• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blivande plåtisägare behöver ta del av era tankar och erfarenheter

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Hej Jag har sålt segelbåten och är inne på att köpa en plåtis.

Mitt mål är att åka omkring i norden och europa, ibland själv och ibland med flickvän, för naturupplevelser och även för att skärmflyga.
Jag vill gärna höra lite input från er.

1 - Jag är inne på en husbil på 6 meter eller 6.30, jag får rekommendationer att 6 meter är bättre, fast 6.30 ger mig större möjlighet till långbäddar. Långbäddar för att jag är inte så vig och går ofta upp en gång per natt och slår en drill. Jag är 186 cm. Bor i Stockholm.Jag vill gärna kunna köra i små byar i europa. Jag bryr mig inte så mycket om det är dyrare på färjor osv, men jag vill gärna kunna parkera på en vanlig parkeringsplats utan att få böter.

2 - Ska jag köra i bergen har jag blivit rekommenderat manuell låda, även om jag gillar automat. Ett tag var jag inne på fyrhjulsdrift men fått höra av en vän att det inte behövs.

3 - Jag är lite känslig för ljud när jag sover. Om jag bor på hotell händer det ibland att jag behöver stänga av kylskåpet då det låter om kompressorn. Finns det ljudlösa kylskåp?

4 - Är det värt att ha litiumbatterier då de ger mer kapacitet per kilo även om de är dyrare? Kan man efterinstallera dessa om jag ser behov?

5 - Är det viktigt att det är Euro 6 på en dieselmotor för framtiden? Både för miljön men även om det inför begränsningar i städer osv. Hade Tesla släppt en van hade jag nog försökt köpa en sådan. Men det kommer nog ta ett par år.

6 - Värdeminskning. Jag inser att bilar och husbilar tappar mycket i värde de första två åren. Kanske smartast att köpa en från 2018. Jag inser nu att det är extra sug på begagnade plåtisar då det är svårt att semestra utomlands i år p.g.a Covid19. Det märktes när jag skulle sälja båten.

7 - Är inne på att hyra en för att se att det passar mig och se hur det fungerar med det praktiska, men vill gärna hyra en som är så lik i funktion och storlek som den jag tror att jag vill köpa.

8 - Har en kompis som har köpt sin plåtis i Tyskland, vet inte hur mycket man kan tjäna på det. Är det värt det? Föredelar och nackdelar. Kanske hyra en i Tyskland och åka runt i Europa för att sedan köpa den?

9 - En möjlighet är att kunna vara i Åre ett par veckor på vintern (men inget big deal då det kanske kostar för mycket att ha den vinteranpassad)

Det blev en lång lista ser jag,
Tacksam för input!
Stefan

Själv har vi en Adria Twin 6,36m. Du får nu ett långt svar per punkt nedan!

1) Känner igen toabesöken på natten. Klart en fördel med den längre versionen & långbäddar. Är inte heller vig längre & 184 lång. Det finns någon modell nu med ”långbäddar” i 6m bil. Baksidan är att dom trycker in kylen under sängen & eftersom jag inte är vig längre så skull jag inte uppskatta att stå dubbelvikt & hukade nere vid golvet för att ta något ur kylen. Det är som du säger själv, är man inte känslig för högre färjeavgifter så köp en lång.
2) Just min bil är en Citroen Jumper, så annan drivlina än Fiat, annars samma bil som Ducato. jag tror inte dom erbjöd automat, jag har i alla fall manuell. Det valet är väl mest en smaksak. 4wd är väl bara om du tänker köra mycket i vinterväglag, men det kostar ju skjortan att lägga till detta & är väl bara ett fåtal påbyggande som erbjuder?
3) Jag har kompressorkyl, går ju såklart att beställa gaskulor (absorbtion). Men min kompressorkyl har ett nattläger man slår på innan man går till sängs. I nattläge så hör åtminstone inte jag kompressorn, däremot hör jag den i dagläge. Om jag förstått rätt så bygger nattläget på att man inte öppnar dörren & då ”smygkörs” kompressorn, vilket ljudmässigt verkar funka.
4) Finns en hel skog av batterifantaster på detta forum, så jag överlåter till dom att marknadsföra sina idéer. Kan bara konstatera att man ju i regel inte har så stora överviktsproblem med en plåtis om man ser till att få en totalvikt 3500kg. Finns bilar med totalvikt 3200kg det skall du inte köpa. Går såklart att eftermontera andra batterier. Själv har jag utökat med ett extra batteri. Fick i alla fall plats under baksätet i min bil.
5) Ja det börjar ju smyga in krav på Eu6 för att köra in på vissa ställen, är väl tom på gång i någon del av Stockholm tror jag. Rent tekniskt så är det en fördel med SCR system, vilket brukar hänga ihop med Eu6. Många Eu5 bilar får problem med EGR systemen eftersom dom är på gränsen att klara Nox kraven utan SCR redan på Eu5. Brukar yttra sig i problem med EGR ventiler som kärvar & felkoder. Sen är det ju i och för sig det tråkiga med fordonsskatten som höjts så vansinnigt. Så vill man slippa det hög fordonsskatt (Malus eller ännu värre Malus efter WLTP) så är det väl årsmodell 2017 eller tidig 2018 man skall köpa eller då ännu äldre förstås.
6) Har ju blivit populärt med plåtisar först på senare år i Sverige vilket hållit uppe begagnatpriserna. Så fort man backar i årsmodeller så är ju tillgång mer begränsad. Själv bytte jag in en äldre plastis, så då framstod nybilsköpare som rätt fördelaktigt eftersom jag fick ett bra inbytespris.
8) Tyskarna har ju alltid gillat lite mindre husbilar, tom såna där ”camper” typ wolkswagen Caravan etc. Så tillgången på bågnade plåtisar till salu är säkert mycket bättre i Tyskland. Ger mig inte in i debatten om vad man tjänar, det är många här i klubben som är mer bevandrade i detta. Brukar kunna skilja lite i utrustning tror jag. Min bil har t.ex elektrisk golvvärme & uppvärmd gråvattentank, vet inte om detta är lika vanliga tillbehör i Tyskland, å andra sidan kräver ju bägge två inkopplad 230v så skall man mest frikampa så spelar ju just detta ingen roll.
9) Se 8 ovan angående golvvärme & uppvärmd spillvattentank. Utvändig nattmössa på bilen säljs ju som separat tillbehör & är nog ett måste om du skall vintercampa. Annars tror jag skillnader i isolering mellan olika fabrikat på plåtisar är marginell, även om en del tillverkare vill påstå att just deras bil är bäst isolerad, så gör ju geometrin att alla som är byggda på Ducato/Jumper har ungefär samma förutsättningar att få plats med isolering. Men det är som någon Norrlänning skrev i en annan tråd att det är ju mindre volym att värma upp än i en plastis.
 
F

F.d. 57396

Guest
Tack! Jag tänkte att om jag åker runt i Europ vill jag kunna stanna till i städer. Inte för att sova där men för att kanske gå på sightseeing och äta på restaurang.
Själv har vi en Adria Twin 6,36m. Du får nu ett långt svar per punkt nedan!

1) Känner igen toabesöken på natten. Klart en fördel med den längre versionen & långbäddar. Är inte heller vig längre & 184 lång. Det finns någon modell nu med ”långbäddar” i 6m bil. Baksidan är att dom trycker in kylen under sängen & eftersom jag inte är vig längre så skull jag inte uppskatta att stå dubbelvikt & hukade nere vid golvet för att ta något ur kylen. Det är som du säger själv, är man inte känslig för högre färjeavgifter så köp en lång.
2) Just min bil är en Citroen Jumper, så annan drivlina än Fiat, annars samma bil som Ducato. jag tror inte dom erbjöd automat, jag har i alla fall manuell. Det valet är väl mest en smaksak. 4wd är väl bara om du tänker köra mycket i vinterväglag, men det kostar ju skjortan att lägga till detta & är väl bara ett fåtal påbyggande som erbjuder?
3) Jag har kompressorkyl, går ju såklart att beställa gaskulor (absorbtion). Men min kompressorkyl har ett nattläger man slår på innan man går till sängs. I nattläge så hör åtminstone inte jag kompressorn, däremot hör jag den i dagläge. Om jag förstått rätt så bygger nattläget på att man inte öppnar dörren & då ”smygkörs” kompressorn, vilket ljudmässigt verkar funka.
4) Finns en hel skog av batterifantaster på detta forum, så jag överlåter till dom att marknadsföra sina idéer. Kan bara konstatera att man ju i regel inte har så stora överviktsproblem med en plåtis om man ser till att få en totalvikt 3500kg. Finns bilar med totalvikt 3200kg det skall du inte köpa. Går såklart att eftermontera andra batterier. Själv har jag utökat med ett extra batteri. Fick i alla fall plats under baksätet i min bil.
5) Ja det börjar ju smyga in krav på Eu6 för att köra in på vissa ställen, är väl tom på gång i någon del av Stockholm tror jag. Rent tekniskt så är det en fördel med SCR system, vilket brukar hänga ihop med Eu6. Många Eu5 bilar får problem med EGR systemen eftersom dom är på gränsen att klara Nox kraven utan SCR redan på Eu5. Brukar yttra sig i problem med EGR ventiler som kärvar & felkoder. Sen är det ju i och för sig det tråkiga med fordonsskatten som höjts så vansinnigt. Så vill man slippa det hög fordonsskatt (Malus eller ännu värre Malus efter WLTP) så är det väl årsmodell 2017 eller tidig 2018 man skall köpa eller då ännu äldre förstås.
6) Har ju blivit populärt med plåtisar först på senare år i Sverige vilket hållit uppe begagnatpriserna. Så fort man backar i årsmodeller så är ju tillgång mer begränsad. Själv bytte jag in en äldre plastis, så då framstod nybilsköpare som rätt fördelaktigt eftersom jag fick ett bra inbytespris.
8) Tyskarna har ju alltid gillat lite mindre husbilar, tom såna där ”camper” typ wolkswagen Caravan etc. Så tillgången på bågnade plåtisar till salu är säkert mycket bättre i Tyskland. Ger mig inte in i debatten om vad man tjänar, det är många här i klubben som är mer bevandrade i detta. Brukar kunna skilja lite i utrustning tror jag. Min bil har t.ex elektrisk golvvärme & uppvärmd gråvattentank, vet inte om detta är lika vanliga tillbehör i Tyskland, å andra sidan kräver ju bägge två inkopplad 230v så skall man mest frikampa så spelar ju just detta ingen roll.
9) Se 8 ovan angående golvvärme & uppvärmd spillvattentank. Utvändig nattmössa på bilen säljs ju som separat tillbehör & är nog ett måste om du skall vintercampa. Annars tror jag skillnader i isolering mellan olika fabrikat på plåtisar är marginell, även om en del tillverkare vill påstå att just deras bil är bäst isolerad, så gör ju geometrin att alla som är byggda på Ducato/Jumper har ungefär samma förutsättningar att få plats med isolering. Men det är som någon Norrlänning skrev i en annan tråd att det är ju mindre volym att värma upp än i en plastis.
Wow!!! stort tack för ditt långa och omfattande svar. Ja det får nog bli långbäddar. De som är 6 meter verkar kompromissa hårt med minimal toa och några har bara förarstolarna och inte en sittgrupp. 4wd är nog också rejält mycket tyngre och som du säger bra mycket dyrare.Om jag förstod det rätt så kan man med en app ställa av och ställa på husbilen med en knapptryckning så att man enbart betalar när man använder den, vet inte om det finns begränsningar i det. Jag har några tyska kompisar som åker omkring i Vw T6 Californa och det menar att man kan ställa sig på en bensinmack över natten utan att någon märker det. Men jag vill ha toa och dusch även om jag inte använder den förutom i undantag. Utvändig nattmössa? Är det tilläggsisolering ?
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Utvändig nattmössa är ett isoleringstäcke man sätter på utsidan av hytten. Finns lite olika varianter, men dom brukar täcka framruta/sidorutor & en bit nedanför även huven typ. Hytten är ju isoleringsmässigt den svaga punkten. I princip är nattmössan samma för en plåtis & halvintegrerad. Googla någon tillbehörsfirma husbilar på nätet så har dom någon någon bild kanske. En fördel är också att man slipper kondens på insidan av rutorna vilket det annars blir oavsett gardiner eller invändiga isolermattor med sugproppar som det också finns. Obs att det inte behöver vara vinter för att få den kondensen.
Appropå gasoltuber så tar min Adria 2st. Tuber. Man kan få monterat något som heter duo-control då skiftar den tub automatiskt när den första tagit slut. Brukar ju av någon outgrundlig anledning ha en tendens att hända på natten annars & vakna av att man fryser för att gå ut & skifta tun är ju ingen höjdare. Speciellt inte på en plåtis då det innebär öppna bägge bakdörrarna & släppa in nattkylan. Duo Control går ganska enkelt att eftermontera om du köper en färdig eller begangnad som inte redan har det. Kan vara så att en kortare bil inte har plats för 2 tuber, men dom flesta långa plåtisar tror jag har plats för detta.
 
F

F.d. 57396

Guest
Utvändig nattmössa är ett isoleringstäcke man sätter på utsidan av hytten. Finns lite olika varianter, men dom brukar täcka framruta/sidorutor & en bit nedanför även huven typ. Hytten är ju isoleringsmässigt den svaga punkten. I princip är nattmössan samma för en plåtis & halvintegrerad. Googla någon tillbehörsfirma husbilar på nätet så har dom någon någon bild kanske. En fördel är också att man slipper kondens på insidan av rutorna vilket det annars blir oavsett gardiner eller invändiga isolermattor med sugproppar som det också finns. Obs att det inte behöver vara vinter för att få den kondensen.
Appropå gasoltuber så tar min Adria 2st. Tuber. Man kan få monterat något som heter duo-control då skiftar den tub automatiskt när den första tagit slut. Brukar ju av någon outgrundlig anledning ha en tendens att hända på natten annars & vakna av att man fryser för att gå ut & skifta tun är ju ingen höjdare. Speciellt inte på en plåtis då det innebär öppna bägge bakdörrarna & släppa in nattkylan. Duo Control går ganska enkelt att eftermontera om du köper en färdig eller begangnad som inte redan har det. Kan vara så att en kortare bil inte har plats för 2 tuber, men dom flesta långa plåtisar tror jag har plats för detta.
Stort tack! Det känns som ett givet tillbehör med nattmössa samt Duo Controll. Går det att se om den har slagit över så man vet att man ska byta första tuben?
 
F

F.d. 57396

Guest
Jag måste säga att det var ett lyckokast att registrera mig här - så mycket jag har lärt mig på mindre än 12 timmar.
Tack alla för att ni tar er tid och är generösa med att dela med era kunskaper.
Stefan
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Lite osäker på detta, faktiskt inte kört slut på min första tub än. Är min andra sommar med bilen & har inte stått många nätter när det varit kallt & i år knappt varit ute pga Corona.
Har sett att det finns någon enkel grej att sätta på utsidan av tuben som indikerar nivå av gas. Samma svar där googla någon tillbehörsfirma.
 
F

F.d. 57396

Guest
Ajdå, jag som var helt inne på gasol. Surrar din kompressor på natten? Är känslig för sådant ljud!
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Ajdå, jag som var helt inne på gasol. Surrar din kompressor på natten? Är känslig för sådant ljud!
Visst låter det lite, har inget nattläge men ljudet är inte irriterande, mer som ett bakgrundssorl. Det som låter i en husbil är ju trafiken, fåglar, regn eller vad det nu kan vara där du är. Det är lyhört i en husbil så kylskåpet brukar inte vara problemet.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Duo Controll. Går det att se om den har slagit över så man vet att man ska byta första tuben?
Ja! En grøn indikator viser at du anvender LPG fra 1. Tube. En rød indikator viser at du anvender LPG fra 2. Tube. Når du har skiftet 1. Tubu slår du over så 2. Tube bliver 1. Oh så bliver indikatoren grøn indtil den nublivende 1. Tube er tom. Så bil du altid have god tid til at skifte den tomme tube
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Allt beror på vad du prioriterar. Allt är en kompromiss.
Vi ville ha en plåtis max 6 meter. Smidig att parkera.
Ljust trä inuti. Känns större än en mörk.
Högt placerad kyl (ingen lågt placerad minibar).
Garderob för kläder mm.
Tvärbädd ok, bara mysigt :)
Överskåp runt om där bak (vissa har inga överskåp över bakdörrarna)
Det blev till slut en Burstner City Car 600.
Vi kompletterade med solceller 150W, extra bodelsbatteri 95Ah, cykelställ, markis, backkamera, larm, Truma Duo Crash sensor och gasolfilter, underredsbehandling och dubbade vinterdäck. Vi kör året runt. Och vi har nyligen satt in fläkt 12V i takluckan bak över sängen. Kanon! Vi fricampar mycket :) Bl.a. i p-rutor på helgbesök i nya städer eller vid en sjö.

City Car


31AE96D3-E88F-4B5B-B595-4DDBE46CB89A.jpegB4103897-327D-405C-BB6E-CA86AB1FC560.jpeg28227736-B6DC-4C2D-B75C-714016665E54.jpeg
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
”Nattmössa” från Biltema. Tvådelad. Bra när det är kallt ute (minusgrader).
Ingen kondens på insidan rutorna och bättre isolering = går åt mindre gasol till uppvärmningen.
Hemmasnickrat draperi innanför bakdörrarna på vintern. Två fleecefiltar med alu-räddningsfilt emellan. Isolering. Lite tips :)

1451E749-C005-4BE6-AE1F-65AC504DBAB6.jpeg
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Välkommen @StefanEuropa !

1, Tvärbäddar funkar OK tycker jag, om man inte har fönster på sidorna. Jalusierna äter värdefulla centimetrar på längden. Vissa tvärbäddar är hela 1,97m. Det jag kan sakna i min bil är möjligheten att ha en mindre säng för de tillfällen jag reser själv - och istället ge större utrymme för att röra sig mer fritt.
Broavgifter och färjebiljetter är nog marginellt i det stora hela. Möjligen kanske (obekräftat) är det begränsade platser för bilar över 6m och att biljetterna är svårare att få tag på. Annars är det mer höjden ~2,6m som skickar upp bilen i en annan del på färjan.

2, Jag har inte saknat 4WD på min Fiat. Har kört på isgata (dubbdäck) och det har gått bra, men jag har bara upplevt den senaste vintern, som var väldigt snöfattig.

3, Mitt absorbtionskylskåp är helt tyst. Men jag upplever också (som vissa skriver) att nu när det är varmt är det svårt för kylskåpet att hålla kylan ordentligt - både på gasol och på markström.

4, Generellt skulle jag säga - börja köra husbil först (lånad, hyrd eller egen) och se vad du tycker att du saknar. Man (dvs jag) kan lätt förlora sig (mig) i tillbehörskatalogen och vilja ha extra allt - utifall att...

5, Varför gå över ån efter vatten? Fiat är på gång. ;-)
Själv hade jag Euro6 som krav - även om vår Miljözon 2 (t.ex. Hornsgatan) tillåter Euro5 också.

6, Om du får tag i en bil som är inskriven före 1 juli 2018 så gäller inte Malus på den. Malus gäller också i 3 år, så en 2 år gammal bil har bara 1 år kvar. Man kan resonera så, att en bil som gått många mil under sina första två år har hunnit fått alla barnsjukdomar åtgärdade. En lågmilare har inte hunnit upptäcka allt än...

7, Smart! Jag lånade bil ett par somrar innan jag slog till på en egen.

8, Jag hittade min bil i Tyskland och köpte där. Inregistreringen hos Transportstyrelsen var relativt enkel. Många säljare är vana att sälja till Skandinaviska kunder och förstår vad som krävs. Man tar en viss risk och i mitt fall var den värd det. Än så länge håller den strategin.

Bra tråd som kan vara till stöd:
 
Toppen