• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Bladfjäder till Fiat ducato

Vitas

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Urshult
HBK-Nr
9503
Medlemskap
2025
Hej tänkte höra om någon har bytt till lite styvare bladfjädrar. Jag har en plåtis 6,4 m som går på genomslagsgummina, tänker mig att byta till något styvare men nu är frågan om det finns enbladsfjädrar (som sitter på den nu) som är styvare eller om man måste gå upp till tvåblads fjädrar. Vill helst inte sätta dit lufthjälpfjädring. Att fråga reservdelsfirmor har inte gjort mig klokare, dom hänvisar bara till jämförbart med original.
Hälsn.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
190
Kommun
Sundsvall
Jag har en 3,5 tons 5,4 m lång plåtis. Fullastad har jag nog aldrig legat över 3,3 ton. Redan när den var ny för dryga tre år sedan tyckte jag att den var stötig t ex över farthinder. Jag kunde konstatera att jag inte hade mycket kvar tills fjädringen låg på genomslagsgummit. Det är möjligt att det ska vara så men jag köpte i alla fall Madfjädrar för 0-400 kg. Bilen höjdes någon cm och därmed började fjädringen "arbeta" lite tidigare.

Slutsatsen är att fjädringen blev lite mjukare och behagligare även om det fortfarande märks att det är en "lastbil" jag kör.
Det finns fjädrar även för 350-750 kg. Jag vet inte om den hade blivit ännu mjukare i början eller tvärtom. I vilket fall som har jag fått en bättre fjädring och får vara nöjd. Även om jag vill ha ännu bättre.
Hej PL 8,

Jasså - vad bra. Jag har letat efter någon som valt just 0-400kg modellen.

Jag skrev med leverantören till lastatungt.se, och de menade att 0-400kg modellen inte var anpassad för husbilar och kan slakna med tiden, eftersom de kanske inte orkar tillräckligt. Men då kostar 350-750kg modellen lite mer också...

Min husbil är nog inte så jäkla tung jämfört med andra plåtisar... (Fiat Ducato MultiJet 100, 2008, samma utrustning som andra med toalett, 100kg vattentank osv). Funderade på om man kunde köpa 0-400kg ialafall för att få bekvämlighet och komma billigare undan... Sparar 1300kr på det, inte så mycket pengar kanske är bättre att satsa på 350-750kg direkt eller vad tror du? Men vill ju inte betala mer pengar och att det blir stötigt heller... Och att det blir så mycket lutning fram så jag måste köpa framkittet också...

Har dina blivit sämre på dessa 3 år tycker du? och är det fortfarande lite stötigt?
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
743
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag kan först tillägga att jag monterade fjädrarna när bilen var knappt 13 månader gammal. Den hade då gått 2600 mil. Nu efter ytterligare knappt 28 månader har den gått totalt 6500 mil, alltså knappa 4000 mil med fjädrarna.

Jag märkte inte någon jätteskillnad efter monteringen. Visst var/är det fortfarande lite stötigt. Men viss förbättring blev det. Jag har inte märkt någon förändring över tiden. Men det skulle ju kunna bero på att man vänjer sig om det är en långsam förändring.

Det är kontstigt att 350-750 kg ska vara så mycket dyrare. Kanske det beror på att det är olika princip för de två satserna. Mina monteras sidan om bladfjädern. 350-750 verkar monteras utanpå genomslagsgummit, alltså ovanpå bladfjädern. Det är alltså inte bara spiralfjädern som skiljer.

Montaget gjorde jag själv med hjälp av domkrafter och vanliga handverktyg.

Jag tror inte att höjning i bak blir så mycket så att du måste höja även framvagnen. Åtminstone inte såvida den inte har "kollapsat" i fram som jag har läst om att vissa gör. Men då behöver du ju fixa till det i vilket fall som.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
190
Kommun
Sundsvall
Jag kan först tillägga att jag monterade fjädrarna när bilen var knappt 13 månader gammal. Den hade då gått 2600 mil. Nu efter ytterligare knappt 28 månader har den gått totalt 6500 mil, alltså knappa 4000 mil med fjädrarna.

Jag märkte inte någon jätteskillnad efter monteringen. Visst var/är det fortfarande lite stötigt. Men viss förbättring blev det. Jag har inte märkt någon förändring över tiden. Men det skulle ju kunna bero på att man vänjer sig om det är en långsam förändring.

Det är kontstigt att 350-750 kg ska vara så mycket dyrare. Kanske det beror på att det är olika princip för de två satserna. Mina monteras sidan om bladfjädern. 350-750 verkar monteras utanpå genomslagsgummit, alltså ovanpå bladfjädern. Det är alltså inte bara spiralfjädern som skiljer.

Montaget gjorde jag själv med hjälp av domkrafter och vanliga handverktyg.

Jag tror inte att höjning i bak blir så mycket så att du måste höja även framvagnen. Åtminstone inte såvida den inte har "kollapsat" i fram som jag har läst om att vissa gör. Men då behöver du ju fixa till det i vilket fall som.
Hej,

Tackar för svar. Det är nog lite sak samma då kanske, men jag kanske kör på 350-750kg eftersom de rekommenderar det och prisskillnaden inte är så väldans stor. Sedan räcker förvisso säkert 0-400kg gott och väl, då har man ju lagt på något som klarar upp till 400kg konstant utöver normalvikten. Och ifall jag behöver köpa nya framfjädrar framöver kan jag ju byta ut mot förstärkta sådana om så behövs, men inte ta lös allt för att enbart montera förstärkta när nuvarande fungerar.

Jag har ju på luftfjädrar idag, som inte fungerar bra tycker jag, så dessa måste jag montera bort och sätta dit gummibufferts (stoppgummi) som kostar 700:- eftersom de brukar behålla dessa vid montering av hjälpfjädrar... frågan är dock hur stor vits det är att ha både hjälpfjädrar och gummibufferts, det ska väl mycket innan hjälpfjädern bottnar in i plåten eller att gummistoppen behövs tänker jag.

Ja, det blir ett störmoment när man kör husbil vid semester/för att ha det angenämt och sitter och stör sig på att fjädringen är obekväm. Synd att jag tycks fått ett så dåligt exemplar av luftbälgar (tidigare ägare installerade dem, chinatillverkade utan märke så vitt jag kan se), annars ska ju luftbälgar fungera väl generellt utifrån det jag läst. Så här ser dem ut: 20210905-134116 hosted at ImgBB

Tror problemet dels åtminstonde beror på att fästet tar så mycket utrymme underifrån så luftbälgarna får så lite utrymme = lite fjädringsväg.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.306
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Den länkade bilden på bakaxeln ser inte bra ut, vad har du för axellast?, antingen är bilen kraftigt överlastad bak ,eller som Pålle skriver är bladfjädern helt slut, luftbälgen får då bära hela bilens vikt vilket den inte ska,det bör vara ca 10cm ytterligare avstånd mellan axel och chassi.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.266
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag tänker detsamma, vad är den nuvarande vikten på bakaxeln?
Kör man med så lite luft i bälgarna så är det adjöss med dem ganska snart.

När vi åkte pickis med camper så gällde 6bar för oss i bälgarna bak för att få en fin fjädring.
 
Senast ändrad:

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
190
Kommun
Sundsvall
Jag tänker detsamma, vad är den nuvarande vikten på bakaxeln?
Kör man med så lite luft i bälgarna så är det adjöss med dem ganska snart.

När vi åkte pickis med camper så gällde 6bar för oss i bälgarna bak för att få en fin fjädring.
Bilden är innan jag bytte bladfjädrar, blev bättre dämpning efter det men bälgarna har fortfarande inte mycket fjädringsväg... förmodligen på grund av det höga stålfästet...Bilen blir inte lägre bak än fram även om jag tomt med luft i bälgarna, så den är nog inte allt för överlastad.. Men vill att de nya bladfjädrarna ska hålla så jag planerar ev. byta till hjälpfjädrar istället.

Nej, ifall jag kör i 6 bar bak så skulle fjädringen bli som två stenar och bilen kanske 25cm högre bak än fram. Om jag kör i över 1 bar blir fjädringen alldeles för stel, tyvär... Synd att det inte fungerar väl när man redan har bälgar på plats, men de är nog inte helt konstruerade för bilen.
 

Tommytwist

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
39448
Medlemskap
2025
Hej, det dök upp ett gammalt minne om förstärkning av bladfjädrar förr, och de finns fortfarande kvar. Har för mig att det går att montera enkel eller dubbel och även viss justering av styrkan. Vet ej om det är fullt kompatibelt med enkelfjäder för som syns på bilden så ligger ena sidan mot "trappan" av fjädrar, jag har för mig att det fanns någon kil också, men går säkert att fråga om.
Kanske värt att kolla upp, priset är ju pass bra (en eller två satser) att om det hjälper så är det ok, om det inte funkar så överlever man nog det med. Kan ju inte vara mycket enklare att montera i alla fall.

BLADFJÄDERFÖRSTÄRKNING 3-STEG Per/par
D
M.v.h. JANKRO.
Jag ska byta både blad och stötdämpare imorgon på min Fiat -06.
Jag har gått och funderat på hur jag skulle göra och byta det var enda alternativet. De gamla bladfjädrarna (tvåblads) var helt raka och bilen gick på genomslagsgummit. Bilen har en vikt på 4 ton och kommer att gå fullastad alltid så det behövs nytt.
Tittade även på dylika hjälpfjädrar men det fanns inte och hitta som passade. De du tipsade om JANKRO,.. från Norrlands custom är för personbilar och de är för 65mm breda blad max. Fiaten's är 80mm breda.
Men jag fixade två hjälpblad från gamla fjäderpaket och sågade bara av dem i den längden jag ville ha.
Sen är det bara att knacka in några träkilar mellan paketet och hjälpfjädern så kommer det att fungera alldeles utmärkt tror jag.
Jag köpte svenska bladfjädrar och nya krampor till en kostnad av ca 7000kr och jag tror inte man ska snåla på bladfjädrar då husbilarna för det mesta går fullastade.
 
Toppen