    44,9 KB · Visningar: 809
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Jag har läst någonstans att man skall akta sig för att montera in extra utrustning som drar ström direkt på batteriet , man lurar på något sätt elblocket då.
Elblocket har utgångar för extra utrustning samt ingångar för tex solpanel.
Vad jag förstår bestämmer elblocket när bodelsbatterierna skall laddas även från generatorn.

Läste någonstans om någon som monterat in Narkoslarm och kopplat detta på batteriet till följd av att laddningen blev fel , och efter en tid när han drog sig till minnes så uppkom problemet då och efter att ha tagit bort detta så var allt som det skulle igen.

I min bil var säkringen till laddaren i elblocket trasig och i stället för att laga den så har gamla ägaren monterat laddare presis som bilden ovan , troligen var det detta som gjorde att jag inte hade ström för en natts gasolvärme.
Jag lagade säkringen men bytte samtidigt till 2 nya bodelsbatterier.
Men det gamla har suttit som startbatteri i en bil hela vintern utan problem.

MVH
Mats & Cilla
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Hej Mats & Cilla!

Genom att koppla extra utrustning till elektroblocket vinner man följande fördelar:

Man utnyttjar en redan befintlig säkringshållare och får säkringarna samlade.

Man utnyttjar den inbyggda batterivakten som skiljer bodelsbatteriet från förbrukarna om spänningen sjunker under 11,5 V. Gäller ej avtappningsventilen för varmvattnet. Alltså minskad risk att batteriet urladdas för djupt. Batteriet kopplas in igen när det laddats till över 11 V.

Man kan avläsa strömförbrukningen på panelen.

Man kan skilja batteriet från alla förbrukare med omkopplaren “Batterie Trennschalter” som sitter på blocket. Batteriet kan fortfarande laddas med elektroblocket, antingen med 230 V eller solceller eller extern laddare. Även startbatteriet laddas när elektroblocket är anslutet till 230 V.

Bodelsbatteriet laddas från generatorn så snart motorn är i gång.

Har man parallellkopplade batterier, och det har man ju t. ex när motorn är i gång, så får det batteriet mest ström som är mest urladdat. Det är inte så att när startbatteriet är fulladdat så upphör laddningen till bodelsbatteriet. Generatorn ger konstant spänning när motorn är i gång. Om det inte vore så, så skulle ju all belysning bli svagare när startbatteriet blev fulladdat.

Med vänlig hälsning

Birger
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen