• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Däcktest

Kan man verkligen använda Michelin's tabell för alla däckfabrikat. Är inte alla fabikat unika i sig, konstruktion, materal etc.?
Lufttrycket brukar vara ganska lika mellan olika fabrikat så länge man håller sig till samma typ av däck, man kan se det som ett minimitryck, öka gärna lite det är bara bra för däcket!
 
Det där med lufttryck verkar vara en underlig "vetenskap". Här är vad jag hittade när jag grävde efter fakta. Däcken är Agilis (225/75 R16CP 116Q) resp. Nokian dubbdäck (225/75 R16C 121/120R)

Nokian hänvisar till biltillverkarens siffror och, i mitt fall Carthago, hänvisar till däcktillverkaren för exakta siffror.

Om man går efter max tillåten axellast (fram 2100 kg, bak 2500 kg) så tycker:
Carthago: fram 4 bar, bak 4.75 bar
Fiat och AL-KO: 5.5 bar runt om (oavsett last)
Michelins web: fram 4.5 bar, bak 5.5. bar (oavsett last)
Michelin "Technische Riefendata" (PDF-dokument): fram 4 bar, bak 5.5 bar (angivet i en fotnot)

Går man efter faktisk axellast (med långresepackning) så blir några av siffrorna litet lägre, t.ex. 3.75 fram i stället för 4.
:) eller kanske :confused:

MVH
Hans
 
M+S märkningen skall vara med "alptopp+snöflinga" för att vara vinterdäck, enbart M+S= mud+sand.
Continental är vintermärkt dock olämpligt i norden.
 
Har just kommit hem från en riktig vinterresa, Skåne, Karlstad, Orsa, Klövsjö, Röros, Tynset, Elverum via Oslo o hem. Nya Hakepelittan vinterdäck. Är imponerad över hur stadigt trygt vi åkt i riktig halka o snömodd. Hadde däcktryck enligt Fiats rekommendation. 5,5.
 
nej jag körde inte för fort ligger i o runt 90 det var vår gamla eura-mobil halvint däcket gav helt enkelt upp klarade inte belastningen och det var inga 40 gr ute heller ! lufttryck kollar jag minst en gång i mån på kalla däck så det var inte anledning heller ! stommen på däcken säckade helt enkelt ihop och det var hancock c-däck !
 
Tillverkaren rekommenderar lufttryck 5 bar vid 20 grader. Hur mycket skall man då fyll däcken med om det är 0-gradigt ?
 
Tillverkaren rekommenderar lufttryck 5 bar vid 20 grader. Hur mycket skall man då fyll däcken med om det är 0-gradigt ?

Fyll med 5 bar.
Det är däckets konstruktion som kräver ett visst bestämt invändigt tryck för att fungera som tänkt.

Min uppfattning varför man anger 20 grader är för att då vet jag att däcktrycket är OK eller inom rimlig avvikelse vid utetemperaturer mellan 10-30 grader.

Vid andra temperaturer får jag fylla eller släppa ut så att jag har 5 bar fortfarande.

Använder man allmänna gaslagen kan man gör sina beräkningar.

P(Tryck) x V(Volym) = Molvikten x Gaskonstant x T(Temperatur i Kelvingrader 0grader C är 273 grader K).

Volymen, Molvikten och Gaskonstanten är konstanta för den inneslutna luftvolymen i däcket.

Vilket för två olika temperaturområde ger följande möjlighet att beräkna (P1 x T2) / T1 = P2

Antar vi utetempen till -20 grader så är trycket i däcket 4,3 bar (5x253/293=4,3) om vi fyllt det till 5 bar vid 20 plusgrader.
 
Fyll med 5 bar.
Det är däckets konstruktion som kräver ett visst bestämt invändigt tryck för att fungera som tänkt.

Min uppfattning varför man anger 20 grader är för att då vet jag att däcktrycket är OK eller inom rimlig avvikelse vid utetemperaturer mellan 10-30 grader.

Vid andra temperaturer får jag fylla eller släppa ut så att jag har 5 bar fortfarande.

Använder man allmänna gaslagen kan man gör sina beräkningar.

P(Tryck) x V(Volym) = Molvikten x Gaskonstant x T(Temperatur i Kelvingrader 0grader C är 273 grader K).

Volymen, Molvikten och Gaskonstanten är konstanta för den inneslutna luftvolymen i däcket.

Vilket för två olika temperaturområde ger följande möjlighet att beräkna (P1 x T2) / T1 = P2

Antar vi utetempen till -20 grader så är trycket i däcket 4,3 bar (5x253/293=4,3) om vi fyllt det till 5 bar vid 20 plusgrader.


Tack, då bör det bli bra om jag fyller till 4,65 vid 0-gradigt och 4,82 vid 10 plus för att motsvara 5 vid 20+
 
Nu har ni gott in på överkurs i lufttryck men jag vet inte om ni tänker riktigt rätt! Man höjer däcktrycket på vintern mednågra hekto för att kylan sänker trycket i däcket! Okej om man vill ändra mellan sommar och vinter men inte efter temperaturen där imellan! Då ska man ju även ändra trycket när man tankar eller fyller vatten!? Då är det mycket bättre att köra med ett par hekto luft för mycket så finns det marginaler!
 
Nu har ni gott in på överkurs i lufttryck men jag vet inte om ni tänker riktigt rätt! Man höjer däcktrycket på vintern mednågra hekto för att kylan sänker trycket i däcket! Okej om man vill ändra mellan sommar och vinter men inte efter temperaturen där imellan! Då ska man ju även ändra trycket när man tankar eller fyller vatten!? Då är det mycket bättre att köra med ett par hekto luft för mycket så finns det marginaler!


Jag vet inte om jag tänker fel. Om jag vill justera lufttrycket hemma och det är nollgradigt och avser att köra söderut så fyller jag till 4,65 bar, då blir det rätt, 5 bar, med kalla däck vid 20 graders temp, dvs ca 6 bar under färd.
 
En undran vem har beställt och betalat undersökningen?
Råd & Röns tester görs inte på uppdrag av vissa fabrikanter o.dyl.
R & R (och deras samarbetspartners) betalar de testade produkterna och får inte betalt för att göra testerna.

Just denna däcktest är utförd av Råd & Rön tillsammans med andra konsumenttidskrifter som är medlemmar i International Consumer Research & Testing ICRT
 
I bägge fallen är det speciellt viktigt att ta hänsyn till dagen för övergången mellan vintertid och sommartid med en hel timmes förskjutning. För att inte tala om den eviga växlingen mellan hög- och lågtryck.
 
Tillbaka
Toppen