• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blivande plåtisägare behöver ta del av era tankar och erfarenheter

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
hur skulle det vara att p rova en svensk tillverkad plåtis som har allt man behöver! där fins även en intresant polsktillverkad plåtis
som tyvär har en svensk hatad tillverkare.
 
F

F.d. 57396

Guest
hur skulle det vara att p rova en svensk tillverkad plåtis som har allt man behöver! där fins även en intresant polsktillverkad plåtis
som tyvär har en svensk hatad tillverkare.
Jag förstår inte riktigt vad du menar. En polsktillverkad plåtis som har en svensktillverkare. Menar du hatad svensk leverantör?
 
F

F.d. 57396

Guest
Som skrivs i senare delen av tråden, snöa inte in dig på en viss modell utan att först kolla i verkligheten, kolla kolla kolla :) och helst hyr.
Vi är ute drygt 100 dygn per år. Jobbar heltid, hinner inte mer :) Året runt. Mysigt att stå i en småbåtshamn vid havet en höst/vinter helg när det stormar :)
Vi har en 2018 som kostar 5.700 kr i årsskatt.
Trist att nya bilar kostar 20-30.000 kr i skatt (första 3 åren). Vi får väl se om skatten sänks år 4.... skeptisk.
Innan vi köpte vår första husbil kollade vi noga (tyckte vy) och köpte sedan en plastis med vinkelkök, fransk säng, osv.
Bytte efter ett drygt halvår till plåtis :)
Svårt att träffa rätt första gången.
Jag har sett det, väldigt mycket pengar i skatt. Om jag förstod det rätt så kan man ställa av och ställa på den dag för dag med en app och få ner årskostnaden, gäller det även om man kös utomlands? Av de ca 100 dygnen hur många av dessa är utomlands?
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Svar till Stefan Europa du undrar vad jag menar! vi har en stor svensk tillverkare av husvagnar och husbilar problemet med den tillverkaren,
att ingen på detta forum vill erkänna det. han släppt tydlie ut en svensktillverkad plåtis baserad på mersedes sprinter som har allt man behöver samma
tillverkare har husbils fabrik i polen, där han har impoterat en intresant plåtis som ingen nämt ännu här på forumet och återfösäljare på det bilmärket
har en garanti med in bakad försäkring och skatt så man behöver tydligen inte betala skatt det har redan ordnatt till kunden l köpet plåtisen jag syftar
på heter affenitty.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Svar till Stefan Europa du undrar vad jag menar! vi har en stor svensk tillverkare av husvagnar och husbilar problemet med den tillverkaren,
att ingen på detta forum vill erkänna det. han släppt tydlie ut en svensktillverkad plåtis baserad på mersedes sprinter som har allt man behöver samma
tillverkare har husbils fabrik i polen, där han har impoterat en intresant plåtis som ingen nämt ännu här på forumet och återfösäljare på det bilmärket
har en garanti med in bakad försäkring och skatt så man behöver tydligen inte betala skatt det har redan ordnatt till kunden l köpet plåtisen jag syftar
på heter affenitty.
Var inne och läste, såg filmen här Kabes nya plåtismärke Affinity Trevliga lösningar tycker jag. Hållare för bordet vid färd och två bäddar fram bl a.
 
F

F.d. 57396

Guest
Svar till Stefan Europa du undrar vad jag menar! vi har en stor svensk tillverkare av husvagnar och husbilar problemet med den tillverkaren,
att ingen på detta forum vill erkänna det. han släppt tydlie ut en svensktillverkad plåtis baserad på mersedes sprinter som har allt man behöver samma
tillverkare har husbils fabrik i polen, där han har impoterat en intresant plåtis som ingen nämt ännu här på forumet och återfösäljare på det bilmärket
har en garanti med in bakad försäkring och skatt så man behöver tydligen inte betala skatt det har redan ordnatt till kunden l köpet plåtisen jag syftar
på heter affenitty.
Ja den såg intressant ut! Fast det verkar vara en Fiat Ducati och jag tycker nog att den franska sängen är för smal (129) för två vuxna. Fiffig läsning med våningssängar där fram fast jag skulle nog vara orolig för att ramla ner om jag sov i den översta som är den längre:)
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.703
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Jag har varit hos Pukavik i dag han hade 60 -70 plåtisar hemma med olika utföranden såg den nya toalösning så en tur dit jag hämtade en myggnät gardin till skjutdörren som hade gått sönder ingen garanti kosta 3700 du kan titta på hemsidan så ser lycka till med köp
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är absortionsprocessen som inte klarar mer enl. Dometic !
Jojje

Jag misstänker att eftersom du har en plåtis finns det risk att det inte finns tillräcklig ventilation bakom kylskåpet för att det skall uppnå full effekt.
Ett vanligt fel på plåtisar oberoende av typ av kylskåp.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag har varit hos Pukavik i dag han hade 60 -70 plåtisar hemma med olika utföranden såg den nya toalösning så en tur dit jag hämtade en myggnät gardin till skjutdörren som hade gått sönder ingen garanti kosta 3700 du kan titta på hemsidan så ser lycka till med köp

Det spelar ingen roll om Rikard har 300 plåtisar hemma för varenda bil låst så man får ställa sig i kö för att titta på en, ska man då gå igenom 60-70 st så får man nog avsätta ett par dagar, eller så åker TS till Caravanhallen som dessutom är i TS närhet, där är alla husbilar/plåtisar är öppna! Eller annan försäljare för det normala är att bilarna är öppna!

Fast är TS pensionär och åker till Pukavik en vardag så kanske han lyckas få hjälp bättre än vad vi fick, gå på utsidan och kika in i låsta plåtisarna är lika roligt som att bada i en pool utan vatten.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Klimatklass SN 10-32 gr är det vanliga i nordeuropa men det finns även klimatklass ST 18-38 gr och T 18-43 gr men
då blir 18 gr för hög i Norden ? så tydligen finns det andra versioner för sydeuropa !
Jojje
 
F

F.d. 57396

Guest
Klimatklass SN 10-32 gr är det vanliga i nordeuropa men det finns även klimatklass ST 18-38 gr och T 18-43 gr men
då blir 18 gr för hög i Norden ? så tydligen finns det andra versioner för sydeuropa !
Jojje
Aha jag förstår så 10-32 är ner till till grader och upp till 32 grader. Så Europa modeller är inte så bra under 18!grader.. Medan våra inte är så bra över 32 grader..kan det vara därför vissa har problem med absorptionskylar i värmen?
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Jag har sett det, väldigt mycket pengar i skatt. Om jag förstod det rätt så kan man ställa av och ställa på den dag för dag med en app och få ner årskostnaden, gäller det även om man kös utomlands? Av de ca 100 dygnen hur många av dessa är utomlands?
Ja du kan ställa av och ställa på via appen (dock ej samma dag).
Du sparar försäkringskostnad från dag 1 (avställningsförsäkring) men avställningen måste vara minst 14 dagar sammanhängande innan du får tillbaka på skatten. Du kan inte köra utan att vara påställd/oförsäkrad utomlands. Vissa försäkringsbolag tillåter att du bor (inte kör) i husbilen när den är avställd utomlands.
Runt 4 veckor (semestern) kör vi utomlands, resterande dagar helgturer.
 
F

F.d. 57396

Guest
Ok jag hade hört att man kunde ställa av och på på dag basis men om den måste vara avställd 14 dagar i rad så försvinner en del av möjligheten.
Är det lätt att hitta ställen i sverige och utomlands eller behöver man förbokade platser på en app? (nu menar jag inte camping utan mer uppställningsplatser).
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Ok jag hade hört att man kunde ställa av och på på dag basis men om den måste vara avställd 14 dagar i rad så försvinner en del av möjligheten.
Är det lätt att hitta ställen i sverige och utomlands eller behöver man förbokade platser på en app? (nu menar jag inte camping utan mer uppställningsplatser).

Du kan ställa av och på med en dags mellanrum och dra nytta av lägre försäkringskostnad som avställd. Men skatten har ”14 dagars karens”

Ett urval av appar:

7203D4C4-6EFE-4761-A1C2-A5A81AC0E3D7.jpeg
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Jag misstänker att eftersom du har en plåtis finns det risk att det inte finns tillräcklig ventilation bakom kylskåpet för att det skall uppnå full effekt.
Ett vanligt fel på plåtisar oberoende av typ av kylskåp.
Det är bara till att ha rätt kapacitet på fläkten/fläktarna !
Jojje
 
Toppen