Sv: Campingbil
Ja ibland är det bra att ha inbyggd stege men lite jobbigt att släpa med den vart man än går.
Ja en sån mercedes skulle man haft istället för risiga vw-bussar och en gammal televerkstransit så rostig under att man skulle vilja hämnas på den religiösa mannen som sålde den helt utan samvete.
Bra storlek perfekt för högst två, men det gick tydligen ändå, punktvärme utan fläkt gör väl att det blir kallt på golvet och hett i taket, har ett minne av en sådan från en gammal husvagn från 60-talet.
Jobbade lite med mitt skåp blir en pinne ibland, mesta tiden går åt till att fundera på hur man ska få plats, men alla skåpbilar jag hittade hade runt 1,70 som standardlängd, har väl något med bestämmelser att göra. Maximodellerna som finns numera är ju för dyra och åka omkring i en vanlig skåpbil till vardags är inte så bra i längden, det är klart en cheva van hade passat bra men jag vet inte var på tomten jag skulle placera bensinpumpen som är ett nödvändigt tillbehör.
Det mesta har klarnat nu bara skaffa ett par lister till sedan försöka få anslutningen mot väggen bra och det jobbet avskyr jag skulle vilja ha någon slags profilmall i enmeters längd, men den enda jag känner till är bara 20 cm.
De mallar jag gjort på väggen i bilen har jag gjort genom att skära cellplast isolering med en skarp kniv ett antal gånger och sedan ritat av den, blir nog så nu också om ingen här har någon bra ide?
Kommer bli tvungen att krypa under bilen för att se så mina plåtskruvar inte kommer ut genom tanken eller något bromsrör.
Golvet ligger ju på cellplastisolering som är gjord för golv, men när jag satt på det så stämde inte måtten mot väggen så tydligen så sjönk golvet några mm och det räckte för att det skulle bli snett. Men när jag skruvar fast allt i karossen så blir det bra. Gäller bara att tänka i förväg så man inte kommer på att man skulle behövt dragit en skruv från andra hållet när allt sitter på plats, har ju köpt plåtvinklar och skarvjärn men har hittills lyckats undvika och använda dem, bättre och sundare med bara trä lim och skruv.
Allt tänkande flera steg i förväg utan ritningar gör att det går väldigt sakta men är ett måste för att undvika misstag hittills har jag lyckats undvika genom att dubbelkolla allt innan jag gjort något oåterkallerligt fel.
Har annars lyckats skära två högervingar med cellplastsåg även vända ena skärmallen åt fel håll vilket gav en helt ny vingprofil. Vanligt trälim är annars bra för om det är små fogar kan man genom att värma försiktigt med en värmepistol få det att mjukna så att man kan ta isär utan skador och göra om.
Ska försöka få lite gjort i morgon om inte börsen konstrar utan stiger lugnt och fint som jag förutspått, var ju riktig bra fart i fredags och Euron nere på årslägsta -bra för semesterkassan, men bankerna väntar väl till den gått upp innan de justerar kursen i vanlig ordning.