Välkommen
@StefanEuropa !
1, Tvärbäddar funkar OK tycker jag, om man inte har fönster på sidorna. Jalusierna äter värdefulla centimetrar på längden. Vissa tvärbäddar är hela 1,97m. Det jag kan sakna i min bil är möjligheten att ha en mindre säng för de tillfällen jag reser själv - och istället ge större utrymme för att röra sig mer fritt.
Broavgifter och färjebiljetter är nog marginellt i det stora hela. Möjligen kanske (obekräftat) är det begränsade platser för bilar över 6m och att biljetterna är svårare att få tag på. Annars är det mer höjden ~2,6m som skickar upp bilen i en annan del på färjan.
2, Jag har inte saknat 4WD på min Fiat. Har kört på isgata (dubbdäck) och det har gått bra, men jag har bara upplevt den senaste vintern, som var väldigt snöfattig.
3, Mitt absorbtionskylskåp är helt tyst. Men jag upplever också (som vissa skriver) att nu när det är varmt är det svårt för kylskåpet att hålla kylan ordentligt - både på gasol och på markström.
4, Generellt skulle jag säga - börja köra husbil först (lånad, hyrd eller egen) och se vad du tycker att du saknar. Man (dvs jag) kan lätt förlora sig (mig) i tillbehörskatalogen och vilja ha extra allt - utifall att...
5, Varför gå över ån efter vatten? Fiat är på gång. ;-)
Fiat's electric Ducato will offer a range of different battery packs
www.carscoops.com
Själv hade jag Euro6 som krav - även om vår Miljözon 2 (t.ex. Hornsgatan) tillåter Euro5 också.
6, Om du får tag i en bil som är inskriven före 1 juli 2018 så gäller inte Malus på den. Malus gäller också i 3 år, så en 2 år gammal bil har bara 1 år kvar. Man kan resonera så, att en bil som gått många mil under sina första två år har hunnit fått alla barnsjukdomar åtgärdade. En lågmilare har inte hunnit upptäcka allt än...
7, Smart! Jag lånade bil ett par somrar innan jag slog till på en egen.
8, Jag hittade min bil i Tyskland och köpte där. Inregistreringen hos Transportstyrelsen var relativt enkel. Många säljare är vana att sälja till Skandinaviska kunder och förstår vad som krävs. Man tar en viss risk och i mitt fall var den värd det. Än så länge håller den strategin.
Bra tråd som kan vara till stöd:
Jag och sambon håller på att spara pengar till en plåtis, som vi sedan kommer åka runt med i Sverige och mestadels Europa. Vi har helst tänkt oss en ny, men nyare begagnad funkar också. Budgeten ligger på 500k-700k. Plåtisien ska vara max 599cm lång, sängen ska vara på tvären. Bra planerad för...
www.husbilsklubben.se