• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

H

hianders

Guest
Hej!
Tänk er att man kört en dag och ställer sig på en fin plats för natten. På kvällen förbrukas en hel del ström kanske 40 Ah ur bodelsbatterierna. (Vi har två parallella 85 Ah.) Nästa dag startar man motorn med hjälp av startbatteriet och generatorn böjar genast ge ström till förbrukarna inkl. batteriet. Ganska snart går spänningen vid generatorn ner (till underhållsladdning) därför att startbatteriet är ”fulladdat”.
Fråga: Är det den spänningen som når fram till bodelsbatterierna eller finns det en DC/DC-konverter gömd någonstans? T. ex i Electrobloc EBL 225 (i vår bil) eller kanske rent av i generatorn?? Har kollat i kretsschemat för den burken men kan inte hitta någon sådan funktion.
Optimal laddningsspänning är 14,4 V på våra batterier (gel.) alltså betydligt högre än den som kommer från bilens generator. Detta måste vara orsaken till den dåliga laddningen under färd.
Funderar på att skilja bodelen från bildelen (elektriskt) med en DC/DC-konverter 12 till 14,4 V 25 A samt komplettera med en separat laddare för statbatteriet.
Nästa fråga: Var hittar jag en sådan konverter?
Synpunkter tack.
Hasse A
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Menar du att du skall ladda bodelsbatteriet med DC/DC-omvandlaren? Då måste du ha någon form av elektronik som stänger denna omvandlare när batteriet är fulladdat. Dessutom skall väl batteriet laddas med en lägre spänning när full laddning börjar närma sig?

Jag har utgått från att EBL-en skall sköta detta automatsikt. Hoppas bara att det är någon säkring eller så som gått åt pipsvängen för jag kommer annars att drabbas av samma problem om ett tag.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Jag har oxå en Elektroblock, och på den tror jag det finns en switch för olika batterityper.
Står den på gelbatterier ?
Från bilens laddning kommer bodelsbatterierna endast upp i 80 % på min.
När den står ansluten till 220 så blir det 100 %
ds
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

I vår husbil har vi ett Elektroblock 264-6 som är en föregångare till 225 och har därför en viss erfarenhet av detta.

Elektroblock är "intelligent" och känner av laddningen i både start- och bodelsbatterierna och reglerar laddningen separat för batterierna.


Vad som kan påverka laddningen är om man ansluter förbrukare eller solceller direkt på batterierna. Detta gör att man "lurar" laddaren, tex om solcellen ger ström (ca 14,5 volt) direkt till bodelsbatteriet så uppfattar laddaren att batteriet är fullt. All anslutning skall därför ske på Elektroblocket.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Hej hianders!
Jag föreslår att du först börjar med att kontrollera om dina bodelsbatterier är friska och verkligen förmår ta emot sin fulla laddning, detta innan du vidtar några andra åtgärder. Det har inget med åldern på batterierna att göra utan mer på hur de använts!

GEL och även andra typer av fritidsbatterier "knäcks" snabbt genom t.ex användning av spänningsomvandlare (12-230volt) och andra tunga belastningar.

Utmärkande för fritidsbatterier/bodelsbatterier är att de inte bör belastas med höga strömuttag, undvik uttag över 20 Amp annars kortas batterilivslängden drastiskt. Batteriernas förmåga att ta emot full laddning minskar succesivt.
/ Hälsn, Bengt
 

Wally

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Växjö
HBK-Nr
82
Medlemskap
2025
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

hianders 145;

Hej
Jag har samma problem som du. på min nya bil
Ja på något sätt måste man få upp laddspänningen till Gel batterierna för att de ska bli fullladdade.
En DC/DC omvandlare är nog svårt att få tag i med hög effekt.

Med en hel del effektförluster så skulle man kunna avända en 12vDC /230V AC inverter från bildelens batteri och ladda Bodelens Gelbatteri och genom Electrobloc EBL 225 på 230v när man kör, om man nu stänger övriga förbrukare såsom kylskåp m.m.

Detta var bara en tanke man kunde lösa det med och lite relä osv.

Men detta är kanske för krångligt att rota med nu när sommaren är här
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Bilens generator skall ge ca 14-14,4V, över denna spänning så gasar batterierna.
Gel-batterierna klarar samma spänning men inte samma laddström som generatorn lämnar. Gel-batterierna skall ha betydligt mindre laddström vilket EL-blocket sköter när man slagit över till GEL, kanske har dom sänkt spänningen lite också.

Jag brukar kolla laddningen på bodelens manöverpanel när jag startat motorn och har aldrig sett att den laddar bodelsbatterierna med mer än ca 20A så EL-blocket tycks jobba som det skall.

I en vanlig bil finns bara en laddregulator och har man mer än ett batteri så laddar generatorn alla batterier men bara till ett av batterierna säger ifrån.

Till Volvos båtmotorer finns generatorer med dubbla ladd-regulatorer och utgångar, sådana skulle man ha i husbilarna också.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Hej är de inget man kan trafa upp med hjälp av sk husvagn laddare
hade en sån mackapär i min husvagn som "växla"upp strömmen från 12volt
till 14 volt när man körde .de är inte så lätt att ni du har för klena kablar mellan generator å
batterie så strömmen försvinner där !?
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Om man har GEL-batterier så skall dom laddas mycket försiktigare.
Man har kanske två eller fler men EL-blocket är säkert bara anpassat för strömmen till ett batteri. Det borde alltså ta minst 4 gånger så lång tid att ladda två 90A GEL jämfört med ett vanligt 90A syrabatteri.
Det har skrivits om GEL-batterier som slutat fungera och det kan vara att dom laddats för hårt.
 
H

hianders

Guest
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Hej igen!

Känner att det är läge att plocka fram den här tråden igen men kolla även mitt inlägg #1 i tråden.
Vi var ner till Uppsala i helgen med övernattning. När vi skulle åka hem kollade jag batteriernas laddning, 25 % var förbrukat (troligen bara 12-13 % var av dom två batterierna). Sedan tidigare hade jag kopplat in en multimeter på bodelsbatteriernas poler för att kunna ha koll på laddningen.
Vi lämnade Uppsala igår eftermiddag med 28 grader i bilen och med en batterispänning på 13,25 V (i tomgång). Tyvärr glömde jag kolla laddningsspänning direkt efter start men efter 5 -10 km körning stod voltmetern på 13,47 V!! Alltså bara ca 0,2 volt högre än "tomgångsspänningen". Det borde varit ca 14,2 V!! Batteriet laddades också därefter, ca 3 % enl. skalan efter 10 mils landsvägskörning.
Ca 20 % återstod att ladda och detta fixades med bilen kopplad till 230 V. Multimetern visade då direkt 13,85 V och steg efter ca 2 tim. till 14,01 V medan strömmen minskade från ca 15 A till 7 A under samma tid. Helt ok alltså.
Men varför 13,47 V under hela resan?? Provade att starta motorn idag och fick över 14 V på multimetern och ca 15 A laddningsström som raskt minskade till ca 3 A.
Har någon liknande erfarenheter?
I morgon ska jag kontakta AutoLo i Västerås få se om man har någon förklaring.

Hasse A
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Hasse, har du kontrollerat om dina batterier är friska, dvs att de tar emot full laddning (se inlägg 5 ovan), "sjuka batterier" kan av laddaren uppfattas som fulladdade väldigt snabbt, vilket de i verkligheten inte är?

Hur du kollar detta finns beskrivet på en tidigare HBK-tråd (att lägga på en känd förbrukare och se hur länge strömmen i batteriet räcker).

Om du laddar ditt batteri med nätström och direkt efter laddning mäter upp t.ex 13,8 volt (över polerna) och sedan inte förbrukar ström, vad visar voltmetern då efter 5 tim resp t.ex 12 tim? Ett friskt batteris spänning sjunker inte märkbart, i varje fall inte under 13,3 volt)?

Fel på batterier är betydligt vanligare än andra typer av fel som t.ex laddare, mm!
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Borde veta bättre än att lägga mig i den tekniska avdelningen men smyger in och säger bara: Skiljerelä!! :wink:

Vad jag förstått laddas startbatteriet först och när det är fyllt går all ström till bodelsbatterierna. Låter ju jättesmart men fungerar kanske bara på enklare konstruktioner som vårt lilla hemmabygge där maken dragit alla sladdarna sjäv.

Jag är nöjd med att vi klarat två övernattningar utan elstolpe i helgen!

/elisabeth
som drar sig tillbaka och håller tyst en stund nu!
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Hej
Nu tror jag att jag kommit på varför bodelsbatteriet inte laddas ordentligt under färd.
Jag har EBL 220 elblock och den kopplar om kylskåpet till 12 V drft (Autoläge) under färd.
detta innebär att kylskåpet tar merparten av Generatorladdningen.
Ställer man ned kylskåpet eller väljer gasoldrift så märkar man skillnaden.
Hoppas nån har glädje av denna info. :rolleyes:
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Jag håller med BerntMgn 262. Om man kör kylskåpet på gasol vid färd ( stor strömförbrukning på 12 V )+ använder Air condition så lite som möjligt vid färd, så klarar generatorn mycket bättre att ladda alla batterier.
mvh
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Jag har samma problem som ni att batterierna laddas för dåligt vid körning med kylskåpet på 12volt.
Orsaken är att det är för knena kablar från startbatteriet till bodelsbatteriet( bara 10mm² )
Jag kommer att dra nya kablar från generatorn direkt till bodelsbatterierna med ett skiljerelä mellan.
För att få riktig laddning fodras det minst 30mm² kabel.
 
H

hianders

Guest
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Hej Arne!

Intressant idé på ett sätt men hur skall ditt relä vara funtat så att det inte saboterar areaökningen till 35 kvadrat. Jag bedömer spänningsfallet i dina nuvarande kablar som betydelselöst i detta sammanhang.
Men skriv igen och berätta om ev. resultat.

Hasse
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Hej.
Jag har nu kompletterat med nya kablar från startbatteriet till bodelsbatterierna och kan konstatera att det var för klena kablar som var monterade tidigare.
Från generatorn till startbatteriet var det framdraget 35mm² men mellan startbatterit och bodelsbatteriet var det bara 10mm².
Jag har nu monterat 35mm² kabel mellan startbatteriet och bodelsbatteriet med ett skiljerelä från bosch som klarar 75A.
Nu har jag 14,4Volt på bodelsbatterierna ( 13,2volt tidigare ) även när jag har kylskåpet på 12volt vid färd.
Jag tror att det sitter för klena kablar på dom flesta husbilarna.
Arne.
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Tack ARNE HBK 13
Detta förklarar ju en hel del av problemet.
Var ett tag inne på att sätta i större generator.
Har du en electrobox Typ EBL 220 ?
Typbeteckning på skiljereläet ?
mvh
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Hej Bernt.
Jag har inte gjort några ingrepp i orginal installationen utan helt enkelt bara dragit nya kablar mellan startbatteriet och bodelsbatterierna.
Kontrollera bara att det är bra kablar till startbatteriet,annaras får man dra nya kablar direkt från generatorn.
Jag har inte numret på skiljereläet här nu,men det finns att köpa på Bosch verkstäder,finns även på båttillbehörsfirmor.
Skiljereläet styrs från D+ från generatorn som brukar vara framdragen till
reläboxen till bodelen.
Använd alltid pressade kabelskor till alla anslutningar,kanske lite dyrare men resultatet blir därefter.
Arne.
 
Toppen