Hej!
Sjukt spännande tråd detta, tänkte ge mig på att testa bygga ett Lifepo4 jag med efter att ha läst igenom den här tråden och sett diverse youtubeklipp.
Har dock ett par frågetecken kvar att räta ut:
Tänkte köpa 3st 190ah lifepo4 batterier som nämns i början av tråden.
Länk:
https://m.de.aliexpress.com/item/33...o.store_home.productList_132779083.subject_10
Eller dessa 200ah som nämns mot slutet av tråden
Länk:
Wholesale High capacity Rechargeable LiFePO4 Battery Cell OEM 3.2v 200Ah for E-vehicle Battery From m.alibaba.com
Vilket är att föredra?
Priset är lite oklart innan man gått hela vägen till betalning men vad jag förstått betalade någon ~4500kr för de på 200ah och de på 190ah ser ut att ligga runt 5500kr.
Jag har 2st 250w solceller på taket och 230v laddning idag.
Just nu är det lite oklart exakt hur allt är kopplat, för bilen är ett hemmabygge, så ägaren innan mig har gjort elen.
Det sitter en brytare till vänster om ratten för ”nödladdning” av bodelsbatterierna (500ah) AGM som han sa bara skall användas i nödfall annars bränner man generatorn.
Skulle gärna vilja använda generatorn för att ladda min nya batteribank på 570ah/600ah LIF.
Fungerar dc-dc Boostern Vortonic 1212-30 för denna batteribank?
Eller passar denna bättre för mig iom solcellerna:
Introducing the RBC50D1S, harnessing MPPT solar charging and starter battery charging to provide rapid replenishment for house batteries. Equipped with multiple electronic protection mechanisms, it ensures optimal energy utilization without compromising the vehicle's starter battery.
www.renogy.com
Jag vet inte exakt hur mkt jag får ut av mina solceller, men funderar på om generatorn + solcellerna tillsammans kanske ger för hög laddning? Generatorn/Vortonic 30 amp plus kanske 20-30 amp från solcellerna en solig dag?
Undrar också vilken BMS som kan vara lämplig? Det blir ju 4st celler x 3, så jag behöver 3st BMS:er, sant?
Har en inverter på 4000w och en tanklös vattenvärmare på 3500w kopplat till den för dusch och varmt kranvatten. Så kanske behöver några rejälare BMS:er?
Såg att denna BMS rekommenderas:
Tack på förhand