• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blivande plåtisägare behöver ta del av era tankar och erfarenheter

F

F.d. 57396

Guest
Hej Jag har sålt segelbåten och är inne på att köpa en plåtis.

Mitt mål är att åka omkring i norden och europa, ibland själv och ibland med flickvän, för naturupplevelser och även för att skärmflyga.
Jag vill gärna höra lite input från er.

1 - Jag är inne på en husbil på 6 meter eller 6.30, jag får rekommendationer att 6 meter är bättre, fast 6.30 ger mig större möjlighet till långbäddar. Långbäddar för att jag är inte så vig och går ofta upp en gång per natt och slår en drill. Jag är 186 cm. Bor i Stockholm.Jag vill gärna kunna köra i små byar i europa. Jag bryr mig inte så mycket om det är dyrare på färjor osv, men jag vill gärna kunna parkera på en vanlig parkeringsplats utan att få böter.

2 - Ska jag köra i bergen har jag blivit rekommenderat manuell låda, även om jag gillar automat. Ett tag var jag inne på fyrhjulsdrift men fått höra av en vän att det inte behövs.

3 - Jag är lite känslig för ljud när jag sover. Om jag bor på hotell händer det ibland att jag behöver stänga av kylskåpet då det låter om kompressorn. Finns det ljudlösa kylskåp?

4 - Är det värt att ha litiumbatterier då de ger mer kapacitet per kilo även om de är dyrare? Kan man efterinstallera dessa om jag ser behov?

5 - Är det viktigt att det är Euro 6 på en dieselmotor för framtiden? Både för miljön men även om det inför begränsningar i städer osv. Hade Tesla släppt en van hade jag nog försökt köpa en sådan. Men det kommer nog ta ett par år.

6 - Värdeminskning. Jag inser att bilar och husbilar tappar mycket i värde de första två åren. Kanske smartast att köpa en från 2018. Jag inser nu att det är extra sug på begagnade plåtisar då det är svårt att semestra utomlands i år p.g.a Covid19. Det märktes när jag skulle sälja båten.

7 - Är inne på att hyra en för att se att det passar mig och se hur det fungerar med det praktiska, men vill gärna hyra en som är så lik i funktion och storlek som den jag tror att jag vill köpa.

8 - Har en kompis som har köpt sin plåtis i Tyskland, vet inte hur mycket man kan tjäna på det. Är det värt det? Föredelar och nackdelar. Kanske hyra en i Tyskland och åka runt i Europa för att sedan köpa den?

9 - En möjlighet är att kunna vara i Åre ett par veckor på vintern (men inget big deal då det kanske kostar för mycket att ha den vinteranpassad)

Det blev en lång lista ser jag,
Tacksam för input!
Stefan
 
F

F.d. 57396

Guest
Hyr först kyl med gas låter inget långbädd bra men kanske för kort för din längd mina är bara 192 o 188
Jo jag ska hyra, vill bara försöka hyra en som jag tror på. 192 cm borde väl fungera? Hur lång är du? Vad har du för modell? Har du kyl med gas?
 
F

F.d. 57396

Guest
Det vore tacksamt. Jag bor i Stockholm, Alvik Bromma. Du då?

Aha nu ser jag att du bor i Göteborg, det är en bit.
Kanske kan besöka en kompis där
 
F

F.d. 57396

Guest
Göteborg för långt upp
Jo det är det. Jag har pratat om att besöka ett par kompisar i Bollebygd så jag kanske åler ner dit och hälsar på.
Så just din modell och den verkar superfin!! Tänkte höra om de extra 36 centimeterna gör den svårare att köra på små utrymmen och parkera i P-ruta utan att få böter, jämfört med 600 cm?
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.705
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Det är okej hör av dig när du är i närheten bor i Alingsås köpte min i Pukavik är störst på plåtis finns också en som säljer i Alingsås vantourer
 
F

F.d. 57396

Guest
Det är okej hör av dig när du är i närheten bor i Alingsås köpte min i Pukavik är störst på plåtis finns också en som säljer i Alingsås vantourer
Tack! Vad juste! Vantourer är också intressant! Ha det bäst och stort tack för hjälpen!
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Jo det är det. Jag har pratat om att besöka ett par kompisar i Bollebygd så jag kanske åler ner dit och hälsar på.
Så just din modell och den verkar superfin!! Tänkte höra om de extra 36 centimeterna gör den svårare att köra på små utrymmen och parkera i P-ruta utan att få böter, jämfört med 600 cm?
Tror inte du behöver tänka så mycket på de extra centimetrarna. Min helintegrerade är 760 cm. Men hjulen får plats inom en vanlig p-ruta, och det är det som krävs.
Det lär nog även din hjulbas göra - oavsett 6 eller 6,3 m längd på bilen.
Att det sticker ut lite bak, - in faktum ja- men går ju att välja plats därefter - mest för att slippa trängsel med andra bilar.
 
F

F.d. 57396

Guest
Tack det känns bra att höra. Gäller det även privata parkeringsbolag?
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
3. Gasolkyl är väl tystast, vår kompressorkyl har ett nattläge där den beter sig tyst. Sover som en stock. Men det är ju individuellt.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Provligg olika modeller. Det finns flera medlemmar i Stockholm som har plåtisar och köpt i Tyskland. Sök i forumet och kontakta dem för att få råd och kolla detaljer. Jag har vintercampat i Idre flera februarilov med barnbarnen. Inga problem med landström gasol och elkamin. Dock går det åt mycket gasol. Hade gasolvärmaren på även på vägen till och från Idre för att hålla frostfritt i vattensystemet. Richard i Pukavik har mycket att välja på och begagnat är troligen mest ekonomiskt. Jag har en Globecar 6m från 2014 (Globecar och Pössl är samma tillverkare). Du får gärna kontakta mig om du har frågor. Euro 6 ok men vad ska man in i storstäderna för, finns ändå aldrig någon parkering. Även om hjulen för plats i rutan så är det svårt att komma in med bilen!
 
F

F.d. 57396

Guest
3. Gasolkyl är väl tystast, vår kompressorkyl har ett nattläge där den beter sig tyst. Sover som en stock. Men det är ju individuellt.
Ja gasol låter bättre, är det absorptionskylskåp? Min erfarenhet är att kompressorkylksåp r tysta i början men sedan börjar de bullra.
 
F

F.d. 57396

Guest
Provligg olika modeller. Det finns flera medlemmar i Stockholm som har plåtisar och köpt i Tyskland. Sök i forumet och kontakta dem för att få råd och kolla detaljer. Jag har vintercampat i Idre flera februarilov med barnbarnen. Inga problem med landström gasol och elkamin. Dock går det åt mycket gasol. Hade gasolvärmaren på även på vägen till och från Idre för att hålla frostfritt i vattensystemet. Richard i Pukavik har mycket att välja på och begagnat är troligen mest ekonomiskt. Jag har en Globecar 6m från 2014 (Globecar och Pössl är samma tillverkare). Du får gärna kontakta mig om du har frågor. Euro 6 ok men vad ska man in i storstäderna för, finns ändå aldrig någon parkering. Även om hjulen för plats i rutan så är det svårt att komma in med bilen!
Tack! Hur länge räcker en gasoltub i Idre i februari? Jag tänkte att om jag åker runt i Europ vill jag kunna stanna till i städer. Inte för att sova där men för att kanske gå på sightseeing och äta på restaurang.
 
Toppen