• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

H

hianders

Guest
Hej!
Tänk er att man kört en dag och ställer sig på en fin plats för natten. På kvällen förbrukas en hel del ström kanske 40 Ah ur bodelsbatterierna. (Vi har två parallella 85 Ah.) Nästa dag startar man motorn med hjälp av startbatteriet och generatorn böjar genast ge ström till förbrukarna inkl. batteriet. Ganska snart går spänningen vid generatorn ner (till underhållsladdning) därför att startbatteriet är ”fulladdat”.
Fråga: Är det den spänningen som når fram till bodelsbatterierna eller finns det en DC/DC-konverter gömd någonstans? T. ex i Electrobloc EBL 225 (i vår bil) eller kanske rent av i generatorn?? Har kollat i kretsschemat för den burken men kan inte hitta någon sådan funktion.
Optimal laddningsspänning är 14,4 V på våra batterier (gel.) alltså betydligt högre än den som kommer från bilens generator. Detta måste vara orsaken till den dåliga laddningen under färd.
Funderar på att skilja bodelen från bildelen (elektriskt) med en DC/DC-konverter 12 till 14,4 V 25 A samt komplettera med en separat laddare för statbatteriet.
Nästa fråga: Var hittar jag en sådan konverter?
Synpunkter tack.
Hasse A
 
F

F.d. 53018

Guest
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Hei alle interesserte! Jeg møtte problemet med manglende spenning på bodelsbatteriet da jeg fricampet fire uker i Spania og satt med den bærbare PC'en i timesvis hver dag tilkoblet en inverter i forbindelse med en skrivejobb. PC'en forlangte 18 volt, så inverteren måtte til. Løsningen var enkel: Dro en fingertykk ny kabel mellom plusspolen på startbatteriet og den tilsvarende på bodelsbatteriet. Kjørte til en avsidesliggende parkeringsplass der jeg ikke generte noen. Lot motoren gåpå tomgang en time eller halvannen med en passelig stor sten på pedalen inntil multimeteret viste 12,8 eller mer. Langtidsvirkningen på batteriene tok jeg meg ikke tid til å fungere over. Men så traff jeg en kjenning fra bedriften jeg jobbet i før jeg ble pensjonist. Hun lot meg trekke en vanlig 230 volts kabel ut fra vaskerommet på leiligheten, gjennom hagen og over fortauskanten. Koblet inn ekstra lader hver aften. Jeg parkerte utenfor leiligheten hver aften. Nå pøste laderen alt det jeg trengte inn i bodelsbatteriet om natten. så jeg kunne tilbringe dagen på P-plassen ved min yndlingstrand uten problemer.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Dålig laddning av bodelsbatt, under färd.
Måste ta upp denna tråd igen.
Vi har en Burstner 710 I E, 07 mutijet, elblock Schaudt DT 220 B,med LR 1218 solcellsregulator in i blocket .80 watt cell .Skrivit om detta förut ,men återkommer. STÄNDIGA problem med ström från generatorn som ALDRIG laddar bobatterierna fullt.
Var på Östgöta Camp i Mantorp härom dagen,men det är knappast upplyftande att prata med "verkarn" enligt honom kan du ALDRG ladda batterierna fulla med generatorn???? utan MÅSTE ladda från 220v stolpe??? Har aldrig hört på maken,kört bil i hela mitt liv och alla bilar har alltid laddat fullt utan prblem men "verkarn"stod på sig .(det var som att köra huvut i väggen)
Det är ju EBL,en som slutar leverera Ah för tidigt, är tydligen ej ensam om problemen??..
Funderar att koppla generatorn FÖRBI EBL.en ,som det var i den gamla goda tiden när vi hade en liten ynklig blå Matti på 7 eller 10 Ah. i våra bilar ,då var batterierna åtminstinde fullladdade när man körde.
Någon har säkert en bra lösning.
Bernt
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Bernt

Om du läst det bl a jag skrivit i ämnet så är det så att EBL inte är inblandat i 12V laddningen, dvs generatorns bodelsladdning. Det som EBL tillför är ett skiljerelä och lite mätapparatur som visar hur batteriets laddtillstånd är. Den mätningen baseras på en shunt som visar antal ampere som går in eller ut ur bodelsbatteriet.

Det som styr laddningen av bodelesbatt under färd är samma kassa laddregulator som samtidigt laddar startbatteriet. Jag löste detta genom att sätta in en riktig batteriladdare som laddar bodelsbatteriet. Den variant jag valde tar 12V från generatorn och via en DC/DC omvandlare. Det betyder att inspänningen kan variera från 10 till 22 volt utan att laddningen påverkas. Några andra har experimenterat med en vanlig 12V->230V konverter och en standard batteriladdare efter det. Båda lösningarna är klart bättre än det husbilsbyggarna kan prestera.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Jag tog loss mina kablar från mitt nya bodelsbatteri och använde en polborste och lite polfett i söndags och vips steg laddningen till batteriet från knappt 13 volt till över 14 volt. En annan positiv bieffekt blev också att mitt fotsteg drogs in vid start. De har bara hänt ett par gånger när bodelsbatteriet var nytt tidigare.
Till helgen ska jag göra samma sak med bilbatteriet, för att säkra upp elfunktionen

Mvh
Larsemil
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Dålig laddning av bodelsbatt. under färd.

Har med stor undring sett hvor mye støm som tas fra bodelsbatteriet når AC på motoren brukes nå i sommervarmen. Når kjøleviftene slår inn sammen med kupeviften dras over 20A fra mitt bodelsbatteri når bilen går på tomgang. Dette må jeg huske og ta hensyn til eller kan jo fort batteriet bli dårlig oppladet, ved å øke turtallet til ca 2000o/m greier generatoren og levere nok strøm.
 
Toppen