F
F.d. 58882
Guest
Kan man verkligen använda Michelin's tabell för alla däckfabrikat. Är inte alla fabikat unika i sig, konstruktion, materal etc.?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Lufttrycket brukar vara ganska lika mellan olika fabrikat så länge man håller sig till samma typ av däck, man kan se det som ett minimitryck, öka gärna lite det är bara bra för däcket!Kan man verkligen använda Michelin's tabell för alla däckfabrikat. Är inte alla fabikat unika i sig, konstruktion, materal etc.?
Är inte det M+S märkt året runt däck?
Tillverkaren rekommenderar lufttryck 5 bar vid 20 grader. Hur mycket skall man då fyll däcken med om det är 0-gradigt ?
Fyll med 5 bar.
Det är däckets konstruktion som kräver ett visst bestämt invändigt tryck för att fungera som tänkt.
Min uppfattning varför man anger 20 grader är för att då vet jag att däcktrycket är OK eller inom rimlig avvikelse vid utetemperaturer mellan 10-30 grader.
Vid andra temperaturer får jag fylla eller släppa ut så att jag har 5 bar fortfarande.
Använder man allmänna gaslagen kan man gör sina beräkningar.
P(Tryck) x V(Volym) = Molvikten x Gaskonstant x T(Temperatur i Kelvingrader 0grader C är 273 grader K).
Volymen, Molvikten och Gaskonstanten är konstanta för den inneslutna luftvolymen i däcket.
Vilket för två olika temperaturområde ger följande möjlighet att beräkna (P1 x T2) / T1 = P2
Antar vi utetempen till -20 grader så är trycket i däcket 4,3 bar (5x253/293=4,3) om vi fyllt det till 5 bar vid 20 plusgrader.
Så det är bara hantverkarna som behöver bra egenskaper på våt väg......?
Betyg våt väg: Apollo altrust 6
Betyg våt väg: Michelin Agilis 1
Nu har ni gott in på överkurs i lufttryck men jag vet inte om ni tänker riktigt rätt! Man höjer däcktrycket på vintern mednågra hekto för att kylan sänker trycket i däcket! Okej om man vill ändra mellan sommar och vinter men inte efter temperaturen där imellan! Då ska man ju även ändra trycket när man tankar eller fyller vatten!? Då är det mycket bättre att köra med ett par hekto luft för mycket så finns det marginaler!
Råd & Röns tester görs inte på uppdrag av vissa fabrikanter o.dyl.En undran vem har beställt och betalat undersökningen?
Om man är riktig noga, så bör man byta mellan natt och dagluftSå här tycker amerikanarna ska vara på vintern resp. sommaren!