• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däcktest

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det finns inte så många olika orsaker till sådant slitage på däckens ytterkanter, antingen står hjulen toe in, alltså framkanten av hjulen är närmre ihop än den bakre, eller så kränger bilen kraftigt i kurvorna, vilket i sin tur kan bero på hög tyngdpunkt tillsammans med att man kör för fort in i kurvorna i förhållande till vad bilen egentligen klarar, och sedan inte ger gas så att bilen "viker sig" utåt istället för att dras igenom kurvan av framhjulen. Gäller i huvudsak framhjulsdrivna bilar.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Något är fel,däcken skall inte slitas onormalt med rätt tryck dvs. betydligt lägre än 5.5,
har aldrig upplevt onormalt slitage på dom bilar jag haft och kört med lägre tryck.

Nej, inget är fel och så fort jag gick upp till 5.5 kg så försvann problemet, dessutom är däcket märkt at (all terrain) 80 psi, vilket motsvarar drygt 5,5kg.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.234
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Framvagnsvinklarna bör vara starkt påverkade av att de flesta Fiat husbilar inte har någon fjädringsväg på framaxeln
Mao fjädringen är helt ihoptryckt.
Knappast en omständighet som gäller när fabriken anger de korrekta framvagnsvinklarna.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja, det får ju cambervinkeln att gå mot plus, troligen ökar också toe-in, också en nackdel i de här sammanhangen. Tveksamt om husbilstillverkarna gör en framvagnsinställning efter påbyggandet så att vinklarna blir rätt i förhållande till hur låg bilen blir.
F.ö. ni som har en husbil som "står på näsan" byt framfjädrar, bilen blir mycket trevligare att köra och att åka i!
 
Senast ändrad:

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Jag bytte framfjädrar på min 4.5tons Dethleffs Esprite, en helt annan bil att köra. Mycket tystare och med ett gung över vägbulorna.... EP Comfortfrjädrar (jag har 2.1ton på framaxeln)
 

Sunlight-dfs

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Borås
En fundering.
Etikett för däcktryck (vid framdörr) samt information i Fiat instruktionsbok är angivna för bilen när den levereras till påbyggaren. Fiat har i det läget inte en aning om den färdigbyggda husbilens vikt och anger därför däcktryck med marginal.
Att följa husbilstillverkarens instruktionsnok med däcktryckstabell för däckdimension och axeltryck borde vara rätt. Har på min bil metallskylt under huven med axeltryck 1- 1850 kg, 2- 2000 kg (Fiats också?) Det ger ett däcktryck fram 3,3 bar, bak 4,25 bar.
Borde vara informationen från två håll som skapar den förvirring som går att läsa i tråden?
Tänker testa med 4 bar fram och 4,5 bar bak. 3,3 bar fram låter lågt efter att ha kört omkring på 5 bar hittills. Men det har ju samtidigt varit som att åka på hockeypuckar. Tar nog en tur när bilen är lastad och väger axeltrycken.
 

Sunlight-dfs

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Borås
Bilens totalvikt är 3850 kg. Stämmer ju bra med skylten, 1850 kg fram och 2000 kg bak. Bara att följa i-boken då, 3,3 fram och 4,25 bak.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Ja, framvagnen är ställd, men för att få jämt slitage behövdes 5.5 kg med 5.0 slets ytterkanterna på däcket.
F.ö så rekommenderade även firman som ställde framvagnen att höja trycket till 5.5 kg, enligt dem så såg de ofta HB med för lågt framdäckstryck och slitna ytterkanter.
Har läst någonstans, och det verkar troligt, att det där med slitage på yttersidor resp i mitten gällde då man hade diagonaldäck. Det gäller inte med moderna däck med ett stålarmerat bälte under slitbanan. Körde alltid min KABE TM med däcktryck enl tabell för resp axeltryck 3 komma ngt fram och 4 komma ngt bak. Ingen snedslitning och mycket mjukare än 5 - 5.5 bar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.067
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Samma här, bulor i sidorna på Michelin CP
Om du har mindre utbuktningar på däcken är detta inget fel enligt min däckverkstad, vanligt på däck med högt tryck.
Det gäller mindre ojämnheter på utsidan,bulor är något helt annat.
Jag har tittat på ett flertal bilar med Michelin Agilis CP, och det är inte ovanligt med lätta utbuktningar.
 

Bernt

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
23445
Medlemskap
2024
Om du har mindre utbuktningar på däcken är detta inget fel enligt min däckverkstad, vanligt på däck med högt tryck.
Det gäller mindre ojämnheter på utsidan,bulor är något helt annat.
Jag har tittat på ett flertal bilar med Michelin Agilis CP, och det är inte ovanligt med lätta utbuktningar.
Ok Olof, det är svårt att se på bilderna, kanske är det inte någon fara då, har inte märkt någon obalans.
 

Bilagor

  • tempImageLpbF96.png
    tempImageLpbF96.png
    12,1 MB · Visningar: 54
  • tempImageKoHDZJ.png
    tempImageKoHDZJ.png
    14 MB · Visningar: 54
  • tempImage0wQ0Ht.png
    tempImage0wQ0Ht.png
    12,4 MB · Visningar: 54

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.067
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ok Olof, det är svårt att se på bilderna, kanske är det inte någon fara då, har inte märkt någon obalans.
Mina däck har liknande dina bilder,kanske inte lika tydliga,be en kvalificerad däckverkstad titta på bilen.
Som jag skrev är detta inte ovanligt enligt däckverkstan ,dom hade varit i kontakt med Michelin tidigare och fått ok.
 
Toppen