• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

H

hianders

Guest
Hej!
Tänk er att man kört en dag och ställer sig på en fin plats för natten. På kvällen förbrukas en hel del ström kanske 40 Ah ur bodelsbatterierna. (Vi har två parallella 85 Ah.) Nästa dag startar man motorn med hjälp av startbatteriet och generatorn böjar genast ge ström till förbrukarna inkl. batteriet. Ganska snart går spänningen vid generatorn ner (till underhållsladdning) därför att startbatteriet är ”fulladdat”.
Fråga: Är det den spänningen som når fram till bodelsbatterierna eller finns det en DC/DC-konverter gömd någonstans? T. ex i Electrobloc EBL 225 (i vår bil) eller kanske rent av i generatorn?? Har kollat i kretsschemat för den burken men kan inte hitta någon sådan funktion.
Optimal laddningsspänning är 14,4 V på våra batterier (gel.) alltså betydligt högre än den som kommer från bilens generator. Detta måste vara orsaken till den dåliga laddningen under färd.
Funderar på att skilja bodelen från bildelen (elektriskt) med en DC/DC-konverter 12 till 14,4 V 25 A samt komplettera med en separat laddare för statbatteriet.
Nästa fråga: Var hittar jag en sådan konverter?
Synpunkter tack.
Hasse A
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Jag har läst någonstans att man skall akta sig för att montera in extra utrustning som drar ström direkt på batteriet , man lurar på något sätt elblocket då.
Elblocket har utgångar för extra utrustning samt ingångar för tex solpanel.
Vad jag förstår bestämmer elblocket när bodelsbatterierna skall laddas även från generatorn.

Läste någonstans om någon som monterat in Narkoslarm och kopplat detta på batteriet till följd av att laddningen blev fel , och efter en tid när han drog sig till minnes så uppkom problemet då och efter att ha tagit bort detta så var allt som det skulle igen.

I min bil var säkringen till laddaren i elblocket trasig och i stället för att laga den så har gamla ägaren monterat laddare presis som bilden ovan , troligen var det detta som gjorde att jag inte hade ström för en natts gasolvärme.
Jag lagade säkringen men bytte samtidigt till 2 nya bodelsbatterier.
Men det gamla har suttit som startbatteri i en bil hela vintern utan problem.

MVH
Mats & Cilla
Man måste ju natuligtvis veta VAR man kopplar in utrustning. Elblocket är inte alls inblandat i 12V laddningen mer än att laddströmmen passerar shunten så man vet om batteriet laddas upp eller ur. På vägen sitter ett skiljerelä som bryter förbindelsen mellan bodelsbatteri och startbatteri/generator när D+ försvinner.
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Hej!

Utrustningen ska kopplas in på elblocket till lediga anslutningar märkta “Reserve“.

Elblocket är inblandat i 12 V laddningen på så vis att det innehåller en 12 V laddare som kan ladda med max 18 A när bilen är ansluten till 230 V. Både bodelsbatteriet och startbatteriet laddas då, startbatteriet dock bara med underhållsladdning max 2 A via ett laddrelä som styrs av laddaren.

Med vänlig hälsning

Birger
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Lediga anlutningar märkta "reserve"? Det finns bara en på EBL225 och den går till 12V uttaget i TV skåpet på Adrias bilar. Men man kan ju alltid parlallellkoppla :) dock med 15A i åtanke.

För att undvika missförstånd: Elblocket är inte inblandat i laddningsförloppet när man laddar under färd. Det sköts av generatorns i mitt tycke "kassa" laddregulator. Jag håller med hianders att det är en ganska usel konstruktion åtminstone i Adrias bilar. Det är därför jag satt in en riktig laddare som förhoppningsvis ska prestera bra mycket bättre än Adria/Schaudts konstruktion.
 
F

F.d. 15126

Guest
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Hej Mats & Cilla!

Genom att koppla extra utrustning till elektroblocket vinner man följande fördelar:

Man utnyttjar en redan befintlig säkringshållare och får säkringarna samlade.

Man utnyttjar den inbyggda batterivakten som skiljer bodelsbatteriet från förbrukarna om spänningen sjunker under 11,5 V. Gäller ej avtappningsventilen för varmvattnet. Alltså minskad risk att batteriet urladdas för djupt. Batteriet kopplas in igen när det laddats till över 11 V.

Man kan avläsa strömförbrukningen på panelen.

Man kan skilja batteriet från alla förbrukare med omkopplaren “Batterie Trennschalter” som sitter på blocket. Batteriet kan fortfarande laddas med elektroblocket, antingen med 230 V eller solceller eller extern laddare. Även startbatteriet laddas när elektroblocket är anslutet till 230 V.

Bodelsbatteriet laddas från generatorn så snart motorn är i gång.

Har man parallellkopplade batterier, och det har man ju t. ex när motorn är i gång, så får det batteriet mest ström som är mest urladdat. Det är inte så att när startbatteriet är fulladdat så upphör laddningen till bodelsbatteriet. Generatorn ger konstant spänning när motorn är i gång. Om det inte vore så, så skulle ju all belysning bli svagare när startbatteriet blev fulladdat.

Med vänlig hälsning

Birger

Hej!

Jag förstår vad du menar (hoppas jag:twitcy:) men eftersom spännignen i startbatt blir väldigt hög redan med mycket små strömar när det är fullt så måste väl ändå bodels hämmas, all ström kan ju inte gå till bodels, även det har ju ett motstånd följande är citat från afm konsult:

Laddar en större generator mina förbrukningsbatterier snabbare?

Husbilar utrustas ofta med en 60 A eller 9O A generator från fabrik.

Problemet är närmast att ett fulladdat startbatteri tack vare sin högre spänningsnivå inverkar negativt på det hopkopplade nätet. Då hjälper det inte att sätta in en större generator utan hjälpen är här att montera en laddfördelare ( bild 2) men då måste det befintliga skiljereläet kopplas bort och kabelarean ökas vilket i de flesta fordon är omöjligt p.g.a. att elektroniken är inbyggd. Här bör man överväga att, om inte åtminstone till en del, montera en solpanelanläggning som stöd.


Mikael

ps: förklara gärna igen hur du menar ifall jag missförstått ngt
 
H

hianders

Guest
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Hej Angan!

Hur har du löst problemet med laddning när bilen är kopplad till 230 VAC, då måste ju laddström (underhåll) gå i riktning mot startbatteriet. Du skriver "På vägen sitter ett skiljerelä som bryter förbindelsen mellan bodelsbatteri och startbatteri/generator när D+ försvinner", vilket relä gäller det och var är D+ ansluten? Reläet som som det skulle kunna vara är anslutet (spolen) mellan A1 och A2 på schemat? Det reläet kopplar bort bodelsbatteriet från EBL i neutralt läge. Men sen då....? När D+ "finns" drar reläet och båda batteriernas resp. pluspoler kopplas samman hur skall då DC/DC vara ansluten för det skall fungera? Kanske är jag inne på fel relä, det jag menar sitter på golvet utanför EBLen benämnes "battery cut -off relay".

Hasse A
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Hej angan!
Utgick från det fanns flera reservanslutningar. Så har t.ex. EBL 99 6 st. Ska bli intressant att se hur den nya laddaren klarar uppgiften.

Hej mikvi!
Ska försöka förklara vad jag menar.

laddning1b.jpg laddning2.jpg


Fig 1 ovan visar ett batteri som obelastat har polspänningen 12,8 V. Polspänningen är spänningen mellan A och B. Batteriet har en inre resistan Ri som anges med motståndsymbolen, och som tänkes ligga i serie med en ideal spänningskälla. De utgör tillsammans batteriet.

I den högra bilden har batteriet belastats med en glödlampa. Det kommer då att flyta en ström genom lampan och batteriet. Strömriktningen är alltid från plus till minus utanför batteriet. Pilen visar strömriktningen i kretsen. När en ström går genom ett moståndet sjunker potentialen i strömmens riktning. Vi får då ett spänningsfall över motståndet. Visas med + nederst och - vid motståndets övre ände. Med Ohms lag (U=R/I) blir spänningsfallet 0,5 V. Polspänningen sjunker alltså vid belastnig, i detta fall till 12,3 V. Ju starkare ström ju lägre polspänning.

I figur 3 är två batterier parallellkopplats till en generator. Ems är olika för de båda batterierna, dvs de har olika laddningstillstånd. Vi antar att Ri är lika för de båda batterierna. Generatorn har den konstanta spänningen 14,3 V. Beräkningen under fig 3 visar att det batteri som är mest urladdat får större ström än det andra. Allt eftersom batteriet laddas ökar batteriets Ems, och strömmen minskar när spänningen över Ri minskar. Skulle ett batteri vara fulladdat så får det bara en liten ström, men det påverkar inte den ström som det andra batteriet får, om generatorns spänning fortfarande är 14,3 V. Ett problem kan vara att om ledningarna till det ena batteriet är några meter längre än till det andra, då kan det batteriet få någon tiondels volt lägre spänning, men spänningsfallet minskar ju när laddströmmen minskar så det tar bara lite längre tid.

Hoppas det blev förståeligt. Ber om ursäkt för att svaren dröjde, men det kom annat emmellan, inte minst en mossig gräsmatta.

Birger
 
Senast redigerad av en moderator:

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Hej Angan!

Hur har du löst problemet med laddning när bilen är kopplad till 230 VAC, då måste ju laddström (underhåll) gå i riktning mot startbatteriet. Du skriver "På vägen sitter ett skiljerelä som bryter förbindelsen mellan bodelsbatteri och startbatteri/generator när D+ försvinner", vilket relä gäller det och var är D+ ansluten? Reläet som som det skulle kunna vara är anslutet (spolen) mellan A1 och A2 på schemat? Det reläet kopplar bort bodelsbatteriet från EBL i neutralt läge. Men sen då....? När D+ "finns" drar reläet och båda batteriernas resp. pluspoler kopplas samman hur skall då DC/DC vara ansluten för det skall fungera? Kanske är jag inne på fel relä, det jag menar sitter på golvet utanför EBLen benämnes "battery cut -off relay".

Hasse A

OBS: Detta gäller Adria och EBL225

Efter att ha konsulterat Adrias elschema plus en del visuell och empirisk efterforskning kan man konstatera följande:

1. underhållsladdning av startbatteriet sker inte genom skiljereläet utan på stift 13 i uttagslisten. Den anslutningen matar också kylskåpet vid 12V drift och är sammankopplad via en 20A säkring med startbatteriets pluspol.

2. skiljereläet (cut off relay) sitter inne i elblocket och inte separat monterat utanför...ojoj vad jag letade innan jag insåg att blockschemat i manualen inte på något sätt visade fysisk placering :)

3. D+ går via ett relä på utsidan. "Signalen" från bilens elsystem drar ett relä som lägger 12v på stift 15.

4. På baksidan av EBL sitter tre ansulningar: (A) +12V från bodelsbatteriet, (B) +12V från startbatt (tillsammans med matning av D+ reläet, matning till bodelens positionsljus och 12V till kylskåpet) samt (C) jord.

DC/DC år inkopplad så att (B) ovan bryts upp. (B) kopplas till IN på DC/DC och UT från DC/DC kopplas till EBL.

Hoppas jag fick med allt nu....
 

PelleJ

HBK Intresserad
Inlägg
81
Kommun
Umeå
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Jag tycker att det mesta finns förklarat ang. laddning här.
Om man skall mäta på ett bra sätt så tycker jag att man skall varva motorn lite medan man mäter vid batteripolen för att sedan mäta spänningen vid bodelsbatteriet.
På så sätt får man reda på om kablarna eller något annat ger ett kraftigt spänningsfall.
Regulatorn till bodelen fungerar troligtvis som en del har varit inne på som en diod (backventil) men utan spänningsfall.
Spänningen sjunker med 0,7volt över en diod men idag finns det mycket bättre saker att använda t.ex IGBT vilket är en typ av transistor som sitter mycket i spänningsomvandlare som har ett nästan obefintligt spänningsfall.



Pelle
 
H

hianders

Guest
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Hej alla!

Lägger ut ett schema som jag fått från Adria AB och som gäller för årsmodell -07. Avvikelser kan förekomma men det gäller generellt för alla modeller!


Hasse
 

Bilagor

  • Elschema-Fiat-07.pdf
    227,6 KB · Visningar: 166

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Observera att man kastat om anslutningarna av start rep bodelsbatteri i schemat. Startbatteriet ansluts till den terminal där skiljereläet sitter.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Live update...

Nu har jag testat.

Jag har orginalbil med ett 85Ah GEL batteri. Eter att ha laddat ur bodelsbatteriet så mätaren visade 50% startade jag bilen och drog vidare. Jag är ingen "Emerson" så det gick med normal husbilshastighet 80-90 km/tim. Efter en dryg timmes körning hade bulkladdningens 20A stoppat och batteriet var laddat till 80%. Efter ytterligare ca 2 timmars färd rastade jag och kollade. Till min stor häpnad: FULLADDAT !!!

Detta har aldrig hänt förut. Alltså efter högst 3,5 timmars körning var var ett halvtomt batteri fulladdat. Så nu får ev solpaneler vänta (om man inte vill ligga still och fricampa flera dagar).
Att i dagasläget öka batteribanken med ytterligare ett batteri (=30 kg) är inte första prio. Nästa steg blir i så fall en 60-70W solpanel (10-12 kg) för kunna ligga still fler än två nätter.

Hittills har alltså teori och praktik hängt ihop. Det ÄR husbilsbyggarnas fel att bodelsbatt alltid är halvladdat. Det FINNS botemedel fast det får man tydligen fixa själv :)
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Hei angan m.f.

Jeg har fulgt tråden da jeg har samme erfaring med "dårlig" lading av bodelsbatteri.

Selv monterte jeg et ekstra batteri (70Ah) etter montering av Globesat og TV (65W) og tuner (35W) og det "orginale" bodelsbatteriet (88Ah) og må kjøre ca 4 timer før et batteriet er "oppladet" igjen. Fra 12V ubelastet (ca 11,8V belastet med TV og tuner) til 12,8V. 70Ah batteriet går jo litt hurtigere ved samme spenninger.

Så vurderer sterkt batteribooster eller Ladix spenningsregulator.

Ctek D250S virker jo veldig interesant når jeg så den her i tråden, men prisen er nesten det dobbelte av Ladixen.

Og når jeg ser ladetidene her med Cteken har jeg vel ikke så mye og "vinne"?

En tanke som slo meg i denne forbindelse er siden jeg har en Cetk Multi XS 25000 kunne det være en ide og montere en inverter på startbatteriet og bruke XS til og lade bodelsbatteriet under kjøring? Da vil jo bodelsbatteriet bli ladet med laderen i 8 trinn, er kansje det D250S også gjør. I kr. og øre er det den rimligste løsningen for meg siden jeg har laderen. Litt tap er det jo gjennom inverteren, men kansje minddre enn spenningsfallet på ca 0,2V totalt?

Er jo litt jobb og montere både D250S eller spenningsregulatoren?

Ved og bruke XS kan vel bare sikringen mellom startbatteri og bodelsbatteri fjernes? Samt monteringen av inverteren og lader.

Høres dette helt vilt ut, eller kan det være en mulig forbedring?
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Tor, det kommer säkert att fungera, själv har jag kopplat upp och provat på det sätt du skissar.
Använder en 150 W inverter från 12 V till 230 V som sedan matar en CTEK 7200 laddare för bodelsbatterierna.
Invertern strömförsörjs från generatorn via ett vanligt bilrelä för fjärrljus och fungerar då endast när bilgeneratorn laddar.
Bodelsbatterierna får nu max 7 A laddning under färd vilket inte är tillräckligt vid fricamping vintertid om man har hög strömförbrukning och bara kör korta sträckor. Den CTEK-laddare 25000 du har är då att föredra men invertern måste klara den högre effekten på c:a 300W plus förlusterna.

Nästa försök för min del blir att i stället använda mycket grov kabel från det relä som kopplar in laddningen från bilgeneratorn och till bodelsbatterierna. Startbatteriet är ju anslutet till generatorn hela tiden.
Då alla batterier nu är parallellkopplade av reläet bestämmer batteriernas laddningsstatus vart strömmen tar vägen och de sämst laddade batterierna (med lägre motEMK) får mera av den tillgängliga strömmen från generatorn. Med en tångamperemeter kan man enkelt kontrollera laddningsströmmarna.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Hei Kjell
Takker for svar. Har funnet ut at jeg vil gjøre noen tester med XS og 230V lading før jeg monterer det i bilen. Jo mer jeg tenker på det jo mindre tror jeg nesten jeg har å "vinne."

agan bruker 1 time med 20A lading (20Ah) ca 2 timer lading til må gi ca 11A/time (22Ah) 20Ah+22Ah=42Ah som er ca 50% av 85Ah batteri.Dette er jo helt teoretisk og en er veldig avhengig av batteriet for at det skal stemme. Det er jo til syvende og sist batteriet som bestemmer ladingen og ikke utstyret.

Jeg har ikke den erfaringen at min XS lader greier det samme med 230V som eksemplet over og greier den ikke det vil den ikke greie det med inverter heller?

Det er helt klart at batteriet mitt er bedre ladet etter en natt med 230V og XS lading enn 5-6timers kjøring og lading med generatoren. Spørsmålet er om det kommer av tiden eller laderen og det vil jeg finne ut før jeg monterer den.

Får se om laderen greier og lade batteriet mer enn generatoren på 4-5 timer. Gjør den det blir det nok montering?

Mitt batteri er jo ikke 50% utladet når tuneren kutter og dermed skal jeg ikke ha innpå mer enn ca 35Ah og det er ikke mer enn 7-8A/time i 4-5t.

Generatoren min lader med ca 25-30A når jeg starter og i løpet av ca 1 time er den sunket til ca 6-8A og går raskt derfra og ned til 2-4A etter ca totalt 2 timers lading. Slik at det er jo egentlig ganske bra sammenliknet med eksempler i denne tråden?

Får ser hva testene viser? Forøvrig har jeg jo 2 batterier slik at jeg kopler bare inn det andre batteriet når det første har for lite til å dra TVutstyret.

Etter å være ferdig med TV tittingen, setter jeg over på det andre batteriet igjen, som har mer enn nok spenning til å forsyne Alden og lys gjennom natten.

Har også et solcellepanel som tilfører batteriene 20-25Ah/dag ved fint vær.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Ta inte mina tider som den tid det verkligen tar. Det var bara de tillfällen jag kollade :)

Det jag kan konstatera nu efter att varit ute och rest lite är att jag alltid haft 100% laddade batterier när jag stannat på kvällen.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Hei angan

Takker for svar og ikke minst tar jeg tidene som ca tider.

Mer interesant er det om du virkelig merker forskjell og ikke minst når tas målingene. En skal jo vente ca 2 timer etter lading med å måle hvilespenningen på batterier siden den kjemiske prosessen foregår en stund etter lading.

Lurer også på om det på disse ladepanelene er en bryter for gel og blybatterier som på laderene. Siden hvilespenningen på gel batterier er høyere enn blybatterier.

Dette er overhodet ingen kritikk mot erfaringene i denne tråden, men snarere en anerkjennelese at temaet er viktig å interesant. Og ikke minst at det er så mange erfaringer med lading av bodelsbatteri siden det er så mange parametere som må stemme for at det skal bli OK.

Batteriet er også "nøkkelen" i dette og en av "guruene" på batterier og lading i Norge vil heller ha et middels ladeanlegg og et godt batteri enn det motsatte.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Brorsan tycker jag är lite "cocco" som installerar solceller med allt vad det innebär av kostnader. Han säger att han aldrig har behövt extra ström under sina 15 år i husbil "på landet" - men han brukar köra 20-30 mil varje dag. Vi stannar gärna ett par dar om vi hittar nåt trevligt ställe och kan tänka oss att bara köra ett par mil mellan ställplatserna.

Allt beror väl på hur man planerar att använda sin bil.
:cool:
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Hei angan

Takker for svar og ikke minst tar jeg tidene som ca tider.

Mer interesant er det om du virkelig merker forskjell og ikke minst når tas målingene. En skal jo vente ca 2 timer etter lading med å måle hvilespenningen på batterier siden den kjemiske prosessen foregår en stund etter lading.

Lurer også på om det på disse ladepanelene er en bryter for gel og blybatterier som på laderene. Siden hvilespenningen på gel batterier er høyere enn blybatterier.

Dette er overhodet ingen kritikk mot erfaringene i denne tråden, men snarere en anerkjennelese at temaet er viktig å interesant. Og ikke minst at det er så mange erfaringer med lading av bodelsbatteri siden det er så mange parametere som må stemme for at det skal bli OK.

Batteriet er også "nøkkelen" i dette og en av "guruene" på batterier og lading i Norge vil heller ha et middels ladeanlegg og et godt batteri enn det motsatte.

Jag har verkligen märkt skillnad, minst sagt :)

När det gäller omkoppling mellan GEL/AGM och öppna batterier finns det inte på den här modellen av Ctek:s laddare någon yttre omkopplare. Jag har haft kontakt med Ctek och även bruksanvisningen säger att man klara av att ladda i stort sett alla batterier och typer. Jag antar att det är något i laddarens styrprogram som detekterar vilken typ det är. Den styrs ju av en microprocessor.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

I en tidigare tråd här diskuterades skillnaden mellan Gel och Agm - Agm betraktas som Blybatteri kemiskt sett - laddaren ska ställas på bly (flüssig) om dom två valen finns och du har AGM batterier.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen