Dax för en summering av min lågbudget LFP installation.
Jag valde ju att komplettera med en DC-DC booster (Vortonic 1212-30) och en LiFePo4 laddare på 25A som används vid anslutning till 230V. Den laddaren skulle jag nog klarat mig utan men DC-DC regulatorn tror jag är ett viktigt komponent för att minska risken att skada generator och kringutrustning. (se video i inlägg #110). Hur resonerar säljare av sk. dropin LiFePO4 här? Deras batterier brukar ju kunna ta emot hög laddström (1C) men pallar generatorn?
200W solpaneler på taket och den lösa 150W panelen bör tillsammans leverera ca. 15A vid klart väder och sol. Takpanelerna ger ett mindre tillskott nu, ca 5A pga den låga solvinkeln medan den hopfällbara panelen blir väldigt effektiv när den riktas direkt mot solen, idag ca 7,5A.
När jag startar motorn på tomgång och batteriet har 10-20% SOC skickar DC-DC boostern först ca 5A och sedan när jag varvar upp lite laddar den 30A och fortsätter så även på tomgång när jag släpper gasen. Batteriets rekommenderad max kontinuerlig laddström är 45A (0,5C) så 30A från generatorn känns rätt ok. Det innebär att om jag kör och solen samtidigt lyser på takpanelerna blir laddströmmen nära max rekommenderat för batteriet.
Det är ju lite tidigt att uttala sig om konceptet är bra, mindre bra eller rent av dåligt, dock ser allt lovande ut just nu.
.
Sammanfattningsvis, om jag skulle bygga ett BILLIGT 90Ah LiFePO4 batteri idag så hade jag nog valt samma celler och BMS samt en DC-DC booster, Votronic eller Renogy. Samma celler därför att de är billiga och har väldigt små avvikelser vid laddning och urladdning. BMS därför att det är enkelt att ändra alla inställningar i appen, den har shunt och ”low temp cut off”, appen är överskådlig och visar batteristatus. Jag skulle skippat 230V Li-laddaren och batterilåda. En lämpligt stor plastbox från tex. Jula duger gott för battericeller och BMS och med M8 bult som batteripoler. Totalkostnad blir då lite drygt 4000kr.
Laddar min elcykel med solenergi.
Automatisk uppvärmning av batteriet vid minusgrader är något som jag funderat på men skjutit på framtiden eftersom jag just nu inte ser något direkt behov.
PS. LiFePO4 cellerna går nu att köpa till betydligt lägre pris hos alibaba.