• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Caravan Club

F

F.d. 53358

Guest
Sv: Caravan Club

Det är ju ett lovvärt initiativ med alko bommar som caravan clubb har tagit fram. det kan förhindra mycket fylle körning
På Norrviken är det inte så att man måste blåsa för att komma ut. Men man kan blåsa om man vill för att vara säker på sig själv.
Har själv inte blåst eftersom jag tog en öl vid 6 tiden kvällen före och visste att jag var ren.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Caravan Club

Tycker att initiativet att långtradarchaffisarna får blåsa när de kör av färjorna är bra. Alla som kör i trafiken påverkade är till fara för dom själva och alla andra. Jag har svårt att se det som övervakning utan som ett sätt att minska dödligheten. Jag dricker gärna alkohol ibland för mycket men jag kör aldrig dan efter även om jag bara tar en öl. De är min regel.
Ha det
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Caravan Club

Jag har faktiskt varit medlem i CC ett år. Det var ett villkor för att få en rabatterad försäkring på husbilen. Efter ett år flyttade jag tillbaka till annat försäkringsbolag och slapp CC. Det som jag mest reagerade på när jag blev medlem i CC var det stora häftet med en massa rabbatterbjudanden från diverese näringsidkare samt rabatt på någon camping i mitt närområde. Rabatthäftet tröttade ut mig bara genom att bläddra i det. Hur skulle det då vara att hålla reda på vad jag eventuellt skulle kunna få rabatt på när jag är ute och reser? Jag har helt enkelt inte tillräckligt med fantasi för att kunna lägga upp ett system för att hålla ordning på dessa rabatter på saker som jag i de flesta fall inte vill ha. Och att ta in på en camping i mitt närområde kändes inte speciellt attraktivt för oss som aldrig står på camping när vi är ute och reser, vare sig i närområdet eller längre bort. Jag missade antagligen helt enkelt anledningen till att vara medlem i CC (förutom kravet från försäkringsbolaget den gången).
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Caravan Club

Vi är med ! många fördelar och förmåner så medlemsavgiften betalar sig.
Vi skulle kunna vara med här men för mycket "GRÅVATTEN POLISER"

:confused:GRÅVATTENPOLISER??????????????? Hur tänker du nu?:confused: I Husbilsklubbens miljöpolicy ingår bl.a att vi skall hantera avfall & vätskor på ett miljöriktigt & etiskt sätt vilket för mej är en självklarhet. Om man tillhör den förhoppningsvis lilla kategori som inte ser något fel i att släppa ut gråvatten mm. lite hur som helst så är i alla fall jag av den åsikten att medlemsskap i husbilsklubben inte är ett alternativ. Klubben arbetar ju för fler & bättre ställplatser till vettiga priser vilket inte gagnas av utläpp på icke anvisade ställen. Som medlem i Husbillsklubben skall man kunna känna glädje & stolthet, inte att skämmas.

Bennie
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Caravan Club

Tycker att initiativet att långtradarchaffisarna får blåsa när de kör av färjorna är bra. Alla som kör i trafiken påverkade är till fara för dom själva och alla andra. Jag har svårt att se det som övervakning utan som ett sätt att minska dödligheten. Jag dricker gärna alkohol ibland för mycket men jag kör aldrig dan efter även om jag bara tar en öl. De är min regel.
Ha det

Nu måste alla bilister blåsa när dom kör av Stena Line. Jag tycker det är bra, alldeles för många kör med alkohol i blodet.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Caravan Club

Vi är med ! många fördelar och förmåner så medlemsavgiften betalar sig.
Vi skulle kunna vara med här men för mycket "GRÅVATTEN POLISER"

Som medlem i husbilsklubben har man tillgång till en nästan outtömlig kunskapsbank,erfarenhet & hjälpsamhet som gladeligen förmedlas av medlemmarna. Det räcker som argument för ett medlemskap för mej.

Bennie:)
 
Senast ändrad:

NovaCapella

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12417
Medlemskap
2022
Sv: Caravan Club

Jag har ingen uppfattning om vad CC kan erbjuda men tycker att Hbk är tillräckligt för mig. Noterade just nu att av CC:s nio forum avdelningar är en uppdaterad sista tio dagarna, medan man på Hbk får minst(!) 100 inlägg per dag bland vilka det alltid går att hitta något intressant.
Inlägg som inte faller en i smaken kan man ju skippa men ett antal pärlor får man ju varje dag! Tack för dem!
God fortsättning önskar Lars-Ove
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Caravan Club

Om ett bra internetforum är det enda man söker med ett klubbmedlemskap så är HBK oslagbart. Inget annat jag sett kommer ens i närheten.

Eftersom vi, med jämna mellanrum, gärna tar ett par lata dagar på en camping när vi är ute och reser, så är CC-medlemskapet bra för oss, med skandinaviskt och internationellt campingkort på köpet. Dessutom så får man ju några tior lägre pris på CCs egna välskötta campingar, där man alltid blir väl omhändertagen.

/TommyQ
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Sv: Caravan Club

Gillar inte storebrorsfasoner och vem vet både du och jag har säkert blivit kallad idiot av någon medtrafikant vid något tillfälle:twitcy:

Micke

Har mer än en gång gjort mig förtjänt av både det ena och andra tillmälet vilket jag ber om ursäkt för.Men om någon vill kalla mig idiot för att jag anser rattfyllerister idioter så tar jag det utan att skämmas det minsta. Tillbaka till den ursprungliga frågan. Tycker CC ger valuta för medlemsavgiften, välskötta campingar och div. rabatter på campingkort färjor m.m. som vi utnyttjar.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Caravan Club

Hej! Vi har varit med ett år och löst medlemsavgiften för 2014. Fördelar: Man slipper betala den lilla runda klisterlappen, som man måste betala för ingenting. Denna ingår i CC, man slipper se denna avgift även om man betalar den. Billigare campingplatser. Vissa campingplatser betalar man bara för använd energi. Alkomätare vid bom. Campingvärd som visar plats och kollar 4m regeln. Och en massa andra rabatter o förmåner.
Vi är väldigt nöjda.
Gott Nytt År
Det skulle förvåna mig om inte många av oss HBK-are, kanske 10-20%, också är medlemmar i CC! Vi har för vår del varit CC-medlemmar i ca 35-40 år tält, husvagn, husbil och under åren haft utbyte i form av trivsel, förmåner, information, mmm. Man kan lätt räkna hem ett medlemskap i pengar/förmåner om man är "det minsta seende" och det måste ju inte alltid bara pengar som gäller!

CC är en stor (30.000-50.000 medl?), välskött, ansedd och varaktig organisation som fungerar ihop med de flesta andra föreningar/organisationer med likartade fritidsintressen. Jag inser inte vad det finns för motsatser i dubbla medlemskap som t.ex CC/HBK.

Inom HBK tycker jag det vore positivt att diskuttera/utveckla vad HBK verkligen vill utföra/vara/göra/bli som alternativ till att "vissa" vill gräva ner sig med negativ energi och kräkas över systerföreningar som t.ex CC. I likhet med politiska diskussioner kanske webbarna skulle kunna utöva en viss tillsyn även i fall som dessa (= sköt dig själv skit i andra)!
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Caravan Club

I mina ögon är CC kortet onödigt och hör inte hemma bland oss.

Grejen med att äga en husbil är väl ändå lyxen att slippa ta in på campingar.
Slippa nyttja offentliga duschar och andra gemensamma faciliteter som husvagns-folket behöver.

Är inte detta själva poängen med husbils-ägandet ?
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Caravan Club

I mina ögon är CC kortet onödigt och hör inte hemma bland oss.

Grejen med att äga en husbil är väl ändå lyxen att slippa ta in på campingar.
Slippa nyttja offentliga duschar och andra gemensamma faciliteter som husvagns-folket behöver.

Är inte detta själva poängen med husbils-ägandet ?

Möjligen för dig och andra husbilister, men så resonerar långt ifrån alla husbilister.
Däremot är det skönt med valfrihet...dvs husbilisten behöver inte ta in på camping om denne inte vill, men gör naturligtvis det om så önskas....och det är det många husbilister som gör...av olika skäl. Jag tror att de flesta husbilister varierar sin nattvila, fricampar, ställplats, parkering, campingplats. Jag tillhör dem.

Ps! En ägare av modern husvagn behöver inte offentlig dusch mer än en husbilist.

God fortsättning!
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Caravan Club

Hej kortet kan jag till vis del hålla med om, men där är så många andra förmåner som C-C har som man inte får ett forum, där är två intresanta och läsvärda tidningar som man får var månad, och en del rabatter och förmåner jag som medlem kommer åtnjutande av, att bara hålla till på ett forum ger inte så mycket som ett reportage i en bra tidningsartickel, att man sen får ett camping kort på köpet ser jag som ett mervärde, det tynger inte något extra att bära på det mdl kosnaden är heller inte så betungande tycker jag jag gillar förenins livet och kamratskapet som man oxå får på köpet,

mvh Bertil
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Caravan Club

I mina ögon är CC kortet onödigt och hör inte hemma bland oss.

Grejen med att äga en husbil är väl ändå lyxen att slippa ta in på campingar.
Slippa nyttja offentliga duschar och andra gemensamma faciliteter som husvagns-folket behöver.

Är inte detta själva poängen med husbils-ägandet ?

Tycker absolut att man får valuta för CC-kortet. Kan inte se att vitsen med husbil är att undvika campingplatser. För mej innebär husbil att man har friheten att välja en massa flera alternativ tex campingplatser(några ggr per år gör jag det, även i SE) än med tex husvagn. För min del är CC självklart, liksom en del andra medlemskap i föreningar och klubbar. Ser inte några hinder att kombinera detta. Medlemskapen är inte att bara att spara pengar utan att man har intresse av den verksamheten tex CC som gynnar camping och friluftsliv.
 

Tobben

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
2034
Medlemskap
2024
Sv: Caravan Club

Husbil är frihet!!
Förstår inte allt tjafs hit och dit det är väl upp till var och en att välja vilken förening/klubb man vill vara med i är man inte nöjd så avsluta den föreningen/klubben då.

Vill man stå på camping ,ställplats i skogen el. vid en sjö det är valfrihet det är ingen annan än du själv som bestämmer.

Önskar er alla ett gott nytt husbilsår!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Caravan Club

I mina ögon är CC kortet onödigt och hör inte hemma bland oss.

Grejen med att äga en husbil är väl ändå lyxen att slippa ta in på campingar.
Slippa nyttja offentliga duschar och andra gemensamma faciliteter som husvagns-folket behöver.

Är inte detta själva poängen med husbils-ägandet ?
Det måste ha gått dig fullständigt förbi att moderna husvagnar har samma standard/utrustning och ofta är lika dyra som husbilar. Tycker inte att vi behöver skapa motsatser som varken existerar eller berör oss som husbilsklubb!

Jag liksom många andra HBK'are som faktiskt också är CC-medlemma tycker nog att CC-kortet är toppen! Du som uppenbarligen inte är CC-medlem har väl ingen anledning att tycka något alls! Vad avser du med "vad som hör hemma bland oss", får vi inte tillhöra "er" i din HBK-världsåskådning(??)!

"Husvagnsfolket(?)" jag ser dem som människor inte som husvagnar eller husbilar, är jag "udda" för att jag har en sådan märklig uppfattning?

Vad är "lyx"? I mina ögon är det att trots husbilsinnehav och andras förutfattade meningar ha råd, att när jag vill ta in på campingar med omfattande men delvis onödig service just för mig! Jag vill inte ha förutfattade meningar om det ena eller andra, jag utnyttjar alla tjänster/platser som står till buds oavsett vad de kallas ... men absolut inte "ställplatser" som är dyrare än vad campingar är (= principsak)!
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Caravan Club

Det skrives mye om fordeler med å være med i Caravan Club. Men det skrives ikke noe om det arbeid CC gjør overfor myndighetene for å bedre vilkårene for et bedre campingliv for husbil og husvagn brukere, eller tar jeg feil. Jeg utaler meg med erfaring fra Norsk Caravan Club. Mer om NCC | Norsk Caravan Club:. Hva har Husbilsklubben gjort? Jeg syntes de har hengt seg for mye opp i Stellplatzproblematikken.
 
Toppen