Defender130
HBK Medlem
Hej Jag har sålt segelbåten och är inne på att köpa en plåtis.
Mitt mål är att åka omkring i norden och europa, ibland själv och ibland med flickvän, för naturupplevelser och även för att skärmflyga.
Jag vill gärna höra lite input från er.
1 - Jag är inne på en husbil på 6 meter eller 6.30, jag får rekommendationer att 6 meter är bättre, fast 6.30 ger mig större möjlighet till långbäddar. Långbäddar för att jag är inte så vig och går ofta upp en gång per natt och slår en drill. Jag är 186 cm. Bor i Stockholm.Jag vill gärna kunna köra i små byar i europa. Jag bryr mig inte så mycket om det är dyrare på färjor osv, men jag vill gärna kunna parkera på en vanlig parkeringsplats utan att få böter.
2 - Ska jag köra i bergen har jag blivit rekommenderat manuell låda, även om jag gillar automat. Ett tag var jag inne på fyrhjulsdrift men fått höra av en vän att det inte behövs.
3 - Jag är lite känslig för ljud när jag sover. Om jag bor på hotell händer det ibland att jag behöver stänga av kylskåpet då det låter om kompressorn. Finns det ljudlösa kylskåp?
4 - Är det värt att ha litiumbatterier då de ger mer kapacitet per kilo även om de är dyrare? Kan man efterinstallera dessa om jag ser behov?
5 - Är det viktigt att det är Euro 6 på en dieselmotor för framtiden? Både för miljön men även om det inför begränsningar i städer osv. Hade Tesla släppt en van hade jag nog försökt köpa en sådan. Men det kommer nog ta ett par år.
6 - Värdeminskning. Jag inser att bilar och husbilar tappar mycket i värde de första två åren. Kanske smartast att köpa en från 2018. Jag inser nu att det är extra sug på begagnade plåtisar då det är svårt att semestra utomlands i år p.g.a Covid19. Det märktes när jag skulle sälja båten.
7 - Är inne på att hyra en för att se att det passar mig och se hur det fungerar med det praktiska, men vill gärna hyra en som är så lik i funktion och storlek som den jag tror att jag vill köpa.
8 - Har en kompis som har köpt sin plåtis i Tyskland, vet inte hur mycket man kan tjäna på det. Är det värt det? Föredelar och nackdelar. Kanske hyra en i Tyskland och åka runt i Europa för att sedan köpa den?
9 - En möjlighet är att kunna vara i Åre ett par veckor på vintern (men inget big deal då det kanske kostar för mycket att ha den vinteranpassad)
Det blev en lång lista ser jag,
Tacksam för input!
Stefan
Själv har vi en Adria Twin 6,36m. Du får nu ett långt svar per punkt nedan!
1) Känner igen toabesöken på natten. Klart en fördel med den längre versionen & långbäddar. Är inte heller vig längre & 184 lång. Det finns någon modell nu med ”långbäddar” i 6m bil. Baksidan är att dom trycker in kylen under sängen & eftersom jag inte är vig längre så skull jag inte uppskatta att stå dubbelvikt & hukade nere vid golvet för att ta något ur kylen. Det är som du säger själv, är man inte känslig för högre färjeavgifter så köp en lång.
2) Just min bil är en Citroen Jumper, så annan drivlina än Fiat, annars samma bil som Ducato. jag tror inte dom erbjöd automat, jag har i alla fall manuell. Det valet är väl mest en smaksak. 4wd är väl bara om du tänker köra mycket i vinterväglag, men det kostar ju skjortan att lägga till detta & är väl bara ett fåtal påbyggande som erbjuder?
3) Jag har kompressorkyl, går ju såklart att beställa gaskulor (absorbtion). Men min kompressorkyl har ett nattläger man slår på innan man går till sängs. I nattläge så hör åtminstone inte jag kompressorn, däremot hör jag den i dagläge. Om jag förstått rätt så bygger nattläget på att man inte öppnar dörren & då ”smygkörs” kompressorn, vilket ljudmässigt verkar funka.
4) Finns en hel skog av batterifantaster på detta forum, så jag överlåter till dom att marknadsföra sina idéer. Kan bara konstatera att man ju i regel inte har så stora överviktsproblem med en plåtis om man ser till att få en totalvikt 3500kg. Finns bilar med totalvikt 3200kg det skall du inte köpa. Går såklart att eftermontera andra batterier. Själv har jag utökat med ett extra batteri. Fick i alla fall plats under baksätet i min bil.
5) Ja det börjar ju smyga in krav på Eu6 för att köra in på vissa ställen, är väl tom på gång i någon del av Stockholm tror jag. Rent tekniskt så är det en fördel med SCR system, vilket brukar hänga ihop med Eu6. Många Eu5 bilar får problem med EGR systemen eftersom dom är på gränsen att klara Nox kraven utan SCR redan på Eu5. Brukar yttra sig i problem med EGR ventiler som kärvar & felkoder. Sen är det ju i och för sig det tråkiga med fordonsskatten som höjts så vansinnigt. Så vill man slippa det hög fordonsskatt (Malus eller ännu värre Malus efter WLTP) så är det väl årsmodell 2017 eller tidig 2018 man skall köpa eller då ännu äldre förstås.
6) Har ju blivit populärt med plåtisar först på senare år i Sverige vilket hållit uppe begagnatpriserna. Så fort man backar i årsmodeller så är ju tillgång mer begränsad. Själv bytte jag in en äldre plastis, så då framstod nybilsköpare som rätt fördelaktigt eftersom jag fick ett bra inbytespris.
8) Tyskarna har ju alltid gillat lite mindre husbilar, tom såna där ”camper” typ wolkswagen Caravan etc. Så tillgången på bågnade plåtisar till salu är säkert mycket bättre i Tyskland. Ger mig inte in i debatten om vad man tjänar, det är många här i klubben som är mer bevandrade i detta. Brukar kunna skilja lite i utrustning tror jag. Min bil har t.ex elektrisk golvvärme & uppvärmd gråvattentank, vet inte om detta är lika vanliga tillbehör i Tyskland, å andra sidan kräver ju bägge två inkopplad 230v så skall man mest frikampa så spelar ju just detta ingen roll.
9) Se 8 ovan angående golvvärme & uppvärmd spillvattentank. Utvändig nattmössa på bilen säljs ju som separat tillbehör & är nog ett måste om du skall vintercampa. Annars tror jag skillnader i isolering mellan olika fabrikat på plåtisar är marginell, även om en del tillverkare vill påstå att just deras bil är bäst isolerad, så gör ju geometrin att alla som är byggda på Ducato/Jumper har ungefär samma förutsättningar att få plats med isolering. Men det är som någon Norrlänning skrev i en annan tråd att det är ju mindre volym att värma upp än i en plastis.