Sv: Campingbil
Dags att lämna cykelsidospåret
Jag tror att använda bilens eget fläktsystem vid stillastående blir aldeles för strömslukande, även om du kopplar via nån form av restistans eller regulator.
Ett rent passivt system i grunden. Tex en vanlig elektroluxventil (utan fläkt) på taket och någon form av luftintag i golvnivå. Bilprovningen, åtminstånde tidigare, krävde det vid regbes.
Sen någon form av öppningsbar taklucka. På min förra bil använde jag en sån där Skyport i glas som var vanlig på 80 talet. bra för den byggde mkt lite på höjden och syns därmed bara uppifrån.
(I nuvarande bil taklucka typ buss, lite klumpig men klarar att vara öppen vid färd)
Kan vara ide att kolla, förutom husvagns-husbils varianter även båtskylight.
Om du kan hitta vindavisare som man sätter på sidorutornas karmar kan du låta dessa stå med springa även om det regnar. Vet inte om det har funnits till SEAT men omöjligt är det inte. (vart glad när jag fick tag i rostfria dito till Cheva van, skall självklart monteras på Ambulansen)
Solcell är mest om du kommer stå still flera dagar. Och då för att klara kylskåp/box. (satsa på kompressorvariant oavsett skåp eller box) Gissningsvis kommer du inte ha så många andra strömförbrukare igång.
Att täta kabelgenomföringen i taket är nog minsta problemet. Sikaflex är utmärkt att limma/täta med. En solcell som gör påtalig skillnad i laddstatus tar mer eller mindre hela ditt tak i anspråk. Visst allt tillskott är tillskott. I min förra bil hade jag en 25 Watt panel mest med tanke på att underhållsladda när den stod på hyreshusparkeringen. De den gav i tillskott under resa var nästan försumbart i gämförelse med det bilens generator laddade under färd.