• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygger billigt 12V 90Ah LFP batteri

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Det blev en del PostNord strul där två av fyra battericeller hamnade på villovägar efter momsklareringen men nu är alla komponenter hemma i mitt garage. 4 st. 3,2V 90Ah LiFePO4 celler, BMS och en batterilåda beställdes från Asien den 6/12 -19. Delarna väger tillsammans 9,5kg. Kostnaden landade på tot. 3648kr inkl. moms och postens avgifter, lite billigare än två nya Biltema 95Ah AGM. Jag kan inte klaga på mina gamla 95Ah AGM då de faktiskt är inne på åttonde året. Dock talar vikten, och förhoppningsvis fler cyklar, för LFP.

IMG_20200120_120146.jpg
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Mina busbars ingick i paketet, de är byggda så.
Har inte testat att göra dem mindre, de blir inte varma.

Du bör ta reda på mer fakta om dessa celler,
Fråga säljarna om:
"What is maximum continously discharge current?"

På CALB-celler är det 2C
På mina Winston är det 3C
De få kinesiska celler jag sett fakta på klarade bara 2C i 3min.

Jag tycker detta är viktigt för dej att veta ifall du ska köra dina storförbrukare på 12V.

Allt ut från batteriet skall säkras upp nära batteriet.
Jag vet inte hur kraftig inverter du har, men den lär vara stor = rejäla kablar från batteriet, samt anpassad säkring och relä.
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Du har en bra poäng där Peter.
I mitt fall dock, med såpass stor batteribank, tror jag att jag klarar mig gott på 1C (560A) då jag aldrig kommer komma upp över 450A, och då bara i väldigt korta perioder.
Rätta mig gärna om jag har fel i detta.
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Jag måste bara fråga, varför värma varmvatten med batteriel?

Hehe bra fråga, husbilen är byggd så av tidigare ägare, inte optimalt enligt mig, så håller just nu på att snegla på att byta ut den mot en gasol driven ”instant water heater” istället.
Vill väl egentligen hålla nere på gasoldrivna grejer, men den verkar inte dra mycket gasol alls den värmaren.
Just nu går allt i bilen på el och diesel :D
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hehe bra fråga, husbilen är byggd så av tidigare ägare, inte optimalt enligt mig, så håller just nu på att snegla på att byta ut den mot en gasol driven ”instant water heater” istället.
Vill väl egentligen hålla nere på gasoldrivna grejer, men den verkar inte dra mycket gasol alls den värmaren.
Just nu går allt i bilen på el och diesel :D

Enligt mej det absolut sämsta sättet att värma varmvatten om man inte har tillgång till 230V. Stor och dyrbar batteribank, problem att ladda den om inte 230v finns.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sitter och letar LiFePO4 celler, skall vara till drift av en Minn Kota (el-båtmotor).
De billigaste verkar vara prismatiska med alu-skal.
Letar >120Ah.

Någon som har tips på "bra köp, billigt"?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sitter och letar LiFePO4 celler, skall vara till drift av en Minn Kota (el-båtmotor).
De billigaste verkar vara prismatiska med alu-skal.
Letar >120Ah.

Någon som har tips på "bra köp, billigt"?

Köpte ett alternativ på blocket, nya oanvända CALB 100Ah celler och ett Daly bms.
Satt dem på initial-laddning nu :)

IMG_20201014_193851.jpg
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Då var det äntligen dags att installera grejerna Trodde nog jag hade bättre koll än vad jag har.

Problem nr 1, jag köpte ju ”Smart bms123 gen 3 complete set” Och trodde det skulle vara nog, men vad jag förstått nu så varnar bara BMSen när man överladdar eller laddar ur helt, man behöver köpa till relän för att den ska göra något åt saken?
Sensorerna jag fick med mäter upp till 500 amp men reläerna dom säljer är bara på 120 amp, hur löser jag det med min inverter på 4000w?

Problem 2, Jag har kopplat enligt bild på ett forum, vet inte hur man lägger upp bilder här men jag har alltså satt ihop cellerna 2 och 2 med busbars (2P4S) Alltså 8 celler men med 4 ”boards” men tror nu att jag behöver 4st boards till för att se volten i samtliga celler, korrekt? För nu sitter det ju bara 1 board per 2 pack.

Problem nr 3, i Smartbms123 manualen står det:
” If you have 4 cells and the balance voltage (Vbalance) is 3.4V, the pack balance voltage is 3.4V x 4 cells = 13.6V. You need to configure the charger to a bulk/end voltage a bit higher (about 0.025V- 0.04V higher per cell) than this voltage which is 13.8V. For 16 LiFePO4 cells, this is 54.8V- 55.0V.
When the battery pack reaches this voltage, the charger switches to constant voltage mode and keeps charging while trying to keep the pack voltage at this value. This is important, to reduce the possibility one of the cell voltages reaches Vmax and triggers the BMS to switch everything off out of safety. See your charger/MPPT manual how to do this”

och i min Epever Tracer Tracer3210AN står det:

”Over voltage disconnect 16V
Charging limit voltage 15V
Equalize charging voltage 14.6 på sealed/Lifpo4 eller ”ingenting” på GEL/Li
Bost charging voltage 14.4 för sealed och 14.2 för Gel
Float charging voltage 13.8V

Vad ska jag välja här? Gel eller sealed?
Jag har ju även 230v laddare och nu även dcdc laddare men jag måste alltså ställa dom på max 13.8V? Jäkla meck..

Förlåt för mycket text men kan som sagt inte klippa in bilder här..

Tack på förhand
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu vet jag inte hur stort effektbehov du har via invertern, inte heller vilka celler du har.

Problem 1: Nu har du redan ett BMS123, men jag skulle satsa ha på ett bms av typ Daly daly 12v 4s 500a - Sök på Google
Väljer man ett på 500A så kan det hantera din inverter, inga relän behövs, men mycket grova kablar.
Det finns så klart reläer som klarar dina strömmar. relay 12v 500a - Sök på Google

Problem 2: Ifall du kopplat som du skriver 1+1 parallell och sen 4S, så klarar du dej med dina 4 kort, förutsatt att celler är av samma modell och skick, gör helst en första laddning med alla celler parallellkopplade, ladda med 3,65V, detta oavsett vilket BMS du väljer.

Problem 3: Det första du skriver är väl egentligen inget problem för dej, detta gäller en 48V konfiguration.
Jag skulle välja gel som i din 230V-laddare borde vara en laddspänning på 14,2-14,4V, på din dc/dc Epever har du troligen ett Lithium-läge.
 
Senast ändrad:

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Tack för snabbt svar Peter!
Cellerna är dessa :


Jag har 8st i 2p4s dvs 560ah.

Min enda stora förbrukare är på 3000w och det är min instant water heater, används max i 10 min åt gången.
Kanske avvaktar med ett relä på ”ut” sidan och håller koll i appen istället.

Ang problemet med laddströmmen är jag inte riktigt med, tänker mest på denna meningen
”If you have 4 cells and the balance voltage (Vbalance) is 3.4V, the pack balance voltage is 3.4V x 4 cells = 13.6V. You need to configure the charger to a bulk/end voltage a bit higher (about 0.025V- 0.04V higher per cell) than this voltage which is 13.8V”

Du menar alltså att jag kan bortse från detta och ladda med laddspänning på ~14.4v på 230 laddaren?

På tok för invecklat att ställa in lithium på Epever solcellsregulatorn, men tittar man på sida 21 här, så ser det ut som att sealed och Lifpo4 är samma? Dock verkar den inte bryta förrän på hela 16v? Eller är det float charging man ska gå efter?

Kortfattat, behöver jag ett relä på laddsidan för att bryta laddningen på 13.8v, eller är det lugnt att ladda med 230 laddare på GEL, Epever på GEL (eller Sealed) och DcDc laddaren ställd på Lithium?

EDIT: Läste nu precis på näst sista sidan i manualen på Bms123

”You can safely place multiple cells parallel and only need 1 BMS cell module per parallel group. For instance: a 12V LiFePO4 pack consists of 4 cell groups in series. In case you have 8 cells, the pack is configured as 2P4S (groups of 2 cells parallel, then these parallel groups in series). In this case you only need 1 BMS for 4S (4 cell groups).”

Förstår inte riktigt hur detta kan vara säkert när man inte har ”Bms kort” kopplat på varje cell utan bara ett kort per tvåpack? Kan inte det ena av de två vara lägre eller högre i volt då utan att man ser det?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Problemet med forskjellig cellespenning i parallell kobling oppstår kun om en av cellene dør. Indre motstand er så lav at to celler i parallell vil alltid ha samme spenning. I de opprinnelige Tesla modulene var det 7 celler i parallell uten mer elektronikk.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack för snabbt svar Peter!
Cellerna är dessa :


Jag har 8st i 2p4s dvs 560ah.

Min enda stora förbrukare är på 3000w och det är min instant water heater, används max i 10 min åt gången.
Kanske avvaktar med ett relä på ”ut” sidan och håller koll i appen istället.

Ang problemet med laddströmmen är jag inte riktigt med, tänker mest på denna meningen
”If you have 4 cells and the balance voltage (Vbalance) is 3.4V, the pack balance voltage is 3.4V x 4 cells = 13.6V. You need to configure the charger to a bulk/end voltage a bit higher (about 0.025V- 0.04V higher per cell) than this voltage which is 13.8V”

Du menar alltså att jag kan bortse från detta och ladda med laddspänning på ~14.4v på 230 laddaren?

På tok för invecklat att ställa in lithium på Epever solcellsregulatorn, men tittar man på sida 21 här, så ser det ut som att sealed och Lifpo4 är samma? Dock verkar den inte bryta förrän på hela 16v? Eller är det float charging man ska gå efter?

Kortfattat, behöver jag ett relä på laddsidan för att bryta laddningen på 13.8v, eller är det lugnt att ladda med 230 laddare på GEL, Epever på GEL (eller Sealed) och DcDc laddaren ställd på Lithium?

EDIT: Läste nu precis på näst sista sidan i manualen på Bms123

”You can safely place multiple cells parallel and only need 1 BMS cell module per parallel group. For instance: a 12V LiFePO4 pack consists of 4 cell groups in series. In case you have 8 cells, the pack is configured as 2P4S (groups of 2 cells parallel, then these parallel groups in series). In this case you only need 1 BMS for 4S (4 cell groups).”

Förstår inte riktigt hur detta kan vara säkert när man inte har ”Bms kort” kopplat på varje cell utan bara ett kort per tvåpack? Kan inte det ena av de två vara lägre eller högre i volt då utan att man ser det?
Jag har en undran.... Hur stor är din varmvattenberedare? Och hur många är ni som skall duscha om dagen?
Jag har en 6 liters 12v beredare och då kan två duscha på en uppvärmning...
Den tar ca 25A i 40 min för att värma vattnet.
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Efter många timmar framför skärmen kommer jag nu testa koppla in min laptop och ställa in min solcellsregulator på Lithium, hittade ett youtubeklipp ink blogg om hur man ska göra. Dock har han satt Charging limit voltage på 14.6v, och discharging limit på 10v, är kanske lite extremt? Sen undrar jag om discharging limit och low voltage disconnect ska vara samma?
Jag borde väl vara safe med mina laddare inställda på samma värden som min BMS? Då kan jag ju omöjligt överladda ändå, tills jag fått hem mina relän, som extra livrem..
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
D
Jag har en undran.... Hur stor är din varmvattenberedare? Och hur många är ni som skall duscha om dagen?
Jag har en 6 liters 12v beredare och då kan två duscha på en uppvärmning...
Den tar ca 25A i 40 min för att värma vattnet.
Det är en elektrisk tanklös ”instant water heater” dvs så fort du slår på kranen så har du varmvatten, och så fort du slår av kranen så stängs den av. Helt sjukt bra grej förutom att den käkar batteri då. Men superskönt att kunna duscha av sig snabbt eller diska snabbt utan planering :)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
D

Det är en elektrisk tanklös ”instant water heater” dvs så fort du slår på kranen så har du varmvatten, och så fort du slår av kranen så stängs den av. Helt sjukt bra grej förutom att den käkar batteri då. Men superskönt att kunna duscha av sig snabbt eller diska snabbt utan planering :)
Okey... Så skall man ligga på topp.... Så kostar det :eek: ;)
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
D

Det är en elektrisk tanklös ”instant water heater” dvs så fort du slår på kranen så har du varmvatten, och så fort du slår av kranen så stängs den av. Helt sjukt bra grej förutom att den käkar batteri då. Men superskönt att kunna duscha av sig snabbt eller diska snabbt utan planering :)
Har du någon länk till denna vattenvärmare?
 
Toppen