Tack för snabbt svar Peter!
Cellerna är dessa :
Lf280 3.2v Lifepo4 High Capacity 280ah Rechargeable Batteries Lipo4 Battery Bank Prismatic Cell For Energy Storage Solar Ev Car - Buy Lf280 3.2v 280ah Rechargeable Lithium Battery 3.2v 280ah Lifepo4 Battery Cell lifepo4 3.2v Prismatic Cell Product on Alibaba.com
m.alibaba.com
Jag har 8st i 2p4s dvs 560ah.
Min enda stora förbrukare är på 3000w och det är min instant water heater, används max i 10 min åt gången.
Kanske avvaktar med ett relä på ”ut” sidan och håller koll i appen istället.
Ang problemet med laddströmmen är jag inte riktigt med, tänker mest på denna meningen
”If you have 4 cells and the balance voltage (Vbalance) is 3.4V, the pack balance voltage is 3.4V x 4 cells = 13.6V. You need to configure the charger to a bulk/end voltage a bit higher (about 0.025V- 0.04V higher per cell) than this voltage which is 13.8V”
Du menar alltså att jag kan bortse från detta och ladda med laddspänning på ~14.4v på 230 laddaren?
På tok för invecklat att ställa in lithium på Epever solcellsregulatorn, men tittar man på sida 21 här, så ser det ut som att sealed och Lifpo4 är samma? Dock verkar den inte bryta förrän på hela 16v? Eller är det float charging man ska gå efter?
Kortfattat, behöver jag ett relä på laddsidan för att bryta laddningen på 13.8v, eller är det lugnt att ladda med 230 laddare på GEL, Epever på GEL (eller Sealed) och DcDc laddaren ställd på Lithium?
EDIT: Läste nu precis på näst sista sidan i manualen på Bms123
”You can safely place multiple cells parallel and only need 1 BMS cell module per parallel group. For instance: a 12V LiFePO4 pack consists of 4 cell groups in series. In case you have 8 cells, the pack is configured as 2P4S (groups of 2 cells parallel, then these parallel groups in series). In this case you only need 1 BMS for 4S (4 cell groups).”
Förstår inte riktigt hur detta kan vara säkert när man inte har ”Bms kort” kopplat på varje cell utan bara ett kort per tvåpack? Kan inte det ena av de två vara lägre eller högre i volt då utan att man ser det?