Gunillas Kenth
HBK in Memoriam
- Inlägg
- 13.484
- Kommun
- Hässleholm
50 dagar - då kan man lika gärna hyra en stuga istället.... För den husbil som är påställd 50 dagar per år blir den effektiva fordonsskattehöjningen ca 800 kronor per år.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
50 dagar - då kan man lika gärna hyra en stuga istället.... För den husbil som är påställd 50 dagar per år blir den effektiva fordonsskattehöjningen ca 800 kronor per år.
50 dagar - då kan man lika gärna hyra en stuga istället.
Det är väl ingen som åker mer än 50 dagar per år, obs ironiNästa skattehöjning klubbas i riksdagen i nästa vecka,genomförs 1april,när man läser skrivningen om husbilar nedan tar man sig för pannan,här försöker man motivera höjningen.
Tabell 7.2 Förslagets effekter på fordonsskatten i bonus–malussystemet för bensin- och dieseldrivna fordon med olika koldioxidutsläpp per km Kronor Fordon Nuvarande regler, år 1-3 Förslag, år 1-3 Skattehöjning per år, år 1-3 Skatt fr o m år 4 (oförändr.) Bensindriven, 95 g/km 360 895 535 360 Bensindriven, 111 g/km 1 672 2 607 935 360 Bensindriven, 150 g/km 5 120 7 280 2 160 1 218 Bensindriven, 200 g/km 10 470 13 880 3 410 2 318 Bensindriven, 250 g/km 15 820 20 480 4 660 3 418 Dieseldriven, 95 g/km 1 894 2 429 535 1 894 Dieseldriven, 111 g/km 3 422 4 357 935 2 110 Dieseldriven, 150 g/km 7 398 9 558 2 160 3 496 Dieseldriven, 200 g/km 13 424 16 834 3 410 5 272
Dieseldriven, 250 g/km 19 450kr, 1apr 24 110kr,år3 -7048kr, Dieseldriven, 300 g/km 25 476kr, 1apr 31 386kr,år3- 8824kr
Husbilar (personbil klass II) bedöms vara den fordonskategori som drabbas av de största fordonsskattehöjningarna i och med förslaget. Husbilar med uppgift om koldioxidutsläpp enligt WLTP-standarden beräknas ha utsläpp på i genomsnitt ca 300 gram per kilometer (än så länge registreras dock många nya husbilar med koldioxiduppgift enligt skälig grund, vilket innebär ett betydligt lägre koldioxidvärde). Ett dieseldrivet fordon med 300 gram i koldioxidutsläpp har enligt nuvarande regler en fordonsskatt på ca 25 500 kronor per år de tre första åren. Förslaget om höjd malus innebär en skattehöjning med ca 5 900 kronor till ca 31 400 kronor per år de tre första åren. De flesta husbilar är dock avställda en stor del av året, vilket innebär att få husbilsägare betalar full årlig skatt för sitt fordon. Riksdagen har efter förslag i budgetpropositionen för 2021 beslutat (bet. 2020/21:FiU1, rskr. 2020/21:63) att det ska införas 15 förmånligare villkor för återbetalning av fordonsskatt för husbilar vid Prop. 2020/21:68 avställning. Åtgärden innebär utökade möjligheter för husbilsägare att minska sin effektiva fordonsskatt genom avställning. Även om fordonsskatten höjs med i genomsnitt ca 5 900 kronor för nya husbilar bedöms den effektiva fordonsskatten som ägarna betalar öka betydligt mindre än så till följd av förslaget. För den husbil som är påställd 50 dagar per år blir den effektiva fordonsskattehöjningen ca 800 kronor per år.
Oja,jag brukar åka så många dagar bara i en vända på våren sedan kommer nästan lika många dagar på hösten ..fast jag är inte drabbad av Bonus-Malus ,tvärtom, är skattesmitare helt lagligt bilen är ju veteran klassad över 30 år "ungt"Det är väl ingen som åker mer än 50 dagar per år, obs ironi
Nu är inte husbilar ett byte för staten utan dom har "råkat" åka med i skatteväxlingen, avsikten som dom flesta förstått är att minska utsläppen.Det är en klass fråga att äga ett fordon .
Detta är ett sätt att få in skattemedel då de inte kommer år de riktiga höginkomsttagarna.
Husbilar är ett lätt byte för staten.
Sverige har skapat en slöseriombudsman
som ska se varför våra skattepengar hamnar i kriminella fickor, listan kan göras lång där skattemedel inte ska hamna.
Allvarligt talat en Slöseriombudsman.
Var är vi på väg?
Alla hederliga människor kan klämmas åt.
Ifall dom inte är ute efter skatteinkomster varför tvingar dom då oss att behålla våra gamla och mindre miljövänliga fordon då?Nu är inte husbilar ett byte för staten utan dom har "råkat" åka med i skatteväxlingen, avsikten som dom flesta förstått är att minska utsläppen.
Detta har inget med att få in extra skattemedel att göra,tvärtom minskar intäkterna om alla börjar åka elbil.
I England införde man samma system som i Sverige,men där backade man när den orimliga beskattningen av husbil blev resultatet.
Husbilar utgör så liten del ,så det anser våra folkvalda att man kan strunta i.
(hoppas nu att detta inlägg inte är politiskt)
I det aktuella fallet är det plakatpolitik eller symbolpolitik, beror lite på vem som säger det. Ett är klart, mera pengar till statskassan blir det inte. Tvärtom.Ifall dom inte är ute efter skatteinkomster varför tvingar dom då oss att behålla våra gamla och mindre miljövänliga fordon då?
Dom stora skatteintäkterna kommer om du köper ny bil,behåll din gamla mindre miljövänliga bil är det bästa för plånboken.Ifall dom inte är ute efter skatteinkomster varför tvingar dom då oss att behålla våra gamla och mindre miljövänliga fordon då?
För dom av oss som tillbringar vinterhalvåret på resande fot på sydligare breddgrader lär det inte handla om 800 kronor.Nästa skattehöjning klubbas i riksdagen i nästa vecka,genomförs 1april,när man läser skrivningen om husbilar nedan tar man sig för pannan,här försöker man motivera höjningen.
Tabell 7.2 Förslagets effekter på fordonsskatten i bonus–malussystemet för bensin- och dieseldrivna fordon med olika koldioxidutsläpp per km Kronor Fordon Nuvarande regler, år 1-3 Förslag, år 1-3 Skattehöjning per år, år 1-3 Skatt fr o m år 4 (oförändr.) Bensindriven, 95 g/km 360 895 535 360 Bensindriven, 111 g/km 1 672 2 607 935 360 Bensindriven, 150 g/km 5 120 7 280 2 160 1 218 Bensindriven, 200 g/km 10 470 13 880 3 410 2 318 Bensindriven, 250 g/km 15 820 20 480 4 660 3 418 Dieseldriven, 95 g/km 1 894 2 429 535 1 894 Dieseldriven, 111 g/km 3 422 4 357 935 2 110 Dieseldriven, 150 g/km 7 398 9 558 2 160 3 496 Dieseldriven, 200 g/km 13 424 16 834 3 410 5 272
Dieseldriven, 250 g/km 19 450kr, 1apr 24 110kr,år3 -7048kr, Dieseldriven, 300 g/km 25 476kr, 1apr 31 386kr,år3- 8824kr
Husbilar (personbil klass II) bedöms vara den fordonskategori som drabbas av de största fordonsskattehöjningarna i och med förslaget. Husbilar med uppgift om koldioxidutsläpp enligt WLTP-standarden beräknas ha utsläpp på i genomsnitt ca 300 gram per kilometer (än så länge registreras dock många nya husbilar med koldioxiduppgift enligt skälig grund, vilket innebär ett betydligt lägre koldioxidvärde). Ett dieseldrivet fordon med 300 gram i koldioxidutsläpp har enligt nuvarande regler en fordonsskatt på ca 25 500 kronor per år de tre första åren. Förslaget om höjd malus innebär en skattehöjning med ca 5 900 kronor till ca 31 400 kronor per år de tre första åren. De flesta husbilar är dock avställda en stor del av året, vilket innebär att få husbilsägare betalar full årlig skatt för sitt fordon. Riksdagen har efter förslag i budgetpropositionen för 2021 beslutat (bet. 2020/21:FiU1, rskr. 2020/21:63) att det ska införas 15 förmånligare villkor för återbetalning av fordonsskatt för husbilar vid Prop. 2020/21:68 avställning. Åtgärden innebär utökade möjligheter för husbilsägare att minska sin effektiva fordonsskatt genom avställning. Även om fordonsskatten höjs med i genomsnitt ca 5 900 kronor för nya husbilar bedöms den effektiva fordonsskatten som ägarna betalar öka betydligt mindre än så till följd av förslaget. För den husbil som är påställd 50 dagar per år blir den effektiva fordonsskattehöjningen ca 800 kronor per år.
För min del skulle en ny bil kosta drygt 10000kr i skatt per år mer än nuvarande, vägslitage bryr man sig inte om , en ny elbil betalar 360kr per år,sliter lika mycket på vägen som en gammal.För dom av oss som tillbringar vinterhalvåret på resande fot på sydligare breddgrader lär det inte handla om 800 kronor.
Man sliter inte ens på det svenska vägnätet !
Det är dom breda skatteintäkterna staten tjänar på,att skatta multimiljonärer ger inte tillräckliga intäkter, ju fler som betalar desto bättre.När det gäller skatteinkomster för staten så är det inte företagen som står för merparten av dessa utan skatt på invånarnas inkomster som bär upp det hela. Räcker detta inte till så måste fler skatter & avgifter till för att det skall gå runt. Ju fler påhitt från regering & riksdag ju fler skatter. Det beklagliga är när man inför pålagor som är omotiverade, verkningslösa & orättvisa.
Det där som heter demokratiska val står för konsekvenserna för beslutsfattare.Vad förväntar vi oss? Systemet är uppbyggt så att den som fattar beslut inte någonsin behöver ta någon form konsekvens för sitt handlande.
Göran i Björnarbo
Jovisst så är det, att beskatta några få husbilar kommer förstås inte att ge några som helst avtryck i statsbudgeten. Den beskattningen har förstås helt andra motiv som alla vet.Det är dom breda skatteintäkterna staten tjänar på,att skatta multimiljonärer ger inte tillräckliga intäkter, ju fler som betalar desto bättre.