• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blivande plåtisägare behöver ta del av era tankar och erfarenheter

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Kontrollera lastvikten,väg bilen! bara för det är en plåtis är den inte automatiskt lätt,delintegrerade bilar i motsvarande storlek är oftast lättare,även plåtis vägs upp över 3500kg för att få vettig marginal.
Väg innan köp,räkna på all last,gasol,vatten,batterier,solpanel,utemöbler,cyklar osv. det drar snabbt iväg.
 
F

F.d. 57396

Guest
Allt beror på vad du prioriterar. Allt är en kompromiss.
Vi ville ha en plåtis max 6 meter. Smidig att parkera.
Ljust trä inuti. Känns större än en mörk.
Högt placerad kyl (ingen lågt placerad minibar).
Garderob för kläder mm.
Tvärbädd ok, bara mysigt :)
Överskåp runt om där bak (vissa har inga överskåp över bakdörrarna)
Det blev till slut en Burstner City Car 600.
Vi kompletterade med solceller 150W, extra bodelsbatteri 95Ah, cykelställ, markis, backkamera, larm, Truma Duo Crash sensor och gasolfilter, underredsbehandling och dubbade vinterdäck. Vi kör året runt. Och vi har nyligen satt in fläkt 12V i takluckan bak över sängen. Kanon! Vi fricampar mycket :) Bl.a. i p-rutor på helgbesök i nya städer eller vid en sjö.

City Car


Visa bilaga 194668Visa bilaga 194669Visa bilaga 194670
Tack! Låter som ni har hittat en perfekt bil för er. Jag pendlar mellan en 6 meters och en 6.36. Förnuftet säger begagnad på 6 meter som ni har men jag råkade se den här filmen
blev helt såld på den men kanske inte priset. Svårt att räkna hem en sådan affär. Kanske smartare att börja mer rimligt och sedan byta upp sig om det fortfarande känns så. Hur många veckor är ni ute per år? Om jag köper en begagnad Burstner City Car 600, vad skulle vara det fördelaktigaste att köpa för årsmodell?
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Du borde nog först besöka en husbilsförsäljare som har både plåtisar och plastisar och provköra några, innan du snöar in dig på en viss sorts husbil.

Titta på plastis Hymer Exsis 474, Exsis är en modellserie som är smalare!
Jag har modellen större och vid en trång proppfull parkering vid Vänern "Hindens Rev" klarade inte en plåtis av att vända medans jag snurrade runt som en femöring. När jag sen passerade honom på utvägen så säger jag att det gick bra men då svarade han att svängradien är dålig på hans plåtis så han stod fast!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 57396

Guest
Du borde nog först besöka en husbilsförsäljare som har både plåtisar och plastisar och provköra några, innan du snöar in dig på en viss sorts husbil.

Titta på plastis Hymer Exsis 474, Exsis är en modellserie som är smalare!
Jag har modellen större och vid en trång proppfull parkering vid Vänern "Hindens Rev" klarade inte en plåtis av att vända medans jag snurrade runt som en femöring. När jag sen passerade honom på utvägen så säger jag att det gick bra men då svarade han att svängradien är dålig på hans plåtis så han stod fast!
Bra idé! Jag har planerat att åka runt och kolla firmor som säljer husbilar. Och kanske även hyra . Priserna verkar ligga på 10-15 tusen för en vecka i hyra. Men kan vara en bra investering
 
F

F.d. 57396

Guest
Välkommen @StefanEuropa !

1, Tvärbäddar funkar OK tycker jag, om man inte har fönster på sidorna. Jalusierna äter värdefulla centimetrar på längden. Vissa tvärbäddar är hela 1,97m. Det jag kan sakna i min bil är möjligheten att ha en mindre säng för de tillfällen jag reser själv - och istället ge större utrymme för att röra sig mer fritt.
Broavgifter och färjebiljetter är nog marginellt i det stora hela. Möjligen kanske (obekräftat) är det begränsade platser för bilar över 6m och att biljetterna är svårare att få tag på. Annars är det mer höjden ~2,6m som skickar upp bilen i en annan del på färjan.

2, Jag har inte saknat 4WD på min Fiat. Har kört på isgata (dubbdäck) och det har gått bra, men jag har bara upplevt den senaste vintern, som var väldigt snöfattig.

3, Mitt absorbtionskylskåp är helt tyst. Men jag upplever också (som vissa skriver) att nu när det är varmt är det svårt för kylskåpet att hålla kylan ordentligt - både på gasol och på markström.

4, Generellt skulle jag säga - börja köra husbil först (lånad, hyrd eller egen) och se vad du tycker att du saknar. Man (dvs jag) kan lätt förlora sig (mig) i tillbehörskatalogen och vilja ha extra allt - utifall att...

5, Varför gå över ån efter vatten? Fiat är på gång. ;-)
Själv hade jag Euro6 som krav - även om vår Miljözon 2 (t.ex. Hornsgatan) tillåter Euro5 också.

6, Om du får tag i en bil som är inskriven före 1 juli 2018 så gäller inte Malus på den. Malus gäller också i 3 år, så en 2 år gammal bil har bara 1 år kvar. Man kan resonera så, att en bil som gått många mil under sina första två år har hunnit fått alla barnsjukdomar åtgärdade. En lågmilare har inte hunnit upptäcka allt än...

7, Smart! Jag lånade bil ett par somrar innan jag slog till på en egen.

8, Jag hittade min bil i Tyskland och köpte där. Inregistreringen hos Transportstyrelsen var relativt enkel. Många säljare är vana att sälja till Skandinaviska kunder och förstår vad som krävs. Man tar en viss risk och i mitt fall var den värd det. Än så länge håller den strategin.

Bra tråd som kan vara till stöd:
Häftigt med en E-Ducati!!! Tror dock att det tar ett par år innan det blir vanliga. Är lite trött på att vara en early adopter och betala utvecklingen. Sedan måste det finnas en infrastruktur med laddning som fungerar så man inte får eltorsk. Det får någon bli nästa gång. Köpte du din husbil privat eller på någon firma, var det en firma tar jag gärna emot tips. Ser att man i annonser trycker på att fordonet är "svensk-såld", har en tysksåld bil lägre andrahandsvärde?
 
F

F.d. 57396

Guest
Kontrollera lastvikten,väg bilen! bara för det är en plåtis är den inte automatiskt lätt,delintegrerade bilar i motsvarande storlek är oftast lättare,även plåtis vägs upp över 3500kg för att få vettig marginal.
Väg innan köp,räkna på all last,gasol,vatten,batterier,solpanel,utemöbler,cyklar osv. det drar snabbt iväg.
Ja men om någon anger 2850 kg som "körklar" som är att par hundra över "torrvikt" räcker det om den är godkänd för 3500 kg, händer det att man blir stannad och vägd?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Enligt vad jag har lärt mig är vändcirkeln (under förutsättning att allt annat som berör styrningen, samt antalet axlar, är lika) enbart beroende av axelavståndet. (Se sid 19 i bifogade instruktionsbok.)

Även i Fiats "lathund" för Ducato anges vändcirkeln endast som en funktion av axelavståndet.

Pålle
 

Bilagor

  • amc-schweden-bordhandbuch.pdf
    1,3 MB · Visningar: 15
Senast ändrad:

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Svängradie är såklart inte beroende av om det är en plåtis eller plastis.
Pålle har säkert helt rätt i sin kommentar. Eftersom den omnämnda Hymern ser ut att vara byggd på en Fiat Ducato, så kan det rimligen bara bero på kortare hjulbas. Alternativt var han med plåtisen som inte kom runt en förare som stannar 1-1,5 m kort både framåt & bakåt när han skall vända. Finns gott om dom, ser såna på parkeringarna som trots att dom kunde kört framåt & förbi måste backa en extra gång för att komma ut. Sen är det bättre att folk är försiktiga än skrapar min bil när dom skall ut.
Om en kort hjulbas är att föredra kan diskuteras. Smidigare på ett sätt, men det finns baksidor.
Hade en Pilot innan med Mercedes drivlinan dvs bakhjulsdriven, den svängde nåt otroligt snävt, men man fick verkligen se upp med överhänget bak som svept 1,5 m i sidled.
Nuvarande plåtis 6,36 har längre hjulbas än den förra som var 7,3 lång. Men hjulen ryms ändå innanför en p-ruta på längden, om än inte med någon stor marginal. Lång hjulbas ger en kursstabil bil. Kort överhäng minskar svajet på ojämn väg. För en plåtis så minskar även svaj & lutning sidledes i förhållande till bred plastis,i alla fall i relation till en plastis som inte har ett extra breddat alkochassie bak.
Som allt annat är även detta med hjulbas en smaksak, själv föredrar jag dom stabila vägegenskaperna Med en längre hjulbas. Men hade jag behövt utrymmet så att jag kört något annat större oavsett detta. Behovet är ju det som bör styra valet. Därför är ju ofta alla kommentarer rätt utifrån det perspektiv som den kommenterande har, men kanske inte för en annan person.
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Är lite trött på att vara en early adopter och betala utvecklingen.
Haha! Precis vad jag också säger nuförtiden...
Nej, det behöver nog ske en stor utveckling på batterierna innan de är mogna för husbilar, som kanske vill åka åtminstone 30 mil (förmodligen mer) mellan laddningarna. Batterierna är fortfarande för tunga.

Vad var det i Malibun du fastnade för?
Jag gillar deras badrumslösningar - både den som är "standard" och den lite mindre. Jag föredrar duschkabin framför duschdraperi.
Just den där Malibun var en Charming, vilket innebär "lyxpaketet" och en del av förklaringen till det höga priset.
Det blir en fantastisk rymd när hatthyllan över förarplats saknas. Tror att den möjligheten kom nån gång 2019 (?).
Malibu 600DB

Livingstone 6 från Roller Team har långbäddar på 6m och högt placerat kylskåp. Har inte sett den modellen så mycket varken på Blocket eller mobile.de. Jag tittade på en sån uppe i Valbo förra sommaren. Ljust och fräscht. Kan inte säga något om dem i övrigt.
Roller Team Livingstone 6

mobile.de förresten. Där finns många plåtisar med bra bilder.
 
F

F.d. 57396

Guest
Jag fastande för den fantastiska rymd som GT versionen av 640 erbjöd och duschen var grym!
Jag har haft en klassisk segelbåt med lite mörkare inredning så jag fastnade också för den ljusare varianten. Sedan var det bra förvaring och mycket annat (som säkert går att få i andra också).

Det finns en 600 cm version med långbord men duschen verkar ynkligt trång för en 95 kilos man. https://www.malibu-carthago.com/sv/vans/vans/modell/model/malibu-van-600-le-7/


Stort tack för länken, ser bra ut. Ska söka där

Jag har även kollat denna
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Jag är i smyg förtjust i en annan modell än den jag redan har. Adria Twin Plus 600 SPB, mit Schwenkbad (vikvägg för att få duschkabin)!
I den här bilen har du samma rymd i fören, men den saknar ljusinsläppet från takfönstret. Den kan du nog få om du pröjsar extra.
Jag har ännu inte sett några begagnade bilar med den här lösningen.

Nora och Bertil är ett tyskt par som har provat sig igenom en mängd modeller, som de visar i sin Youtube-kanal (länken ovan). Tror att det började enkelt, men nu verkar de vara avlönade. Hur som helst ganska underhållande - även för den som ligger på nivån Avancerad Nybörjare i Tyska.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Tack! Låter som ni har hittat en perfekt bil för er. Jag pendlar mellan en 6 meters och en 6.36. Förnuftet säger begagnad på 6 meter som ni har men jag råkade se den här filmen
blev helt såld på den men kanske inte priset. Svårt att räkna hem en sådan affär. Kanske smartare att börja mer rimligt och sedan byta upp sig om det fortfarande känns så. Hur många veckor är ni ute per år? Om jag köper en begagnad Burstner City Car 600, vad skulle vara det fördelaktigaste att köpa för årsmodell?
Som skrivs i senare delen av tråden, snöa inte in dig på en viss modell utan att först kolla i verkligheten, kolla kolla kolla :) och helst hyr.
Vi är ute drygt 100 dygn per år. Jobbar heltid, hinner inte mer :) Året runt. Mysigt att stå i en småbåtshamn vid havet en höst/vinter helg när det stormar :)
Vi har en 2018 som kostar 5.700 kr i årsskatt.
Trist att nya bilar kostar 20-30.000 kr i skatt (första 3 åren). Vi får väl se om skatten sänks år 4.... skeptisk.
Innan vi köpte vår första husbil kollade vi noga (tyckte vy) och köpte sedan en plastis med vinkelkök, fransk säng, osv.
Bytte efter ett drygt halvår till plåtis :)
Svårt att träffa rätt första gången.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är absortionsprocessen som inte klarar mer enl. Dometic !
Jojje

Men kylen slutar inte fungera, utan fortsätter att kyla det som är möjligt d.v.s. ca 30 grader under omgivningstemperatur om husbilsbyggaren har gjort
hemläxan, så att värmen på baksidan kommer ut! Och det är inte alls säkert att dom har gjort, med tillräckliga öppningar och rätt luftstyrning bakom skåpet.
 
Senast ändrad:
Toppen