H
hianders
Guest
Hej!
Tänk er att man kört en dag och ställer sig på en fin plats för natten. På kvällen förbrukas en hel del ström kanske 40 Ah ur bodelsbatterierna. (Vi har två parallella 85 Ah.) Nästa dag startar man motorn med hjälp av startbatteriet och generatorn böjar genast ge ström till förbrukarna inkl. batteriet. Ganska snart går spänningen vid generatorn ner (till underhållsladdning) därför att startbatteriet är ”fulladdat”.
Fråga: Är det den spänningen som når fram till bodelsbatterierna eller finns det en DC/DC-konverter gömd någonstans? T. ex i Electrobloc EBL 225 (i vår bil) eller kanske rent av i generatorn?? Har kollat i kretsschemat för den burken men kan inte hitta någon sådan funktion.
Optimal laddningsspänning är 14,4 V på våra batterier (gel.) alltså betydligt högre än den som kommer från bilens generator. Detta måste vara orsaken till den dåliga laddningen under färd.
Funderar på att skilja bodelen från bildelen (elektriskt) med en DC/DC-konverter 12 till 14,4 V 25 A samt komplettera med en separat laddare för statbatteriet.
Nästa fråga: Var hittar jag en sådan konverter?
Synpunkter tack.
Hasse A
Tänk er att man kört en dag och ställer sig på en fin plats för natten. På kvällen förbrukas en hel del ström kanske 40 Ah ur bodelsbatterierna. (Vi har två parallella 85 Ah.) Nästa dag startar man motorn med hjälp av startbatteriet och generatorn böjar genast ge ström till förbrukarna inkl. batteriet. Ganska snart går spänningen vid generatorn ner (till underhållsladdning) därför att startbatteriet är ”fulladdat”.
Fråga: Är det den spänningen som når fram till bodelsbatterierna eller finns det en DC/DC-konverter gömd någonstans? T. ex i Electrobloc EBL 225 (i vår bil) eller kanske rent av i generatorn?? Har kollat i kretsschemat för den burken men kan inte hitta någon sådan funktion.
Optimal laddningsspänning är 14,4 V på våra batterier (gel.) alltså betydligt högre än den som kommer från bilens generator. Detta måste vara orsaken till den dåliga laddningen under färd.
Funderar på att skilja bodelen från bildelen (elektriskt) med en DC/DC-konverter 12 till 14,4 V 25 A samt komplettera med en separat laddare för statbatteriet.
Nästa fråga: Var hittar jag en sådan konverter?
Synpunkter tack.
Hasse A