Förstår jag dig rätt, du har satt bly och Li parallellt och laddar med en blyladdare?
Och hur styrs detta skiljerelä?
I studiesyfte för att se vad som hände innan jag bygger nytt i husbilen.
Testade med Ctex Dc/dc laddare mot agm blybatteri med litium parallellt för att se om jag kunde använda befintlig laddutrustning istället för att köpa nytt. Det funkade sådär. Blybatteriet blev fullt och litiumen laddades också, dock bara till ca 70%.
Samma dilemma när jag använde en vanlig smart 230v laddare.
Hade från början tänkt köra bly och litium för bodelen parallellt men eftersom litiumen bara laddas till 70% så känns det onödigt att tappa bort 30% av kapaciteten för att man saknar rätt laddutrustning.
Har beställt en MPPT-regulator som klarar litium samt ev. slänger in en liten litiumladdare (230v) från garaget (troligen kommer sol och körning räcka för min ”ringa” förbrukning).
Sedan kopplar jag in ett skiljerelä mellan startbatteri och litium (har testat att ladda ett, nästan helt urladdat, litium direkt på bilens generator och batteriet tog drygt 50A. Bilens generator är på 180A så den klarar nog lasten.
Hittade ett relä i ”bra att ha lådan” som klarar 100A. Det tänkte jag använda. Sedan lägger jag styrningen via ljusomkopplaren (har inte automatiskt halvljus).
Har läst trådar där folk lagt spänningsstyrda skiljereläer som inte släpper pga litiumbatteriets högre spänning.